Finansdepartementet tilrår at Stortinget
gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier
i 2003 for Norges andel av NIBs grunnkapital fratrukket innbetalt kapital
innen en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715
959 651 euro, jf. forslag IV pkt. 1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag og viser til forslag til vedtak III nr. 1 under B. Forslag under
rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Finansdepartementet tilrår at Stortinget
gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier
i 2003 for lån fra NIB i forbindelse med PIL innenfor en
totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil
340 991 000 euro.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag og viser til forslag til vedtak III nr. 2 under B. Forslag under
rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Finansdepartementet tilrår at Stortinget
gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier
i 2003 for lån fra NIB under MIL innenfor en totalramme
for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000
euro.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag og viser til forslag til vedtak III nr. 2 under B. Forslag under
rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Ordningen som gjør konkursbo i stand
til å forfølge rimelige omstøtelige forhold
mv. foreslås videreført i 2004 ved at Skattedirektoratet
og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille
nye, betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling
for inntil 8 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og
gamle tilsagn på 20,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til forslaget
om fullmakt til fortsatt bobehandling, jf. forslag til vedtak VI
under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens
tilråding.
Det foreslås å gi Finansdepartementet
fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer
i statsregnskapet.
Komiteen slutter seg til forslaget
om fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer
i tidligere års statsregnskap, jf. forslag til vedtak IV under
C. Vedtak utenfor rammeområdene under kapittel 12 Komiteens
tilråding.
Skatteetaten har inntekter i forbindelse med
salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og tilfeldige
inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen
på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride
bevilgningen under kap. 1618 post 1 Driftsutgifter med et beløp
tilsvarende merinntekter under kap. 4618 post 2 Andre inntekter.
Komiteen slutter seg til forslaget
om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag
under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Statistisk sentralbyrå har en ekstern
finansiert oppdragsvirksomhet (markedsoppdraget) i tillegg til statsoppdraget.
Markedsoppdragsvirksomheten motsvares av tilsvarende inntekter og
er spesifisert under utgiftskapittel 1620 Statistisk sentralbyrå post
21 Spesielle driftsutgifter og under inntektskapittel 4620 Statistisk
sentralbyrå post 2 Spesialoppdrag.
Det er knyttet usikkerhet til markedsoppdragets
størrelse på det tidspunkt budsjetteringen foretas.
På denne bakgrunn foreslås en merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg til forslaget
om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag
under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Budsjettkapitlene 1631 og 4631 er nye fra og
med 2004-budsjettet. Det foreslås fullmakt til å overskride bevilgningene
under kap. 1631 posten 1 og 21 mot tilsvarende merinntekter under
henholdsvis kap. 4631 postene 1 og 2 og kap. 4631 post 21.
Komiteen slutter seg til forslagene,
til merinntektsfullmakter, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag
under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med
tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I all
hovedsak gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1634 Statens innkrevingssentral post 1 mot tilsvarende
merinntekter under kap. 4634 Statens innkrevingssentral post 2.
Komiteen slutter seg til forslaget
om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag
under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Forvaltningen av statens eierskap i Statens
Bankinvesteringsfond ble fra 1. januar 2002 ført over fra
Finansdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet.
Nærings- og handelsdepartementet forvalter i dag direkte
eierskap i en rekke selskaper i tillegg til Statens Bankinvesteringsfond.
Det foreligger ikke særskilte forhold som tilsier at aksjene
i DnB Holding ASA skal forvaltes annerledes enn for den øvrige
del av porteføljen.
Etter Bankinvesteringsfondlovens § 9
kan Kongen beslutte at fondet skal avvikles eller omdannes. Stortinget
skal godkjenne slik beslutning, bl.a. om hele eller deler av investeringsfondets
kapital skal tilbakeføres til statskassen. Regjeringen
foreslår å avvikle fondet i løpet av
1. kvartal 2004 og foreslår at fondets kapital i forbindelse
med avviklingen tilbakeføres til statskassen. Forvaltningen
av de aksjene fondet har, søkes overført til Nærings-
og handelsdepartementet, jf. Forslag til vedtak XII. Nærings-
og handelsdepartementet vil i løpet av 2004 legge fram
en egen odelstingsproposisjon som opphever nåværende
lov om Statens Bankinvesteringsfond, og fremme nødvendige
bevilgningsforslag.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak III under C Forslag utenfor rammeområdene
under kapittel 12 Komiteens tilråding.
Det legges opp til en endring i Reglement for
Folketrygdfondet av 20. juni 1997 § 4. Endringen innebærer at
tjenestemenn i Folketrygdfondet, med unntak av administrerende direktør
og ledere som rapporterer til administrerende direktør,
i framtiden vil kunne bli ansatt av et eget tilsettingsutvalg, mens
de tidligere er blitt ansatt av styret. Etter Finansdepartementets
vurdering hører ansettelser på et slikt nivå naturlig hjemme
blant administrasjonens oppgaver. Reglementets § 4 er også endret
slik at Finansdepartementet heretter bare mottar opplysninger om
endringer i lønns- og arbeidsbetingelser til orientering,
mens de tidligere ble forelagt til godkjenning. Forslag til endring
i reglementet er fremmet i romertallsvedtak VII i denne proposisjonen.
En nærmere omtale av Folketrygdfondet er gitt i Nasjonalbudsjettet
2004.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag V under C. Vedtak utenfor rammeområdene under
kapittel 12 Komiteens tilråding.