De sentrale bestemmelsene som rammer seksuell omgang med mindreårige
under 16 år, er straffeloven §§ 195
og 196. Straffeloven kapittel 19 inneholder imidlertid flere regler
som særskilt beskytter personer under 18 år.
Seksuell omgang med barn under 14 år straffes med
fengsel inntil 10 år, jf. straffeloven § 195.
Seksuell omgang med barn under 16 år har en normalstrafferamme
på fengsel inntil 5 år, jf. § 196.
I Danmark og Sverige er den seksuelle lavalder 15 år, mens
den i Finland er 16 år. I islandsk rett går
grensen ved 14 år.
Seksuallovbruddutvalgets flertall foreslår at den seksuelle
lavalderen senkes fra 16 til 15 år. Flertallet foreslår én
felles straffebestemmelse om seksuell omgang med barn under 15 år
der strafferammen er satt til 10 år. Minstestraffen på 1 år
ved samleie skal fortsatt bare gjelde i forhold til barn under 14 år.
Et mindretall ønsker å beholde dagens 16-års grense
og foreslår at gjeldende straffelov §§ 195
og 196 videreføres.
En rekke høringsuttalelser støtter flertallets
forslag om å senke den seksuelle lavalder til 15 år.
De fleste høringsinstansene som uttaler seg om spørsmålet,
går imidlertid imot å senke den seksuelle lavalder.
Justisdepartementet går som utvalgets mindretall inn
for å beholde den seksuelle lavalder på 16 år.
En seksuell lavalder på 16 år er etter departementets
syn nødvendig for å beskytte barn og unge mot
seksuell omgang på et stadium hvor de ikke er modne for
det.
Ved seksuell omgang med barn under 14 år er gjerningsmannens
tanker om fornærmedes alder uten betydning for straffbarheten.
Når den fornærmede er mellom 14 og 16 år,
er alder ikke et objektivt straffbarhetskriterium, men hovedregelen
er at villfarelse om alderen ikke utelukker straffeskyld.
Utvalgets flertall går inn for å oppheve alder
som objektivt straffbarhetsvilkår for barn under 14 år.
I stedet ønsker utvalget en villfarelsesregel som sier
at gjerningspersonen skal kunne fritas for straff såfremt «ingen
uaktsomhet kan legges ham til last i så måte», slik
regelen er i dag for barn mellom 14 og 16 år. Det vises
bl.a. til at verken dansk eller svensk rett har noen tilsvarende
bestemmelse.
Mindretallet foreslår at gjeldende straffelov §§ 195
og 196 - med dagens ulike regler om aldersvillfarelse
- videreføres.
Høringsinstansene går mot en slik regelendring som
foreslått av flertallet. Flere av disse mener at utvalgets
forslag innebærer en svekkelse av barns rettsstilling.
Departementet går inn for å videreføre
både regelen om alder som objektivt straffbarhetsvilkår
dersom fornærmede er under 14 år, og gjeldende
aktsomhetsregel der barnet er mellom 14 og 16 år.
Komiteen viser til at barn og unge
i dag har behov for det vern som den seksuelle lavalder gir dem. Barn
under 16 år kan ikke forventes å ha nok personlig erfaring
og modenhet til selv å kunne forhindre eller unngå uønsket
seksuell oppmerksomhet. Ved å sette den seksuelle lavalder
til 16 år, beskytter samfunnet de unges kjønnsfrihet.
En senking av den seksuelle lavalderen kan føre
til et øket sexpress på unge mennesker, og det
mener komiteen ville være uheldig. Komiteen støtter
departementets forslag.
Komiteen mener det er viktig å ikke svekke barns
rettsstilling, og vil derfor støtte departementets forslag
om å videreføre regelen om alder som objektivt
straffbarhetsvilkår dersom fornærmede er under 14 år,
og gjeldende aktsomhetsregel for barn mellom 14 og 16 år.
Strafferammen i § 195 om seksuell omgang med barn under
14 år er fengsel inntil 10 år. Er den
seksuelle omgangen samleie, er minimumsstraffen fengsel i 1 år,
og maksimumstraffen heves samtidig til fengsel i 15 år.
