St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Samferdselsdepartementet
er i tillegg til å vere eit budsjettdokument med forslag til løyvingar
på dei ulike kapitla og postane, eit framlegg der departementet
orienterer om politikken og viktige problemstillingar og oppfølgingsområde
innanfor heile samferdselsområdet. Jf. kap. 6 i St.prp. nr. 1 (2008–2009)
Samferdselsdepartementet.
Organisatoriske og andre endringar i samferdselssektoren
dei siste 15 åra har m.a. ført til at ein ikkje kan sjå einsidig
på løyvingane til samferdsel når ein skal vurdere kor mykje ulike
regjeringar har satsa på sektoren. Styring av viktige delar av sektoren
skjer også gjennom Samferdselsdepartementets forvaltning av eigarskapet
i Avinor AS, NSB AS og Posten Norge AS.
Løyvingane på Samferdselsdepartementets budsjett
går til investeringar og drift og vedlikehald av infrastruktur og
finansiering av ulike organ som dels skal ta hand om tryggleiken
og dels føre tilsyn med marknadene. Vidare er det også etablert
fleire ordningar for statleg kjøp av samferdselstenester som ikkje
gir bedriftsøkonomisk lønsemd, men som det er samfunnsmessig ønskjeleg
å oppretthalde. Bompengefinansiering og anna finansiering for vegprosjekt
har også auka, noko som inneber at ein stor del av investeringane
i riksvegar vert finansiert utanfor statsbudsjettet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen legger opp til å øke den statlige innsatsen
til trafikksikkerhet med 450 mill. kroner i 2009 og støtter dette.
Totalt vil Regjeringen i 2009 bruke over en milliard kroner på særskilte
investeringstiltak for trafikksikkerhet langs eksisterende veger.
Tiltak mot de mest alvorlige ulykkene skal prioriteres, blant annet
gjennom bygging av midtrekkverk, oppsetting av siderekkverk, bruk av
sperreområde og annen midtmarkering, veglys og utbedring av kurver
og kryss. Flertallet vil også trekke fram at Regjeringens satsing
på gang- og sykkelveier og jernbane bidrar til tryggere veitrafikk.
Flertallet vil peke på at en
stor andel av de alvorlige ulykkene i trafikken skyldes høy fart, bruk
av rusmidler eller annen uaktsom adferd. Flertallet viser
til at Regjeringens trafikksikkerhetspakke også omfatter økt satsing
på automatisk trafikkontroll (ATK) for måling av gjennomsnittlig
fart over en viss avstand, samt en skjerping av ordningen med prikkbelastning, der
6 prikker mot 8 i dag vil gi inndraging av førerkort. Det settes
også i verk tiltak for å sikre at tunge kjøretøyer er godt nok utrustet
for norsk vinterføre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:144 (2007–2008), Innst. S. nr. 34 (2008–2009),
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne
Sortevik og Bård Hoksrud om en egen stortingsmelding om transportsikkerhet som
ble behandlet i Stortinget 20. november 2008 og som ble avvist av
de øvrige partiene.
Disse medlemmer peker på det
store antallet skadde og drepte i vegtrafikken som utgjør et alvorlig
samfunnsproblem. Disse medlemmer peker på at det
er nødvendig med en rekke tiltak for å bedre trafikksikkerheten
på veg, og at det er nødvendig å se innsats for trafikksikkerhet
på veg i sammenheng med de årlige samfunnskostnader på mer enn 25
mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til rapport
om forvaltningskompetansen innenfor Luftfartstilsynet omtalt under
kap. 1313.
Disse medlemmer mener det er
viktig å få fremlagt en samlet vurdering av mål, strategier og tiltak
vedrørende transportsikkerhet for hele samferdselssektoren.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en samlet oversikt
over mål, strategier og tiltak vedrørende transportsikkerhet for
hele samferdselssektoren."
Komiteen peker på
at kollektivselskapene selv kan velge å installere alkolås, og bruke
dette i konkurransen med andre selskaper ved å garantere at de leverer
alkoholfri kjøring.
Komiteen mener forsøk med alkolås
i busser eller annen kollektivtransport kan iverksettes.
Komiteen viser til at resultater
fra forsøksordninger med alkolås er lovende. Komiteen viser til
at en evaluering som Transportøkonomisk institutt har utført på
oppdrag fra det svenske Vägverket, viser at den svenske forsøksordningen
har ført til en langvarig effekt med mindre promillekjøring og trafikkulykker
blant deltakerne.
Komiteen viser til at erfaringer
med ordningen viser at den er samfunnsmessig lønnsom, jf. TØI-rapport
905/2007 "Forsøk med alkolås i Sverige. Evaluering av forsøksordning
med betinget førerkortinndragning ved promillekjøring".
Komiteen mener et påbud om alkolås
i offentlige transportmidler kan vurderes, og at det her er behov
for ytterligere kunnskap og avgrensninger. Komiteen viser
til at promillekjøring er en av de viktigste risikofaktorene i vegtrafikken
her i landet. Omtrent en tredjedel av alle drepte bilførere har
promille i blodet. Tradisjonelle tiltak mot promillekjøring som
politikontroll og opplysningsvirksomhet er ikke nok alene. Komiteen mener
derfor det er behov for flere virkemidler slik at omfanget av promillekjøring
reduseres. Alkolås kan være en effektiv metode for å fjerne alkoholpåvirkede
buss- og drosjesjåfører fra trafikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener kostnadene
for alkolås bør holdes på et lavt nivå for bruker, slik at ordningen
omfatter flest mulig. Disse medlemmer mener Regjeringen
bør vurdere muligheten for å innføre påbud om alkolås i private
og offentlige transportmidler. Disse medlemmer mener
det her er behov for ytterligere kunnskap og avgrensninger, og ber
derfor Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte hva
angår et eventuelt påbud av alkolås.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram egen
sak med vurderinger av ulike tiltak for økt bruk av alkolås."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til det store
behovet for rassikring av vegnettet som er dokumentert av Nasjonal rassikringsgruppe. Disse
medlemmer viser til at det i gjennomsnitt er ca. 2 000 rashendelser
på fylkes- og riksvegnettet per år, og at det er registrert 1 756
rasutfordringer på fylkes- og riksvegnettet, noe som omfatter 765
km veg.
