7. Garanti-/tilsagnsordninger og andre fullmakterunder finansdepartementet

7.1 Garantiordninger

7.1.1 Den nordiske investeringsbanks grunnkapital

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Finansdepartementet

Finansdepartementet tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2003 for Norges andel av NIBs grunnkapital fratrukket innbetalt kapital innen en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715 959 651 euro, jf. forslag IV pkt. 1 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak III nr. 1 under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.

7.1.2 Den nordiske investeringsbanks prosjektinvesteringslån (PIL)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Finansdepartementet

Finansdepartementet tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2003 for lån fra NIB i forbindelse med PIL innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 340 991 000 euro.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak III nr. 2 under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.

7.1.3 Den nordiske investeringsbanks miljølåneordning (MIL)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Finansdepartementet

Finansdepartementet tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2003 for lån fra NIB under MIL innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000 euro.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak III nr. 2 under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.

7.2 Tilsagnsordninger

Tilsagnsordning vedrørende oppfølging av konkursbo

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2002-2003) Finansdepartementet

Ordningen som gjør konkursbo i stand til å forfølge rimelige omstøtelige forhold mv. foreslås videreført i 2004 ved at Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille nye, betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 8 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og gamle tilsagn på 20,6 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget om fullmakt til fortsatt bobehandling, jf. forslag til vedtak VI under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.

7.3 Andre fullmakter

7.3.1 Uoppklarte differanser og feilposteringer i tidligere års statsregnskap

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Finansdepartementet

Det foreslås å gi Finansdepartementet fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer i statsregnskapet.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget om fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer i tidligere års statsregnskap, jf. forslag til vedtak IV under C. Vedtak utenfor rammeområdene under kapittel 12 Komiteens tilråding.

7.3.2 Merinntektsfullmakter

Skatteetaten

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Finansdepartementet

Skatteetaten har inntekter i forbindelse med salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og tilfeldige inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1618 post 1 Driftsutgifter med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4618 post 2 Andre inntekter.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.

Statistisk sentralbyrå

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2002-2003) Finansdepartementet

Statistisk sentralbyrå har en ekstern finansiert oppdragsvirksomhet (markedsoppdraget) i tillegg til statsoppdraget. Markedsoppdragsvirksomheten motsvares av tilsvarende inntekter og er spesifisert under utgiftskapittel 1620 Statistisk sentralbyrå post 21 Spesielle driftsutgifter og under inntektskapittel 4620 Statistisk sentralbyrå post 2 Spesialoppdrag.

Det er knyttet usikkerhet til markedsoppdragets størrelse på det tidspunkt budsjetteringen foretas. På denne bakgrunn foreslås en merinntektsfullmakt.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.

Senter for statlig økonomistyring

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Finansdepartementet

Budsjettkapitlene 1631 og 4631 er nye fra og med 2004-budsjettet. Det foreslås fullmakt til å overskride bevilgningene under kap. 1631 posten 1 og 21 mot tilsvarende merinntekter under henholdsvis kap. 4631 postene 1 og 2 og kap. 4631 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslagene, til merinntektsfullmakter, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.

Statens innkrevingssentral

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Finansdepartementet

Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I all hovedsak gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift. Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1634 Statens innkrevingssentral post 1 mot tilsvarende merinntekter under kap. 4634 Statens innkrevingssentral post 2.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 12 Komiteens tilråding.

7.4 Avvikling av Statens Bankinvesteringsfond

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Nærings- og handelsdepartementet

Forvaltningen av statens eierskap i Statens Bankinvesteringsfond ble fra 1. januar 2002 ført over fra Finansdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet. Nærings- og handelsdepartementet forvalter i dag direkte eierskap i en rekke selskaper i tillegg til Statens Bankinvesteringsfond. Det foreligger ikke særskilte forhold som tilsier at aksjene i DnB Holding ASA skal forvaltes annerledes enn for den øvrige del av porteføljen.

Etter Bankinvesteringsfondlovens § 9 kan Kongen beslutte at fondet skal avvikles eller omdannes. Stortinget skal godkjenne slik beslutning, bl.a. om hele eller deler av investeringsfondets kapital skal tilbakeføres til statskassen. Regjeringen foreslår å avvikle fondet i løpet av 1. kvartal 2004 og foreslår at fondets kapital i forbindelse med avviklingen tilbakeføres til statskassen. Forvaltningen av de aksjene fondet har, søkes overført til Nærings- og handelsdepartementet, jf. Forslag til vedtak XII. Nærings- og handelsdepartementet vil i løpet av 2004 legge fram en egen odelstingsproposisjon som opphever nåværende lov om Statens Bankinvesteringsfond, og fremme nødvendige bevilgningsforslag.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak III under C Forslag utenfor rammeområdene under kapittel 12 Komiteens tilråding.

7.5 Endring i reglement for Folketrygdfondet

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Finansdepartementet

Det legges opp til en endring i Reglement for Folketrygdfondet av 20. juni 1997 § 4. Endringen innebærer at tjenestemenn i Folketrygdfondet, med unntak av administrerende direktør og ledere som rapporterer til administrerende direktør, i framtiden vil kunne bli ansatt av et eget tilsettingsutvalg, mens de tidligere er blitt ansatt av styret. Etter Finansdepartementets vurdering hører ansettelser på et slikt nivå naturlig hjemme blant administrasjonens oppgaver. Reglementets § 4 er også endret slik at Finansdepartementet heretter bare mottar opplysninger om endringer i lønns- og arbeidsbetingelser til orientering, mens de tidligere ble forelagt til godkjenning. Forslag til endring i reglementet er fremmet i romertallsvedtak VII i denne proposisjonen. En nærmere omtale av Folketrygdfondet er gitt i Nasjonalbudsjettet 2004.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag V under C. Vedtak utenfor rammeområdene under kapittel 12 Komiteens tilråding.