2. Bakgrunnen for forslagene om hviletid for sjøfolk

2.1 Sammendrag

Stortinget gav den 13. november 1998 sitt samtykke til at ILO-konvensjon nr. 180 om sjøfolks arbeidstid og bemanning av skip kunne ratifiserast og tiltredast. Ein viser her til St.prp. nr. 74 (1997-1998) og Innst. S. nr. 22 (1998-1999). Ratifikasjon og tiltreding vil skje etter at dei nødvendige lovendringar er gjennomførte, slik det vert føreslått i denne proposisjonen.

Som følgje av gjennomføringa av Protokoll av 1995 til Internasjonal konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjømenn (STCW-konvensjonen), vart dei føresegnene i denne konvensjonen som gjeld kviletid for vaktgåande personell på skip tekne inn i arbeidstidslova ved lov 26. juni 1998 nr. 51. Ein viser her til Ot.prp. nr. 50 (1997-1998), Innst. O. nr. 63 (1997-1998) og Besl. O. nr. 64 (1997-1998).

Arbeidstidslova gjeld i dag for tilsette om bord på norske skip med ei rekkje unntak som nemnt i lova § 1 nr. 2. ILO-konvensjon nr. 180 opnar for å regulere arbeids- eller kviletida for alle sjøfolk på sjøgåande skip. Departementet er komme til at kviletida bør regulerast i staden for arbeidstida. Dette vil redusere unntaka frå arbeidstidsføresegnene som i dag er lovfesta. Samtidig vil alle tilsette om bord på norske skip få lovfesta kviletid.

Direktiv 1999/63/EF om gjennomføring av avtalen mellom Samanslutninga av skipsreiarar i Den europeiske unionen ECSA og FST Samanslutninga av transportarbeidarforbund i Den europeiske unionen om organisering av sjøfolks arbeidstid vart vedteke av EU 21. juni 1999. Direktivet er eit minimumsdirektiv, og det føreset at gjennomføringa av føresegnene i direktivet i nasjonal lov ikkje fører til ei senking av det generelle vernenivået den enkelte medlemsstat allereie har på rammeavtalen sitt område. Som etter ILO-konvensjon nr. 180 kan enten arbeidstid eller kviletid regulerast i nasjonal lovgjeving. Ved EØS-komiteens vedtak nr. 97/2000 av 27. oktober 2000 blei direktivet innlemma i EØS-avtalen. Direktivet trer i kraft 30. juni 2002.

Forslag til endringar i arbeidstidslova er i samsvar med arbeids- og kviletidsføresegnene i ILO-konvensjon nr. 180 og direktiv 1999/63/EF om gjennomføringa av rammeavtalen mellom ECSA og FST.

Direktiv 1999/95/EF om handheving av føresegner om sjøfolks arbeidstid om bord på skip som går innom hamner i Fellesskapet, vart vedteke 13. desember 1999. Formålet med direktivet er å fastsetje ei ordning for kontroll og handheving av at skip som går innom hamner i EØS, rettar seg etter direktiv 1999/63/EF om rammeavtalen mellom ECSA og FST. Etter direktivet skal det kontrollerast at det om bord i skip finst eit oversyn over organiseringa av arbeidsoppgåvene om bord, og at denne er slått opp om bord og at det vert ført oppgåver over arbeids- og kviletida til sjøfolka. I vedlegg til direktivet er det sett opp modellar for korleis skjema for organiseringa av arbeidsoppgåvene om bord og registrering av arbeids- eller kviletid skal utformast.

Ved EØS-komiteens vedtak nr. 94/2000 av 27. oktober 2000 vart direktivet innlemma i EØS-avtalen. Direktivet trer i kraft 30. juni 2002.

Direktivet er tenkt gjennomført i norsk rett ved forskrift som vert å fastsetje med heimel i arbeidstidslova §§ 13 og 15 som skal tre i kraft samtidig med dei endringane i arbeidstidslova og NIS-lova som forslaget her går ut på.

2.2 Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har merket seg at forslaget legger opp til at hviletiden for sjømenn reguleres i steden for arbeidstiden. Lovendringen vil gi skipsfarten like rammebetingelser som andre europeiske land, og disse medlemmer har også merket seg dette.

Begrunnelsen for at hviletiden lovreguleres er for det første ønske om at det norske lovverket på dette punkt er i overensstemmelse med land det er naturlig å sammenligne seg med. I Innst. S. nr. 22 (1998-1999) uttrykte kommunalkomiteen tilsvarende målsetting. Rederinæringen er en internasjonal og sterkt konkurranseutsatt næring, og disse medlemmer ser det som viktig at det lovverket som regulerer arbeidsforholdene er i overensstemmelse med andre land. Særlig gjelder dette når det valg som er tatt for lovverket samsvarer med retningslinjer i EF-retten. Disse medlemmer har også lagt vekt på at man gjennom regulering av hviletiden på en indirekte måte setter rammer for tillatt arbeidstid. Disse medlemmer vil imidlertid presisere at det er fordelaktig om partene gjennom avtaler direkte regulerer arbeidstid og avlønning.

Videre har disse medlemmer også lagt vekt på at behovet for unntak fra arbeidstidsbestemmelsene som i dag er lovfestet vil bli redusert ved gjennomføring av de foreslåtte endringer. Videre har disse medlemmer vektlagt at alle ansatte om bord på norske skip nå får lovfestet hviletid.

Disse medlemmer er kjent med at arbeids- og hviletid til sjøs er noe helt annet enn på land fordi arbeidstaker er på båten så å si hele tiden. En sjømann kan ikke benytte fritiden i samme grad som en som arbeider på land. Dette kompenseres det imidlertid for ved at sjømenn får lengre perioder med fri. Til gjengjeld arbeides det relativt mer i perioden man er om bord. Disse medlemmer har merket seg at lovendringene som foreslås medfører at det settes krav om minimum hviletid ut fra hva som er forsvarlig ved drift av skip, mens arbeidstiden og lønnsvilkårene for arbeidet blir å avtale mellom partene.

Disse medlemmer har merket seg man i proposisjonen fremmer forslag om en mindre endring i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. (sjødyktighetsloven).

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til sine merknader under pkt. 1.1