Disse medlemmer har merket seg
at antatt sikringskostnad er 20 160 mill. kroner. Disse medlemmer peker
på at årlig budsjettramme til rassikring bør økes betydelig for
å få gjennomført nødvendige rassikringstiltak innenfor en akseptabel
tidsramme.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative forslag til statsbudsjett for
2009 der det er foreslått bevilgning til rassikring på 1 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyre alternative forslag til statsbudsjett for 2009 der det
er foreslått å bevilge 100 mill. kroner til rassikring utover Regjerings
forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det foreslås å bevilge 150 mill. kroner til rassikring, ut over
Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen i 2009 vil foreslå å bevilge til sammen
12,1 mrd. kroner til tiltak for jernbane og kollektivtransport.
I tillegg er det lagt opp til at 2,24 mrd. kroner fra innkreving
av bompenger skal benyttes til kollektivtiltak. De samlede kollektivmidlene
utgjør dermed om lag 14,3 mrd. kroner, 30,7 pst. mer enn for 2008.
Flertallet vil framheve Regjeringens
oppfølging av Stortingets klimaavtale gjennom en dobling av belønningsordningen
for kollektivtransport. Økningen på 162 mill. kroner forbeholdes
byer som er villige til å bruke virkemidler som begrenser attraktiviteten
av å bruke bil i byen. Flertallet er fornøyd med
at Regjeringen på denne måten motiverer til en kombinasjon av mer
attraktiv kollektivtransport og begrensninger på biltrafikken. Erfaringene
viser at nettopp pakkeløsninger som kombinerer positive og begrensende
tiltak er effektivt for å oppnå redusert biltrafikk i byer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for samordning
av Bybaneprosjektet i Bergen, jf. St.prp. nr. 75 (2004–2005) og
Innst. S. nr. 94 (2005–2006), med utvikling av nærtrafikk med jernbane
i Bergensregionen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre peker på at flere byer er
i oppstartsfase/planfase for bygging av skinnebaserte kollektivtiltak. Disse
medlemmer understreker at utbygging av skinnebaserte kollektivløsninger
i og nær de største byene bør samordnes med Jernbaneverket for å
sikre effektive, sikre og miljøvennlige transportløsninger og god
prosjekt- og kostnadsstyring.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sikre at utbygging av
skinnebaserte kollektivtiltak i og rundt de største byene samordnes
med Jernbaneverket, og at slik utbygging inngår som en del av arbeidet med
å utvikle trafikknutepunkt der flere transportformer knyttes direkte
sammen. Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak om dette."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg Regjeringens oversikt over forslag til bevilgninger som
har virkning for kollektivtransport. Disse medlemmer har særlig
merket seg at hele bevilgningen til Jernbaneverket samt kjøp av
persontransport med tog er tatt med, og står for nesten 73 pst.
av samlet statlig bevilgning i denne oversikten. Disse medlemmer har
også med interesse merket seg at bevilgninger til kjøp av riksveiferjetjenester (nesten
15 pst. av totalen) og kjøp av flyrutetjenester (vel 4 pst. av totalen)
er tatt med i oversikten over tiltak som har virkning for kollektivtransport.
Disse medlemmer finner oppstillingen
underlig, da ingen av bevilgningene til drift og investering knyttet
til vei er tatt med. Dette er tiltak som selvsagt også har virkning
for kollektivtransporten i svært mange områder av landet. Disse
medlemmer peker på at denne underligheten blir spesielt
tydelig når kjøp av riksveiferjetjenester tas med. Riksveiferjene
frakter personbiler, busser, en rekke typer lastekjøretøy samt enkeltreisende
og betjener derfor en rekke transportformål, ikke bare kollektivbasert
veitransport.
Disse medlemmer peker på at et
effektivt, sikkert og miljøvennlig veinett også vil styrke veibasert
kollektivtransport.
Disse medlemmer en enig i at
midler til investering, drift og vedlikehold for jernbane gir virkning
for kollektivtransport.
Disse medlemmer viser til at
utbygging av Bybanen i Bergen pågår. Disse medlemmer minner
om at utbyggingen foregår i regi av Bergen kommune, mens driften
skal foregå i regi av Hordaland fylkeskommune. Disse medlemmer viser
til at matebusskonseptet som skal bringe passasjerer til Bybanen,
er uavklart. Disse medlemmer viser til opplysninger
om at Bybaneprosjektet kan få en kostnadssprekk pga. nødvendige
endringer i prosjektgrunnlaget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette løpende statlig
tilsyn med Bybaneprosjektet i Bergen."
Disse medlemmer har merket seg
at posten "Bompenger til kollektivtiltak" øker med 215 pst., fra
710 mill. kroner til 2 240 mill. kroner. Disse medlemmer minner
om at Fremskrittspartiet går imot bruk av bompengefinansiering av
samferdselsprosjekt; herunder bruk av bompengefinansiering til investering
i og drift av kollektivtiltak.
Disse medlemmer viser igjen til
at bruken av bompengefinansiering øker sterkt under denne regjeringen,
som også utvider bompengegrunnlaget i enkeltprosjekter, og bruken
av bompenger til nye områder der siste endring er endring i vegloven
som åpner for bruk av bompenger til drift av kollektivtiltak.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader under kap. 1330 post 60 Særskilt tilskudd til
kollektivtransport.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at partene
i klimaforliket understreker behovet for å gjennomføre tiltak som
effektivt begrenser veksten i biltrafikken, og at det i budsjettet
er satt av belønningsmidler øremerket de byområder som vil inngå
forpliktende avtaler som inneholder effektive restriktive tiltak.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at arbeidet med å utvikle bedre kollektivløsninger i området
inngår som en del av et helhetlig arbeid som på en effektiv måte
kan bidra til endret trafikkmiddelfordeling og reduserte klimagassutslipp.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg Marco
Polo II-programmet og støtter programmets to nye tiltakstyper; hhv.
