I Nasjonalbudsjettet 2003 ble det lagt til grunn
en reell økning i kommunesektorens inntekter fra 2002 til 2003
på vel 1,25 pst., eller om lag 2,6 mrd. kroner, regnet
i forhold til det inntektsnivået som ble lagt til grunn i
Revidert nasjonalbudsjett 2002. Regnet i forhold til anslag på regnskap
ble veksten anslått til om lag 0,75 pst., eller om lag
1,6 mrd. kroner. Gjennom avtalen med Fremskrittspartiet om budsjettet
for 2003 ble kommuneøkonomien styrket med om lag 1 mrd.
kroner i forhold til forslaget i nasjonalbudsjettet. Av dette var 287
mill. kroner økte bevilgninger til barnehagesektoren, mens
kommunesektorens frie inntekter ble økt med 713 mill. kroner.
Etter salderingen av statsbudsjettet for 2003
er anslaget for kommunesektorens skatteinntekter i 2003 nedjustert
med 1 mrd. kroner, basert på informasjon om skatteinngangen
hittil i år. Forslagene til Revidert nasjonalbudsjett 2003
innebærer at bevilgningene innenfor kommuneopplegget reduseres
med til sammen om lag 75 mill. kroner i forhold til saldert budsjett,
jf. St.prp. nr. 65 (2002-2003). I tillegg foreslås det økte bevilgninger
til asylsøkere og flyktninger på 275 mill. kroner.
Disse midlene holdes utenom kommuneopplegget.
Samlet sett innebærer forslagene til
Revidert nasjonalbudsjett 2003 at den reelle veksten i kommunesektorens
samlede inntekter fra 2002 til 2003 nå kan anslås
til om lag 2 pst., eller om lag 4 mrd. kroner. Veksten er regnet
fra regnskap for 2002, hvor skatteinntektene ble 2 mrd. kroner lavere
enn anslått i Nasjonalbudsjettet 2003. Kommunesektorens
frie inntekter anslås å øke med knapt
0,9 pst., eller om lag 1,3 mrd. kroner. I tillegg kommer en engangsbevilgning
på 100 mill. kroner til økte skjønnsmidler
i kommunene knyttet til økte sosialhjelpsutgifter pga.
høye strømpriser. Medregnet økte bevilgninger
til asylsøkere og flyktninger på 275 mill. kroner
innebærer bevilgningsforslagene i denne meldingen at overføringene
til kommunesektoren økes med om lag 300 mill. kroner i
forhold til saldert budsjett.
Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 41
(2002-2003) 20. februar 2003 ble det fattet følgende vedtak:
"Regjeringen bes i Revidert nasjonalbudsjett 2003 legge
fram en vurdering av hvordan kommunenes økonomiske situasjon
påvirkes av de økte strømprisene, og
herunder av økte kostnader til sosialhjelp."
Det ble samtidig vedtatt en bevilgning på 130
mill. kroner i økte skjønnsmidler til kommunene
til dekning av økte sosialhjelpsutgifter.
Kommunal- og regionaldepartementet har våren 2003
foretatt en undersøkelse av hvordan økte strømpriser
påvirker kommuneøkonomien. En nærmere omtale
av denne undersøkelsen er gitt i Kommuneproposisjonen for
2004. Gjennomgangen viser at kommunene totalt sett vil få økte
utgifter som følge av høyere strømpriser,
først og fremst pga. økte sosialhjelpsutgifter. Økte
strømpriser vil imidlertid også kunne generere
betydelige merinntekter for kommunesektoren sett under ett, blant
annet gjennom at økte strømpriser påvirker
kommunenes eiendomsskatteinntekter fra kraftverk samtidig som det
kan gi rom for økte utbytter fra kommunalt eide kraftselskaper.
Ut fra en samlet vurdering foreslås på denne bakgrunn
at den vedtatte bevilgningsøkningen på 130 mill.
kroner reduseres med 30 mill. kroner. Det er lagt til grunn at denne
bevilgningen er av engangskarakter, og derfor ikke videreføres
til 2004.