Etter annet ledd heves strafferammen til fengsel i 21 år
ved visse skjerpende omstendigheter. Etter § 195
siste ledd kan straff falle bort eller settes under minstestraffen
dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er «omtrent
jevnbyrdige i alder og utvikling».
§ 196, som rammer seksuell omgang med en person under
16 år, har en strafferamme på inntil 5 år.
Det gjelder ingen minstestraff ved samleie. Annet ledd har en liknende
regel om forhøyelse av strafferammen ved skjerpende omstendigheter
som i § 195, men maksimumsstraffen er satt til
15 år. Også i § 196 har man
en regel om bortfall av straff på grunn av jevnbyrdighet
i alder og utvikling. Straff etter § 196 kommer
ikke til anvendelse dersom de som har hatt den seksuelle omgangen,
senere gifter seg med hverandre.
Utvalgets flertall foreslår som nevnt at den seksuelle
lavalder senkes til 15 år, og at det gis én bestemmelse
om seksuell omgang med mindreårige. I tillegg foreslår
utvalget - som ved voldtekt - å utvide området for
strafferammen på fengsel inntil 21 år til situasjoner
hvor flere i fellesskap forgriper seg mot en mindreårig.
Bestemmelsen om straffbortfall på grunn av jevnbyrdighet
i alder og utvikling foreslås videreført.
Et mindretall i utvalget foreslår som nevnt å opprettholde
den seksuelle lavalder på 16 år som gjelder i dag.
Mens en rekke høringsinstanser har synspunkter på spørsmålet
om den seksuelle lavalder bør senkes, og om alder som objektivt
straffbarhetsvilkår bør oppheves for barn under
14 år, har få uttalt seg om andre sider ved utvalgets
forslag, og det er ulike syn på disse.
I og med at departementet går inn for å beholde dagens
seksuelle lavalder på 16 år, er det mest naturlig å opprettholde
dagens system med to straffebestemmelser. De differensierte strafferammene
foreslås beholdt som i dag, men området for den
forhøyede strafferammen utvides til situasjoner der handlingen
er begått av flere i fellesskap. Departementet går
ikke inn for å utvide området for straffskjerpende
omstendigheter til å omfatte faren for langtidsvirkninger,
jf. drøftelsen under pkt. 4 om voldtekt.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å beholde
straffebortfallsregelen som i dag. Departementet har vurdert et
forslag om å omformulere regelen slik at straff ikke «skal» komme
til anvendelse dersom partene er omtrent jevnbyrdige i alder og
utvikling, men er kommet til at «kan»-regelen
bør beholdes.
Komiteen er enig i at man viderefører
gjeldende system med to bestemmelser med ulike strafferammer, og
at bestemmelsene om straffeskjerpende omstendigheter utvides. Når
det gjelder strafferammene viser komiteen for øvrig
til sine merknader under pkt. 6.5.
Foreldelsesfristens lengde fastsettes utfra maksimumsstraffen
i det enkelte straffebudet.
Seksuell omgang med barn under 14 år straffes med fengsel
inntil 10 år eller 15 år, eventuelt 21 år
ved skjerpende omstendigheter. Slike overgrep er foreldet etter
henholdsvis 10, 15 og 25 år. Fristen begynner imidlertid
ikke å løpe før fornærmede er
fylt 18 år. Brudd på straffeloven § 196
foreldes etter henholdsvis 10 og 15 år, og foreldelsesfristen
løper her fra den dag forholdet opphørte.
Ingen høringsinstanser har knyttet merknader til disse
bestemmelsene, og departementet foreslår ikke endringer
i foreldesesreglene.
Komiteen mener den foreldelsesregel
som gjelder i forhold til overgrep mot barn under 14 år, også bør
legges til grunn for overgrep mot barn mellom 14 og 16 år.
Dette innebærer at fristen for foreldelse ikke begynner å løpe
før barnet er fylt 18 år. Komiteen foreslår
derfor at også § 196 tas inn i straffeloven § 68
slik:
«§ 68 første
ledd annet punktum skal lyde:
Ved overtredelse av §§ 195 eller
196 skal fristen likevel regnes fra den dag fornærmede
fyller 18 år.»