overføring av frakt fra veg til sjø og transportforebyggende tiltak. Disse
medlemmer peker i den forbindelse på at slike tiltakstyper
også bør følges opp i nasjonal sammenheng gjennom utvikling av nasjonale
intermodale knutepunkt der havn, veg, flyplass og jernbane knytes
direkte sammen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen knutepunktplan
for å sikre gode knutepunktsløsninger der flere transportmidler
møtes."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til stortingsflertallets
enighet om klimaforliket.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at Norge må være en pådriver i arbeidet for en mer
ambisiøs og mer omfattende klimaavtale etter Kyoto-perioden, med
utgangspunkt i målet om at den globale temperaturøkningen skal holdes
under 2 grader C sammenliknet med førindustrielt nivå. Disse medlemmer vil
peke på at de rike landene må ta en vesentlig høyere andel av utslippsreduksjonene,
fordi veien ut av fattigdom for utviklingslandene forutsetter økt
bruk av energi. Norges troverdighet som pådriver er avhengig av
at vi reduserer egne utslipp, bidrar til utvikling av teknologi
og bidrar til å vise at det er mulig å frikoble økonomisk vekst
med vekst i klimagassutslippene. Norge må sammen med andre rike
land ta en lederrolle i arbeidet med å utvikle et godt, klimavennlig
samfunn.
Disse medlemmer vil vise til
at dette var kravene til klimaforlik fra bl.a. respektive partier innen
samferdselssektoren:
Norge må være en
pådriver for internasjonale avtaler som setter et punktum for produksjon
av biler som i hovedsak baserer seg på bruk av fossilt drivstoff
innen 2020, eller andre teknologiorienterte avtaler med tilsvarende ambisjonsnivå.
Norge skal arbeide for å inkludere flytrafikken
i fremtidige internasjonale avtaler. Frem mot 2020 skal Norge arbeide
for å redusere utslippene fra flytrafikk med minimum 30 pst. gjennom
internasjonale avtaler.
Transportsektoren skal bidra med utslippsreduksjoner
på 4,2 mill. tonn CO2-ekvivalenter innen 2020,
gjennom en kraftig utbygging av et konkurransedyktig kollektivtilbud,
innfasing av lavutslippskjøretøy og økt bruk av miljøvennlig drivstoff.
I forbindelse med
rulleringen av Nasjonal transportplan må det foreligge et karbonbudsjett
knyttet opp til hvert enkelt prosjekt, som synliggjør effektene
prosjektene og planen som helhet vil ha på de nasjonale klimagassutslippene.
Bevilgningen til belønningsordningen for
kollektivtrafikken økes fra 161,7 mill. kroner som foreslått i statsbudsjettet
for 2008 til 500 mill. kroner i statsbudsjettet for 2009.
Det skal satses kraftig på jernbaneutbygging. Stortingsflertallets
vedtak i forbindelse med nasjonal transportplan til jernbaneformål
skal oppfylles for inneværende stortingsperiode. Innen 2020 skal
InterCity-triangelet være realisert.
I løpet av 2008 skal det legges frem for
Stortinget en plan for hvordan finansiering og utbygging av høyhastighetsbaner
mellom de norske storbyene og strekningen Oslo–Gøteborg, kan gjennomføres.
Det bevilges 250 mill. kroner til kapasitetsøkende
tiltak og nye krysningsspor for jernbanen i 2009. Det må utarbeides
en helhetlig plan for videre kapasitetsøkende tiltak innenfor godstrafikk
på jernbanen.
Hver tiende liter solgte drivstoff skal
være biodrivstoff innen 2012. Omsetningen må økes til hver femte
liter innen 2020. Dette skal gjennomføres ved bruk av pålegg ovenfor
bensinstasjonkjedene, avgiftspolitikken, støtteordninger til miljøbiler
og offentlige innkjøp.
Det må etableres en sertifiseringsordning
for biodrivstoff som grunnlag for statlige støtterordninger, slik
at en sikrer at drivstoffet er produsert på en miljøriktig måte.
Det bevilges 100 mill. kroner til en stimuleringsordning
for utbygging av logistikknutepunkt for å få mer gods over fra vei
til sjø og bane i 2009.
Avgiften knyttet til kjøp av miljøvennlige
biler (flexifuel-biler) settes ned med 40 000 kroner per bil, senest
fra og med 1. juli 2008.
Firmabilbeskatningen for elbiler og andre
nullutslippskjøretøy reduseres til 1/3 av ordinært nivå. Elbiler
og andre nullutslippskjøretøy fritas fra alle øvrige former for
avgifter og skattlegging fra 1. januar 2009.
Hydrogenbiler bør få slippe gratis gjennom bomringen
og ha gratis offentlig parkering, på lik linje med elbiler.
Det gjennomsnittlige utslippet fra nye
personbiler skal i 2012 være på under 120 g/km. For å oppnå dette
må omleggingen av bilavgiftene i miljøvennlig retning fortsette
fra og med statsbudsjettet for 2009.
Det må utredes hvordan man kan integrere bildelingsordninger
i jernbanestasjoner og øvrige kollektivknutepunkter.
I områder med stor befolkningstetthet i
forhold til areal, må arbeidet med bygging av gang- og sykkelveger
intensiveres. Stortingsflertallets vedtak i forbindelse med nasjonal
transportplan for bygging av gang og sykkelveger skal oppfylles
for inneværende stortingsperiode.
Disse medlemmer legger forvalteransvaret
til grunn, og mener derfor miljøaspektet må veie tungt i de transportpolitiske
prioriteringene. Det betyr blant annet sterkere satsing på sykkel-
og gangveier, bedre kollektivtilbud, samt aktiv bruk av skatte-
og avgiftsystemet for å fremme miljøvennlige løsninger innen transportsektoren.
Disse medlemmer viser til at
transportsektoren har et betydelig ansvar for å redusere klimautslippene. Disse
medlemmer understreker at dette ikke betyr at en skal la
være å bygge veier, all den tid bedre veier kan gi en miljøgevinst,
dersom det sørges for at de nybygde veiene ikke får betydelig økt
trafikk.