I brev av 4. november 2002 fra finansministeren
ble Stortingets finanskomité orientert om at kommunesektorens
skatteinntekter kunne bli lavere i 2002 enn tidligere lagt til grunn.
I brevet sto det videre at nedjusteringen av skatteanslaget for
2002 isolert sett kunne trekke i retning av at også skatteinntektene
i 2003 ville bli lavere enn anslått i Nasjonalbudsjettet
2003, men at utviklingen i skatteinntektene også påvirkes
av andre usikre forhold. Det ble derfor varslet at Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett 2003 ville komme tilbake med en vurdering av opplegget
for kommuneøkonomien i 2003.
Skatteanslaget for kommunesektoren i 2003 er
nå nedjustert med 1 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett,
basert på informasjon om skatteinngangen hittil i år.
Redusert anslag på lønnsveksten innebærer
isolert sett en besparelse for kommunene, men dette motvirkes av økte
priser på kommunal vareinnsats. Kommunenes økonomi
påvirkes også av renteutviklingen. Kommunesektorens
samlede netto rentebærende gjeld er på 70-80 mrd.
kroner. Kommunene har langsiktig rentebinding på en del
av sin gjeld. En rentereduksjon på 2 prosentpoeng, som
svarer til reduksjonen i Norges Banks styringsrenter siden desember
i fjor, vil likevel redusere kommunesektorens renteutgifter.
Regjeringen legger opp til en betydelig satsing
på kommunesektoren i budsjettet for 2004, jf. Kommuneproposisjonen
for 2004, som legges fram samtidig med denne meldingen. Det signaliseres
der en vekst i kommunenes samlede inntekter på 3,75 – 4,25
mrd. kroner fra 2003 til 2004, og en vekst i frie inntekter på 2,25
mrd. kroner. I tillegg foreslås at en rekke øremerkede
tilskudd innlemmes i rammetilskuddet, noe som vil øke den
kommunale handlefriheten.
Regjeringen legger på denne bakgrunn
opp til at kommunesektoren ikke kompenseres for lavere skatteinntekter
i 2003. Dette er for øvrig i tråd med tidligere praksis,
som bl.a. innebærer at kommunesektoren har fått
beholde eventuell merskattevekst.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er kjent med at det gjennom
en årrekke har vært et større tilfang
av oppgaver enn inntekter for kommunesektoren. For å kunne opprettholde
et godt tjenestetilbud er det viktig at kommunene får hensiktsmessige
rammevilkår. Disse medlemmer mener at styrking
av kommuneøkonomien er helt nødvendig, men at
dette alene ikke vil være tilstrekkelig. Det må derfor
arbeides parallelt med omfattende system- og strukturendringer med
det formål å øke det lokale handlingsrommet.
Med bakgrunn i at kommunesektorens samlede netto rentebærende
gjeld er på om lag 80 mrd. kroner konstaterer disse
medlemmer at kommunesektorens økonomi påvirkes
positivt av et stramt statsbudsjett som har medført rentereduksjon.
En rentereduksjon på 2 prosentpoeng, som svarer til reduksjonen
i Norges Banks styringsrenter siden desember i fjor, vil på lang sikt
redusere kommunesektorens renteutgifter med om lag 1,6 mrd. kroner
på årsbasis. En eventuell ytterligere rentereduksjon
vil forsterke denne effekten.
Disse medlemmer har merket seg
at anslaget for kommunesektorens skatteinntekter i 2003 er nedjustert med
1 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, basert på skatteinngangen
hittil i år.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i Innst. S. nr. 259 (2002-2003) fra kommunalkomiteen
om lokaldemokrati, velferd og økonomi i kommunesektoren
2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at kommunene og fylkeskommunene står for mesteparten
av den offentlige tjenesteproduksjonen. Derfor må kommuner
og fylkeskommuner ha økonomiske rammer som gjør
dem i stand til å tilby de tjenestene befolkningen har
behov for.
