Kystforvaltning utgjør om lag 47,2 pst. av Fiskeri-
og kystdepartementets totale budsjett. Arbeidet på området omfatter
blant annet sjøtransport og havnepolitikk, sjøsikkerhet, beredskap
mot akutt forurensning og navigasjonspolitikk.
Programkategori 16.60 Kystforvaltning omfatter drift,
vedlikehold og investeringer for Kystverket og de elektroniske navigasjonssystemene som
forvaltes av Fiskeri- og kystdepartementet. I programkategorien
inngår også tilskudd til Redningsselskapet.
Omtalen under programkategori 16.60 Kystforvaltning
omhandler både Fiskeri- og kystdepartementets arbeid og Kystverkets
arbeid. Fiskeri- og kystdepartementets aktivitet blir finansiert over
kap. 1000, som er administrasjonsbudsjettet til departementet, mens
Kystverkets aktivitet blir finansiert over kap. 1062 Kystverket.
Budsjettforslaget for 2009 innebærer en nominell
økning under programkategori 16.60 på om lag 250 mill. kroner eller
16,7 pst. i forhold til saldert budsjett i 2008.
Forvaltninga av statens eierskap i Secora AS
er overført fra Fiskeri- og kystdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet
med virkning fra 1. juli 2008.
For kapittel og poster som ikke er nevnt nedenfor,
har komiteen ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget
for Kystforvaltning.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2008 | St.prp. nr. 1
(2008–2009) |
1062 | 1 464,99 | 1 708,29 |
Kap. 1062 Kystverket foreslås totalt bevilget med
1 708,29 mill. kroner i 2009.
Post 1 Driftsutgifter foreslås bevilget med 1 186,92
mill. kroner i 2009, en økning på 206,98 mill. kroner i forhold
til saldert budsjett 2008.
Kystverket har levert en statusrapport for oljevernmateriell
i statlige depoter langs kysten, med en anbefalt utskiftingsplan
fram til 2010. Som en oppfølging av denne rapporten fremmes det forslag
om en økning på 88 mill. kroner til blant annet fornyelse av utstyr
på de statlige depotene. Det fremmes videre forslag om innleie av
et nytt slepefartøy over Fiskeri- og kystdepartementets budsjett
med ei ramme på 74 mill. kroner som skal gå inn i den statlige slepebåtberedskapen
i Nord-Norge. Dette fartøyet skal erstatte ett av Kystvaktas fartøy
som vil fases ut av denne beredskapen i 2009. Fra 2010 legges det
opp til en styrking av slepeberedskapen i Nord-Norge til tre helårs
slepefartøy over Fiskeri- og kystdepartementets budsjett. Kystverket
vil imidlertid bli bedt om å utrede alternative løsninger med tilsvarende
beredskapsnivå.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås bevilget med
4,07 mill. kroner. Posten dekker utgifter til aksjoner for bekjempelse
av akutt forurensing. Det fremmes videre eget forslag til romertallsvedtak
om at Fiskeri- og kystdepartementet gis fullmakt til å utgiftsføre
inntil 15 mill. kroner utover bevilgningen dersom det er nødvendig
for å iverksette tiltak uten opphold og før Kongen kan gi sitt samtykke.
Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold foreslås bevilget
med 398,1 mill. kroner i 2009. Dette innebærer at planramma for
inneværende periode for fiskerihavner og farleier nås. I tillegg
til dette foreslås det å starte utbygginga av Stamsund havn i Vestvågøy
kommune med 30 mill. kroner. Dette kommer som et tillegg til planramma.
Det fremmes også forslag til romertallsvedtak om at Fiskeri- og
kystdepartementet gis fullmakt til å foreta bestillinger i forbindelse
med utbygging av havner og farleier på inntil 287 mill. kroner utover
bevilgningen.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
foreslås bevilget med 47,4 mill. kroner i 2009. Det fremmes også
forslag til romertallsvedtak om at Fiskeri- og kystdepartementet gis
fullmakt til å foreta bestillinger på inntil 3 mill. kroner utover
bevilgningen.
Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg foreslås bevilget
med 30,8 mill. kroner i 2009. Det fremmes også forslag om en tilsagnsfullmakt
på 20 mill. kroner knyttet til posten, jf. eget forslag til romertallsvedtak.
Posten omfatter tilskudd til fiskerihavneanlegg, og går til delfinansiering
av kommunale fiskerihavneanlegg etter søknad.