Disse medlemmer mener det er
viktig å se de ulike virkemidlene i sammenheng, og at en rekke tiltak
er nødvendig for å bedre miljøet. Disse medlemmer vil
særlig peke på betydningen av å øke belønningsordningen slik det
forutsettes i klimaforliket, økt satsing på jernbane, omlegging
av kjøretøyrelaterte skatter og avgifter for å fremme lavutslipps-
og nullutslippsalternativer, samt strengere utslippskrav ved statlige
innkjøp av personbiler. Disse medlemmer peker videre
på at et bredt politisk flertall har forpliktet seg til omlegging
av bilavgiftene i mer miljøvennlig retning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en god måte for å bevare miljøet og å øke trafikksikkerheten,
er en politikk der det satses på effektive, sikre og miljøvennlige
veier samt reduserte avgifter på biler.
Disse medlemmer vil vise til
at satsing på veibygging både i Vestfold og i Akershus dokumenterer
en betydelig reduksjon i antall hardt skadde og drepte i trafikken.
Veistrekninger som på grunn av ulykkestallene har vært omtalt som dødsveger,
er i dag noen av de sikreste veiene i landet. Dette har skjedd selv
om fartsgrensene på disse veiene er økt fra 70 km/t til 100 km/t,
og burde vurderes satt ytterligere opp. Dette viser at den beste
måte å øke trafikksikkerheten på er å bygge nye veier, samt å oppgradere
to- og trefeltsveier med midtdeler og kantsikring slik Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett gir kraftig øket rom for.
Disse medlemmer peker på at energibruk
og utslipp av klimagasser henger sammen. Disse medlemmer minner
om at det ikke foreligger nasjonal statistikk over direkte og indirekte
energiforbruk for de ulike transportformene.
For å legge til rette for et nasjonalt transportnett som
er energieffektiv og slipper ut minst mulig klimagasser, mener disse
medlemmer at det er viktig at tiltakene i en slik strategi
er basert på fullstendig og riktig informasjon. Et energiregnskap
for samferdselssektoren er derfor viktig. Et slikt regnskap må omfatte
fremdrift, bygging, vedlikehold og fjerning av infrastruktur, produksjon
av drivstoff, samt produksjon, vedlikehold og skroting av transportmidler.
Disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av Innst. S. nr. 7 (2007–2008) om Dokument nr. 8:92 (2006–2007)
Handlingsplan for kryssingsspor der samferdselsministeren bl.a. sa:
"Eg har merka meg at opposisjonspartia i innstillinga
òg er opptekne av samferdslestatistikk m.a. for energibruk og utslepp
i høve utført transport, både for gods- og persontransport, og at
dette skal utarbeidast av eit nøytralt og kompetent organ. Det er
eg samd i. Statistisk sentralbyrå utarbeider ei rekkje statistikkar,
og nokre av dei på oppdrag frå Samferdsledepartementet. Men gode
offisielle samanlikningar av dei ulike transportmidla sine absolutte
og relative miljøeigenskapar har i mange samanhengar vore ein mangel.
Dette gjeld både person- og godstrafikk. Eg vil difor sjå nærare
på kva som kan gjerast med dette."
Disse medlemmer viser til at
svenske myndigheter har gjennomført måling av direkte og indirekte
energiforbruk for ulike transportformer (ISRN FOI-R).
Disse medlemmer viser til skriftlige
spørsmål nr. 1 366 og 1 548 (2007–2008) fra representanten Arne
Sortevik om disse forhold og har spesielt merket seg deler av svaret
på spørsmål nr. 1 548 der det heter:
"Den svenske rapporten du viser til bygger på en livsløpsanalyse
av den totale energien som brukes i svenske veg – og jernbanetransporter.
I analysen medberegnes indirekte energibruk knyttet til bygging,
vedlikehold, drift og riving av infrastruktur, produksjon av drivstoff,
samt produksjon, vedlikehold og skroting av vogner og kjøretøy.
Jeg er enig i at rapporten er et interessant supplement til mer
tradisjonelle analyser av klimaeffekten av ulike transportformer"
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
blir utarbeidet statistikk over direkte og indirekte energiforbruk
for de ulike transportformene."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen legger prinsippet om samfunnsmessig likestilling
og universell utforming til grunn for arbeidet. Fra 1. januar 2009
gjelder reglene i den nye diskriminerings- og likestillingsloven. Flertallet støtter
arbeidet med å følge opp loven både i utviklingen av kollektivtransportens infrastruktur
og gjennom krav til rullende materiell. Flertallet viser
til at arbeidet følges opp gjennom blant annet ny forskrift for
forstadsbusser og ekspressbusser, samt tiltak for å gjøre stasjoner,
holdeplasser og opplegg for reiseinformasjon tilgjengelige eller
universelt utformet.
Flertallet vil også vise til
NSBs bestilling av nye tog der materiellet skal utformes etter krav som
er utarbeidet i samarbeid med organisasjonene for personer med nedsatt
funksjonsevne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre legger stor vekt
på universell utforming av infrastruktur. Samfunnet skal tilrettelegge for
alle, ikke bare for de fleste.
Disse medlemmer mener derfor
at når ny infrastruktur planlegges, skal det legges opp til én hovedløsning
som er tilgjengelig for alle. Én hovedløsning som passer for de
fleste, for så å supplere med spesialløsninger, er etter disse medlemmers syn
ikke tilstrekkelig.
Disse medlemmer ber Regjeringen
prioritere hensynet til funksjonshemmede, og hensynet til eldre
med nedsatt funksjonsevne, i all transportplanlegging.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at budsjettforslaget åpner for igangsetting og utbygging
av en rekke samferdselsprosjekt. Flertallet støtter forslaget
og finner ikke grunn til å gi enkeltprosjekter omtale ut over budsjetteksten.
