12. Forholdet til offentlighetsprinsippet

I Datatilsynets konsesjoner er det oppstilt til dels strenge begrensninger i adgangen til å utlevere personopplysninger. Disse reglene må likevel vike for krav om innsyn i medhold av forvaltnings- og offentlighetsloven. EU-direktivet inneholder ikke noen uttrykkelig regulering av forholdet mellom behandlingsreglene i direktivet og innsynsregler som måtte følge av annen lovgivning.

Utvalget foreslår regler om innsyn som skal gjelde i forhold til både offentlige og private behandlingsansvarlige.

Pressens organisasjoner tar til orde for uttrykkelig å slå fast i den nye personopplysningsloven at den ikke skal ha betydning for den retten enhver har til å kreve innsyn etter offentlighetsloven eller andre reg­ler om innsyn.

For helt å avskjære mulig tvil om dette forholdet, foreslår departementet en bestemmelse som uttrykkelig fastslår at reglene i personopplysningsloven ikke begrenser annen lovbestemt rett til innsyn, jf. § 6 i lovforslaget. Departementet går dessuten inn for å pålegge den behandlingsansvarlige en veiledningsplikt om annen lovbestemt innsynsrett.

Komiteens merknader

Komiteen er enig i at personopplysningsloven ikke skal begrense innsynsretten etter offentlighetsloven, forvaltningsloven eller annen lovbestemt rett til innsyn i personopplysninger. Komiteen støtter forslaget om at den behandlingsansvarlige av eget tiltak skal veilede den som ber om innsyn om annen lovbestemt rett som gir adgang til flere opplysninger enn det personopplysningsloven gir.