Post 70 Tilskudd til Redningsselskapet foreslås bevilget
med 41 mill. kroner i 2009.
Komiteen viser til
at bevilgningene på post 1 Driftsutgifter består av drift av navigasjonsinstallasjoner,
losing, trafikkovervåkning og kontroll, transportplanlegging, kystforvaltning,
drift og utvikling av statens beredskap mot akutt forurensning,
samt Kystverkets administrasjon.
Komiteen vil peke på at det er
foreslått en økning på 88 mill. kroner. Økningen er knyttet opp til
arbeidet med oljevernberedskap. Komiteen vil videre
peke på at Regjeringen har foreslått å øke bevilgningene til slepebåtberedskapen
med 74 mill. kroner for å dekke kostnadene til å leie inn et nytt
slepefartøy som skal gå inn i den statlige slepebåtberedskapen i
Nord-Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har for øvrig ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Kystverket
10. november 2008 la frem rapport med anbefaling om behandling av
kvikksølvet i vraket av ubåt U-864 som ligger i havet vest for Fedje
i Hordaland. Disse medlemmer viser til at sak om
U-864 har vært behandlet i Stortinget med det resultat at Regjeringens
beslutning om tildekning ble stoppet.
Disse medlemmer viser til at
saken er av nasjonal betydning og påvirker Norges internasjonale
anseelse som fiskerinasjon og miljønasjon. Disse medlemmer mener
derfor at også valg av endelig løsning i saken bør vedtas av Stortinget,
og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å legge frem
sak for Stortinget om behandling av U-864 så snart som mulig."
Disse medlemmer understreker
at det årlig forekommer en rekke sjøfartsulykker langs norskekysten.
Havariet med lasteskipet Crete Cement utenfor Nesodden 20. november
2008 er et eksempel på viktigheten av oljevernberedskapen. Disse
medlemmer peker på at kystnaturen er sårbar, og omfattende
forurensning kan få langvarige økologiske, trivselsmessige og økonomiske
konsekvenser.
Disse medlemmer viser til at
økt virksomhet i nordområdene både på norsk og russisk side gir nye
utfordringer innenfor sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Disse medlemmer viser til at
Fiskeri- og kystdepartementet har igangsatt tiltak og vurderer ytterligere
tiltak for å styrke sjøsikkerheten og beredskapen i den nordlige
landsdelen.
Disse medlemmer har merket seg
at det er etablert en god dialog med russiske myndigheter om dette.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at Fiskeri- og kystdepartementet legger stor vekt
på deltakelse i internasjonalt arbeid innen utvikling av elektroniske
navigasjonshjelpemidler, og at det blir deltatt aktivt i det internasjonale
arbeidet med utvikling av en overordnet strategi for e-navigasjon.
Disse medlemmer viser til det
arbeidet EU gjør for å utnytte sjøtransporten bedre. Disse medlemmer viser
blant annet til "Motorways of the seas" og Marco Polo II-programmet. Flertallet peker
på viktigheten av at Norge deltar aktivt i det internasjonale arbeidet
for å få mer gods over på skip, sikring av seilingsruter osv.
Disse medlemmer viser til at
Kystverket har levert en statusrapport for oljevernmateriell i statlige
depoter langs kysten, med en anbefalt utskiftningsplan fram til
2010.
Disse medlemmer viser til WWFs
arbeid med å lære opp frivillige mannskaper innen oljevernberedskap
i strandsonene, gjennom prosjektet "Ren Kyst". Disse medlemmene viser
til oljekatastrofene ved forlisene av "Exxon Valdez", "Prestige"
og "Server", hvor det viste seg at antallet kvalifiserte mannskaper
i en tidlig fase var meget viktig for kvaliteten og effektiviteten på
oppryddingsarbeidet. Disse medlemmer mener at det
private initiativet er svært viktig, også innenfor oljevernberedskapen,
og at mannskapene som får opplæring vil være et verdifullt bidrag
i arbeidet for å begrense skadene på dyre- og plantelivet langs
kysten ved et oljeutslipp.
Disse medlemmer er bekymret over Regjeringens
satsing på oljevernberedskap. Disse medlemmer legger
vekt på føre-var-prinsippet i miljøpolitikken. Hovedinnsatsen må derfor
legges inn på å forebygge forurensning. Disse medlemmer vil
også peke må at en må ha et apparat med kort responstid og moderne
utstyr for å bekjempe akutt forurennsning, dersom uhellet først
er ute.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 193 (2006–2007), jf.
