Bestemmelsene om innskuddsplanen i innskuddspensjonsloven svarer
til det forslag til regler som Regjeringen fremmet i Ot.prp. nr.
71 (1999-2000)
I tilknytning til behandlingen av forslaget i Stortinget, jf.
Innst. O. nr. 2 (2000-2001), ble følgende vedtak fattet,
vedtak 3. november 2000 nr. 44 (2000-2001):
«Stortinget ber Regjeringen foreslå endringer
i § 5-1 om alminnelige regler for innskuddsplanen
i tilknytning til den varslede proposisjonen om endringer i lov
om foretakspensjon for å ivareta denne intensjonen på en
hensiktsmessig måte.»
Departementet legger til grunn at Stortingets vedtak må ses
i sammenheng med finanskomiteens flertalls uttalelser på side
29 i Innst. O. nr. 2 (2000-2001):
«...mener at innskuddene bør kunne tilpasses
foretakenes økonomi og inngå på en hensiktsmessig
måte i de årlige forhandlinger mellom partene
i arbeidslivet. Det bør være fleksible muligheter
til å variere innskuddene fra år til år
ut fra foretakenes økonomi. Det bør være åpning
for at innskuddssatser kan endres fra et år til et annet
som ledd i årlige forhandlinger om lønn mv. uten
betydelige administrative kostnader.»
Stortingsflertallet har i merknadene i Innst. O. nr. 2 (2000-2001)
gitt uttrykk for at hensynet bak nevnte vedtak skal være å sikre
fleksibilitet fra år til år når det gjelder
foretakets innskudd. Det angis ikke hvilke deler av innskuddspensjonsloven § 5-1
flertallet anser å være i strid med dette hensyn,
eller på hvilken måte § 5-1
må endres for at hensynet skal ivaretas på en
bedre måte. Departementet har derfor vurdert flere sider av § 5-1.
Første ledd i § 5-1 er av informativ
art, og slår fast at innskuddsplanen skal fastsettes i
tråd med bestemmelsene i loven. Videre sier § 5-1
annet ledd at innskuddene skal være i henhold til den fastsatte
innskuddsplanen. Foretakene ville ha større fleksibilitet til å tilpasse
innskuddene hvert år hvis de ikke trengte å fylle
dette kravet. Dersom innskuddene ikke skulle følge innskuddsplanen,
ville innskuddsplanen etter departementets vurdering få redusert
informasjonsverdi. Departementet mener derfor at de innskudd foretaket
foretar, normalt bør framgå av innskuddsplanen,
og at innskuddsplanen fortsatt skal være en del av ordningens
regelverk.
§ 5-1 tredje ledd er for så vidt også av
informativ art, ettersom det allerede følger av § 2-5
første ledd at innskuddsplanen er en del av ordningens
regelverk og at endringer i innskuddsplanen følger de samme
prosedyrer som ved endringer i regelverket for øvrig. § 5-1
tredje ledd innebærer at endringer i innskuddsplanen skal
behandles av styringsgruppen før den vedtas, og at arbeidstakerne
skal gis skriftlig opplysning om endringer av betydning i innskuddsplanen,
jf. hhv. § 2-6 annet ledd og § 2-7
annet ledd. På bakgrunn av Stortingets vedtak 3. november
2000 nr. 44 (2000-2001) har departementet vurdert om innskuddsplanen
bør kunne endres uten forutgående behandling i
styringsgruppen eller uten at det gis skriftlig informasjon til arbeidstakerne.
Departementet vil peke på at forhold utenfor lov om innskuddspensjon
i arbeidsforhold, herunder privatrettslige avtaler, i praksis vil
kunne ha større betydning for foretakenes muligheter for å endre
innskuddene fra år til år enn de prosedyrekrav
som er nedfelt i loven. Departementet anser det som uaktuelt å fastsette
regler som er til hinder for at foretakene eventuelt inngår
slike avtaler.
I ordninger opprettet etter innskuddspensjonsloven vil medlemmenes
rett til innskudd, altså det som følger av innskuddsplanen,
være helt sentralt for medlemmene. I Ot.prp. nr. 71 (1999-2000)
s. 48 uttalte departementet at det ikke kunne se at det
i høringsrunden hadde framkommet tungtveiende innvendinger
mot forslaget om at regelverket skal være skriftlig, eller
til kravene om hva regelverket skal inneholde. Det ble i denne sammenheng
blant annet vist til at medlemmene vil ha behov for informasjon
om hvilke innskudd som foretas. Departementet mener at disse hensyn fortsatt
taler for at arbeidstakerne skal informeres ved endringer av innskuddsplanen,
forutsatt at dette er endringer av betydning.
Departementet legger til grunn at det er vanlig at arbeidstakere
gis skriftlig informasjon fra foretaket ved endringer av de rettigheter
som følger av ansettelsesforholdet, og at et krav om skriftlig
informasjon ved endringer i innskuddsplanen neppe kan anses som særlig
tyngende for foretaket. Departementet foreslår derfor ikke å fravike
kravet om at foretaket skal informere arbeidstakerne skriftlig ved
endringer av betydning i innskuddsplanen. Departementet anser det
videre som en fordel om slike endringer behandles i styringsgruppen
før de vedtas. Departementet har derfor valgt ikke å foreslå at
endringer i innskuddsplanen skal kunne foretas etter lempeligere
bestemmelser enn ved øvrige endringer i regelverket.
Endringer i regelverket, herunder innskuddsplanen, vil ha vedvarende
betydning for arbeidstakerne. Etter departementets vurdering er
det derfor viktig at «normalnivået» på innskuddene
er fastsatt her. For likevel å sikre foretakene fleksibilitet
rundt dette «normalnivået» foreslår
departementet inntatt en ny regel i § 5-1 annet
ledd om at foretakene, etter prosedyrer fastsatt i innskuddsplanen,
og med virkning for ett bestemt år, skal kunne bestemme
at innskuddene skal være inntil 25 pst. høyere
eller lavere enn det som er fastsatt i innskuddsplanen. Slikt vedtak
skal i tilfelle gjelde likt for alle arbeidstakerne. Et vedtak kan
for eksempel ha bakgrunn i forhandlinger med de ansatte eller være
begrunnet i foretakets økonomi, som nevnt i finanskomiteens
innstilling. Departementet har ikke sett det som ønskelig
eller praktisk mulig å begrense eller kontrollere at slike
endringer springer ut fra forhold som nevnt i innstillingen. Det
er derfor ikke lagt opp til at vedtak om å fravike innskuddene
som er fastsatt i innskuddsplanen kun kan fattes på bakgrunn av
nevnte forhold.
Etter lov om foretakspensjon § 5-2 fjerde ledd skal
innskuddspremieplanen i ordninger med engangsbetalt alderspensjon
utformes i samsvar med reglene gitt i eller i medhold
av innskuddspensjonsloven kapittel 5. Den foreslåtte endringen
i innskuddspensjonsloven § 5-1 annet ledd vil
derfor få tilsvarende anvendelse for innskuddspremieplanen
i ordninger med engangsbetalt foretakspensjon.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til innskuddspensjonsloven § 5 1
annet ledd nytt annet punktum.