Tabell 5.1 Oversikt over
budsjettkapitler og poster i rammeområde 22
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-11 |
| | | |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Finansdepartementet |
1600 | | Finansdepartementet
(jf. kap. 4600) | 261 564
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 226 434 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 25 270 000 |
| 50 | Overføring fra
Finansmarkedsfondet | 9 860 000 |
1602 | | Kredittilsynet
(jf. kap. 4602) | 142 650
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 141 936 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 714 000 |
1610 | | Toll-
og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) | 968 497
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 918 200 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 2 197 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 48 100 000 |
1618 | | Skatteetaten
(jf. kap. 4618) | 3 425
131 000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1631 post 1 | 3 120 231 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 63 000 000 |
| 22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 133 300 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 108 600 000 |
1620 | | Statistisk
sentralbyrå (jf. kap. 4620) | 470 085
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 352 149 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 110 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 7 936 000 |
1630 | | Tiltak
for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring
| 13 157
000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 13 157 000 |
1631 | | Senter
for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631) | 181 892
000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1618 post 1 | 163 892 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 18 000 000 |
1632 | | Kompensasjon
for merverdiavgift | 9 603
801 000 |
| 60 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner | 1 669 121 000 |
| 61 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner, ny ordning | 7 500 000 000 |
| 70 | Merverdiavgiftskompensasjon
til frivillige organisasjoner, kan overføres | 134 680 000 |
| 72 | Tilskudd til private og
ideelle virksomheter | 300 000 000 |
1634 | | Statens
innkrevingssentral (jf. kap. 4634) | 161 764
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 161 764 000 |
1637 | | EU-opplysning
| 2 000
000 |
| 70 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner | 2 000 000 |
1650 | | Statsgjeld,
renter m.m. | 19 277
000 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 14 000 000 |
| 88 | Renter og provisjon m.m.
på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 3 000 000 |
| 89 | Renter og provisjon m.m.
på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 19 260 000 000 |
1670 | | Avsetninger
til Den nordiske investeringsbank | 10 000
000 |
| 50 | Tapsfond for miljølåneordningen
| 10 000 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 22 | 34
517 541 000 |
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
4600 | | Finansdepartementet
(jf. kap. 1600) | 9 860
000 |
| 80 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet
| 9 860 000 |
4602 | | Kredittilsynet
(jf. kap. 1602) | 142 650
000 |
| 1 | Bidrag fra tilsynsenhetene
| 142 650 000 |
4610 | | Toll-
og avgiftsetaten (jf. kap. 1610) | 230 202
000 |
| 1 | Ekspedisjonsgebyr | 9 220 000 |
| 2 | Andre inntekter | 1 917 000 |
| 3 | Pante- og tinglysingsgebyrer
| 1 140 000 |
| 5 | Gebyr ved kontroll av teknisk
sprit | 414 000 |
| 11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner
| 217 200 000 |
| 13 | Gebyr ved avskilting av
kjøretøy | 311 000 |
4618 | | Skatteetaten
(jf. kap. 1618) | 44 864
000 |
| 1 | Utleggs- og tinglysingsgebyr
(Namsmannen) | 16 576 000 |
| 2 | Andre inntekter | 20 000 000 |
| 4 | Gebyr for folkeregisteropplysninger
| 725 000 |
| 5 | Gebyr for utleggsforretninger
| 6 423 000 |
| 7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
| 1 140 000 |
4620 | | Statistisk
sentralbyrå (jf. kap. 1620) | 120 340
000 |
| 1 | Salgsinntekter | 3 000 000 |
| 2 | Spesialoppdrag | 110 000 000 |
| 4 | Tvangsmulkt | 7 340 000 |
4631 | | Senter
for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631) | 13 400
000 |
| 1 | Økonomitjenester
| 13 400 000 |
4634 | | Statens
innkrevingssentral (jf. kap. 1634) | 1 201
094 000 |
| 2 | Refusjoner | 17 094 000 |
| 81 | Bøter, inndragninger
| 904 000 000 |
| 82 | Vegadministrasjonsgebyr
| 55 000 000 |
| 84 | Gebyr ved for sent innsendt
regnskap m.m. | 110 000 000 |
| 85 | Misligholdte lån
i Statens lånekasse for utdanning | 115 000 000 |
5343 | | Statens
varekrigsforsikring | 110 000
000 |
| 50 | Avvikling | 110 000 000 |
|
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål
og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg
mv. |
5491 | | Avskrivning
på statens kapital i statens forretningsdrift
(jf. kap. 2445-2490) | 423 352
000 |
| 30 | Avskrivninger | 423 352 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5603 | | Renter
av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)