Dokument nr. 8:33 (2006–2007) Om fjerning av kvikksølv i vrak etter
ubåt U-864, som ble behandlet i Stortinget 15. mai 2007, og der
det heter:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
at Fremskrittspartiet så lenge saken har vært kjent, har pekt på
at fjerning av kvikksølvlasten er den beste løsningen og bør derfor
gjennomføres. "
Disse medlemmer viser videre
til at ekstern evaluering av Kystverkets håndtering av Server-aksjonen
foreligger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen på egnet måte orientere
Stortinget om den eksterne evalueringen av Kystverkets håndtering
av Server-aksjonen og de oppfølgingstiltak Fiskeri- og kystdepartementet
finner nødvendig."
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
ha en sterkere satsing på oljevernberedskap langs kysten, og bevilger
15 mill. kroner mer enn Regjeringen til dette.
Komiteens medlem fra Venstre vil
ha en sterkere satsing på oljevernberedskap langs kysten, og bevilger
50 mill. kroner mer enn Regjeringen under post 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
ligger svært mange skipsvrak langs norskekysten. Vrakene gir betydelige
miljø- og forurensningstrusler. For lokalsamfunn og for regioner
langs kysten gir dette store utfordringer knyttet til mulige utslipp. Også
for Norges anseelse som fiskeri- og miljønasjon representerer skipsvrakene
langs kysten en stor utfordring. Håndteringen av vrakene er derfor
en viktig nasjonal og internasjonal sak.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem handlingsplan
for håndtering av alle skipsvrak langs norskekysten."
Disse medlemmer har merket seg
orienteringen om vraket av krysseren Murmansk, og peker på at som
for U-864 bør det legges frem egen sak om fjerning av vraket. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem egen
sak til Stortinget om fjerning av vraket etter krysseren Murmansk
som ligger utenfor Sørvær i Hasvik kommune."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener Regjeringen har vist
en altfor passiv holdning i arbeidet med å rydde opp i miljøskadelige
vrak langs kysten. Arbeidet med kartlegging og tiltak ved vraket
etter kvikksølvubåten utenfor Fedje, vraket etter Welheim utenfor
Florø og vraket etter krysseren Murmansk utenfor kysten av Finnmark,
er eksempler på saker hvor Regjeringen har blitt presset til handling
av opposisjonen og lokale aksjonsgrupper.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
i alternativt budsjett å øke innsatsen innen fjerning og tømming
av vrak som utgjør en miljøtrussel med 50 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Komiteen viser til
Regjeringens forslag om å bevilge 4,07 mill. kroner til å dekke
utgifter til aksjoner for å bekjempe akutt forurensning. Komiteen viser
videre til at Fiskeri- og kystdepartementet får fullmakt til å kunne
utgiftsføres inntil 15 mill. kroner ut over bevilgningen for å bekjempe
akutt forurensning.
Komiteen har ingen øvrige merknader,
og støtter i sin helhet forslaget fra Regjeringen.
Komiteen vil understreke
at Kyst-Norge er viktig for verdiskapingen i hele landet. Komiteen vil
også understreke at sjøtransport, havner, sjøsikkerhet og oljevernberedskap
er viktige elementer i den totale transportpolitikken.
Komiteen vil peke på at det fortsatt
er en målsetting å få en del mer gods over på båt, og at utbyggingen
av havnene må tilfredsstille næringslivets behov med god tilgang
til omlasting mellom båt, jernbane, veg og fly. Komiteen er
fortsatt opptatt av at det legges til rette for sikrere sjøtransport
langs kysten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til forslaget om
å bevilge 398,1 mill. kroner i 2009 på post 30. Dette innebærer
at planrammen for inneværende periode for fiskerihavnene og farleder
nås.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at fiskerihavnene
spiller en viktig rolle for verdiskapingen langs kysten.
Disse medlemmer er opptatt av
det store behovet for oppgradering av fiskerihavnene, som større
og mer dyptgående fartøy har medført. Disse medlemmer viser
til Kystverkets langtidsplan og egne prioriteringer. Disse medlemmer mener
at Stortinget bør få til behandling en mer konkret handlingsplan
for fiskerihavnene i Norge, og som bør inneholde en særskilt prioritering
av viktige prosjekt.
Disse medlemmer viser til Kystverket
årsplan for 2008 i forbindelse med utbedring av farleder. Disse
medlemmer støtter de forslag som framkommer her.
