Tradisjonelt har menneskerettane blitt delt i to grupper: dei
sivile og politiske, og dei økonomiske, sosiale og kulturelle.
Denne todelinga gjev seg mellom anna uttrykk i at det i 1966 ble
utarbeidd to FN-konvensjonar som ein oppfølging av FNs
menneskerettserklæring, éin om økonomiske,
sosiale og kulturelle rettar og éin om sivile og politiske
rettar, men todelinga er ikkje absolutt.
Det kan òg trekkjast eit skilje mellom konvensjonar
som inneheld rettar om ei rekkje tilhøve som gjeld for
alle menneskje uansett alder, kjønn, etnisk tilknyting
o.l., og konvensjonar som har eit mer avgrensa verkeområde
(særkonvensjonar).
Utvalet går inn for at dei konvensjonane som vert inkorporerte
skal nemnast i loven. Opprekningsmetoden vil gje ein konkret vurdering
av kvar einskilt konvensjon og vil gjere rekkjevidda av reformen
klår.
Ingen høyringsinstansar går imot dette.
Justisdepartementet er òg einig med utvalet i at konvensjonar
som skal inkorporerast, bør nemnast. Det er etter departementet
sitt syn ikkje aktuelt å foreslå inkorporasjon
av alle eller mange menneskerettskonvensjonar no.
Utvalet føreslår at berre hovudkonvensjonar
skal omfattast av ein inkorporeringslov, i alle fall i første omgang.
Jo fleire som vert tekne med, desto meir nærliggjande vil
det vere å leggje stor vekt på at nokre konvensjonar
ikkje vert nemnde, og loven vil bli uoversiktleg. Utvalet viser
vidare til at nokre konvensjonar i dag framstår som ei
grunnstamme i det internasjonale mennneskerettsvern. På europeisk
plan står Den europeiske menneskerettighetskonvensjon i
ei særstilling. På globalt nivå gjeld
det same dei to FN-konvensjonane om hhv. sivile og politiske rettar
og økonomiske, sosiale og kulturelle rettar. Dessutan er Den
europeiske sosialpakt ein hovudkonvensjon på europeisk
plan.
Av dei høyringsinstansane som har uttalt seg om spørsmålet,
stør eit klårt fleirtal at berre hovudkonvensjonar
bør inkorporerast. Likestillingsombudet meiner likevel
at FNs kvinnediskrimineringskonvensjon ikkje kan reknast som ein
særkonvensjon. Også Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
og Barne- og familiedepartementet uttrykkjer ønskje om at
kvinnediskrimineringskonvensjonen skal inkorporerast.
Redd Barna meiner alle menneskerettskonvensjonar bør
inkorporerast. Dersom det vert gjort ei avgrensing, meiner organisasjonen
at FNs barnekonvensjon bør inkorporerast. Barne- og familiedepartementet
er i si uttale i prinsippet einig i det siste, men meiner ein bør
vente noko.
Sametinget stør dei to utvalgsmedlemene som har gått
inn for at det monistiske systemet bør innførast
i Noreg. Dersom dette ikkje får gjennomslag, krev Sametinget
at ILO-konvensjonen om urbefolkningsrettar blir inkorporert.
Landsorganisasjonen i Noreg meiner reformen må omfatte
ILO-konvensjon nr. 87 og 98 om organisasjonsretten.
Departementet er einig med utvalet og fleirtalet av høyringsinstansane
i at ein i denne omgangen bør avgrense inkorporasjonen
til hovudkonvensjonar. Ein har spesielt lagt vekt på dei
avgrensningsspørsmåla som oppstår hvis
det vert opna for inkorporering av fleire konvensjonar. Dersom nokre
særkonvensjonar blir inkorporerte og ikkje andre, vil det
lett kunne oppfattast som ei rangering av ulike grupper sine rettar eller
ulike typer rettar. Departementet meiner det ikkje er naturleg å sjå kvinnediskrimineringskonvensjonen
som ein hovudkonvensjon. Barnekonvensjonen kjem derimot i ei særleg
stilling, og Regjeringa vil kome attende til spørsmålet
om innarbeiding av barnekonvensjonen, t.d. i barnelova, om kort
tid. M.a. fordi arbeidet med barnekonvensjonen ikkje var førebudd
av utvalet, krev dette eit meir omfattande arbeid enn for dei øvrige
konvensjonane.
