Ved direktiv 2000/34/EF vart det innført
arbeids- og kviletidsføresegner for fiskarar. Direktivet
trer i kraft 1. august 2003.
Direktivet inneber at fiskarar vil få regulert arbeids-
og kviletid. Direktivet er eit særdirektiv til direktiv
93/104/EF som omhandlar organisering av arbeids-
og kviletid på land. I tillegg til at arbeids- og kviletid
vert regulert særskilt for fiskarar gjennom direktiv 2000/34/EF,
vert også delar av direktiv 93/104/EF
gjort gjeldande for fiskarar. Direktiv 2000/34/EF er
per 1. februar 2002 ikkje innlemma i EØS-avtalen.
Fiskarar kjem inn under artikkel 17 B i direktivet. Dei prinsipielt
viktigaste føresegnene er reglane om arbeids- og kviletid.
Direktivet slår fast at medlemsstatane skal regulere enten
arbeidstid eller kviletid på same måte som ILO-konvensjon
nr. 180 og med dei same dags- og vekerammene som i konvensjonen
og lovutkastet. Alle aktuelle organisasjonar har tidlegare sagt
at dei ønskjer kviletida regulert. Direktivet har også ei
liknande formulering som lovforslagets § 16 første
og tredje ledd, som gjev høve til å fråvike
desse rammene gjennom forskrift eller tariffavtale. Desse fråvikingsreglane
er svært viktige for at regelverket skal bli så fleksibelt
som det må vere på eit område som fiskeriverksemd.
I § 1 femte ledd vert det mellom anna føreslått
at Kongen skal ha fullmakt til å gjere lova heilt eller
delvis gjeldande for fiskarar. Det heiter òg at Kongen
skal ha fullmakt til å fastsetje nærare føresegner
om oppfylling av krav som Noreg er folkerettsleg forplikta til, også til å fråvike
føresegnene i lova. Det vert føreslått ein
noko vidare fullmaktsheimel ettersom direktivet dels inneheld føresegner
som avvik frå lova og dels andre føresegner enn
lova. Direktivet inneheld til dels likelydande føresegner
som lova, mens enkelte føresegner i lovutkastet ikkje finst
i direktivet. Dette gjeld m.a. registrering og kontroll.
Direktivet inneheld òg ei føresegn om rett
til fire vekers årleg betalt ferie for fiskarar. Lov 16. juni
1972 nr. 43 om ferie for fiskere gjev i dag rett til ferie. Lova vert
forvalta av Fiskeridepartementet, som for tida vurderer om direktivet
vil innebere endringar i lova.
Det vert føreslått at direktivet for fiskarar
ikkje blir gjennomført som ei regulering gjennom lov, men at
lova skal gje høve til regulering gjennom forskrift og
eventuelt tariffavtalar.
Fristen for gjennomføring av direktivet på nasjonalt
plan er 1. august 2003.
Ein tek sikte på å gjennomføre direktivet
i forskrift og eventuelt ved tariffavtale før den tid,
likevel slik at ikraftsetjing skjer på det tidspunkt direktivet bestemmer.
Sjøfartsdirektoratet har invitert partane i arbeidslivet
og aktuelle offentlege instansar til å delta i ei arbeidsgruppe
som vil vurdere nærare korleis direktivet skal gjennomførast
i norsk rett.
Komiteen ønsker ikke at det
i arbeidstidsloven § 1 femte ledd inntas en fullmakt
til Kongen til å gjøre loven gjeldende for fiskere. Komiteen ønsker å behandle
arbeids- og hviletid for fiskere som egen sak og ber Regjeringen
snarest mulig komme tilbake til Stortinget med sak om dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti foreslår følgende:
"Arbeidstidsloven § 1 femte ledd
skal lyde:
Kongen kan i forskrift bestemme at loven her
helt eller delvis skal gis anvendelse for sjøfolk som nevnt i
fjerde ledd og for ungdom som etter lov av 30. mai 1975
nr. 18 (sjømannsloven) kan utføre arbeid i skipets
tjeneste."
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
departementet i proposisjonen varslar at eit EU-direktiv som regulerer
arbeids- og kviletid for fiskarar er planlagt innført ved
endring i forskrift. Fleirtalet meiner at også ei
eventuell innføring av ei slik forskrift skal førebuast
etter uttale frå partane og leggjast fram til handsaming
for Stortinget. Fleirtalet er tilfreds med at komiteen
i si handsaming av denne saka samrøystes har avklara at
så skal skje.