Oversikt over budsjettkapitler og -poster i
rammeområde 20 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor
rammeområdene).
Tabell 9.1 Oversikt over
budsjettkapitler og poster i rammeområde 20
Kap | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 | | St.prp.
nr. 1
med Tl. nr. 1 |
| | | | | |
Utgifter i
hele kroner |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 5 969
672 000 | | 5 969
672 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 5 969 672
000 | | 5 969 672
000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 20 | 5
969 672 000 | | 5
969 672 000 |
| | | | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 587 727
000 | | 587 727
000 |
| 29 | Ymse | 587 727 000 | | 587 727 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 20 | 587
727 000 | | 587
727 000 |
| | Netto
rammeområde 20 | 5 381
945 000 | | 5 381
945 000 |
Komiteen viser til merknader
i punktene nedenfor når det gjelder de enkelte kapitler
og poster.
Under programområde ymse utgifter foreslås
det bevilget 5 969,672 mill. kroner, som i sin helhet er
ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen
står som motpost til tilleggsbevilgninger og overskridelser, bl.a.
til lønnsoppgjør for statsansatte, regulering
av pensjoner mv. i folketrygden, takstforhandlinger for privatpraktiserende
leger, fysioterapeuter og psykologer og uforutsette utgifter.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006)
Gul bok om en bevilgning på 5 969,672 mill. kroner
under kap. 2309 post 1 Driftsutgifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader i Budsjett-innst.
S. I (2005-2006). På bakgrunn av behovet for omprioriteringer
på budsjettet foreslår disse medlemmer en
reduksjon i departementenes drifts- og investeringsutgifter på 250
mill. kroner. I tråd med tidligere innsparinger delegeres
fordelingen av innsparingen til Regjeringen, som har best tilgang
til informasjon som sikrer at reduksjonen blir gjennomført
mest effektivt og hensiktsmessig. I påvente av fordeling
fra Regjeringen posteres reduksjonen midlertidig på kap.
2309. Disse medlemmer foreslår å bevilge
5 737 572 mill. kroner på kap. 2309 post
1.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares
inn 250 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter (postene
1-49, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte virksomheter.
Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen
av beløpet, med unntak av investeringer og drift av sykehusene.
Innsparinger spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget
orienteres om fordelingen i samleproposisjonen som legges fram i
forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005. Innsparingen tas
foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter post 1 Driftsutgifter med 250 mill. kroner. Når
beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 250
mill. kroner til kap. 2309."
På kap. 5309 Tilfeldige inntekter foreslås
det bevilget 587,727 mill. kroner.
Regjeringen la opp til at Vestbanetomten skulle
selges i 2005, jf. omtale i Gul bok 2005. Det viser seg imidlertid
nå at bare deler av salget lar seg gjennomføre
i år. Inntektene fra salget i 2005 anslås til
om lag 150 mill. kroner. Regjeringen legger derfor opp til at den
resterende delen av tomten selges i 2006.
Det planlegges også solgt enkelte av
Statsbyggs øvrige eiendommer i 2006. Salgsgevinsten, det
vil si salgsinntekten utover bokført verdi, blir budsjettert
på kap. 5309 Tilfeldige inntekter. Bokført verdi
av Statsbyggs eiendeler vil isolert sett bli redusert ved salg av eiendom,
og den delen av salgsinntekten som tilsvarer bokført verdi,
vil bli budsjettert på kap. 5491 Avskrivning på statens
kapital i statens forretningsdrift. Inntektsøkningen under
kap. 5491 motsvares av en parallell økning av Statsbyggs
driftsinntekter og avskrivninger under kap. 2445 Statsbygg, postene
24.1 og 24.3. Samlet sett fremkommer på denne måten
hele salgssummen som netto økte inntekter på statsbudsjettet.
Samlet legges det til grunn inntekter fra eiendomssalg på 475
mill. kroner på kap. 5309 Ymse inntekter.
Den første låne- og tilskuddsordningen
under EØS-avtalen (1994-1998) vil bli formelt avsluttet
i 2005. Det vil gjenstå midler i ordningen som skal tilbakeføres til
giverlandene. Det antas at Norges del av tilbakeføringen
vil bli om lag 60 mill. kroner i 2006. Dette inntektsføres
på kap. 5309, jf. nærmere omtale i Utenriksdepartementets
fagproposisjon.
