Samlebetegnelsen «misbruk av overmaktsforhold» omfatter
en rekke bestemmelser plassert rundt om i ulike paragrafer i straffeloven
kapittel 19.
Straffeloven § 193 annet ledd rammer den som
utnytter noens sinnssykdom, forstandssvakhet eller sykelige forstyrrelse
til å skaffe seg seksuell omgang. Strafferammen er fengsel
inntil 5 år.
Straffeloven § 194 rammer den som skaffer seg eller
en annen seksuell omgang ved trusel, særlig underfundig
atferd eller ved misbruk av et avhengighetsforhold. Alternativet «særlig
underfundig atferd» rammer den som skaffer seg seksuell
omgang ved list og lureri. Strafferammen er fengsel inntil 5 år.
Etter annet ledd er offentlig påtale betinget av fornærmedes begjæring,
eller av at allmenne hensyn krever det.
Straffeloven § 198 rammer den som skaffer seg seksuell
omgang med en annen ved misbruk av nærmere angitte stillinger.
For det første retter bestemmelsen seg mot «offentlig
tjenestemann». Dernest nevnes «ansatt ved sykehus,
kursted eller pleiehjem, og lege, sjelesørger, lærer,
foresatt, forpleier eller tilsynsfører». Strafferammen
er fengsel inntil 5 år.
Straffeloven § 199 rammer den som har seksuell omgang
med «noen som er innsatt i anstalt under barnevernet, fengselsvesenet
eller politiet». Det er et vilkår etter § 199
at den innsatte står under gjerningspersonens «myndighet
eller oppsikt». Strafferammen er fengsel inntil 5 år.
Utvalget foreslår å videreføre deler
av § 194 og hele § 198 i en
felles bestemmelse som rammer alvorlig misbruk av stilling, avhengighetsforhold
eller tillitsforhold. Bestemmelsen skal ikke være knyttet
til særlige stillings- eller yrkeskategorier slik som § 198 er,
men til misbruk av stilling generelt. Trusselalternativet i § 194
foreslås videreført som «truende atferd» i en
egen bestemmelse. Alternativet om «særlig underfundig
atferd» foreslås opphevet fordi innholdet i dette
straffbarhetskriteriet er uklart. Utvalget foreslår videre å oppheve
den særskilte påtaleregelen i § 194
andre ledd. De straffbare forhold er såvidt alvorlige at påtalen
bør være ubetinget offentlig også her.
Utvalget foreslår dessuten å videreføre
gjeldende § 199 uten realitetsendringer.
Flere instanser støtter utvalgets forslag til en generell
misbruksbestemmelse. Enkelte mener tilføyelsen av vilkåret
i ny § 193 om at bare «alvorlig» misbruk
av nevnte overmaktsforhold skal være straffbart, er uheldig
når man samtidig ikke tilsikter noen realitetsendring i
forhold til gjeldende rett. Noen har også merknader til
den nærmere utformingen av de andre bestemmelsene.
Departementet er enig med utvalget i at det bør foreslås
en ny generell bestemmelse som rammer misbruk av stilling, avhengighetsforhold
eller tillitsforhold, men bestemmelsen bør ikke begrenses
til alvorlig misbruk. Videre er departementet enig med utvalget
i at det fortsatt er behov for en klar og absolutt bestemmelse som
retter seg mot den som har seksuell omgang med personer som er innsatt
eller plassert i institusjon under fengselsvesenet, politiet eller
barnevernet. Det vises til lovutkastet §§ 193
og 194.
Komiteen støtter departementets
syn om at bestemmelsen om misbruk av overmaktsforhold ikke bør
begrenses til alvorlig misbruk, men at ethvert misbruk av denne
art er så grovt at det er straffverdig.
Komiteen viser til at det med jevne mellomrom kommer
fram eksempler på at personer har misbrukt sin posisjon
eller det tillitsforhold eller avhengighetsforhold noen har til
vedkommende, til å skaffe seg seksuell omgang - det være
seg sjef/leder/overordnet, prest/sjelesørger,
idrettsleder eller annet. Komiteen vil understreke
det alvorlige i å misbruke et slikt tillits/avhengighetsforhold,
og at det er meget viktig at slike tilfeller blir tatt alvorlig
av politi og rettsvesen. Komiteen vil fremheve at
det også i disse tilfellene er viktig å plassere
skylden der den hører hjemme, nemlig hos overgriperen.
Komiteen er enig med departementet i at det er et
behov for en klar og absolutt bestemmelse som retter seg mot den
som har seksuell omgang med personer som er innsatt eller plassert
i institusjon under kriminalomsorgen (fengselvesen), politi eller
barnevern.
Komiteen vil peke på at fysisk funksjonshemmede
også er en utsatt gruppe. Avhengighet av hjelp fra familie,
vennekrets og hjelpeapparat kan i tillegg gjøre det vanskelig å verge
seg mot overgrep. Komiteen viser til § 193
første ledd og mener at denne bestemmelsen ivaretar denne
gruppen.
Komiteen slutter seg for øvrig til departementets
forslag.