For overtredelser av § 195 varierte den gjennomsnittlig
utmålte fengselsstraff i perioden 1989-1994 mellom 1,68 år
til 2,03 år. For overtredelse av § 196 varierte
høyeste utmålte fengselsstraff i perioden fra
8 måneder til 8 år. Utvalget har inntrykk av at
det er en tendens i retning av et skjerpet straffenivå i
saker om alvorlig seksuelt misbruk av mindreårige, og antar
at denne utviklingen vil fortsette.
Flere instanser mener straffenivået i saker om seksuelle
overgrep mot mindreårige bør skjerpes.
Departementet er enig med utvalget i at straffenivået
for alvorlige seksuelle overgrep mot barn gjennomgående
fremdeles synes å være for lavt. Man er videre
enig i at dagens strafferammer ikke ser ut til å legge
noen begrensninger på domstolenes utmålingspraksis,
og at en heving av strafferammene ikke er veien å gå.
Derimot bør strafferammene kunne utnyttes i større
grad enn i dag.
Stortingets justiskomité ga bl.a. i Budsjett-innst. S.
nr. 4 for sesjonene 1996-1997, 1997-1998 og 1998-1999 uttrykk
for at straffenivået for bl.a. seksuelle overgrep mot barn
må skjerpes.
Når de nye reglene om strafferettslig utilregnelighet
og særreaksjoner trer i kraft, vil utilregnelige personer
som misbruker barn seksuelt etter omstendighetene kunne dømmes
til tvungent psykisk helsevern. Tilregnelige overgripere vil kunne
dømmes til forvaring. Justisdepartementet tar sikte på å legge
frem en proposisjon om dette i løpet av 2000.
De siste årene har et økende antall sedelighetsdømte
her i landet fått tilbud om behandling. Internasjonale
studier tyder på at behandling kan ha positiv effekt. Utvalget
foreslår at behovet for behandling av personer som er dømt
for grovere seksuallovbrudd, og særlig for dem som er dømt
for overgrep mot barn, utredes nærmere. Departementet er
enig i at det er ønskelig å få utredet
dette.
Rettighetstap, jf. § 29, er en straff som i særlige tilfeller
kan anvendes sammen med eller i stedet for ordinær bøte-
eller fengselsstraff. Det kan idømmes tap av offentlig
stilling som den skyldige ved den straffbare handlingen har vist
seg uskikket eller uverdig til, eller den skyldige kan fradømmes
retten til å utøve virksomhet som vedkommende
ved den straffbare handlingen har vist seg «uskikket til
eller må fryktes å ville misbruke eller som i
særlig grad krever almen tillit».
Stortingets familie-, kultur- og administrasjonskomité har
reist spørsmål om det er behov for en spesialregel
om at tap av retten til å ha stilling eller utøve virksomhet
som gjelder arbeid med barn, alltid skal vurderes av domstolene
i straffesaker om seksuelle overgrep mot barn, jf. Innst. O. nr.
28 (1994-1995).
En slik bestemmelse ville innebære at det antas en prosessuell
bestemmelse i straffelovens alminnelige del. Dette ville etter utvalgets
vurdering ikke være en heldig løsning. Imidlertid
kan innskjerpinger gjennom påtaleinstruksen eller rundskriv
fra Riksadvokaten være egnet til å få satt
større fokus på bruk av rettighetstap.
Redd Barna går inn for en regel hvor domfellelse for
seksuelle overgrep mot barn automatisk fører til tap av
retten til å inneha stillinger som medfører nær kontakt
med barn.
Departementet ser det ikke som aktuelt å innføre automatisk
rettighetstap ved domfellelse for seksuelle overgrep mot barn, men
foreslår en regel som forplikter domstolene til å vurdere
spørsmålet om rettighetstap ved domfellelse for
seksuelle overgrep mot barn, jf. lovutkastet til straffeloven § 207.
I de senere årene er det vedtatt flere bestemmelser som
forbyr ansettelse i bestemte stillinger av personer som ikke kan
legge frem tilfredsstillende politiattest, f.eks. i lov om barnehager § 20.
Bergen kommune har bedt om at krav om politiattest blir vurdert
også for ledere og ansatte i barneparker.
Seksuallovbruddutvalget har ikke behandlet spørsmålet.
Departementet mener at spørsmålet bør
ses i sammenheng med andre ikke lovregulerte virksomheter der voksne
har tilsyn med og omsorg for barn som de opparbeider et nært
tillitsforhold til.
