I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens
forslag til bevilgninger på kapittel og post under rammeområde 24
(90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdet).
Tabell 8.1 Oversikt over
budsjettkapitler og poster i rammeområde 24
Kap | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 | | St.prp.
nr. 1
med Tl. nr. 1 |
| | | | | |
| | | | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
5316 | | Kommunalbanken
AS | 7 300
000 | | 7 300
000 |
| 70 | Garantiprovisjon | 7 300 000 | | 7 300 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5611 | | Aksjer
i NSB AS | 116 000
000 | | 116 000
000 |
| 82 | Utbytte | 116 000 000 | | 116 000 000 |
5618 | | Aksjer
i Posten Norge AS | 216 000
000 | | 216 000
000 |
| 80 | Utbytte | 216 000 000 | | 216 000 000 |
5622 | | Aksjer
i Avinor AS | 40 000
000 | | 40 000
000 |
| 80 | Utbytte | 40 000 000 | | 40 000 000 |
5623 | | Aksjer
i BaneService AS | 1 400
000 | | 1 400
000 |
| 80 | Renter | 1 400 000 | | 1 400 000 |
5625 | | Renter
og utbytte fra Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5325) | 357 000
000 | | 357 000
000 |
| 80 | Renter på lån
fra statskassen | 355 000 000 | | 355 000 000 |
| 81 | Rentemargin, risikolåneordningen
| 2 000 000 | | 2 000 000 |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 6 800
000 | | 6 800
000 |
| 80 | Utbytte | 6 800 000 | | 6 800 000 |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 28 802
000 | | 28 802
000 |
| 80 | Statens overskuddsandel
| 28 800 000 | | 28 800 000 |
| 81 | Utbytte | 2 000 | | 2 000 |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruks- og
matdepartementet | 750 000 | | 750 000 |
| 80 | Utbytte | 750 000 | | 750 000 |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500
000 | | 8 500
000 |
| 80 | Utbytte | 8 500 000 | | 8 500 000 |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning
(jf. kap. 950 og 3950) | 9 176
500 000 | | 9 176
500 000 |
| 80 | Utbytte | 9 176 500 000 | | 9 176 500 000 |
5680 | | Innskuddskapital
i Statnett SF | 85 000
000 | | 85 000
000 |
| 80 | Utbytte | 85 000 000 | | 85 000 000 |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 8 139
000 000 | | 8 139
000 000 |
| 80 | Utbytte | 8 139 000 000 | | 8 139 000 000 |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske
investeringsbank | 82 100
000 | | 82 100
000 |
| 80 | Utbytte | 82 100 000 | | 82 100 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 24 | 18
265 152 000 | | 18
265 152 000 |
| | Netto
rammeområde 24 | -18 265
152 000 | | -18 265
152 000 |
Statens samlede inntekter fra utbytte er budsjettert
til 17,9 mrd. kroner for 2006. Dette er en reduksjon i forhold til
anslag på regnskap for 2005 på 419,1 mill. kroner.
Reduksjonen knytter seg i hovedsak til Posten Norge AS og Statnett
SF.
For de børsnoterte selskapene er utbetalt
utbytte i 2005 videreført i 2006, justert for eventuelle
endringer i statens eierandeler. For Norsk Hydro ASA er imidlertid
ikke det ekstraordinære utbyttet som ble utbetalt i 2005,
forutsatt videreført i 2006. Det samlede utbyttet fra selskaper
under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning øker
likevel noe. Dette skyldes i hovedsak at det budsjetteres med et
høyere utbytte fra Statkraft SF. Det vises for øvrig
til nærmere omtale i de enkelte departementers fagproposisjoner.
Komiteen viser til merknader
i punktene nedenfor når det gjelder de enkelte kapitler
og poster.
Det foreslås en sats på garantiprovisjonen
på 0,1 pst., jf. utkast til romertallsvedtak VIII i Gul
bok under Kommunal- og regionaldepartementet. Provisjonsinntekten
er anslått til 7,3 mill. kroner i 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Kommunal- og regionaldepartementet
om garantisats, jf. forslag til vedtak under rammeområde
24. Komiteen slutter seg videre til Regjeringens
forslag om en bevilgning på 7,3 mill. kroner under kap.