Flertallet vil komme tilbake
til de enkelte framtidige prosjekter i forbindelse med stortingsmelding
om Nasjonal transportplan 2010–2019.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at bevilgningene
til veginvesteringer etter Regjeringens fremlagte budsjettforslag
fremdeles ligger 638 mill. kroner lavere enn flertallsvedtaket i
Innst. S. nr. 240 (2003–2004) Nasjonal transportplan, og at investeringsmidler
er overført til vedlikeholdsposten – uten at veksten i vedlikeholdsetterslepet
på riksveiene er stanset. Dette viser nok et eksempel på at samferdselssatsingen,
også fra dagens regjering, er helt utilstrekkelig i forhold til
virkelighetens behov.
Disse medlemmer viser videre
til svar fra Samferdselsdepartementet i brev av 24. november 2009
på spørsmål nr. 3 fra transport- og kommunikasjonskomiteen.
Disse medlemmer viser til at
i dette svaret går det fram at følgende prosjekter har lavere statlige bevilgninger
i perioden 2006–2009 enn i Statens vegvesens handlingsprogram for
denne perioden:
Mill. 2009-kroner |
Prosjekt | Avvik |
Post
30 Stamveger | |
E6 Svingenskogen–Åsgård
(korridor 1)1) | -454 |
Rv 2 Kongsvinger–Nybakk
(korridor 2)(*) | -65 |
E18 Frydenhaug–Eik
(korridor 3) | -33 |
E18 Kopstad–Gulli
(korridor 3) | -151 |
Rv 150 Ulvensplitten–Sinsen
(korridor 3) | -458 |
E39 Vigeland–Osestad
(korridor 4)(*) | -24 |
E39 Eiganestunnelen
(korridor 4)(*) 2) | -98 |
E39 Jektevik–Sandvikvåg
(korridor 4) | -33 |
E39 Svegatjørn–Rådal
(korridor 4)(*) | -141 |
E39 Vågsbotn–Hylkje
(korridor 4) | -13 |
E39 Torvund–Teigen
(korridor 4) | -24 |
E39 Kvivsvegen
(korridor 4) | -36 |
E39 Renndalen–Staurset
(korridor 4) | -64 |
E16 Fylling Steinsfjorden
(korridor 5)(*) | -108 |
Rv 7 Ramsrud–Kjeldsbergsvingene
(korridor 5) | -53 |
E6 Hovinmoen Dal/Skaberud–Kolomoen
(korridor 6) | -33 |
E136 Flatmark–Monge–Marstein
(korridor 6)(*) | -11 |
E6 Majavatn (korridor
6)(*) | -46 |
Post
30 Øvrige riksveger | |
Rv 161 Carl Berners
plass–Bindernveien (Oslo)(*) | -87 |
Rv 168 Bogstadveien
(Oslo) | -48 |
Rv 47 T-forbindelsen
(Rogaland)(*) | -117 |
Rv 557 Ringveg
vest (Hordaland) | -65 |
Rv 567 Hauge–Lonevåg
(Hordaland) | -22 |
Rv 616 Bremangersambandet,
fase 2 (Sogn og Fjordane) | -34 |
Rv 78 Toventunnelen
med tilknytninger (Nordland) | -27 |
Rv 86 Internveg
Torsken (Troms)(*) | -31 |
Post
31 Rassikring | |
Rv 13 Bugjelet–Brimnes
(Hordaland) | -34 |
Rv 55 Naustbukttunnelen
(Sogn og
Fjordane) | -35 |
Rv 60 Hellesylt–Strekanetunnelen
(Møre og Romsdal) | -12 |
1) Avviket skyldes
i hovedsak omprioritering av statlige midler til E18 Krosby–Knapstad.
2) Avviket skyldes
omprioritering av statlige midler til E39 Stangeland–Sandved.
(*) Startes seinere enn lagt til grunn i handlingsprogrammet.
Disse medlemmer merker seg at
selv om enkelte avvik skyldes omprioriteringer og senere oppstart,
fremstår prosjekter for tett på 1,1 mrd. kroner som manglende i
forhold til planverket. Disse medlemmer vil peke
på at dette underbygger at målsettingene i gjeldende NTP for investeringer
i riksveiene langt fra er oppnådd.
Disse medlemmer peker på at det
etter 4 år fortsatt vil være et etterslep på riksveiinvesteringene
på 623 mill. kroner i inneværende Nasjonal transportplan, og at
jernbaneinvesteringene ligger tilsvarende 438 mill. kroner etter
NTP-vedtaket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2009, hvor
full statlig finansiering for å realisere alle vegprosjektene med
lavere bevilgning i perioden 2006–2009 ligger inne.
Disse medlemmer finner grunn
til å minne om at gjeldende NTP 2006–2015 ikke har et volum på vedlikehold
og investering innenfor veisektor og jernbanesektor som er nødvendig, og
som gjør at Norge kan få et moderne, sikkert og miljøvennlig transportnett
i løpet av en 20-årsperiode, og som er finansiert uten bruk av bompenger. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiets forslag til NTP
2006–2015 hadde et investeringsvolum på veisektoren som lå 7,5 mrd.
kroner årlig over forslaget som kom fra Regjeringen og 5 mrd. kroner
mer enn det politiske forliket mellom Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet og som øket årlig ramme
i eksisterende NTP med vel 2 mrd. kroner.
Disse medlemmer er vel kjent
med at vedlikeholdsbudsjettene på begge sektorer har vært lave og
er økt. Disse medlemmer mener likevel det er feil
å bruke dette som grunn manglende planoppfylling på investeringsnivået.
Disse medlemmer viser også til
at Regjeringen ikke ett eneste år siden sin tiltredelse har levert
et nivå på vedlikeholdsbudsjettet som har hindret forfallet på veiene
i å utvikle seg videre årlig, og minner om at vedlikeholdsetterslepet
nå er hele 16 mrd. kroner på riksveinettet. Disse medlemmer minner
også om at bruk av midler til drift, vedlikehold og investering
må måles mot behovet – ikke mot levering fra tidligere regjeringer. Disse
medlemmer minner igjen om at behovene innenfor drift, vedlikehold
og ikke minst investering, er svært mye større enn det som er dekket
inn i årene 2006, 2007 og 2008, samt det som dekkes inn med Regjeringens
budsjett for 2009. Disse medlemmer minner også om
at bruken av bompengefinansiering har økt sterkt under denne Regjeringen som
lar bilistene betale langt mer til flere typer investering og til
drift av kollektivtransport. Samtidig betales store ekstraregninger
knyttet til at bompengefinansiering som også medfører store rentekostnader
og innkrevingskostnader.