Departementet presiserar at det ikkje er nokon degradering av
særkonvensjonane i høve til gjeldande rett, når
ein ikkje foreslår å inkorporere desse no.
Av dei fire hovudkonvensjonane; den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK), FN-konvensjonene om økonomiske, sosiale og kulturelle
rettar (ØSK) og om sivile og politiske rettar (SP) og den
europeiske sosialpakt, foreslår utvalet at dei tre førstnemnde
med protokollar vert inkorporerte. Ei nærare skildring
av konvensjonane er gjeve i proposisjonen kap. 12 under merknadene
til § 2. Det knytter seg nokre innvendingar til
inkorporering av konvensjonen om økonomiske, sosiale og
kulturelle rettar, men utvalet peikar på at FNs verdserklæring
om menneskerettane prinsipielt likestiller dei to typane rettar.
Utvalet foreslår ikkje at den europeiske sosialpakta
skal inkorporerast. Det stiller spørsmål ved kor
sentral denne konvensjonen eigentlig er, og viser til den kritikken
som er kome fram mot sosialpakta i mange år.
Dei aller fleste høyringsinstansane som uttalar seg om
dette spørsmålet, stør utvalet.
Regjeringsadvokaten går som eineste høyringsinstans
mot inkorporering av FN-konvensjonen om økonomiske, sosiale
og kulturelle rettar, og understrekar m.a. at dei aktuelle reglane
har ein sterkt skjønsmessig karakter, og at sterke omsyn
talar mot å leggje ansvar for styring av ressursbruken
til domstolane.
Departementet er einig med utvalet og fleirtalet av høyringsinstansene
i at den europeiske menneskerettskonvensjon og FN-konvensjonane
om sivile og politiske rettar, og om økonomiske, sosiale
og kulturelle rettar med protokollar bør inkorporerast.
Når det gjeld ØSK, peikar departementet på at konvensjonen
også inneheld presise reglar som kan gje grunnlag for individuelle
rettar. Inkorporering av konvensjonen korkje bør eller
vil etter departementet si meining føre til noko vesentleg
maktoverføring frå dei politisk valde organa til
domstolane. Inkorporering berre av konvensjonar om sivile og politiske rettar
vil kunne gje eit signal om at ein i Noreg ser sivile og politiske
rettar som viktigare enn økonomiske, sosiale og kulturelle
rettar.
Den europeiske sosialpakta har ikkje oppnådd den statusen
og praktiske vekta som den var tiltenkt. Mellom anna av den grunn
vedtok Europarådets ministerkomité i 1996 ei ny
revidert sosialpakt. Den reviderte sosialpakta er ennå ikkje
ratifisert av Noreg. I denne situasjonen meiner departementet at
det ikkje er hensiktsmessig å inkorporere sosialpakta.
Landsorganisasjonen uttaler m.a. at det ikkje er akseptabelt å lovfeste
den negative organisasjonsfridomen, dvs. rett til ikkje å slutte
seg til organisasjonar Departementet meiner at det negative aspektet
av organisasjonsfridomen alt er gitt eit vern i norsk rett. Kor
langt vernet går, må klarleggjast gjennom rettspraksis.
Situasjonen vil i praksis neppe bli vesentleg endra ved ein inkorporasjon
av dei aktuelle menneskerettskonvensjonane.
Komiteen er samd i at dei konvensjonane
som vert inkorporerte skal nemnast i lova, og er nøgd med at
Regjeringa understrekar at inkorporering av namngitte konvensjonar
ikkje er meint å skulle føre til at andre menneskerettskonvensjonar
får ei svakare stilling enn dei har i dag. Komiteen ser
at det ikkje er aktuelt å føreslå inkorporasjon
av alle menneskerettskonvensjonar no.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet
og Høgre, meiner likevel at det er nokon som skiller
seg spesielt ut som t.d. FNs barne- og kvinnediskrimineringskonvensjonar. Fleirtalet vil
peike på at nokre konvensjonar står fram som ein
grunnstamme i det internasjonale menneskerettsvern og meiner at
både barne- og kvinnediskrimineringskonvensjonane er mellom
desse.
Fleirtalet syner her til Redd Barnas høyringsuttale,
kor dei er ueinige i at FNs barnekonvensjon er ein spesialkonvensjon.
