Sosial- og helsedepartementet legg med dette fram forslag til
endringar i
lov 28. juni 1957 nr. 12
om pensjonstrygd for fiskere
lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser
lov 3. desember 1951 nr. 2 om pensjonstrygd for skogsarbeidere
Pensjonstrygda er ei ordning med tidlegpensjon, som i dag gir
alderspensjon frå 60 til 67 år.
Fiskarpensjonen kan løpe ved sida av inntekt frå arbeid
i yrket, som for denne aldersgruppa ofte vil vere redusert i høve
til tidlegare. Ordninga er omfatta av samordningslova og er tilpassa
folketrygda. Fiskarpensjonen fell mellom anna bort for dei som har
uførepensjon frå folketrygda for full uførleik.
Departementet foreslår å oppdatere fiskarpensjonslova,
slik at dei reglane der det går fram at trygdekontora er
dei lokale organa for pensjonstrygda for fiskarar no blir oppheva.
Ein foreslår at Rikstrygdeverket skal halde fram med å ha
det overordna ansvaret for pensjonstrygda, og at det blir lovfesta å gi
reglar om den daglege administrasjonen ved kongeleg resolusjon.
Garantikassa for fiskarar i Trondheim, som mellombels tok over oppgåvene
til trygdekontora frå 1. januar 1996, kan såleis
halde fram med den daglege administrasjonen av pensjonstrygda.
Hovudregelen er at fiskarar og fangstmenn som er førte
på blad B i fiskarmanntalet har plikt til å vere medlemer
i pensjonstrygda for fiskarar, jf. fiskarpensjonslova § 1
første ledd. Det er dei som har fiske som hovudyrke som
er førte på blad B i manntalet.
Departementet foreslår òg å oppheve
reaksjonsregelen om å stryke yrkesfiskarar som ikkje betaler medlemspremie
til trygda frå blad B i fiskarmanntalet.
Reaksjonsregelen har jamleg vore kritisert sidan regelen blei
innført. Kritikken har mellom anna kome frå einskilde
fiskarar og organisasjonar i fiskerinæringa. Det blir hevda
at reaksjonen med å stryka fiskarar frå manntalet
er for streng fordi det får følgjer på område
som ikkje har noko med fiskarpensjonen å gjere. Det blir òg
hevda at reaksjonsregelen gjer det vanskeleg å administrere
fiskarmanntalet.
I staden blir det gitt ein regel om at krav på medlemspremie
er tvangsgrunnlag for utlegg. Departementet ønskjer vidare å forbetre
ordninga med å leggje saman medlemstid i pensjonstrygda
for fiskarar med medlemstid i pensjonstrygda for fiskarar med medlemstid
i pensjonstrygda for sjømenn for å nå minstekravet
på 750 veker for å få fiskarpensjon.
Dei fleste av høyringsinstansane ønskjer å ta
bort koplinga mellom betaling av medlemspremie til pensjonstrygda
for fiskarar og retten til å stå på blad
B i fiskarmanntalet.
Det har vore kritisert at fiskarpensjonen blir samordna med blant
anna uførepensjon frå folketrygda. Departementet
finn det vanskeleg å oppheve samordninga særskilt
for ei ordning som er ein del av det statsgaranterte trygdesystemet.
På den andre sida er det lite tenleg å halde fram
med ei ordning som fiskarane sjølve er misnøgde
med. Departementet vil difor ta initiativ til å setje ned
eit utval til å greie ut alternative løysningar
til ei meir individretta ordning. (Jf. statsråd 14. september
2001.)
Departementet foreslår å oppheve ordninga med å leggje
saman medlemstid etter samodningslova for pensjonstrygda for fiskarar,
samstundes som ordninga held fram når det gjeld å leggje
saman med medlemstid i pensjonstrygda for sjømenn. Kravet
til medlemstid i pensjonstrygda for fiskarar for å kunne
yte pensjon ved å leggje saman medlemstid blir foreslått
sett ned til 52 premieveker.
Utvidinga av retten til å få pensjon ved å leggje saman
medlemstid vil omfatte om lag 10 medlemer i året.
Pensjonstrygda for skogsarbeidarar er under avvikling. Framlegget
om endring i skogsarbeidarpensjonslova er ei teknisk justering som
gjeld tidspunktet for avviklinga.
Det blir foreslått at endringane trer i kraft 1. januar 2002.