5316 post 70.
Samferdselsdepartementet foreslår at
det i 2006 budsjetteres med et utbytte fra selskapet på 116
mill. kroner, som tilsvarer 75 pst. av prognostisert årsresultat
for 2005. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Samferdselsdepartementet om
en bevilgning på 116 mill. kroner under kap. 5611 post
82 Utbytte.
I henhold til gjeldende utbyttepolitikk for
Posten Norge AS skal det utbetales et utbytte på 30 pst.
av selskapets overskudd etter skatt, under forutsetning av at aksjelovens
kriterier for utbetaling av utbytte for øvrig er oppfylt.
Det er budsjettert med 216 mill. kroner i utbytte. Endelig utbytte
vil bli fastsatt av selskapets generalforsamling. Posten arbeider
med å innføre en tjenestepensjonsordning utenfor
Statens Pensjonskasse. Dette vil kunne medføre behov for
regnskapsmessige engangsoperasjoner i selskapets balanse, som vil
påvirke selskapets frie egenkapital og derved grunnlaget
for å utbetale utbytte i 2006. Posten er også i
ferd med å implementere ny regnskapsstandard i selskapsregnskapet.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til ev. virkninger på utbyttet
når saken er nærmere avklart.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Samferdselsdepartementet om
en bevilgning på 216 mill. kroner under kap. 5618 post
80 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til St.prp. nr. 1 (2001-2002) der man uttalte at utbyttet burde
begrense oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt. Disse
medlemmer viser til at Stortinget sluttet seg til dette
uten bemerkninger. Disse medlemmer ønsker å følge
denne utbyttepolitikken for å gi selskap under statlig
eierskap mulighet til å sette av midler til fremtidige
investeringer. Disse medlemmer legger resultat etter
skatt i siste offentliggjorte delårsregnskaper til grunn
for beregningen. Der særskilte forhold etter disse
medlemmers syn taler for det er en lavere utbytteandel er
dette hensyntatt.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
165 mill. kroner på kap. 5618 post 80.
I St.meld. nr. 36/Innst. S. nr. 262
(2003-2004) Om virksomheten til Avinor AS, er det redegjort for
Regjeringens utbyttepolitikk. Utgangspunktet er at utbytte fra Avinor
beregnes som statens innlånsrente multiplisert med egenkapitalen,
begrenset oppad til 40 pst. av overskuddet etter skatt. Basert på foreløpig
resultatanslag for 2005, foreslår Regjeringen
et utbytte på 40 mill. kroner. Endelig utbytte i Avinor
AS fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Samferdselsdepartementet om
en bevilgning på 40 mill. kroner under kap. 5622 post 80
Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til St.prp. nr. 1 (2001-2002) der man uttalte at utbyttet burde
begrense oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt. Disse
medlemmer viser til at Stortinget sluttet seg til dette
uten bemerkninger. Disse medlemmer ønsker å følge
denne utbyttepolitikken for å gi selskap under statlig
eierskap mulighet til å sette av midler til fremtidige
investeringer. Disse medlemmer legger resultat etter
skatt i siste offentliggjorte delårsregnskaper til grunn
for beregningen. Der særskilte forhold etter disse
medlemmers syn taler for lavere utbytteandel er dette hensyn tatt.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
168 mill. kroner på kap. 5622 post 80.
Ved utskillelse av Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet,
ble BaneService AS etablert som eget selskap fra 1. januar
2005. Selskapet ble i forbindelse med etableringen gitt et statslån
på 38,3 mill. kroner. Lånet er gitt på kommersielle
vilkår og har en varighet på tre år. Lånet
er gitt til rentevilkår på NIBOR med et tillegg
av 1,5 prosentpoeng. Selskapet velger selv renteperiode for lånet,
fra 1 mnd til 12 mnd. I 2006 budsjetteres det med 1,4 mill. kroner
i renter på lånet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Samferdselsdepartementet om
en bevilgning på 1,4 mill. kroner under kap. 5623 post
80 Renter.
Det er lagt opp til at Innovasjon Norge skal
kunne foreta innlån fra statskassen til valgfri løpetid
og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer med
tilsvarende løpetid for å finansiere sine utlån.
