Utlendingsloven § 37 fjerde og femte ledd gir hjemmel
for å ta fingeravtrykk av utlendinger på visse
vilkår, og registrere avtrykkene elektronisk. Formålet
med utlendingsregisteret som er en separat fil i Kripos" fingeravtrykkregister,
er å klargjøre utlendingers identitet med sikte
på å unngå at utlendinger søker
tillatelser under flere identiteter, får søknader
om asyl realitetsbehandlet i flere land mv. De nærmere reglene
for føring av utlendingsregisteret og bruken av registeret
er regulert i forskrift 21. desember 1990 nr. 1 017
om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsforskriften).
Det følger av utlendingsforskriften § 131
at søk i utlendingsregisteret ikke skal finne sted i forbindelse med
etterforskning av straffbare handlinger begått i Norge.
Fingeravtrykk fra utlendinger som er ettersøkt for alvorlige
straffbare forhold i andre land, er det imidlertid hjemmel for å benytte
til søk i utlendingsregisteret.
Utlendingsforskriftens begrensning i bruk av utlendingsregisteret
innebærer at politiet ikke kan benytte fingeravtrykk avsatt
på et åsted for en kriminell handling i Norge
til søk i utlendingsregisteret. Det er en slik søkemulighet
departementet ønsker å åpne for. Dette
for å gi politiet et effektivt virkemiddel i sitt arbeid
med å bekjempe organisert, internasjonal kriminalitet.
Erfaringer viser at innførsel og omsetning av narkotika
i stor utstrekning begås av utlendinger i Norge. Ved bruk
av utlendingsregisteret i etterforskningsøyemed, tas det
sikte på å motvirke at kriminelle utlendinger
får etablere seg i Norge. Det tas videre sikte på å bidra
til å forhindre at organisert, internasjonal kriminalitet
ytterligere får fotfeste i riket.
Departementet mener at en utvidet bruk av registeret til et nytt
formål, krever uttrykkelig hjemmel i lov, jf. personopplysningsloven § 11.
I høringsbrev av 6. mai 2002 foreslo departementet å åpne
for bruk av utlendingsregisteret i forbindelse med etterforskning
av straffbare handlinger.
I alt 20 høringsinstanser har kommet med uttalelser
til forslaget. Det er redegjort for høringsinstansens synspunkter
i proposisjonen. Departementet viser til at flertallet av høringsinstansene
stiller seg positive til forslaget til tross for enkelte prinsipielle innvendinger.
Departementet bemerker at vurderingen av lovforslagets generelle
innhold dreier seg om en avveining mellom hensynet til en effektiv
kriminalitetsbekjempelse på den ene siden og hensynet til
personvern, den enkelte utlendings rettssikkerhet og likhetsbetraktninger
på den andre siden.
Departementet mener at en adgang for politiet til å søke
i utlendingsregisteret i forbindelse med en straffesak, ikke er
av en særlig inngripende karakter. Politiet vil ved å søke
i utlendingsregisteret raskt kunne avgrense etterforskningen til
en mindre krets personer. På denne måten vil det
være mulig å utelukke personer som ellers ville
kunne bli omfattet av etterforskningen og innkalt til politiet for
nærmere avhør.
Sett i forhold til lovforslagets formål, vil en utvidet
adgang til søk i utlendingsregisteret etter departementets
syn ikke representere et uforholdsmessig inngrep i personvernet
eller den enkelte utlendings rettssikkerhet. Departementet mener
at hensynet til personvern og den enkeltes rettssikkerhet vil bli
tilstrekkelig ivaretatt gjennom de vilkår for søk
som vil bli regulert i lov og forskrift.
Departementet bemerker at fingeravtrykk av utlendinger som er
ettersøkt for alvorlige straffbare forhold, mottatt fra
Interpol eller politimyndighet i annet land, allerede kan benyttes
til søk i utlendingsregisteret.
Departementet vil videre bemerke at søk i utlendingsregisteret
i forbindelse med straffesaker også er viktig av hensyn
til et effektivt asylinstitutt. Det har vist seg at kriminelle asylsøkere
som ikke har grunn til å frykte forfølgelse i
hjemlandet, legger beslag på store ressurser. Dette går
på bekostning av andre asylsøkere.
Til høringsinstansenes uttalelser om at det fremsatte
lovforslaget innebærer en forskjellsbehandling, bemerkes
at norske myndigheter i mange tilfeller vet svært lite
om bakgrunnen til dem som kommer hit, blant annet deres eventuelle
kriminelle løpebane. Departementet mener for øvrig
at økt oppklaring av kriminelle forhold vil være
i alles interesse, uavhengig av om de er norske borgere eller utlendinger.
Departementet viser til at det i utlendingsforskriften vil bli
gitt nærmere regler bl.a. om gode rutiner for anvendelse
av det nye registeret, og om at det bare er fingeravtrykk avsatt
på et åsted for en kriminell handling som skal
kunne benyttes til søk i utlendingsregisteret.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald
Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian
Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet, lederen
Magnhild Meltveit Kleppa, ser behovet for endring av utlendingsforskriften
slik at politiet gis et effektivt virkemiddel i sitt arbeid med å bekjempe
organisert, internasjonal kriminalitet og vinningskriminalitet knyttet
til asylmottak. Komiteen er enig i at det stadig økende kriminalitetsproblemet,
spesielt knyttet til internasjonal og organisert kriminalitet, tilsier
at søk i utlendingsregisteret bør tillates.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
vil påpeke at erfaringer viser at innførsel og
omsetning av narkotika i stor utstrekning begås av utlendinger
i Norge.
