2. Bortfall av folketrygdens dekning av helsetjenester i utlandet under midlertidige opphold - folketrygdloven § 5-24

2.1 Sammendrag

Etter gjeldende rett dekkes helsetjenester i utlandet etter nærmere regler i folketrygdloven § 5-24. Det redegjøres for ulike typer dekning og for forskrifter som regulerer slik dekning. Det redegjøres videre for tilfeller der det foreligger rett til stønad til helsetjenester i utlandet uten hensyn til bestemmelsene i § 5-24 på bakgrunn av EØS-avtalen eller den nordiske trygdekonvensjonen.

Departementet har tatt reglene om dekning av helsetjenester i utlandet opp til nærmere vurdering. Ved vurderingen har departementet tatt utgangspunkt i at dekningen under utenlandsopphold synes best begrunnet i tilfellene der utenlandsoppholdet er nødvendig av hensyn til vedkommendes arbeid, og når utenlandsoppholdet er langvarig.

Departementet legger til grunn at dekningen av helsetjenester i utlandet bør opprettholdes for personer som har rett til utvidet stønad etter loven § 5-24, og som oppholder seg i utlandet pga. arbeid eller studier. Det samme foreslås å gjelde pensjonister som er bosatt i utlandet, men som på grunn av langvarig tidligere tilknytning til Norge tas opp som medlemmer med rett til helsetjenester.

Det framholdes at turisters utenlandsopphold gjennomgående har en annen karakter enn tilfellene med langtids utenlandsopphold, og at det for disse vil være enklere å dekke forsikringsbehovet ved ordinær reiseforsikring slik mange har allerede i dag.

Departementet foreslår at folketrygdloven § 5-24 endres slik at dekningen av helsetjenester i utlandet under midlertidige opphold faller bort. Dette foreslås å gjelde personer som er medlemmer i trygden etter loven § 2-1 som bosatte i Norge, og videre personer som er medlemmer etter loven § 2-3 under opphold på Svalbard mv.

Det påpekes at også utenlandsbosatte medlemmer i folketrygden vil kunne ha midlertidige turistopphold i andre land enn bostedslandet og Norge. Av administrative hensyn foreslår departementet ikke at dekningsmulighetene skal falle bort under slike opphold.

Dekning for oksygen- eller dialysebehandling foreslås opprettholdt også etter at dekningsretten generelt er falt bort, da dette er behov som ikke kan ivaretas gjennom reiseforsikring. Bestemmelsen om at det gis dekning for helsetjenester til medlem som reiser utenlands for å føde, foreslås også opprettholdt.

Det presiseres at det foreslåtte bortfallet av retten til dekning av helsetjenester under midlertidige utenlandsopphold ikke vil ha betydning i forhold til turistopphold innenfor EØS-området bortsett fra at en ved opphold i Italia og Hellas ikke lenger vil kunne få dekket private helsetjenester.

Bortfallet av dekningsrett gjøres ikke gjeldende for personer som er bosatt i utlandet, men som er medlemmer som arbeidstakere i Norge eller på den norske delen av kontinentalsokkelen. Rettighetene til disse foreslås regulert i § 5-24 nytt fjerde ledd.

Departementet foreslår at endringene i folketrygdloven § 5-24 trer i kraft 1. januar 2003 og gis virkning for tilfelle der utenlandsoppholdet tar til tidligst nevnte dato.

Endringen vil innebære en utgiftsreduksjon på 18,5 mill. kroner per år. Endringen vil virke arbeidsbesparende for trygdekontorene ved at arbeidet med refusjon for utenlandsbehandling i de aktuelle tilfellene bortfaller.

2.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, slutter seg til at dagens refusjonsordning under midlertidige opphold i all hovedsak dekkes av henholdsvis private reiseforsikringer og rettigheter i EØS-området. For opphold i utlandet som har preg av å være turistreiser, har den enkelte et ansvar for å tegne reiseforsikring som dekker helsetjenester. Dette oppfattes også av flertallet som den alminnelige holdning blant personer som reiser til utlandet på kortere opphold.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at det i proposisjonen er redegjort for en rekke ordninger som blir videreført der oppholdet er av mer varig karakter, og som skyldes studier og arbeid. Dette flertallet viser til svar fra sosialministeren av18. november 2002 på spørsmål fra representanten Britt Hildeng. Der redegjør departementet for en del av unntakene og presiserer at departementet ikke er kjent med at noen grupper har problemer med å få tegnet ordinær reiseforsikring. På denne bakgrunn støtter dette flertallet Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at Regjeringa vil endre dagens regler slik at folketrygden ikke lenger skal dekke utgifter til helsetjenester under midlertidig opphold i utlandet.

Disse medlemmer er kjent med at slike utgifter normalt vil dekkes av den enkeltes reiseforsikring. Disse medlemmer mener likevel at det er riktig å beholde den sikkerheten som ligger i at folketrygden dekker slike utgifter. Det vil etter disse medlemmers mening være galt å påføre utenlandsreisende store utgifter til helsetjenester i de tilfeller hvor en reiseforsikring med dekning av denne type utgifter ikke foreligger.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme mot den foreslåtte endringen av § 5-24.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative forslag til budsjett for 2003 har valgt å videreføre den omtalte ordningen. Disse medlemmer vil imidlertid vise til den avtale som regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har kommet frem til under forhandlingene om statsbudsjettet, og vil på den bakgrunn stemme for den foreslåtte endringen.