| 8 511
000 |
| 80 | Renter av statens faste
kapital | 8 511 000 |
5605 | | Renter
av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | 2 820
100 000 |
| 81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta | 5 000 000 |
| 82 | Av innenlandske verdipapirer
| 100 000 |
| 83 | Av alminnelige fordringer
| 130 000 000 |
| 86 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank | 2 540 000 000 |
| 88 | Av utlån under
opptrekk | 145 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 22 | 5
124 373 000 |
| | Netto
rammeområde 22 | 29 393
168 000 |
Komiteen viser til merknader
nedenfor og Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.2.22.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Driftsutgifter | 211 275 | 214 800 | 226 434 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 20 005 | 25 350 | 25 270 |
50 | Overføring fra
Finansmarkedsfondet | 0 | 5 564 | 9 860 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1600 post 1 er redusert
med 22 643 400 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse
medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente
ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være
moderat og dermed kunne gjennomføres uten store negative
konsekvenser.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
prioritere innsatsen i Finansdepartementets ytre etater mot svart økonomi. Disse medlemmer vil
derfor redusere Finansdepartementets driftsbudsjett med 15 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår å redusere
bevilgningen til drift av departementet med 3 mill. kroner for å øke
bevilgningen til Toll- og avgiftsetaten tilsvarende.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Driftsutgifter | 121 868 | 129 950 | 141 936 |
45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 1 709 | 700 | 714 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1602 post 1 er redusert
med 14 193 600 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse
medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente
ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være
moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative
konsekvenser.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Driftsutgifter | 874 671 | 930 150 | 918 200 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 1 388 | 2 150 | 2 197 |
45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 43 065 | 39 150 | 48 100 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1610 post 1 er redusert
med 91 820 000 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse
medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente
ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være
moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative
konsekvenser.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil
peike på det viktige arbeidet Toll- og avgiftsetaten gjer
mot illegal omsetnad av brennevin. Desse medlemene vil
understreke at dette arbeidet er svært viktig for å oppretthalde
støtta i folket når det gjeld den norske alkoholpolitikken.
Ein føresetnad for dette er at dei politiske virkemidla
har effekt. Ein kombinasjon av lågare brennevinsavgifter
og sterkare kontrollinnsats vil vere dei mest effektive tiltaka
i denne samanhengen.
Desse medlemene vil difor auke
løyvingane til Toll- og avgiftsdirektoratet med 3 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett har satt av 3 mill.
kroner for å kunne opprettholde enkelte distriktsenheter
i Toll- og avgiftsetaten. Økningen finansieres ved tilsvarende
reduksjon i driftsposter på departementet.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
at det på grunn av økt turisme, mobilitet, innvandring
og Schengen-samarbeidet er et stort behov for et effektivt tollvesen.
Dette medlem viser også til
den siste tidens metanol-skandaler. Dette medlem viser
til at det derfor er et stort behov for flere stillinger innenfor
tollvesenet for å hindre spritsmugling mv. Dette medlem viser
også til at hver tollkontrollør i gjennomsnitt
bringer inn 14 ganger mer i inntekt til staten enn statens bruttokostnader
ved stillingen. Dette medlem foreslår at
det opprettes 200 nye stillinger innen tollvesenet. Dette koster
om lag 110 mill. kroner på årsbasis, og det forventes
at disse stillingene vil øke tollinntektene med minst 550
mill. kroner.
Denne økte løyvingen som dette
medlem har foreslått vil også medføre
at tolletaten kan opprettholde flere tollenheter.
Dette medlem foreslår
at kap. 1610 post 1 bevilges 1 028 200 000 kroner.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1631 post 1 | 3 348 696 | 3 252 135 | 3 120 231 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 68 330 | 61 000 | 63 000 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 345 893 | 288 200 | 133 300 |
45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 66 665 | 126 100 | 108 600 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet
hvor post 22 Større IT-prosjekter ble redusert med 90 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn at det bevilges 43,3 mill. kroner på kap.