Komiteen viser til at departementet
mener at straffenivået for alvorlige seksuelle overgrep
mot barn gjennomgående fremdeles synes å være
for lavt. Komiteen viser til at slike lovovertredelser
innebærer meget grove krenkelser av barnas fysiske og psykiske
integritet, og det er dokumentert at de kan ha svært omfattende,
alvorlige og til dels langsiktige skadevirkninger for ofrene. Komiteen har
ved flere anledninger uttalt at den ønsker en skjerping
av straffeutmålingen. Komiteen mener at
straffeutmålingen i mange tilfeller ikke er i overensstemmelse
med den alminnelige rettsoppfatning, og at det er viktig at straffutmålingen
skjerpes, slik at den står i forhold til forbrytelsens
grovhet. Komiteen forventer at domstolene følger
opp komiteens synspunkter.
Komiteen vil understreke behovet for å beskytte
barn og samfunnet for øvrig mot volds- og seksualforbrytere,
og ber derfor om at den varslede proposisjonen om tvungen psykisk
helsevern, forvaring og særreaksjoner for utilregnelige
psykisk utviklingshemmede lovbrytere blir lagt fram for Stortinget
i inneværende år.
Komiteen viser til at det etter hvert er dokumentert
at seksuelle overgrep mot barn kan ha svært omfattende,
alvorlige og til dels langsiktige skadevirkninger for ofrene. Psykosomatiske
skader er svært vanlig, for eksempel søvnproblemer,
spiseproblemer, hodepine, ryggsmerter, underlivssmerter, m.v.
Av psykiske og sosiale skader er depresjon, angst, selvforakt,
seksualisert adferd m.v. noen av de mest refererte skader eller
symptomer på skader som oppstår som følge
av seksuelle overgrep mot barn. Skadene kan ligge latent, og kan
vise seg først når barnet er blitt voksent. Somatiske
skader kan være kjønnssykdommer, fysiske skader
som følge av vold, tannskader og fysiske skader i vagina/endetarm.
Faren for langvarige somatiske og psykosomatiske skadevirkninger
er større jo yngre barnet er ved overgrepets start. Faren
for psykiske og sosiale skadevirkninger er større jo nærmere
forhold det er mellom overgriper og barn. Også varigheten
av overgrepene, antallet gjerningsmenn, og graden av hemmeligholdelse
er faktorer som forsterker skadevirkningene.
Komiteen viser til at allerede i dag er et straffeskjerpende
moment om fornærmede som følge av overgrepet får
betydelig skade på legeme eller helse. Komiteen mener
at muligheten for langsiktige skadevirkninger alltid skal tas i
betraktning ved straffeutmålingen i saker om overgrep mot
barn. Som nevnt finnes det mye kunnskap om hvilke omstendigheter som
kan føre til langtidsskader, og dersom overgrepet har kjennetegn
som gjør at man kan regne med slike skader, mener komiteen at
dette også skal få konsekvenser for straffeutmålingen. Komiteen mener den
som utsetter et barn under 14 år for seksuelle overgrep
må være innforstått med at dette kan
gi barnet store fysiske eller psykiske skader. Det å utsette barnet
for en slik fare må derfor etter komiteens syn
anses som en del av den kriminelle handling, og tillegges selvstendig
betydning ved straffutmålingen.
Komiteen har drøftet om en
generell utvidelse av strafferammen i § 195 til
21 år ville være hensiktsmessig.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til Justisdepartementets brev av 8.
juni 2000 vedlagt riksadvokatens brev av 7. juni 2000 (jf.
vedlegg 2), som fraråder en slik generell utvidelse av
strafferammen. Flertallet er enig med departementet
og riksadvokaten i dette, og går på denne bakgrunn
inn for å beholde gjeldende lovgivning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader nedenfor.
Komiteen er enig i departementets synspunkt når
det gjelder ønsket om å få utredet behovet
for behandling av personer som er dømt for grovere seksuallovbrudd,
og viser til at Stortinget har drøftet kjemisk kastrering
(hormonbehandling), jf. Innst. S. nr. 121 (1996-1997) og at dette
er tillatt i Norge. Komiteen ønsker tilbakemelding
på hvor mange som har fått et slikt tilbud og
hvordan departementet har fulgt opp nevnte innstilling.