Rentene er knyttet til lavrisikolåneordningen, risikolåneordningen og
distriktsrettet låneordning. Til sammen foreslås
en bevilgning på 355 mill. kroner. Bevilgningsanslaget
er usikkert, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett våren 2006 eller ved
endring av budsjettet høsten 2006.
Netto rentemargin for regnskapsåret
2005 foreslås budsjettert med 2 mill. kroner med tilbakeføring
i statsbudsjettet for 2006. Dette er et anslag, og Regjeringen vil
om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse
med Revidert budsjett for 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Nærings- og handelsdepartementet
om en bevilgning på 355 mill. kroner under kap. 5625 post
80 og 2 mill. kroner under kap. 5625 post 81.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet
hvor utbyttet fastsettes til 80 pst. av årsoverskuddet.
Endelig vedtak om utbytte for 2005 blir truffet på ordinær
generalforsamling i 2006. Basert på forventet utvikling
i forbindelse med regnskapstallene for Norsk Eiendomsinformasjon
as for 2005 og departementets utbyttepolitikk foreslås
statens utbytte i 2006 til 6,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Justis- og politidepartementet om
bevilgning på 6,8 mill. kroner under kap. 5630 post 80
Utbytte.
Det foreslås at statens andel av overskuddet
som tas som inntekt under denne posten i 2006, ved eget vedtak,
fastsettes til 40 pst. av resultatet i 2005, før ekstraordinære
poster og etter vinmonopolavgift, jf. romertallsvedtak V under Arbeids-
og Sosialdepartementet i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Gul Bok. Statens
andel av overskuddet i AS Vinmonopolet er på bakgrunn av budsjettert
resultat i 2005 og en andel av overskuddet på 40 pst.,
anslått til 28,8 mill. kroner. Forslaget til statens andel
i overskuddet for 2005 bygger på vurderinger av selskapets
framtidige kapitalbehov, blant annet i forbindelse med utvidelse
av butikknettet, og ønsket kapitalstruktur.
AS Vinmonopolets aksjekapital utgjør
50 000 kroner. Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til
5 pst. av aksjekapitalen og utgjør 2 500 kroner.
Regjeringen foreslår en bevilgning på 2 000
kroner under kap. 5631 post 81.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) om overskuddsandel
jf. forslag til vedtak om statens overskuddsandel i A/S
Vinmonopolet under rammeområde 24. Komiteen slutter
seg videre til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
Arbeids- og sosialdepartementet om en bevilgning på 28,8
mill. kroner under kap. 5631 post 80 og til Regjeringens forslag
om en bevilgning på 2 000 kroner under kap. 5631
post 81.
Det er ikke budsjettert med utbytte fra Graminor
AS (tidligere Norsk Kornforedling AS), Staur Gård AS eller
Kimen Såvarelaboratoriet AS. Det foreslås et utbytte
på 750 000 kroner fra Veterinærmedisinsk Oppdragssenter
AS (VESO) for 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Landbruks- og matdepartementet
om en bevilgning på 750 000 kroner under kap. 5651
post 80 Utbytte.
Det foreslås utbytte på 8,5
mill. kroner fra selskapet i 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Landbruks- og matdepartementet
om en bevilgning på 8,5 mill. kroner under kap. 5652 post
80 Utbytte.
Det budsjetteres med 9 176,5 mill.