1618 post 22.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietviser til at Finansdepartementet anslår
at omfanget av den svarte økonomien i Norge utgjør
et sted mellom 80 og 100 mrd. kroner (5-6 pst. av BNP). Dette omfatter
både økonomisk virksomhet som burde være
registrert hos skattemyndighetene, men også økonomisk
kriminalitet.
Disse medlemmer mener det er
mye å hente på å øke de ressursene
skatteetaten og kemnerkontorene bruker på kontroll. Disse
medlemmer foreslo i sitt primære budsjettforslag å styrke
kontrollvirksomheten hos kemneren med rundt 100 årsverk,
og hos skatteetaten med rundt 190 årsverk. For en nærmere beskrivelse
av forslaget viser disse medlemmer til Budsjett-innst.
S. I (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1618 post 1 er redusert
med 312 023 100 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse
medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente
ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være
moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative
konsekvenser. Disse medlemmer viser også til
sitt alternative budsjett der det er foreslått forenklinger
og betydelige skattekutt, noe som igjen medfører at det
blir mindre attraktivt å unndra seg beskatning. Dette betyr
igjen at disse medlemmer sitt alternative budsjett
krever mindre ressurser til bekjempelse av f.eks. svart arbeid enn
dersom man vedtar et budsjett med et betydelig høyere skattenivå.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet ogKystpartiet peker på at
det store omfanget av svart økonomi i samfunnet er en trussel
mot finansieringen av velferdsstaten og undergraver oppslutningen
om folks skatteforpliktelser. Bevilgningene til skatteetaten må derfor økes.
Etaten trenger dessuten midler til å møte nye
utfordringer knyttet til økonomisk internasjonalisering
og internettbasert næringsvirksomhet. Vi kan regne med
at skattyterne vil bli mer mobile og at skatteplanleggerne får
større kompetanse i årene som kommer.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
derfor øke bevilgningene til drift i skatteetaten med 12
mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
regjeringspartiene og Arbeiderpartiet i budsjettavtalen har redusert
kap. 1618 post 22 Større IT-anskaffelser med 90 mill. kroner,
og antar derfor at dette er forsvarlig. Disse medlemmer foreslår
derfor å kutte posten med 90 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet ønsker å avgrense
omfanget av svart økonomi, og vil derfor øke bevilgningen
til drift i skatteetaten med 25 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
behovet for økt innsats for å forebygge den tiltagende økningen
i skatteunndragelser. Dette medlem viser til Kystpartiets
alternative statsbudsjett for 2004 og foreslår at løyvingen
over kap. 1618 post 1 økes med 8 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Dette medlem foreslår
at kap. 1618 post 1 bevilges med kr 3 128 231 000.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Driftsutgifter | 327 293 | 356 100 | 352 149 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 115 063 | 110 100 | 110 000 |
22 | Folke- og boligtelling
mv., kan overføres | 54 336 | 13 200 | 0 |
45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 12 521 | 7 780 | 7 936 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 1 566 | 12 700 | 13 157 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1618 post 1 | 0 | 0 | 163 892 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 0 | 0 | 18 000 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartietviser til at omorganiseringen av den
statlige økonomiforvaltningen vil berøre mange
ansatte. Disse medlemmer viser til svar på spørsmål
209 fra Arbeiderpartiets fraksjon i finanskomiteen der det framgår
at Finansdepartementet ville starte drøftinger med tjenestemannsorganisasjonen
om blant annet økonomiske virkemidler i november i år. Disse
medlemmer forutsetter at de ansattes rettigheter i forbindelse
med omorganiseringen blir ivaretatt på en god måte
i samsvar med lov- og avtaleverket.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
60 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner | 1 227 341 | 1 505 891 | 1 669 121 |
61 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner, ny ordning | 0 | 0 | 7 500 000 |
70 | Merverdiavgiftskompensasjon
til frivillige organisasjoner, kan overføres | 84 542 | 65 000 | 134 680 |
72 | Tilskudd til private og
ideelle virksomheter | 0 | 0 | 300 000 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet,slutter seg til Regjeringens forslag
til bevilgninger under kap. 1632 post 60.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti gikk i sine respektive forslag
til statsbudsjett imot å innføre en generell kompensasjonsording
for merverdiavgift for kommunesektoren, og gikk inn for å videreføre
og videreutvikle dagens regelverk. Disse medlemmer viser
til Budsjett-innst. S. I (2003-2004) og Innst. O. nr. 20 (2003-2004)
Innstilling fra finanskomiteen om skatte- og avgiftsopplegget 2004
- lovendringer.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett har gått
mot å innføre moms-kompensasjon for all kommunal
virksomhet. Dette medlem går derfor mot
den foreslåtte bevilgning på post 61 på 7,5
mrd. kroner. Post 60 reduseres med 300 mill. kroner av samme årsak.