Disse medlemmer er kjent med
at anslaget på kommunesektorens skatteinntekter er redusert
med 1 mrd. kroner sammenliknet med Stortingets budsjettvedtak. Disse
medlemmer er klar over at den økonomiske situasjonen
i kommunesektoren er svært anstrengt. Ifølge en
undersøkelse som KS har gjennomført vil så mange
som 56 pst. av kommunene i år redusere ett eller flere
tjenestetilbud. Dette vil særlig ramme skole og eldreomsorg.
Det er gitt signaler fra kommunesektoren om at det kan forventes
en ytterligere nedjustering av skatteinntektene i 2003, og at dette vil
forverre situasjonen. Det må være samsvar mellom de
oppgaver kommunene skal løse og de pengene kommunene har
til rådighet.
Disse medlemmer ønsker
at bevilgningen til skolefritidsordningen fortsatt skal være øremerket,
og viser til sine merknader i Innst. S. nr. 260 (2002-2003).
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til Arbeiderpartiets merknader i Innst. S. nr. 259 (2002-2003)
fra kommunalkomiteen om lokaldemokrati, velferd og økonomi
i kommunesektoren 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at med unntak av 2000 og 2002 har aktiviteten i kommunesektoren
de siste årene økt betydelig sterkere enn inntektene.
Dette har ført til økte underskudd, noe som skyldes
både høye investeringer og svake driftsresultater.
Kommunenes netto lånegjeld utgjør nå omtrent
33 pst. av kommunenes inntekter. Disse medlemmer har
merket seg at anslaget for kommunenes skatteinntekter i 2003 er nedjustert
med 1 mrd. kroner, og at den samlede veksten i kommunesektorens
samlede inntekter fra 2002 til 2003 kan anslås til om lag
2 pst., eller om lag 4 mrd. kroner, regnet fra regnskap for 2002,
hvor skatteinntektene ble 2 mrd. kroner lavere enn anslått
i Nasjonalbudsjettet for 2003.
Økningen fra 2002 til 2003 skyldes
altså i stor grad at skatteinntektene i 2002 ble vesentlig
lavere enn forutsatt. Kommuneøkonomien ble bl.a. av den
grunn satt under et betydelig press i 2002, en utvikling som fortsetter
også i 2003 gjennom et redusert skatteanslag og bl.a. manglende
kompensasjon for læreravtalen og seniortiltak for lærere. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiets stortingsgruppe
gjennom dette året har jobbet med kartlegging av kommunenes økonomiske
situasjon i forhold til de reformer og pålegg staten har
innført overfor kommunene. Tilbakemeldingen viser at det
er flere områder som helt tydelig er underfinansiert. Dette
illustreres godt gjennom en undersøkelse fra Forskningsstiftelsen
Fafo, som viser at over halvparten av kommunene vil si opp lærere
fra høsten, og at om lag 1000 lærerstillinger
skal kuttes. En tilsvarende utvikling ser vi også innen
andre viktige kommunale oppgaver. Disse medlemmer er
positive til en nedbemanning i offentlig sektor, inkludert kommunesektoren,
som kommer som et resultat av rasjonalisering og konkurranseutsetting,
og som ikke rammer viktige lovpålagte oppgaver som skole,
helse og omsorg. Etter disse medlemmers oppfatning
er det ikke en slik planlagt og villet nedbemanning vi nå ser,
men en tvungen nedbemanning grunnet det kommunene selv opplever
som en økonomisk krise, og som også i stor grad
rammer de kjerneområdene som disse medlemmer ønsker å skjerme.
At dette skjer i en periode med stor og økende arbeidsledighet,
vil si at vi ikke frigjør arbeidskraft fra offentlig sektor
til bruk i privat sektor, men til i stor grad å bli en
belastning på offentlige budsjetter.