Komiteen er enig i departementets synspunkt når
det gjelder ønsket om å få utredet behovet
for behandling av personer som er dømt for grovere seksuallovbrudd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til Stortingets behandling av Dokument
nr. 8:109 (1995-1996), der det bl.a. fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag som medfører at medisinsk behandling (kastrering) kan
benyttes i forhold til kriminelle som gjentatte ganger har begått
alvorlige seksuelle overgrep mot mindreårige.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer eller gjennomføre forskriftsendringer slik
at personer som er dømt for alvorlige seksuelle overgrep
mot mindreårige mister adgangen til permisjoner fra fengsel
dersom de ikke er underlagt medisinsk behandling.»
Flertallet viser til at forslagene ble avvist
av Stortinget, jf. Innst. S. nr. 121 (1996-1997). I sin begrunnelse
for å avvise forslaget understreket justiskomiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, at medisinering
med sikte på å dempe en sedelighetsforbryters
seksuelle behov ikke under noen omstendigheter kan aksepteres som
ledd i en straffereaksjon, men være aktuelt hvis dette
inngår som et nødvendig og forsvarlig ledd i en
behandlingssituasjon. Flertallet pekte på at det i dag
ikke er noe formelt i veien for at en lege foretar en farmakologisk
behandling av en sedelighetsdømt som ønsker det,
med sikte på å redusere seksualdriften. Flertallet
viste videre til at Statens helsetilsyn har understreket at dersom
hormonbehandling av sedelighetsdømte skal iverksettes, må det
skje frivillig og i nært samarbeid mellom behandlende lege,
endokrinolog og psykoterapeut, slik det anbefales av fagfolk i Sverige
og Danmark.
Flertallet viser videre til følgende
merknad fra Stortingets sosialkomité i Innst. S. nr. 258
(1996-1997):
«Komiteen finner også å kunne
støtte at det startes forsøk med frivillig hormonbehandling
for seksualforbrytere som er dømt for de mest alvorlige
formene for seksuelle overgrep. Dette må ikke skje som
ledd i en straffereaksjon, men som del av et behandlingsopplegg
i nært samarbeid mellom behandlende lege og spesialister.
Forsøkene må evalueres før dette eventuelt
blir et permanent tilbud.»
Flertallet er kjent med at slikt forsøk
hittil ikke er igangsatt. På denne bakgrunn ber komiteen
departementet om å starte forsøk med frivillig
hormonbehandling for seksualforbrytere som er dømt for
de mest alvorlige formene for seksuelle overgrep.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge fram
resultatet av utredningen om behovet for behandling av personer
som er dømt for grovere seksuallovbrudd, og herunder foreta
en evaluering av forsøk med frivillig hormonbehandling
for seksualforbrytere som er dømt for de mest alvorlige
formene for seksuelle overgrep.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser det
vil være brudd på internasjonale menneskerettigheter å tvinge
noen til kjemisk kastrering ved dom, men legger til grunn at frivillig
kjemisk kastrering kan stilles som betingelse for oppmyking av sonings-/sikringsforhold. Disse
medlemmer er kjent med at kjemisk kastrering har gitt gode
resultater for en gruppe overgripere, mens det ikke virker for alle
typer seksualforbrytere. Disse medlemmer mener kjemisk
kastrering av seksualforbrytere som har begått grove overgrep
bør brukes for å dempe seksualdriften og dermed
faren for fremtidige overgrep.