Disse medlemmer viser også til
svar på spørsmål nr. 2 fra komiteen, datert 7. november 2008, der
det fremgår at en rekke prosjekter har fått lavere statlig bevilgning
i perioden 2006–2009 enn det som ligger til grunn i Statens vegvesens
handlingsprogram for perioden. Av svaret fremgår det også at en
rekke stamveiprosjekter i hhv. handlingsprogram for 2006–2009 og
2010–2015 ikke er prioritert i transportetatenes forslag til NTP
2010–2019. Dette avdekker at spørsmål om oppfølging av vedtatte
planer og handlingsprogram må knyttes til de enkelte investeringsprosjekt,
og ikke bare til en samlet beløpsmessig ramme. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag om etablering av et infrastrukturfond.
Disse medlemmer viser til en
rekke representantforslag fremmet av Fremskrittspartiets representanter
i komiteen for å fornye og modernisere samferdselspolitikken i Norge. Disse
medlemmer har merket seg at alle disse forslagene er avvist
av de øvrige partiene:
Dokument nr. 8:22
(2007–2008), Innst. S. nr. 115 (2007–2008) Representantforslag fra
stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Per Sandberg og Bård Hoksrud
om opprettelse av et statlig veiselskap som skal legge forholdene
til rette for hurtig utbygging av et effektivt, sikkert og miljøvennlig
veinett basert på statlig finansiering.
Dokument nr. 8:27 (2007–2008), Innst. S.
nr. 136 (2007–2008) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Per Sandberg, Bård Hoksrud og Arne Sortevik om omorganisering av etaten
Jernbaneverket til statlig selskap for å sikre forutsigbar og langsiktig
finansiering til nødvendig opprusting og utbygging av eksisterende
jernbanenett i Norge.
Dokument nr. 8:39 (2007–2008), Innst. S.
nr. 158 (2007–2008) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Per Sandberg og Tord Lien om å utarbeide handlingsplan
for forsterket oljevernberedskap.
Dokument nr. 8:79 (2007–2008), Innst. S.
nr. 243 (2007–2008) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Arne Sortevik, Per Sandberg og Bård Hoksrud om omorganisering av etaten
Kystverket til statlig selskap.
Dokument nr. 8:80 (2007–2008), Innst. S.
nr. 244 (2007–2008) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Arne Sortevik, Per Sandberg og Bård Hoksrud om modernisering av norsk
samferdselspolitikk.
Dokument nr. 8:144 (2007–2008), Innst.
S. nr. 34 (2008–2009) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Per Sandberg, Arne Sortevik og Bård Hoksrud om en egen stortingsmelding
om transportsikkerhet.
Disse medlemmer viser også til
representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik,
Bård Hoksrud og Per Sandberg om å legge frem stortingsmelding om
modernisering av norsk luftfartspolitikk, fremsatt i Stortinget 19. november
2008.
Komiteens medlem fra Venstre vil
vise til at flere av opposisjonspartiene tar stilling til en hel
rekke store vegprosjekter i forbindelse med budsjettbehandlingen
som naturlig hører hjemme i forbindelse med behandlingen av Nasjonal
transportplan (NTP) som er varslet om kort tid.
Dette medlem legger vekt på at
Nasjonal transportplan er et verktøy for helhetlig planlegging over
samferdselsområdet, og at det er nødvendig å se større prosjekter
i en helhet for å nå målene i samferdselspolitikken. Dette
medlem vil derfor komme tilbake til prosjektene som er omtalt
i denne innstillingen i forbindelse med behandlingen av NTP.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at kjøp
av samferdselstjenester er et prinsipp som brukes innenfor flere
transportområder og som kan utvides til også å omfatte drift av
flyplasser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til fremlagt representantforslag (19. november 2008) om stortingsmelding
om modernisering av norsk luftfartspolitikk.
Disse medlemmer viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud og Per
Sandberg om å legge frem stortingsmelding om modernisering av norsk
luftfartspolitikk, fremsatt i Stortinget 19. november 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti ogVenstre viser
til at Regjeringen varslet at OPS-evalueringen skulle være gjennomført
til fremleggelsen av statsbudsjettet for 2008. Dette skjedde ikke,
heller ikke i statsbudsjettet for 2009. Nå utsettes saken igjen,
idet det henvises til den kommende framleggelsen av Nasjonal transportplan
(NTP) 2010–2019.
Disse medlemmer har imidlertid
merket seg at transportetatene har lagt fram sine forslag til NTP. Disse
medlemmer merker seg her med glede at både Statens vegvesen
og Jernbaneverket anbefaler at flere prosjekter fremmes og realiseres
som OPS-prosjekter.
Disse medlemmer er også glad
for at rapporten fra Transportøkonomisk institutt og konsulentfirmaet
Dovre International, så klart anbefaler at Regjeringen satser på
denne formen for prosjektfinansiering også i framtiden.
Disse medlemmer viser til at
det konkluderes i rapporten, og slås fast, de svært positive erfaringene
med offentlig-privat samarbeid (OPS).
Disse medlemmer peker på at rapporten drøfter
hvorvidt OPS er en økonomisk rimeligere fremgangsmåte. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng peke på at denne vurderingen
ikke bare må avgrenses til statsfinansene. Disse medlemmer mener
dette også må omfatte den totale samfunnsøkonomiske lønnsomhet,
hvor positive virkninger for næringslivet, trafikksikkerhet osv.
på grunn av raskere realisering, vektlegges.
Disse medlemmer minner om at
OPS-organiseringen av prosjektene har nedmot halvert tiden for realisering
av nye vegprosjekt. Disse medlemmer viser som eksempel
til ny E18 mellom Grimstad og Kristiansand.