Komiteens medlem fra Kystpartiet foreslår
at løyvingen over kap. 1632 post 60 settes til 1 479 121
000 kroner, som er 190 000 000 kroner lavere enn Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag under post 61.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til merknad under post 60.
Komiteens medlem fra Kystpartiet går imot
Regjeringens forslag om bevilgning under post 61.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under post 70.
Komiteen viser til at arbeidet
med en varig kompensasjonsordning for frivillige organisasjoner
har tatt lengre tid enn forutsatt. Komiteen forutsetter
at de frivillige organisasjonene representert ved FRISAM (Frivillighetens
samarbeidsorgan), aktivt tar del i arbeidet med dette.
Komiteen viser til utbetalingen
av restbeløpet for kompensasjon av tjenestemoms for perioden
1. juli 2001-31. desember 2002 vil utbetales etter en sjablonordning
for å lette den administrative byrden for organisasjoner
med mange og små lokallag.
Komiteen vil understreke at momskompensasjonsordningen
er begrunnet i kompensasjon for utgifter til tjenestemoms i forhold
til frivillige organisasjoner.
Komiteen viser til at Stortinget
har åpnet for at kompensasjonen kan utbetales etter en
sjablonordning, bl.a. for å lette den administrative byrden
for organisasjoner med mange og små lokallag, og forutsetter
at Regjeringen legger dette til grunn ved fordelingen av kompensasjonen
for 2003 og i arbeidet med en varig ordning.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til at Senterpartiet primært ønsker å innføre
0-sats i momssystemet for de frivillige organisasjonene i stedet
for å operere med en momskompensasjonsordning som også etter
innføring av en sjablonordning for fordelingen vil vise
seg å være administrativt krevende, og også kan
vise seg å være en lite forutsigbar inntekt. Dette
medlem vil i tillegg bedre de frivillige organisasjoners økonomiske
situasjon ved å øke grensen for skattefrie gaver
samt innføre skattefrihet for inntekter inntil 30 000 kroner
når oppdragsgiver er en frivillig og ikke-kommersiell organisasjon.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
Kystpartiets alternative statsbudsjett for 2004. Dette medlem viser
også til at Kystpartiet var imot innføring av
merverdiavgift på tjenester. Dette medlem viser
til de store administrative belastningene som merverdiavgift-kompenasjonen
medfører.
Dette medlem viser også til
den urettferdige diskrimineringen som merverdiavgift-opplegget medfører. Dette
medlem har tidligere tatt opp bl.a. konkurransevridningen
mellom transport på kjøl og veg. Vegsektoren har
0-sats på drift og investeringer, mens hamnesektoren belastes
med full merverdiavgift-sats. Det foreligger riktignok refusjonsordning
med denne som i hovedsak medfører at herradskassene, og ikke
hamnekassen, får refusjonsbeløpet. Dette medlem viser
også til Dokument nr. 8:49 (2001-2002). Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om at den offentlige hamnesektor
og vegsektor likestilles i forhold til drift og investeringer, og
at merverdiavgift-satsen settes til 0 for begge, med virkning fra
1. januar 2005."
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under post 72.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Driftsutgifter | 183 472 | 155 675 | 161 764 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1634 post 1 er redusert
med 16 176 400 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse
medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente
ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være
moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative
konsekvenser.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
70 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
den økende debatten om EU-medlemskap, og mener at løyvingen
til opplysningsarbeidet bør avspeile dette. Dette
medlem mener at tilskuddet til EU-opplysning er for lavt
til i det hele tatt å være med på å dekke utrednings-
og informasjonsbehovet som en fortsatt og forsterket EU-tilpassing
medfører. Derfor bør bevilgningen dobles i forhold
til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2004.