Så vel bruk av permisjoner som prøveløslatelse eller
fri sikring i stedet for sikring i anstalt bør vurderes
ut fra overgriperens vilje til frivillig å sikre seg mot fremtidige
overgrepshandlinger. Hensynet til fremtidige ofre tilsier at seksualovergripere,
der det er fare for gjentagelse, ikke kan slippes ut uten noen form
for tilsyn. Strengheten i et forvaringsregime vil derfor gjenspeile
faren for gjentagelse, og der medisinsk kastrering reduserer slik
fare, vil det være i overgriperens egen interesse å velge
det. Dette bør skje som del i et helhetlig behandlingsopplegg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utarbeide og iverksette
et tilbud til domfelte seksualforbrytere under soning/sikring
om frivillig kjemisk kastrering, og gi retningslinjer for hvordan
slik behandling kan skje.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, støtter departementets forslag
om at domstolene skal ha plikt til å vurdere spørsmålet
om rettighetstap ved domfellelse for seksuelle overgrep mot barn. Flertallet
støtter intensjonen i Redd Barnas syn, og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at overgrep
mot barn som hovedregel skal føre til tap av stilling som
innebærer kontakt med barn.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig med Redd Barna i at personer som er dømt for seksuelle
overgrep mot barn ikke bør ha anledning til å ha
stillinger som bringer vedkommende i kontakt med barn, og foreslår
følgende:
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at overgrep
mot barn skal medføre tap av stilling som innebærer
kontakt med barn.»
Komiteen viser til at lovutkastet kriminaliserer enkelte
forhold som også vil omfatte barn mellom 16 og 18 år.
Dette gjelder prostitusjon og kommersiell filming eller avbildning
med seksuelt innhold, jf. §§ 203 og 204
første ledd bokstav f. Komiteen ber departementet
i forbindelse med arbeidet med ovenfor nevnte forslag vurdere om
de nevnte bestemmelser bør omfattes av regler om tap av
stilling.
Komiteen foreslår for øvrig å endre
lov om barneverntjenester § 6-10 slik at henvisningene
i bestemmelsen er tilpasset de omredigeringer som følger av
lovforslaget i proposisjonen.
Komiteen viser til at det har vært
fremmet forslag om økte minstestraffer for utuktig omgang
med barn (§ 195 første ledd, jf. Innst.
O. nr. 50 (1996-1997)) uten at dette har fått flertall
i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet viser til at samleie med
barn under 14 år er et meget grovt overgrep, og mener derfor
det er grunn til å heve gjeldende minstestraff ved slike
overgrep fra 1 til 2 år.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«§ 195 første ledd annet
punktum skal lyde:
Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen
fengsel i minst 2 år.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader under pkt. 4.6.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at gjennomsnittlig utmålt straff for utuktig omgang
med barn i perioden fra 1989 til 1994 var mellom 1,68 og 2,03 år,
og at det ikke er utmålt noen straffer på over
10 år. Disse medlemmer mener at de ekstremt
lave straffereaksjonene er uverdige i en rettsstat. De er et uttrykk
for en total neglisjering av barns rettigheter. Disse medlemmer mener
at det må gis et kraftig signal fra lovgiverne om at det
er ønskelig med en kraftig straffeskjerpelse. I tillegg
er det nødvendig å finne frem til løsninger
som forhindrer at pedofile overgripere får anledning til å gjenta
sine overgrep og dermed ødelegge nye barn, etter at de
har sonet sine straffer. Disse medlemmer viser til
at alle undersøkelser og all erfaring tyder på en
betydelig gjentagelsesfare.
Disse medlemmer mener det er uansvarlig å slippe
pedofile overgripere ut i samfunnet dersom det finnes den minste
risiko for at de vil misbruke flere barn. Det samme gjelder seksualforbrytere
som har forgrepet seg mot voksne og som gjennom sin tidligere atferd
har vist at det er risiko for gjentagelse. For en del overgripere
vil det være mulig å fjerne risikoen for gjentagelse
gjennom kjemisk kastrering. Disse overgriperne kan slippes ut av
fengsel/forvaring etter at dommen er sonet ferdig, eller
på kortvarige permisjoner, dersom de aksepterer en slik
behandling. Dersom de ikke aksepterer behandling med medikamenter,
må alternativet være at de holdes i forvaring
i et fengsel etter at de har sonet sine straffer, som bør
være vesentlig lengre enn dagens straffeutmålinger.
Overgripere som ikke kan behandles med hjelp av medikamenter må holdes
i forvaring i fengsel så lenge det finnes den minste risiko
for gjentagelser, og bør ikke ha adgang til permisjoner.
Disse medlemmer foreslår en kraftig økning av
minstestraffen i de tilfellene der det seksuelle overgrepet er samleie,
samtidig som disse medlemmer foreslår om
en utvidelse av samleiedefinisjonen.