Disse medlemmer viser til at
OPS-modellen gir sterke insentiver til de private aktørene, fordi man
i tillegg til ansvar for produktiviteten, også er tildelt ansvaret
for mengder og ytelse i levetida. Erfaringene så langt peker i retning
av at dette er en mer hensiktsmessig risikofordeling enn tradisjonell
modell.
Disse medlemmer peker videre
på at lokale politikere og lokalt næringsliv er fornøyd både med
OPS-løsningen og den måten det er gjennomført på. Disse medlemmer har
dessuten merket seg at den hittil prøvde modellen er god, men kan
justeres på enkelte punkter. En riktig fordeling av risiko mellom
partene er viktig for å unngå at det beregnes for høye risikotillegg
i kostnadene. Dette gjelder spesielt i de tilfellene ingen av partene
kan kontrollere risikoen, f.eks. ved problematisk fjell.
Disse medlemmer viser til at
den viktigste positive egenskapen med privat finansiering er uavhengigheten
til årlige offentlige budsjetter. Dette kan imidlertid også realiseres
på andre måter, eksempelvis gjennom prosjektfinansiering. Ved bruk
av prosjektfinansiering vil en imidlertid ikke oppnå gunstige effekter
som kommer av at profesjonelle private investorer og långivere stiller
krav til styringen av prosjektene.
Disse medlemmer registrerte at
Regjeringen i budsjettforslaget for 2007 på side 102 i "Gul bok"
(St.prp. nr. 1 (2006–2007)), la prosjektfinansiering dødt uten at
det var definert hva man la i det. Prosjektfinansiering kan blant
annet være en totalbevilgning, der man oppnår fordelen det representerer
at man har fullfinansiering fra start.
Disse medlemmer peker på det
omfattende behovet for infrastrukturinvesteringer og vedlikehold.
I denne sammenheng er det flere grep enn OPS som kan og bør vurderes. Disse
medlemmer ser det derfor positivt om Regjeringen åpner for
både mer OPS og prosjektfinansiering eller andre alternative finansieringsformer.
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen sak om
både veg- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering kan
være egnet for offentlig-privat samarbeid (OPS)."
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak spesielt med
vurdering av følgende prosjekter som OPS-prosjekter:
E18 Mosseveien ("Mosseveien
i tunnel")
E6 i Akershus, Hedmark og Oppland
Rv 2 Kløfta-Kongsvinger (gjenstående parseller)
E39 Kyststamvegen, Stord–Bergen
Rv 7 Sokna–Ørgenvika
E16 Bjørum–Skaret (Sollihøgda)
Rv 3 (Østerdalen)
E6 Parsell Sluppen–Stavne (Sør-Trøndelag)
E18 Vestfold/Telemark (resterende strekninger)
E18 Akershus–Svenskegrensen
E136 Ålesund–Oppland grense
E18 Oslo–Asker/innfartsåre Oslo vest ("Vestkorridoren")
Saltenpakke 2
E6 vest for Alta
E105 Kirkenes–Russland grense
rv 17 Asphaug–Namsos
rv 714 Orkanger–Hitra"
Disse medlemmer viser videre
til sitt forslag om å få legge til rette for at arbeid med veitunnel gjennom
Ulriken (E16 Arnatunnelen) gjennomføres som OPS-prosjekt, jf. pkt.
3.10.2.3 (Hordaland).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti ogVenstre vil påpeke
at dersom parsellen E18 mellom Grimstad og Kristiansand skulle blitt
bevilget over løpende budsjett på vanlig måte, ville det raskt kunne
tatt over åtte år å realisere prosjektet. Nå ligger det an til å
kunne realisere prosjektet på under fire år.
Disse medlemmer peker på at dette
betyr tidligere tilgang til en bedre veg. Disse medlemmer vil
også vise til at det har vært observert omfattende innovasjon på
områdene gjennomføringsstrategi, prosjektorganisering, kontraktsstrategi
og prosjektfinansiering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at bruk av OPS-løsning på ingen måte gjør det nødvendig med
bruk av hel eller delvis bompengefinansiering. Disse medlemmer understreker
at OPS først og fremst er et nyttig verktøy for å organisere bygging
og drift av store prosjekter.
Disse medlemmer har merket seg
at bompengebidraget for 2009 er ventet å bli 5,7 mrd. kroner til
bygging av infrastruktur innenfor vegsektoren. I tillegg kommer
hele 290 mill. kroner i bompenger fra Oslopakke 3 til drift av kollektivtransporten.
Samlet bidrar bilistene med et nettobidrag nesten 6 mrd. kroner.
I tillegg til dette kommer store rente- og innkrevingskostnader
som bilistene også må betale gjennom innkreving av bompenger. Disse
medlemmer er misfornøyd med bruken av bompengefinansiering,
den store økningen i finansiering med bompenger og at bompenger
også i økende grad brukes til andre ting enn finansiering av veier. Disse
medlemmer viser også til at bruk av bompengefinansiering
er en svært kostbar finansieringsform for bilistene.
Disse medlemmer mener at finansiering
av moderne, sikre og miljøvennlige veier kan skje langt raskere
enn det Regjeringen legger opp til, og uten bruk av bompenger. Disse
medlemmer peker på infrastrukturfond og bruk av statlige
lån som to nye verktøy som kan gjøre dette mulig. Disse medlemmer mener
det er nødvendig med en bred politisk drøfting av finansieringsverktøy
innenfor samferdselssektor.
Disse medlemmer fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem egen
sak om finansieringsverktøy til bruk ved investeringer innenfor
samferdselssektoren. Stortinget legger til grunn at dette skjer
uavhengig av behandling av ny Nasjonal transportplan."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at bompengefinansiering
i mange tilfeller er en ugunstig løsning samfunnsøkonomisk sett,
og ikke en nødvendig del av en OPS-løsning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til omtale
av KS1, KS2 og omtale av ny rammeavtale for ordningen med ekstern kvalitetssikring
av statlige investeringsprosjekter med kostnadsoverslag over 500
mill. kroner.
