Etter gjeldende rett dekkes helsetjenester i utlandet etter nærmere
regler i folketrygdloven § 5-24. Det redegjøres
for ulike typer dekning og for forskrifter som regulerer slik dekning.
Det redegjøres videre for tilfeller der det foreligger
rett til stønad til helsetjenester i utlandet uten hensyn
til bestemmelsene i § 5-24 på bakgrunn
av EØS-avtalen eller den nordiske trygdekonvensjonen.
Departementet har tatt reglene om dekning av helsetjenester i
utlandet opp til nærmere vurdering. Ved vurderingen har
departementet tatt utgangspunkt i at dekningen under utenlandsopphold
synes best begrunnet i tilfellene der utenlandsoppholdet er nødvendig
av hensyn til vedkommendes arbeid, og når utenlandsoppholdet
er langvarig.
Departementet legger til grunn at dekningen av helsetjenester
i utlandet bør opprettholdes for personer som har rett
til utvidet stønad etter loven § 5-24, og
som oppholder seg i utlandet pga. arbeid eller studier. Det samme
foreslås å gjelde pensjonister som er bosatt i
utlandet, men som på grunn av langvarig tidligere tilknytning
til Norge tas opp som medlemmer med rett til helsetjenester.
Det framholdes at turisters utenlandsopphold gjennomgående
har en annen karakter enn tilfellene med langtids utenlandsopphold,
og at det for disse vil være enklere å dekke forsikringsbehovet
ved ordinær reiseforsikring slik mange har allerede i dag.
Departementet foreslår at folketrygdloven § 5-24 endres
slik at dekningen av helsetjenester i utlandet under midlertidige
opphold faller bort. Dette foreslås å gjelde personer
som er medlemmer i trygden etter loven § 2-1 som
bosatte i Norge, og videre personer som er medlemmer etter loven § 2-3
under opphold på Svalbard mv.
Det påpekes at også utenlandsbosatte medlemmer
i folketrygden vil kunne ha midlertidige turistopphold i andre land
enn bostedslandet og Norge. Av administrative hensyn foreslår
departementet ikke at dekningsmulighetene skal falle bort under
slike opphold.
Dekning for oksygen- eller dialysebehandling foreslås
opprettholdt også etter at dekningsretten generelt er falt
bort, da dette er behov som ikke kan ivaretas gjennom reiseforsikring.
Bestemmelsen om at det gis dekning for helsetjenester til medlem
som reiser utenlands for å føde, foreslås
også opprettholdt.
Det presiseres at det foreslåtte bortfallet av retten til
dekning av helsetjenester under midlertidige utenlandsopphold ikke
vil ha betydning i forhold til turistopphold innenfor EØS-området
bortsett fra at en ved opphold i Italia og Hellas ikke lenger vil
kunne få dekket private helsetjenester.
Bortfallet av dekningsrett gjøres ikke gjeldende for
personer som er bosatt i utlandet, men som er medlemmer som arbeidstakere
i Norge eller på den norske delen av kontinentalsokkelen.
Rettighetene til disse foreslås regulert i § 5-24
nytt fjerde ledd.
Departementet foreslår at endringene i folketrygdloven § 5-24
trer i kraft 1. januar 2003 og gis virkning for tilfelle der utenlandsoppholdet
tar til tidligst nevnte dato.
Endringen vil innebære en utgiftsreduksjon på 18,5
mill. kroner per år. Endringen vil virke arbeidsbesparende
for trygdekontorene ved at arbeidet med refusjon for utenlandsbehandling
i de aktuelle tilfellene bortfaller.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra
Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Magne
Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold,
slutter seg til at dagens refusjonsordning under midlertidige opphold
i all hovedsak dekkes av henholdsvis private reiseforsikringer og
rettigheter i EØS-området. For opphold i utlandet som
har preg av å være turistreiser, har den enkelte
et ansvar for å tegne reiseforsikring som dekker helsetjenester.
Dette oppfattes også av flertallet som den
alminnelige holdning blant personer som reiser til utlandet på kortere
opphold.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at det
i proposisjonen er redegjort for en rekke ordninger som blir videreført
der oppholdet er av mer varig karakter, og som skyldes studier og
arbeid. Dette flertallet viser til svar fra sosialministeren
av18. november 2002 på spørsmål fra representanten
Britt Hildeng. Der redegjør departementet for en del av
unntakene og presiserer at departementet ikke er kjent med at noen
grupper har problemer med å få tegnet ordinær
reiseforsikring. På denne bakgrunn støtter dette
flertallet Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringa vil endre dagens
regler slik at folketrygden ikke lenger skal dekke utgifter til
helsetjenester under midlertidig opphold i utlandet.
Disse medlemmer er kjent med at slike utgifter
normalt vil dekkes av den enkeltes reiseforsikring. Disse
medlemmer mener likevel at det er riktig å beholde
den sikkerheten som ligger i at folketrygden dekker slike utgifter.
Det vil etter disse medlemmers mening være
galt å påføre utenlandsreisende store
utgifter til helsetjenester i de tilfeller hvor en reiseforsikring
med dekning av denne type utgifter ikke foreligger.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme
mot den foreslåtte endringen av § 5-24.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, viser til at
Fremskrittspartiet i sitt alternative forslag til budsjett for 2003 har
valgt å videreføre den omtalte ordningen. Disse medlemmer vil
imidlertid vise til den avtale som regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
har kommet frem til under forhandlingene om statsbudsjettet, og vil
på den bakgrunn stemme for den foreslåtte endringen.