Dette medlem har i sitt alternativ
derfor foreslått at løyvingen over kap. 1637 post
70 settes til kr 4 000 000, som er kr 2 000 000 mer enn Regjeringens
forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Driftsutgifter | 10 336 | 12 000 | 14 000 |
88 | Renter og provisjon m.m.
på utenlandsk statsgjeld,
overslagsbevilgning | 322 611 | 188 000 | 3 000 |
89 | Renter og provisjon m.m.
på innenlandsk statsgjeld,
overslagsbevilgning | 16 907 881 | 17 482 000 | 19 260 000 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett hvor kap. 1650 post 1 er redusert
med 1 400 000 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse
medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente
ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være
moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative
konsekvenser.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
50 | Tapsfond for miljølåneordningen | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til punkt 6.1
nedenfor når det gjelder forslag om garantifullmakter.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
80 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 0 | 5 564 | 9 860 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 108 131 | 130 650 | 142 650 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fraFremskrittspartiet viser
til sine merknader under kapittel. 5.2.2 der driftsutgifter for
Kredittilsynet er redusert med 14 193 600 kroner. Disse medlemmer vil
at denne effektiviseringen skal tilfalle tilsynsenhetene og reduserer
derfor posten Bidrag fra tilsynsenhetene, kap. 4602 post 1 med 14
193 600 kroner.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 15 073 | 8 900 | 9 220 |
2 | Andre inntekter | 2 134 | 1 850 | 1 917 |
3 | Pante- og tinglysingsgebyrer | 836 | 1 100 | 1 140 |
4 | Gebyr for registrering
av småbåter | 9 031 | 3 000 | 0 |
5 | Gebyr ved kontroll av teknisk
sprit | 375 | 400 | 414 |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 110 122 | 177 200 | 217 200 |
13 | Gebyr ved avskilting av
kjøretøy | 126 | 300 | 311 |
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Finansdepartementet arbeider med en omorganisering av Småbåtregisteret,
som i dag drives av Toll- og avgiftsdirektoratet. Disse medlemmer viser
til henvendelsen fra Kongelige Norsk Båtforbund hvor det
bes om at Småbåtregisteret fortsatt blir drevet
av Toll- og avgiftsdirektoratet. I brevet vises det til at registeret
drives svært kostnadseffektivt og med svært gode
resultater i forhold til gjenfinning av stjålne båter.
Det fryktes at en omorganisering til andre driftere vil medføre økte
kostnader for båteierne.
Disse medlemmer viser til at
Småbåtregisteret har beholdt sin oppslutning etter
at registreringen ble gjort frivillig fordi forsikringsselskapene
krever at båtene registreres i Småbåtregisteret.
Når store brukergrupper frykter at en omorganisering kan
medføre økte kostnader, og dessuten er fornøyd
med dagens drift av registeret, bør de politiske myndigheter
legge avgjørende vekt på dette.
Disse medlemmer mener også at
det er en fordel at registeret drives av et myndighetsorgan som
kan aksjonere mot båter som kan være stjålet
og viser dessuten til at Toll- og avgiftsetaten har investert om
lag 90 mill. kroner i utvikling og oppbyggingen av registeret.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Finansdepartementet
stanse arbeidet med å omorganisere driften av Småbåtregisteret."