Etter Redd Barna si meining høyrer barnekonvensjonen utan
tvil heime i grunnstammen over meneskerettskonvensjonane. Dei grunngjev
dette med at den innhaldsmessig er den av dei internasjonale menneskerettskonvensjonane
som inneheld det breiaste spekteret av vern og rettar.
Fleirtalet har merka seg at Regjeringa vurderar å ta
den inn i barnelova. Fleirtalet meiner dette kan
bli for snevert, då barnelova omhandlar tilhøvet mellom
borna og foreldra, medan barnekonvensjonen omhandlar tilhøvet
mellom borna og staten.
Fleirtalet syner også til brev frå Barneombodet
til komiteen av 2. februar 1999. Barneombodet peikar her på at
barnekonvensjonen må sjåast som ein integrert
del av menneskerettskonvensjonen og ikkje som ein særkonvensjon.
Ein inkorporasjon vil føre til at barnet vert å betrakte
som eit sjølvstendig rettsobjekt.
For at konvensjonen skal bli underlagt eit meir konkret og forpliktande
innhald på alle område i barn og unge sitt liv,
må konvensjonen kunne nyttast som rettskjelde, slik at
norske domstolar, gjennom sine avgjersler kan skape presedens i
forhold til borns rettstryggleik. Fleirtalet er samd
i dette synet.
Fleirtalet vil peike på at det same syn
gjer seg gjeldande i høve til kvinnediskrimineringskonvensjonen.
Retten til sjølv å rå over eige liv,
utdanning og val av ektemake t.d. er ein menneskerett. Men vi ser òg døme
på i vårt land at denne retten ikkje alltid blir følgt.
Den internasjonale konvensjonen om sivile og politiske rettar,
artikkel 23.3, lyder i norsk oversetting: «Intet ekteskap
må inngåes, uten de fremtidige ektefellers frie
og uforbeholdne samtykke". I forslag til lov om styrking av menneskerettane
si stilling i norsk rett (Ot.prp. nr. 3 (1998-99)) er det føreslege
at sivile og politiske rettar skal gjelde som norsk lov og gå framom
reglar i anna lovgjeving dersom det ligg føre motstrid.
Likestilling mellom kvinner og menn bør vere ein grunnleggjande
rett i alle samfunn og difor bør også denne konvensjonen
bli inkorporert i lovs form.
Fleirtalet ber difor Regjeringa innan rimeleg tid å kome
attende til Stortinget med forslag om å inkorporere i lovs
form dei nemnde konvensjonane.
Fleirtalet set fram følgjande forslag:
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg
Folkeparti og Senterpartiet er samd med departementet i
at ein i denne omgangen avgrensar inkorporasjonen til hovudkonvensjonar. Desse medlemene viser
til at fleire høyringsinstansar har trekt fram ulike konvensjonar
og argumentert for ei inkorporering av desse, m.a. har LO framheva
ILO sine konvensjonar om organisasjonsretten, og Likestillingsombodet
har framheva likestillingskonvensjonen. Desse medlemene peikar
på at departementet si løysing, der ein i denne
omgangen prioriterer dei mest grunnleggjande menneskerettskonvensjonane
som omfattar alle menneske, hindrar at det oppstår avgrensingsproblem,
og ser det som vanskeleg i denne omgangen å gjere noko velgrunna
anna utval av konvensjonar enn det departementet har konkludert
med.
Desse medlemene meiner som departementet, at barnekonvensjonen
kjem i ei særstilling, og har med glede merka seg at Regjeringa,
i tråd med Voksenåsenerklæringa, vil
prioritere arbeidet med innarbeiding av barnekonvensjonen i norsk
rett. Desse medlemene viser til at ein i proposisjonen
peikar på inkorporering av barnekonvensjonen i barneloven som
ein mogleg framgangsmåte, men at det ikkje vert konkludert
i proposisjonen kva for innarbeidingsform som bør veljast. Desse
medlemene finn det naturleg å vente på forslaget
frå Regjeringa før ein tek nærare stilling
til korleis konvensjonen bør innarbeidast i lovverket.
Desse medlemene vil presisere at det ikkje inneber
noko degradering av særkonvensjonane når ein i
denne omgangen vel å konsentrere loven om hovudkonvensjonane
innanfor menneskerettsområdet.