Utover de ovennevnte inntektene, foreslås
det i likhet med tidligere år at det inntektsføres
under kap. 5309 enkelte mindre, uforutsette inntekter som ikke inngår på andre
inntektskapitler i statsbudsjettet. For 2006 anslås slike
tilfeldige inntekter å utgjøre 50 mill. kroner.
I 2005 er det budsjettert med 0,6 mrd. kroner
i forbindelse med salg av Vestbanetomten. Som nevnt ovenfor, vil
bare deler av Vestbanetomten selges som planlagt i 2005. På denne
bakgrunn legges det i anslag på regnskap for 2005 til grunn
450 mill. kroner i reduserte inntekter på kap. 5309. Omtale
og nytt bevilgningsforslag for dette kapitlet vil bli fremmet i
nysalderingsproposisjonen for 2005.
Staten kan kreve betaling ved tildeling av konsesjoner/frekvenstillatelser,
for eksempel når tildelingen skjer ved auksjon. Størrelsen
på disse inntektene vil variere avhengig av hvilke tillatelser
som tildeles og selskapenes betalingsvilje.
I desember 2004 ble Telenor og NetCom tilbudt
fornyede tillatelser til bruk av frekvensene i 900 MHz-båndet
som selskapene i dag disponerer til GSM mobiltelefoni for en periode
på 12 år, mot et engangsvederlag til staten på 100
mill. kroner og årlige frekvensavgifter på 9,6
mill. kroner fra hvert av selskapene så lenge de disponerer
frekvensene. Ingen andre aktører enn Telenor og NetCom
meldte sin interesse for frekvenstillatelsene innen den angitte
fristen 22. april 2005. Inneværende konsesjonsperiode
utløper 1. november 2005, og 100 mill. kroner
skal betales fra hvert av selskapene innen utgangen av 2005.
11 GHz-auksjonen, som fant sted i Post- og teletilsynet
i mai 2005, innbrakte statskassen en samlet auksjonssum på 10
mill. kroner.
Pr. i dag er det ikke planlagt å tildele
konsesjoner/frekvenser mot betaling i 2006. Det er derfor
ikke budsjettert med inntekter som følge av dette på kapittelet.
For enkelte frekvenstillatelser kan det likevel oppstå situasjoner
der det er hensiktsmessig å tildele mot betaling. Det foreslås
derfor at vedtaket om inntekter ved tildeling av konsesjoner for
frekvenser videreføres for 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Gul bok og St.prp. nr. 1 (2005-2006)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak om en bevilgning på 587,727
mill. kroner under kap. 5309 post 29 samt forslag til vedtaket om
inntekter ved tildeling av konsesjoner for frekvenser jf. forslag
til vedtak under rammeområde 20.
Tallene viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og
de ulike fraksjonene under rammeområde 20. Tallene angitt
i parentesene er endringer i forhold til forslaget fra regjeringen
Stoltenberg II.
Tabell 9.2
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 med Tl. nr. 1 | A,
SV, Sp | H,
KrF og V | FrP |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 5 969
672 | 5 969
672 (0) | 5 737
572 (-232 100) | 5 969
672 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 5 969 672 | 5 969 672 (0) | 5 737 572 (-232 100) | 5 969 672 (0) |
| | Sum
utgifter | 5
969 672 | 5
969 672 (0) | 5
737 572 (-232 100) | 5
969 672 (0) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 587 727 | 587 727 (0) | 587 727 (0) | 587 727 (0) |
| 29 | Ymse | 587 727 | 587 727 (0) | 587 727 (0) | 587 727 (0) |
| | Sum
inntekter | 587
727 | 587
727 (0) | 587
727 (0) | 587
727 (0) |
| | Sum netto | 5 381
945 | 5 381
945 (0) | 5 149
845 (-232 100) | 5 381
945 (0) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd,
jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer
seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst.
S. I (2005-2006), tas opp til votering ved behandling av
nærværende budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens
forslag har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen.
Dette forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 11.