Det redegjøres innledningsvis for begrepene utuktig
atferd, utuktig handling, utuktig omgang og samleie, som er sentrale
i sedelighetskapitlet. Begrepene beskriver handlinger av ulik grovhet.
Utvalget foreslår at uttrykket utuktig atferd beskrives
som «seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd».
Det tilsiktes ingen innholdsmessige endringer.
Begrepene «pornografi» og «prostitusjon» legaldefineres.
En rekke høringsinstanser støtter utvalgets
forslag om å erstatte utuktsbegrepet med uttrykket «seksuell»,
men enkelte har innvendinger.
Departementet er i det store og det hele enig i utvalgets forslag
til modernisering og forenkling.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag om å bytte ut begrepet «utuktig» med «seksuell»,
og viser til at endringen ikke innebærer innholdsmessige endringer.
Komiteen slutter seg til de øvrige endringene, og
mener at endringene gjør loven lettere tilgjengelig.
Bestemmelsene i straffeloven kapittel 19 verner til dels ulike
interesser. I praksis forekommer det ikke sjelden at samme handling
rammes av flere av straffebudene i kapittel 19, og at disse anvendes
samtidig i samme sak (i konkurrens). I dag er paragrafene
i kapittel 19 dels ordnet etter vernet interesse, og i noen grad
handlingenes grovhet.
Utvalget foreslår at overskriften i kapittel 19 endres
fra «Forbrydelser mot sædeligheten» til «Seksuallovbrudd».
I utvalgets lovutkast innledes kapittel 19 med et forbud mot seksuelt
krenkende og annen uanstendig atferd. Deretter kommer forbudet mot
seksuelle handlinger overfor barn og noen som ikke har samtykket.
Overgrepsbestemmelsene som rammer seksuell omgang følger
deretter samlet, ordnet etter overgrepets intensitet og graden av
tvang og straffverdighet.
Departementet er enig med utvalget i at spørsmål om
vesentlige strukturelle endringer som går ut over den innbyrdes
plasseringen av bestemmelsene i kapitlene 19 og 38, bør
overlates til Straffelovkommisjonen. Som Riksadvokaten mener departementet
at kapittel 19 bør ha «Seksualforbrytelser» som
overskrift.
Departementet har valgt en noe annen rekkefølge for
bestemmelsene i kapittel 19 enn utvalget. Kapitlet innledes med
voldtektsbestemmelsen. Deretter kommer bestemmelsene om misbruk
av stilling og avhengighetsforhold m.v., fulgt av forbudene mot
seksuell omgang med mindreårige. Så følger
incestbestemmelsene og bestemmelsene om seksuell handling og seksuelt
krenkende eller annen uanstendig atferd. Hallikbestemmelsen, forbudet
mot å kjøpe seksuelle tjenester fra personer under
18 år og pornografibestemmelsen kommer til slutt.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag til oppbyggingen av straffelovens kap. 19, og mener den
foreslåtte oppbyggingen både er hensiktsmessig og
logisk.
Stortingets justiskomité har ved flere anledninger gitt
uttrykk for at straffenivået for sedelighetsforbrytelser,
bl.a. mot barn, bør skjerpes.
Utvalget går ikke inn for å utvide bruken av
minstestraffer, og foreslår heller ingen økning
av nivået på minstestraffene. Minstestraff forbeholdes
de groveste overgrepene som voldtekt og seksuelle overgrep mot barn
under 14 år. Utvalget mener imidlertid at straffenivået
for voldtekt og overgrep mot mindreårige er noe lavt.
Flere høringsinstanser er enig med utvalget i at gjeldende
strafferammer for seksualforbrytelser er tilstrekkelige. Enkelte
fremhever at straffenivået for seksuelle overgrep mot barn
ligger for lavt.
Departementet deler i hovedsak utvalgets generelle syn på strafferammene
og straffutmålingen.
Komiteen viser til sine tidligere merknader
om nivået på straffeutmålingen, blant
annet i Innst. S. nr. 168 (1997-1998). Komiteen understreker
at straffeutmålingen i sedelighetssaker er for lav, og komiteen mener
det fortsatt er ønskelig å skjerpe straffeutmålingen.
Komiteen forventer at domstolene følger
opp komiteens merknader, og vil understreke at hensynene til ofrene
og alvoret i forbrytelsen må veie tyngre enn tiltaltes
krav på forutsigbarhet og likebehandling i forhold til
tidligere domsavsigelser i sammenlignbare saker. Komiteen understreker
at den idømte straff gir signaler om hvor alvorlig samfunnet
ser på en handling, og komiteen mener det
blir helt galt når en så krenkende handling som
seksuelle overgrep/voldtekter straffes mildere enn for
eksempel økonomiske forbrytelser. Komiteen er
av den oppfatning at personlige krenkelser er vel så skadelige
og straffverdige som forbrytelser med økonomisk innhold.
Komiteen er enig i at strafferammene er vide, men
forutsetter at hele strafferammen blir tatt i bruk, og at domstolene
ikke i for stor grad legger seg på nedre del av strafferammen
når straffen utmåles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at straffereaksjonene for seksuelle overgrep både mot barn
og voksne er urimelig lave, og mener at det er nødvendig
med lovendringer som sikrer at domstolene idømmer straffereaksjoner
som i større grad samsvarer med folks rettsoppfatning. Disse
medlemmer vil derfor foreslå en del endringer i
minimumsstraffer og maksimalstraffer som vil medføre strengere
reaksjoner fra domstolene. Disse medlemmer forutsetter
for øvrig at domstolene tar i bruk hele strafferammen,
og ikke legger seg på nedre del av strafferammene når
straffen utmåles, med mindre helt spesielle forhold taler
for det i en enkelt sak.