kroner i utbytte i 2006 fra statens aksjer i selskaper under NHDs
forvaltning. Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte for
regnskapsåret 2005 fra selskapene Statkraft SF, Norsk Hydro
ASA, DnB NOR ASA, Telenor ASA, Kongsberg Gruppen ASA, Yara International
ASA, Cermaq ASA, Argentum Fondsinvesteringer AS, Entra Eiendom AS,
Eksportfinans ASA, Nammo AS, Store Norske Spitsbergen Kulkompani
A/S, Mesta AS og GIEK Kredittforsikring AS. Regjeringen
har ikke beregnet egne anslag på utbytte i 2006 for børsnoterte
selskaper, men har teknisk videreført utbetalt utbytte
pr. aksje i 2005. For Norsk Hydro ASA er det korrigert for det ekstraordinære
utbyttet som ble utbetalt i 2005. For Argentum Fondsinvesteringer
AS, Entra Eiendom AS og Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S
er det budsjettert med utbytte på henholdsvis 35, 120 og
7 mill. kroner. For Statkraft SF foreslås det et utbytte
på 4 720 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Nærings- og handelsdepartementet
om en bevilgning på 9 176,5 mill. kroner under
kap. 5656 post 80 Utbytte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til St.prp. nr. 1 (2001-2002) der man uttalte at utbyttet burde
begrense oppad til 75 pst. av overskuddet etter skatt. Disse
medlemmer viser til at Stortinget sluttet seg til dette
uten bemerkninger. Disse medlemmer ønsker å følge
denne utbyttepolitikken for å gi selskap under statlig
eierskap mulighet til å sette av midler til fremtidige
investeringer. Disse medlemmer legger resultat etter
skatt i siste offentliggjorte delårsregnskaper til grunn
for beregningen. Der særskilte forhold etter disse
medlemmers syn taler for det er en lavere utbytteandel er
dette hensyntatt. Vedrørende Statkraft SF viser disse medlemmer særlig
til styrets advarsel om at utbyttet de siste årene har
vært for høyt, og at styret i kvartalsrapporten
for tredje kvartal, presentert 10. november skriver:
"Det foreslåtte utbyttet [for 2005] er
således meget høyt i forhold til den løpende
inntjeningen, og vil svekke konsernets evne til å realisere
miljøvennlige investeringer og til å nå langsiktige
mål."
Disse medlemmer mener dette fremstår
som underlig i forhold til den nye regjeringens ønske om å bli
oppfattet med en miljøvennlig profil.
Disse medlemmer foreslår
en bevilgning på 8,3775 mrd. kroner under kap. 5656 post
80.
For regnskapsåret 2005 foreslår
Regjeringen også et utbytte på 50 pst. av konsernets
resultat etter skatt. Det utgjør 85 mill. kroner basert
på siste resultatanslag. Endelig vedtak om utbytte fastsettes
i foretaksmøte våren 2006 basert på faktisk
resultat for 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Olje- og energidepartementet om
en bevilgning på 85 mill. kroner under kap. 5680 post 80.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Statnett SF har store forestående investeringer,
og vurderer at behovet for innskuddskapital tilsier et innskudd
på 2 mrd. kroner. På denne bakgrunn vil disse
medlemmer foreslå en bevilgning på 2 mrd.
kroner på nytt kap. 2491, ny post 90, i forbindelse med
komiteens behandling av statsbudsjettets 90-poster i Budsjett-innst.
S. nr. 6 (2005-2006).
Staten eier nå 70,9 pst. av aksjene
i Statoil ASA. Da det ikke foreligger offentlig informasjon med
foreløpig prognose for årsresultatet for 2005,
har ikke Olje- og energidepartementet beregnet anslag for utbytte
for regnskapsåret 2005 til utbetaling i 2006. I budsjettet
for 2006 legges det til grunn det beløp som ble utbetalt
i utbytte i 2005 for regnskapsåret 2004. For 2004 ble det utbetalt
et utbytte på kr 5,30 pr. aksje (hvorav kr 2,10 var
ekstraordinært), tilsvarende en total utbetaling på 11 481
mill. kroner. Justert for statens antall aksjer i selskapet tilsvarer
dette en utbytteutbetaling i 2006 for 2005 på 8 139
mill. kroner. Staten eier 1 535 712 598 aksjer
i Statoil ASA. Det understrekes at budsjettert utbytte i 2006 er
en teknisk fremskriving av utbyttet som ble utbetalt i 2005. Vedtak
om utbytte for regnskapsåret 2005 fattes på selskapets
generalforsamling våren 2006. Styrets forslag til utbytte
vil fremlegges i forbindelse med selskapets årsrapportering
for 2005. Statens andel av styrets forslag til utbytte vil bli presentert
i Revidert nasjonalbudsjett for 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Olje- og energidepartementet om
en bevilgning på 8 139 mill. kroner under kap. 5685 post
80 Utbytte.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte
i forhold til innskutt kapital. Utbyttets størrelse vedtas av
bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige resultater
av virksomheten foregående år. Basert på NIBs
regnskap for 2004 ble det i 2005 vedtatt et utbytte til den norske
stat på 10,5 mill. euro. Basert på samme utbytte
for 2005 og eurokurs pr. september 2005, foreslås det bevilget
82,1 mill. kroner i 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finansdepartementet om en bevilgning
på 82,1 mill. kroner under kap. 5692 post 80 Utbytte.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og
de ulike fraksjonene under rammeområde 24. Tallene angitt
i parentesene er endringer i forhold til forslaget fra regjeringen
Stoltenberg II.