Disse medlemmer foreslår
at minstestraffen i disse tilfellene heves fra 1 års fengsel
til 5 års fengsel, og fremmer følgende forslag:
«§ 195 første ledd annet
punktum skal lyde:
Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen
fengsel i minst 5 år.»
Disse medlemmer støtter subsidiært
forslaget fra Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet.
Disse medlemmer mener faren for langtidsvirkninger
alltid vil foreligge ved alvorlige overgrep mot små barn,
og at dette forhold derfor ikke bare bør være
et straffeskjerpende moment i enkelte saker, men generelt bør
lede til økt strafferamme. Disse medlemmer mener
også ellers at dagens strafferamme ikke avspeiler straffverdigheten
i det å begå alvorlige seksuelle overgrep mot
barn, og går inn for at strafferammen i § 195 økes
fra 10 til 21 år. De omstendigheter som bestemmelsen i
dag nevner som straffeskjerpende bør omformuleres til momenter
som skal vektlegges i skjerpende retning ved straffutmålingen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«§ 195 første ledd første
punktum skal lyde:
Den som har seksuell omgang med barn under 14 år,
straffes med fengsel inntil 21 år.
§ 195 annet ledd, innledningen, skal lyde:
Ved straffeutmålingen legges det i skjerpende
retning vekt på om ...»
Disse medlemmer fremmer videre følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
som medfører at det for personer som er dømt for
alvorlige seksuelle overgrep mot mindreårige kan stilles
krav om medisinsk behandling (kastrering) før de slipper
ut fra fengsel etter endt soning/forvaring»
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer eller gjennomføre forskriftsendringer
slik at personer som er dømt for alvorlige seksuelle overgrep
mot mindreårige mister adgangen til permisjoner fra fengsel
dersom de ikke er underlagt medisinsk behandling.»
Utvalget foreslår ingen ny straffebestemmelse spesielt
rettet mot kommersiell seksuell utnyttelse av barn, og mener at
gjeldende bestemmelser gir tilstrekkelig strafferettslig beskyttelse
her.
På den annen side mener utvalget at det er behov for å utrede
nærmere den strafferettslige regulering av formidling av
og tilgang til barnepornografi på internett og andre datasystemer.
Det er også etter utvalgets syn behov for en nærmere
utredning av håndhevingsspørsmål i forhold
til kommersiell seksuell utnyttelse av barn generelt og i forhold
til databasert barnepornografi spesielt.
Noen høringsinstanser deler utvalgets syn på at kommersiell
seksuell utnyttelse av barn er et område som det bør
ses nærmere på.
Departementet er enig med utvalget i at det ikke er behov for
en ny regel som uttrykkelig retter seg mot kommersiell seksuell
utnyttelse av barn, og viser til de lovendringer som gjøres
i andre bestemmelser som retter seg mot ulike typer utnyttelse av
barn.
Departementet vil vurdere nærmere utvalgets forslag
om en utredning av databasert barnepornografi og håndhevingsspørsmål
i forbindelse med kommersiell seksuell utnyttelse av barn, men vil
i første omgang avvente internasjonalt arbeid på dette
området.
Komiteen slutter seg til departementets
synspunkter.
Reglene om etterforskning av overgrep mot barn er endret etter
at utvalget overleverte utredningen i juli 1997. På bakgrunn
av et forslag i Dokument nr. 8:35 (1997-1998) ble straffeprosessloven § 239
tilføyd et nytt fjerde ledd som setter frist for dommeravhør
av barn i sedelighetssaker. Hensikten med lovendringen er å korte
ned perioden fra saken anmeldes til avhør foretas. Det
vises for øvrig til redegjørelsen under punkt
4.6.5 om tiltak for å håndheve voldtektsbestemmelsen.
Nordisk Råd anbefalte i 1996 Nordisk Ministerråd å prioritere
arbeid med bekjempelse av seksuelt misbruk av barn, og gjennomføre
nødvendige foranstaltninger for dette ved bl.a. å gjennomgå lovgivningen
i de nordiske landene og vurdere behandling som tillegg til straff
for overgripere.
Under det årlige møtet i Europarådets
styringskomité for strafferett, kriminologi og fengselssaker
(CDPC) i juni 1999, ble det blant annet besluttet å nedsette en
ekspertkomité som skal arbeide med beskyttelse av barn
mot seksuell utnyttelse.