Disse medlemmer legger til grunn
at ekstern kvalitetssikring skal offentliggjøres, og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innarbeide i styringsopplegget
for store statlige investeringsprosjekter at eksterne kvalitetssikringsrapporter offentliggjøres
straks de foreligger."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til omtale av etterprøving av store prosjekt og etterlyser tilbakemelding
til Stortinget på egnet måte om resultatene av dette arbeidet. Disse
medlemmer legger til grunn at slik tilbakemelding også må
omfatte kostnadsforhold. Disse medlemmer har merket
seg at i prosjekter i Statens vegvesen er et fellestrekk at trafikkvekst
har vært til dels langt høyere enn prognoser som ble lagt inn i
plangrunnlaget. Disse medlemmer mener at dette gir
en ny påminnelse om at veiutbygging i Norge baseres på altfor lavt
trafikkgrunnlag med det resultat at økt kapasitet i nye veianlegg
fort blir for liten. Disse medlemmer forutsetter
at dette forholdet endres når ny Nasjonal transportplan for 2010–2019
legges frem, også slik at kapasiteten for veganlegg som er vedtatt
bygget om nødvendig økes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem egen
sak om trafikkveksten som skal legges til grunn ved utarbeidelse
av ny Nasjonal transportplan."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Samferdselsdepartementet er
eneeier av NSB og at etaten Jernbaneverket er underlagt samme departement. Disse
medlemmer viser til at en mangeårig situasjon med kansellering
og forsinkelser av tog har fortsatt i 2008. I årene 2007 og 2008
har ledelsen i de to selskapene vært innkalt til samtaler med departementets
ledelse 3 ganger om dette tema. Disse medlemmer forutsetter
at statsråden tar de nødvendige grep for å sikre bedre samarbeid mellom
de to selskapene om gjennomføring av togtransport uten omfattende
kansellering og forsinkelser. Disse medlemmer peker
på de gode erfaringer fra utskillelsen av Mesta fra Statens vegvesen
og fra konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen har gitt. Disse
medlemmer etterlyser fornyelse av organisering og drift
av jernbanetransport i Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om modernisering
av organisering og drift av jernbanetransport i Norge."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at det brukes en rekke gebyrer og avgifter innenfor transportsektoren,
og at omfang og størrelse på disse synes å ha økt over tid.
Disse medlemmer mener det er
viktig å få en samlet oversikt over gebyr- og avgiftsbildet innenfor
hele transportsektoren. Disse medlemmer mener at
en slik oversikt må behandles adskilt fra behandling av Nasjonal
transportplan. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en samlet oversikt
over avgifter og gebyrer innenfor transportsektoren med forslag
til fremtidig strategi for bruk av avgifter og gebyrer i arbeidet
for å nå nasjonale transportpolitiske mål."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til vedtak nr. 402,
13. mars 2008, og har merket seg at rapport "Sikkerhet knyttet til
transport av skolebarn i buss" er mottatt av departementet i mai
2008. Disse medlemmer forventer en snarlig tilbakemelding
til Stortinget angående innføring av påbud om sitteplass for skolebarn
i skoleskyss med buss.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg informasjon
om bruk av systematiske brukerundersøkelser. Disse medlemmer peker
på at Stortinget på egnet måte bør få bedre tilbakemelding om resultater
og oppfølging av slike undersøkelser som gir viktig informasjon
om brukernes oppfatning av kvalitet og utforming på offentlige tjenester
levert av statlige etater.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
spleiselaget for overbygg av hurtigruteskipet Finnmarken ved Hurtigrutemuseet
på Stokmarknes fortsatt ikke er på plass. For disse medlemmer har
det hele tiden vært en forutsetning at staten skal være med på å realisere
dette prosjektet i samarbeid med Nordland fylke, Hadsel kommune
og eventuelle private innskytere.
Disse medlemmer ber nå samferdselsministeren
om å bidra til at denne saken kommer ut av dødvannet, at de berørte
parter kommer sammen og at et spleiselag opprettes slik at båten
kan reddes.
Disse medlemmer er svært bekymret
for at det "stolte" hurtigruteskipet skal forfalle så mye at eneste
utvei blir å sette båten på havet igjen og sende den til opphugging.
Det ville være en tragedie for museet, lokalsamfunnet og for tanken
om å ta vare på Hurtigrutens historie.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
å framforhandle en finansieringsløsning for Hurtigrutemuseet på
Stokmarknes i samarbeid med kommune og fylkeskommune slik at Hurtigrutemuseet
får sin rehabilitering og utbygging til et fullverdig kulturhistorisk
museum, og at Stortinget får seg forelagt egen sak vedrørende Hurtigrutemuseets
framtid."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til gjennomgangen av likestilling i transportsektoren i St.prp.
nr. 1 (2008–2009). Flertallet vil peke på at undersøkelsene
viser at det er klare forskjeller mellom kvinner og menns behov
for transportløsninger. Kvinners del av daglige reiser med bil er
vesentlig lavere enn for menn. Det kan tyde på at kvinner i større
grad enn menn etterspør alternative transportmåter som kollektivtransport.
Flertallet mener det er viktig
å fremme likestilling i transportpolitikken, og at kvinner og menn
får de samme mulighetene til å delta i planlegging og beslutninger
på transportområdet.
Flertallet vil peke på at økt
satsing på kollektivtrafikk vil derfor møte mange kvinners reisebehov.
Undersøkelsene viser også at kvinner fortsatt er klart underrepresentert
i lederstillinger i Samferdselsdepartementet og underliggende etater.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2006–2007) der komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er positive til at det arbeides videre med
å utrede grunnlaget for jernbane mellom Kirkenes og Nikkel.
Disse medlemmer imøteser en orientering
fra Regjeringen om framdriften i utredningsarbeidet, og forventer
at utredningsarbeidene knyttet til Korridor 8 Bodø–Narvik–Tromsø–Kirkenes med
arm til Lofoten og veg- og jernbaneforbindelser til grensene mot
Sverige, Finland og Russland, er i rute.