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet for 2003, som forutsatte
en høyere skatteinngang i kommunene enn det nå ligger
an til. Disse medlemmer vil ikke være gisler
for Regjeringens feilslåtte økonomiske politikk,
som nå fører landet inn i en økonomisk
resesjon som vi ikke har sett maken til på mange tiår,
og som får alvorlige konsekvenser for skatteinngangen i
kommunene.
Når Regjeringen foreslår å ikke
kompensere kommunene for den reduserte skatteinngangen i 2003, er disse
medlemmer uenig i dette, og foreslår å kompensere
den reduserte skatteingangen til primærkommunene med 1
mrd. kroner.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i Innst. S. nr. 260 (2002-2003) og Fremskrittspartiets
merknader i Innst. S. nr. 259 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at disse medlemmers opplegg for kommunene har
som hovedmål å sikre et samfunn med små forskjeller,
en moderne kvalitetsskole, og god kvalitet og tilgjengelighet til velferd
og omsorg for dem som trenger det. Regjeringens budsjettopplegg
vil virke i stikk motsatt retning. Disse medlemmer viser
til manglende kompensasjon for inntektssvikt, befolkningsvekst og
til den store økningen i egenbetaling for kommunale tjenester
Hovedproblemet er at handlingsrommet er brukt
opp av skattelette, og at denne regjeringen styrer sterkt mot målet
om en mindre offentlig sektor. Dette kan illustreres ved Regjeringens
egne tall som viser økning i offentlig og privat konsum.
Privat konsum ligger på totalt 683,5 mrd. kroner, og det
legges opp til 2,9 pst. økning i 2003. Offentlig konsum
utgjør 336,6 mrd. kroner, og her legges det opp til en økning
på 0,3 pst. i 2003. Disse medlemmer understreker
at dette med all ønskelig tydelighet viser hvorfor kommunene sliter,
og problemene tårner seg opp. Standardgapet mellom offentlig
og privat øker, og forskjellene mellom fattig og rik øker.
Disse medlemmer viser til at
Teknisk beregningsutvalg betrakter netto driftsresultat som den primære
indikator for økonomisk balanse i kommunesektoren. For
kommunesektoren som helhet anslås driftsresultatet redusert
til 0,9 pst. Dette viser at Regjeringen styrer mot svekket velferd
og dårligere skole.
Disse medlemmer kan ikke godta
en slik nedbygging av våre velferdstjenester, og øker
derfor tilskuddene til kommunene med 2,1 mrd. kroner i forhold til
Regjeringens opplegg, derav 1,6 mrd. kroner i økte frie
midler til kommuner og fylkeskommuner.
Disse medlemmer vil at gode,
offentlige fellesløsninger skal videreutvikles, ikke avvikles
og privatiseres. Redusert kvalitet på tjenestetilbudene
og dårligere tilgang til offentlige velferdstjenester vil øke befolkningens
misnøye. Dette er en bevisst del av Regjeringens privatiseringsstrategi.
Politikken er basert på ideologien om at private løsninger
automatisk er bedre enn offentlige, ikke på hva som faktisk
er mest fornuftig, på hva som gir alle like muligheter,
eller på hva som skaper mindre forskjeller og fattigdom.
Erfaring viser at privatisering ikke fører til en mer fornuftig bruk
av ressurser, bedre tilbud eller høyere kvalitet. Økt
konkurranse betyr mindre langsiktighet og mindre fokus på kompetanse
og konkurranse, framfor samarbeid om helhetlige gode løsninger
for befolkningen.
Disse medlemmer vil spesielt
advare mot at fellesarenaer for barn og unge utarmes og legges ned.
I skolene og i barnehagene legges et viktig grunnlag for fellesskap
og samfunnsforståelse. Regjeringen har ikke fulgt opp den
offentlige skolen med tilstrekkelige midler til å virkeliggjøre
de nye læreplanene. Den offentlige enhetsskolen svekkes,
samtidig som det åpnes for stadig flere private skoler.