Disse medlemmer ønsker å vektlegge
redningsskøytenes funksjon som slepefartøy i tillegg til fartøyenes
funksjoner knyttet til annen maritim bistand.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker å
redusere posten for innleie av slepebåt med 19 mill. kroner under
kap. 1062 post 30, men samtidig øke tilskuddet til Redningsselskapet
under kap. 1062 post 70 med 29 mill. kroner, for å forhindre at
noen av dagens redningsskøyter blir satt ut av drift grunnet manglende
statlige bevilgninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg forslaget
til et nasjonalt etatsmuseum for Kystverket organisert etter nettverksmodellen. Flertallet synes
det er viktig og støtter dette.
Flertallet har merket seg at
fyrmuseumsnettverket har pekt på at det er behov for et nytt museumsbygg
for fyrmuseet i Dalsfjorden i Møre og Romsdal.
Flertallet mener det er viktig
at vår kysthistorie og -kultur blir tatt vare på og videreformidlet til
nye generasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser igjen til at
konsekvensutredning og kostnadsberegning for alternativ seilingsled til
Bergen indre havn foreligger med et kostnadsanslag på 180 mill.
kroner, men at prosjektet fortsatt ikke er prioritert av Kystverket.
Disse medlemmer viser til at
en slik alternativ seilingsled var en forutsetning for bygging av Askøybrua.
Brua er for lengst bygget og er ferdig nedbetalt i 2006. Trafikkantene
har betalt 1,2 mrd. kroner i bompenger gjennom 22 år; hvorav 8 år
med forhåndsinnkreving. Disse medlemmer merker seg
at denne regjeringen ikke gjør noe forsøk på å oppfylle Stortingets
forutsetninger om bygging av alternativ seilingsled til Bergen havn
uten havnebegrensning. Eksisterende høydebegrensning fremstår som
et stadig økende problem for Bergen havn som til nå har hatt en
viktig posisjon som en av Europas fremst cruisehavner, og som en
viktig innfallsport til cruisetrafikken langs norskekysten. Disse medlemmer mener
det er viktig at prosjektet nå blir realisert og ved statlig initiativ.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bygging
av alternativ seilingsled til Bergen indre havn i Revidert nasjonalbudsjett
2009."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at kvalitetssikringen av prosjektet Stad skipstunnel (KS1)
vil være klar i løpet av 2009, og at Stortinget da vil bli orientert
om saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre forventer at departementet
jobber videre med å utrede Stad skipstunnel som OPS-prosjekt. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen tidligere har forpliktet
seg, og lovet, å følge opp denne saken.
Disse medlemmer forventer at
Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en sak vedrørende
Stad skipstunnel senest våren 2009, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede prosjektet Stad
skipstunnel, eventuelt som OPS-prosjekt, og komme tilbake til Stortinget
våren 2009 med en sak vedrørende Stad skipstunnel."
Komiteen er kjent
med at det er behov for å få på plass en slepebåt mht. oljevernberedskap langs
Sørlandskysten. Komiteen ber Regjeringen komme med
en plan for ytterlige opptrapping av slepebåtkapasitet og da spesielt
langs Sørlandskysten.
Komiteens flertall, medlemmene
frå Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er særdeles tilfreds med den opprustingen av oljevernberedskapen som
er foretatt de siste årene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Fiskeri-
og kystdepartementets brev av 23. oktober 2007 om oljevernutstyr og
fartøy, og viser til at det fortsatt er stort behov for utskifting
og oppgradering. Disse medlemmer peker på at oljevernberedskap
må ses i nær sammenheng med forebyggende sjøtrygghet. Disse
medlemmer mener derfor det er viktig at nødvendig og riktig
utstyr er på plass.
Disse medlemmer er bekymret over Regjeringens
satsing på oljevernberedskap. Disse medlemmer legger
vekt på føre-var-prinsippet i miljøpolitikken. Hovedinnsatsen må derfor
legges inn på å forebygge forurensning. Både beredskap og tilhørende
utstyr må dimensjoneres etter dette. Disse medlemmer peker på
at god beredskap også inkluderer et apparat med kort responstid
og moderne utstyr for å bekjempe akutt forurensning, dersom uhellet først
er ute.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem plan
med tilhørende finansiering for nødvendig oppgradering og fornyelse
av Kystverkets depotutstyr til oljevernberedskap, samt Kystverkets
egne fartøyer for å forsterke oljevernberedskapen langs kysten."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle
offentlige aksjoner i offentlig regi knyttet til ulykker og utslipp,
rutinemessig som en del av et fast evalueringsopplegg, også revideres
av Riksrevisjonen."