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Utleggs- og tinglysingsgebyr
(Namsmannen) | 15 555 | 25 900 | 16 576 |
2 | Andre inntekter | 47 421 | 17 250 | 20 000 |
4 | Gebyr for folkeregisteropplysninger | 624 | 1 100 | 725 |
5 | Gebyr for utleggsforretninger | 5 899 | 8 600 | 6 423 |
7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser | 919 | 2 100 | 1 140 |
18 | Refusjon av sykepenger | 72 095 | 0 | 0 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag og viser til punkt 7.3.2 når det
gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Salgsinntekter | 3 081 | 5 100 | 3 000 |
2 | Spesialoppdrag | 108 482 | 110 100 | 110 000 |
4 | Tvangsmulkt | 6 762 | 5 100 | 7 340 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag og viser til punkt 7.3.2 når det gjelder forslaget
om merinntektsfullmakt.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
1 | Økonomitjenester | 0 | 0 | 13 400 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag og viser til punkt 7.3.2 når det gjelder forslaget
om merinntektsfullmakt.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
81 | Bøter, inndragninger | 576 444 | 703 000 | 904 000 |
82 | Vegadministrasjonsgebyr | 54 960 | 49 000 | 55 000 |
84 | Gebyr ved for sent innsendt
regnskap m.m. | 79 817 | 90 000 | 110 000 |
85 | Misligholdte lån
i Statens lånekasse for utdanning | 106 982 | 105 000 | 115 000 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag og viser til punkt 7.3.2 når det gjelder forslaget
om merinntektsfullmakt.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett
2003 | Forslag
2004 |
50 | Avvikling | | 1 150 000 | 110 000 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til bevilgning under kap. 5343 post 50.
Komiteen viser når det
gjelder behandlingen av Ot.prp. nr. 102 (2003-2004) til Innst. O.
nr. 1 (2003-2004).
Avskrivningene beregnes på grunnlag
av bokført kapital per 31. desember året før
budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem
der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med forventet
levetid. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt
virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2004 beløper
seg til om lag 423 mill. kroner. Inkludert i summen er nedskrivning
av bokført verdi av eiendommer som foreslås solgt
av Statsbygg i 2004, jf. omtale i avsnitt 3.19 i proposisjonen,
hvor det fremgår at salget av Vestbanetomta ikke lar seg
gjennomføre i 2003, og at Regjeringen legger opp til at
den skal selges i 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet
hvor kap. 5491 post 30 ble økt med 71 mill. kroner. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn at det bevilges 494,352 mill. kroner
på kap. 5491 post 30.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at disse medlemmer i
sine respektive budsjettopplegg har sluttet seg til Regjeringens
forslag under kap. 5491 post 30.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringspartiene og Arbeiderpartiet i budsjettavtalen har økt
kap. 5491 post 30 med 71 mill. kroner, og antar derfor at dette
er forsvarlig. Disse medlemmer har derfor i sitt
alternativ ført opp en økning på 71 mill.
kroner.
Renter av statens kapital i forretningsdriften
tas samlet til inntekt under kapittel 5603 Renter av statens kapital
i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er bedriftenes
brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne
avsetninger til investeringsformål. Dette regnes som lån
fra statskassen. Rentesatsen for det enkelte års låneopptak
er lik gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner
i 12-månedersperioden fram til 30. september året
før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha
en løpetid på 5 år, og må deretter
eventuelt fornyes. Renter av statens kapital forventes å utgjøre
om lag 9 mill. kroner i 2004.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 8,511 mill.
kroner.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2002 | Saldert budsjett 2003 | Forslag 2004 |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd
i utenlandsk valuta | 1 014 | 5 000 | 5 000 |
82 | Av innenlandske verdipapirer | 75 | 100 | 100 |
83 | Av alminnelige fordringer | 225 795 | 130 000 | 130 000 |
85 | Renter på grunnkjøpslån
i Kommunalbanken AS | 18 | 0 | 0 |
86 | Av statskassens foliokonto
i Norges Bank | 2 546 283 | 3 748 000 | 2 540 000 |
88 | Av utlån under
opptrekk | 0 | 0 | 145 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet hvor Husbankens låneramme økes
med 1 mrd. kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (2003-2004), jf. merknad
under punkt 6.1.15. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn at det bevilges 2,530 mill. kroner på kap.
5605 post 86, en reduksjon på 10 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt alternative statsbudsjett der det er foreslått å øke
utlånsrammene til Husbanken med 2,5 mrd. kroner. Det forutsetter
25 mill. kroner i reduksjon på denne posten. Av hensyn
til å holde budsjettreglementet foreslår disse
medlemmer å redusere bevilgningen på kap.
5605 post 86 med 10 mill. kroner.
Komiteen viser til
brev fra Stortingets presidentskap 26. november 2003 der det fremgår
at Stortinget ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2003-2004) samme
dag har fastsatt nettorammen under rammeområde 22 til 29
393 168 000 kroner.