Dette bryter med grunnlaget for enhetsskolen, og vil på sikt
splitte opp samfunnet i enkeltindivider og grupper som har lite
til felles. Skolen er den viktigste fellesarena i samfunnet, og
den viktigste investeringen i framtida.
Disse medlemmer vil påpeke
at det er i den offentlige skolen grunnlaget for framtidas verdiskaping
legges. Skolen må være fullt på høyde
teknologisk og kunnskapsmessig med samfunnet ellers, og ha ressurser
til å holde god kontakt med samfunnet rundt seg.
Disse medlemmer vil vise til
at barn i fattige familier rammes svært hardt av dårlig
kommuneøkonomi, fordi de mer enn andre er avhengig av at det
finnes gode tilbud der ingen stenges ute fordi en ikke har råd.
Regjeringens kommuneøkonomi vil gi kutt i skolebudsjettene,
dyrere SFO og færre og dyrere fritidstilbud. Det vil ramme
barn i fattige familier. Dårlig kommuneøkonomi
vil også føre til kutt i sosialhjelpssatsene.
De smale fattigdomstiltakene finansieres ved kutt i ytelser til
arbeidsledige og økte egenandeler til syke.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet vil
streke under at den økonomiske situasjonen i kommunane
stendig vert vanskelegare. Denne situasjonen har oppstått
av di staten har pålagd kommunane å bere tyngda
av velferdstilbodet til innbyggjarane, men utan å syte
for at tilstrekkeleg med pengar fylgjer med. Dette medfører
både politikarforakt og ei de facto svekking av lokaldemokratiet
i Noreg.
Denne medlemen registrerer at
Regjeringa meiner den noverande, vanskelege situasjonen er eit resultat
av lang tids nedprioritering av kommunesektoren. Det er grunn til å minne
om at då denne Regjeringa tok til, var underskottet i kommuneforvaltningi 6,9
mrd. kroner. Den seinaste rapporten frå Teknisk beregningsutvalg
(april 2003) viser at underskottet nå er på 10,8
mrd. kroner. Det er ein auke på nesten 4 mrd. kroner i
løpet av to år. I same periode har netto driftsresultat
(som er dugande parameter på sunnleiken i kommunesektoren)
gått frå 1,7 pst. i 2001 til 0,4 pst. i 2002. Gjennomsnitt
for 1990-talet er eit driftsresultat på om lag 3 pst.
Denne medlemen viser til at det
er ikkje vorte teke omsyn til dei ekstraordinære pensjonsutgiftene kommunesektoren
er vorten påført som konsekvens av nedgangen på dei
internasjonale finansmarknadene. Det same gjeld i høve
det akkumulerte underskottet i kommunesektoren. Senterpartiet registrerer
at Regjeringa nå nedjusterar anslaget for kommunesektorens skatteinngang
med 1 mrd. i 2003 i forhold til Nasjonalbudsjettet for 2003. Kommunanes
Sentralforbund i si høyringsutsegn indikerer elles ei endå sterkare
svikt i skatteinngangen.
For Senterpartiet er det viktig å hindre
ytterlegare nedskjeringar og kutt i velferdstilbodet til borgarane. Senterpartiet
tek difor til orde for å kompensere for sviktende skatteinngang,
og ynskjer å auke løyvingane til kommunesektoren
med 1 300 mill. kroner i Revidert nasjonalbudsjett. Denne
medlemen viser elles til Senterpartiet sine merknader til
Kommuneproposisjonen for 2004, jf. Innst. S. nr. 259 (2002-2003).
Her vert det m.a. gjort framlegg om ein treårig opptrappingsplan
for å få kommuneøkonomien i balanse.
Sanering av kommunal gjeld på basis av ei rekkje objektive
kriterier kan vere ein viktig del av ein slik plan.