Komiteen vil fremheve
betydningen av gode fiskerihavner og støtter forslaget til bevilgning for
2009 med 30,8 mill. kroner. Komiteen gir også sin
tilslutning til en tilgangsfullmakt på 20 mill. kroner knyttet til
posten, jf. eget forslag til romertallsvedtak.
Komiteen viser til
at Redningsselskapet (NSSR) utfører viktig sjøsikkerhetsarbeid og
er en avgjørende ressurs i sjøredningsarbeid langs norskekysten. Komiteen er
positiv til at det gis statlig tilskudd til NSSR. Komiteen viser
til at redningstjenesten i Norge er organisert som et samvirke mellom
offentlige etater, private og frivillige organisasjoner, og at NSSR
som en landsdekkende humanitær frivillig organisasjon motiverer
frivillige til å gjøre en uunnværlig innsats for sikkerheten til
sjøs.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning.
Flertallet viser til at NSSR
har gjennomført store omorganiseringer og effektiviseringstiltak. Flertallet forutsetter
at Regjeringen følger utviklingen i NSSR nøye, og legge til rette
for at organisasjonens virksomhet fortsatt kan opprettholdes på
et høyt nivå langs hele kysten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at NSSR har gjennomført
store omorganiseringer og effektiviseringstiltak grunnet lavere
omsetning. Disse medlemmer viser til at bevilgningsforslaget
verken kompenserer for prisstigning på drivstoff og vedlikehold,
eller for den generelle prisstigningen. Disse medlemmer mener
Regjeringen må følge utviklingen i NSSR nøye, og legge til rette
for at organisasjonens virksomhet kan opprettholdes på et høyt nivå langs
hele kysten.
Disse medlemmer vil peke på havariet
med skipet Crete Cement utenfor Nesodden 20. november 2008 som et
godt eksempel på redningsskøytenes meget samfunnsnyttige funksjon. Ifølge
Transportøkonomisk institutts beregninger utgjør redningsskøytenes
innsats alene en milliard kroner hvert år i direkte samfunnsnytte, bare
i form av reddede menneskeliv og avvergede miljøkatastrofer.
Disse medlemmer anerkjenner den
meget viktige rollen som Redningsselskapet har ved å bidra til øket
sikkerhet for alle som ferdes på sjøen. Redningsselskapet ba om
70 mill. kroner, og disse medlemmer mener at dette
beløpet er en rimelig forsikring for alle som ferdes på sjøen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
øke bevilgningene til Redningsselskapet med 20 mill. kroner ut over
Regjeringens forslag i sitt alternative budsjett, bl.a. for å sikre drift
av alle dagens redningsskøyter.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
øke bevilgningene til Redningsselskapet med 29 mill. kroner ut over
Regjeringens forslag i sitt alternative budsjett, bl.a. for å sikre
drift av alle dagens redningsskøyter.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis budsjettalternativ
der det foreslås å bevilge 10 mill. kroner til NSSR, ut over Regjeringens
forslag.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2008 | St.prp. nr. 1
(2008–2009) |
4062 | 631,798 | 664,181 |
Post 1 Gebyrinntekter omfatter losberedskapsgebyr,
losgebyr, sikkerhetsgebyr og kystgebyr. Det fremmes forslag om at
inntektskravet settes til 655,021 mill. kroner i 2009.
Post 2 Andre inntekter omfatter refusjoner og inntekter
fra eksterne, samt inntekter knyttet til statens beredskap mot akutt
forurensning. Det fremmes forslag om å bevilge 9,16 mill. kroner på
posten i 2009.
Komiteen har ingen
merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.
| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2008 | St.prp. nr. 1
(2008–2009) |
1070 | 29,45 | 36,2 |
4070 | 4,26 | 4,445 |
Kap. 1070 post 1 Driftsutgifter dekker kostnadene
til drift av fellesfunksjonene på Jan Mayen og drift av de fire
norske Loran-C-stasjonene. Det fremmes forslag om å bevilge 31,2
mill. kroner på posten i 2009. Videre foreslås det å bevilge 5 mill.
kroner, post 45, til å dekke kostnadsøkning til etablering av strømaggregat på
Jan Mayen.
Kap. 4070 gjelder div. inntekter og refusjoner
fra Det norske meteorologiske institutt og Telenor for deler av
felleskostnadene knyttet til Samfunnet Jan Mayen..
Komiteen slutter seg
til forslaget til bevilgning.