Utvalet reknar med at deira forslag om ein prinsippregel i Grunnloven
vil bidra til å styrke konvensjonane si stilling dersom
det er motstrid med annan lovgjeving. Som eit supplement kan det òg
vere aktuelt å ta inn ein regel i inkorporasjonsloven om
at konvensjonsreglane har forrang i tilfelle konflikt med andre
lover. Utvalet gjer framlegg om ein slik regel.
Ingen av høyringsinstansane går imot dette.
Nokre meiner at konvensjonane burde innarbeidast i norsk rett med
grunnlovs rang, noko som automatisk ville gje konvensjonane forrang.
Departementet peikar på at om det vert vedtatt ein forrangsregel
eller ikkje normalt ikkje vil ha noko å seie for avgjerda
av rettsspørsmål i tilknytning til dei inkorporerte
konvensjonane, m.a. fordi norske reglar vil bli tolka slik at det
i minst mogleg grad oppstår motstrid. Ein reknar med at
det i første rekkje vil vere i dei tilfella der ein nyare
lov er i strid med ein av dei inkorporerte konvensjonane at ein
forrangsregel vil kunne ha noko å seie.
Departementet viser til regelen i straffeprosessloven § 4,
og foreslår at ein tilsvarande regel - i ei noko anna språkleg
utforming - blir teken inn i inkorporeringsloven. Det vart påpeikt
under høyringa at ordlyden i den forrangsregelen som vart
føreslått av Menneskerettighetslovutvalet, kan
skape uvisse om kva ein skal gjere når to menneskerettar
må balanserast mot kvarandre. Departementet går
derfor inn for ein noko anna utforming av regelen enn utvalet, jf.
lovutkastet § 3.
Komiteen vil understreke at inkorporeringa
fører med seg ein ny rettsleg situasjon ut frå det
overordna målet å styrkje enkeltmenneska si rettslege
stilling. Det må difor sjåast som eit av føremåla
med inkorporeringa at den skal påverke rettsutviklinga
i Noreg i retning av å høyre på, og ha
eit ope forhold til, praksis ved Strasbourgdomstolen og andre internasjonale handhevingsorgan. Komiteen vil
i denne samanhengen syne til domstolane sin fridom til sjølv å ha
si eiga tolking av den internasjonale praksis og at denne fridomen
naturleg vil få konsekvensar når det gjeld den
vekt som for framtida må leggjast på norske rettsavgjerder
frå perioden før inkorporeringa. Denne fridom
for norske domstolar til sjølv å tolke og vektlegge
internasjonal praksis må i prinsippet også omfatte dei
avgjerder som er tekne i forhold til andre land enn Noreg. Komiteen vil
framheve det overordna mål at norsk rettspraksis i størst
mogeleg grad samsvarar med den til ei kvar tid gjeldande internasjonale
tolkingspraksis.
Komiteen er samd i at formålet med lova
er å styrkje menneskerettane si stilling i norsk rett og
har ingen innvendingar til at dei nemnde konvensjonane og protokollane
går føre anna norsk lovgjeving.
Komiteen er difor samd i den regelen som er teken
inn i § 3 i lovteksten.