Denne medlemen vil vise til dei
ekstraordinære straumkostnader kommunesektoren har hatt
i inneverande år. Denne medlemen syner òg
til at Stortinget løyva 130 mill. kroner ekstra for å dekkje ekstraordnære
kostnader knytt til auka straumpris, og til auka utbetaling til
sosialhjelp som fylgje av det same. Senterpartiet registrerer at
Regjeringa i Kommuneproposisjonen 2004 estimerer dei samla meirutgiftene
til desse formåla til 157 mill. kroner. På spørsmål
nr. 69 frå Senterpartiets stortingsgruppe svarar Kommunal-
og regionaldepartementet:
"Energiutgiftene har økt med 157 millioner
kroner fra første kvartal 2002 til første kvartal
2003. 122 millioner kroner kan føres tilbake til oppgangen
i strømprisene, mens de resterende 35 millioner kroner
skyldes økt forbruk. Utgifter til økonomisk sosialhjelp som
direkte kan knyttes til økte strømpriser, har økt med
om lag 85 millioner kroner."
Denne medlemen vil difor streke
under at kommunane sine meirutgifter i samband med høgare straumprisar
er 85 mill. kroner høgare enn det Regjeringa legg til grunn
når dei reduserer kompensasjonen med 30 mill. kroner. Denne
medlemen er usamd i ei slik nedjustering, og viser til Senterpartiets
alternative opplegg for Revidert nasjonalbudsjett.
Denne medlemen viser til at kommunane
har ei total gjeldsbelastning på mellom 70 og 80 mrd. kroner. Ein
stor del av denne gjelda er knytt til underfinansierte reformer
frå staten si side. Regjeringa melder at kommunesektoren
vil spare 1,6 mrd. kroner på rentenedgangen. Denne
medlemen er sterkt uroa over den overforenklinga Regjeringa
her gjer seg skuldig i. I røynda er mykje av kommunesektorens
gjeld knytt til fast rente. Senterpartiet viser til KS sitt høyringsbrev, der
det vert fastslått at effekten av rentenedgangen er kring
500 mill. kroner årleg. Denne medlemen viser òg
til at redusert rente gjev lågare avkastning mellom anna
på kommunane sine pensjonsfond. Dei kommunale pensjonsfonda
var i 2002 på om lag 125 mrd. kroner. Legg ein til grunn
2 pst. lågare rente medfører det ei lågare
inntekt på 2 500 mill. kroner. Senterpartiet er difor sterkt
kritisk til Regjeringa si framheving av rentereduksjonar som eit
element for å betre kommunane sin økonomi.
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at
en god økonomi i kommunene og fylkeskommunene er avgjørende
for at viktige samfunnsoppgaver skal løses tilfredsstillende
og sikre et godt grunnlag for et velfungerende velferdssamfunn.
Kommunene har ikke bare i oppgave å være et instrument
for å løse oppgaver som staten delegerer til disse,
men også til å løse oppgaver og oppdrag
som befolkningen i sine respektive kommuner finner nødvendige
for sin velferd og funksjon.
Dette medlem vil derfor legge
vekt på å sikre kommunene og fylkene økonomiske
rammer som gir rom for, ikke bare å løse helt
nødvendige oppgaver, men helst også gi rom for
lokale prioriteringer av oppgaver som befolkningen mener det er
viktig løses.
Dette medlem har fremmet en rekke
forslag om skattelettelser, men mener at disse lettelsene ikke må gå ut
over kommunenes og fylkeskommunenes økonomiske rammer.
Derfor vil dette medlem foreslå at rammetilskuddene
innenfor kommunalsektoren økes minst tilsvarende skattelettelsene. Dette
medlem har derfor i Innst. S. nr. 260 (2002-2003) fremmet
flere forslag som gir kommunene og fylkene bedre økonomi og
det er fremmet forslag om å øke bevilgningene under
kap. 571 og 572.