Tabellen nedenfor viser de kapitler og poster
der fraksjonene har ulike forslag. Tall i parentes er avvik i forhold
til Regjeringens forslag.
Tabell 5.2 Sammenligning
av budsjettall, kapitler og poster. Rammeområde 22
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-11 | A, H,
KrF og
V | FrP | SV | Sp | Kp |
| | | | | | | | |
Utgifter rammeområde 22 (i hele tusen
kroner) |
1600 | | Finansdepartementet
(jf. kap. 4600) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 226 434 | 226 434 (0) | 203 791 (-22
643) | 211 434 (-15
000) | 223 434 (-3
000) | 226 434 (0) |
1602 | | Kredittilsynet
(jf. kap. 4602) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 141 936 | 141 936 (0) | 127 742 (-14
194) | 141 936 (0) | 141 936 (0) | 141 936 (0) |
1610 | | Toll-
og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 918 200 | 918 200 (0) | 826 380 (-91
820) | 921 200 (+3
000) | 921 200 (+3
000) | 1 028 200 (+110 000) |
1618 | | Skatteetaten
(jf. kap. 4618) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 120 231 | 3 120 231 (0) | 2 808 208 (-312 023) | 3 132 231 (+12 000) | 3 145 231 (+25 000) | 3 128 231 (+8 000) |
| 22 | Større IT-prosjekter | 133 300 | 43 300 (-90
000) | 133 300 (0) | 43 300 (-90
000) | 133 300 (0) | 133 300 (0) |
1632 | | Kompensasjon
for merverdiavgift | | | | | | |
| 60 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner | 1 669 121 | 1 669 121 (0) | 1 669 121 (0) | 1 669 121 (0) | 1 369 121 (-300 000) | 1 479 121 (-190 000) |
| 61 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner,
ny ordning | 7 500 000 | 7 500 000 (0) | 7 500 000 (0) | 7 500 000 (0) | 0 (-7
500 000) | 0 (-7
500 000) |
1634 | | Statens
innkrevingssentral
(jf. kap. 4634) | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 161 764 | 161 764 (0) | 145 588 (-16
176) | 161 764 (0) | 161 764 (0) | 161 764 (0) |
1637 | | EU-opplysning | | | | | | |
| 70 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 4 000 (+2
000) |
1650 | | Statsgjeld,
renter m.m. | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 14 000 | 14 000 (0) | 12 600 (-1 400) | 14 000 (0) | 14 000 (0) | 14 000 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 22 | 34
517 541 | 34
427 541 (-90 000) | 34
059 285 (-458 256) | 34
427 541 (-90 000) | 26
742 541 (-7 775 000) | 26
947 541 (-7 570 000) |
Inntekter rammeområde 22 (i hele tusen
kroner) |
5491 | | Avskrivning
på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490) | | | | | | |
| 30 | Avskrivninger | 423 352 | 494 352 (+71
000) | 423 352 (0) | 494 352 (+71
000) | 423 352 (0) | 423 352 (0) |
5605 | | Renter
av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | | | | | | |
| 86 | Av statskassens
foliokonto i Norges Bank | 2 540 000 | 2 530 000 (-10 000) | 2 540 000 (0) | 2 530 000 (-10 000) | 2 540 000 (0) | 2 540 000 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 22 | 5
124 373 | 5
185 373 (+61
000) | 5
124 373 (0) | 5
195 373 (+71
000) | 5
124 373 (0) | 5
124 373 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 22 | 29
393 168 | 29
242 168 (-151 000) | 28
934 912 (-458 256) | 29
232 168 (-161 000) | 21
618 168 (-7 775 000) | 21
823 168 (-7 570 000) |
| | Sum rammeområde
22 -
rammevedtak | 151 000 | 0 | -307
256 | 0 | -7 624
000 | -7 419
000 |
Komiteen viser til at forslaget
fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under Forslag
til vedtak B I under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Forslaget fra komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
er ført til kapittel 11 Forslag fra mindretall.
De øvrige forslagene fraviker de rammer
Stortinget vedtok 26. november 2003. Disse forslagene føres
derfor ikke opp som mindretallsforslag, jf. Stortingets forretningsorden § 19
femte ledd.