Tabell 8.2
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 med Tl. nr. 1 | A,
SV, Sp | H,
KrF og V | FrP |
| | | | | | |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
5316 | | Kommunalbanken
AS | 7 300 | 7 300 (0) | 7 300 (0) | 7 300 (0) |
| 70 | Garantiprovisjon | 7 300 | 7 300 (0) | 7 300 (0) | 7 300 (0) |
5611 | | Aksjer
i NSB AS | 116 000 | 116 000 (0) | 116 000 (0) | 116 000 (0) |
| 82 | Utbytte | 116 000 | 116 000 (0) | 116 000 (0) | 116 000 (0) |
5618 | | Aksjer
i Posten Norge AS | 216 000 | 216 000 (0) | 216 000 (0) | 165 000 (-51 000) |
| 80 | Utbytte | 216 000 | 216 000 (0) | 216 000 (0) | 165 000 (-51
000) |
5622 | | Aksjer
i Avinor AS | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 168 000 (+128 000) |
| 80 | Utbytte | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 168 000 (+128
000) |
5623 | | Aksjer
i BaneService AS | 1 400 | 1 400 (0) | 1 400 (0) | 1 400 (0) |
| 80 | Renter | 1 400 | 1 400 (0) | 1 400 (0) | 1 400 (0) |
5625 | | Renter
og utbytte fra Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5325) | 357 000 | 357 000 (0) | 357 000 (0) | 357 000 (0) |
| 80 | Renter på lån
fra statskassen | 355 000 | 355 000 (0) | 355 000 (0) | 355 000 (0) |
| 81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 6 800 | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) |
| 80 | Utbytte | 6 800 | 6 800 (0) | 6 800 (0) | 6 800 (0) |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 28 802 | 28 802 (0) | 28 802 (0) | 28 802 (0) |
| 80 | Statens overskuddsandel | 28 800 | 28 800 (0) | 28 800 (0) | 28 800 (0) |
| 81 | Utbytte | 2 | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
| 80 | Utbytte | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
| 80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 950 og 3950) | 9 176
500 | 9 176
500 (0) | 9 176
500 (0) | 8 377
500 (-799 000) |
| 80 | Utbytte | 9 176 500 | 9 176 500 (0) | 9 176 500 (0) | 8 377 500 (-799 000) |
5680 | | Innskuddskapital
i Statnett SF | 85 000 | 85 000 (0) | 85 000 (0) | 85 000 (0) |
| 80 | Utbytte | 85 000 | 85 000 (0) | 85 000 (0) | 85 000 (0) |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 8 139
000 | 8 139
000 (0) | 8 139
000 (0) | 8 139
000 (0) |
| 80 | Utbytte | 8 139 000 | 8 139 000 (0) | 8 139 000 (0) | 8 139 000 (0) |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 82 100 | 82 100 (0) | 82 100 (0) | 82 100 (0) |
| 80 | Utbytte | 82 100 | 82 100 (0) | 82 100 (0) | 82 100 (0) |
| | Sum
utgifter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum
inntekter | 18
265 152 | 18
265 152 (0) | 18
265 152 (0) | 17
543 152 (-722 000) |
| | Sum netto | -18 265
152 | -18 265
152 (0) | -18 265
152 (0) | -17 543
152 (+722 000) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd,
jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer
seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst.
S. I (2005-2006), tas opp til votering ved behandling av
nærværende budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens
forslag har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen.
Dette forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 13.