Komiteen viser til at ved bruk av utlendingsregisteret
i etterforskningsøyemed, tas det sikte på å motvirke
at kriminelle utlendinger uten lovlig opphold får etablere
seg i Norge og bidra til å forhindre at organisert, internasjonal
kriminalitet ytterligere får fotfeste i landet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener at en stadig utvikling og endring i kriminalitetsbildet medfører
behov for andre og nye tiltak for å bekjempe kriminaliteten.
Den senere tids verdensbilde krever dessuten stadig mer effektive
etterforskningsmetoder for å bekjempe aktiviteter som ellers
kan true de verdier vi ønsker å ivareta i samfunnet.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til liknende praksis i våre
naboland, Danmark, Sverige og Finland.
Dette flertallet slutter seg til departementets
bemerkning om at vurderingen av lovforslagets generelle innhold
dreier seg om en avveining mellom hensynet til en effektiv kriminalitetsbekjempelse
på den ene siden og hensynet til personvern, den enkelte asylsøkers
rettssikkerhet og likhetsbetraktninger på den andre siden. Dette
flertallet mener derfor at hensynet til personvern og den
enkeltes rettssikkerhet må ivaretas i tilstrekkelig grad
gjennom de vilkår for søk som vil bli regulert
i lov og forskrift.
Dette flertallet mener at vilkåret som
knytter seg til en nedre strafferamme på 6 måneder,
bør fremgå av selve loven.
Komiteen erkjenner behovet for forsterket innsats
i kampen mot grenseoverskridende grov kriminalitet og vil i denne
sammenheng spesielt vise til behandlingen av hvitvaskingsloven Ot.prp.
nr. 72 (2002-2003).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener at å hindre at store pengesummer
kan hvitvaskes og å få slutt på skatteparadiser
som gir store åpninger til å unndra pengestrømmer
fra kontroll, derfor vil være av de aller viktigste tiltakene
i denne kampen.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil påpeke
at viktige rettssikkerhetsprinsipper må ivaretas når
nye etterforskningsmetoder tas i bruk. Dette flertallet viser
til at Politidirektoratet i sin høringsuttalelse gjengitt
i proposisjonen også påpeker at å ta
i bruk et register opprettet til annet bruk, vil medføre
press på å ta i bruk andre registre som også er
opprettet til helt andre formål. Dette flertallet viser
til at under behandlingen av saken ble det overhodet ikke varslet at
registeret skulle brukes til noe annet enn et hjelpemiddel for å identifisere
personer som søker asyl og opphold, og et nyttig arbeidsredskap
for å skape en bedre og mer effektiv asylbehandling. Dette
flertallet deler Politidirektoratets bekymring og mener at
det svekker tilliten til myndighetenes intensjoner bak opprettelsen
av ulike register dersom endringer av formål og bruksområde
skjer.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det er tatt høyde
for behovet for utvidet bruk av registeret i Ot.prp. nr. 83 (1991-1992).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at registeret som foreslås tatt
i bruk, kun omfatter personer med prosessuelt opphold i Norge, og
at sletting fra registeret skal skje i henhold til utlendingsforskriftens § 132.
Sletting skal skje når utlendingen er innvilget asyl eller
gitt en tillatelse som kan danne grunnlag for bosettingstillatelse,
med mindre det er tvil om identiteten.
For de som får avslag, blir bortvist eller utvist, skal
avtrykkene slettes etter 5 år. Unntak er vedtak fattet
på grunnlag av rikets sikkerhet (utlendingsforskriften § 132).
Dette betyr at hele innvandrerbefolkningen som har fått
innvilget ulike former for opphold i Norge, ikke skal omfattes av
registeret, og at det kun er for dem som har fått avslag,
eller ennå ikke har fått sin sak avgjort, at politiet
gis mulighet til søk i fingertrykkregisteret.
Flertallet vil understreke betydningen av at rutiner
for sletting blir fulgt og at feil i dette registeret ikke er akseptabelt.
Flertallet vil vise til at politiet i dag kan
innhente fingeravtrykk fra asylmottak, dersom man har mistanke om
at noen beboere står bak et lovbrudd. I denne sammenheng
vises det til brev fra Kommunal- og regionaldepartementet av 16. mai
2003, der det står at etterforskning og oppklaring av identitet
gjennom fingeravtrykk bekreftet at asylsøkere på mottak stod
bak narkotika og vinningskriminalitet i en studie av 31 politidistrikter.
Det betyr at muligheten til å ta fingeravtrykk i etterforskningsøyemed
brukes og har betydning for oppklaring av saker allerede i dag.
Forslaget løser ikke problemet med personer som oppholder
seg ulovlig i landet og derfor heller ikke har avgitt fingeravtrykk.
Myndighetene har derfor allerede nå hjemler til å agere
i slike saker.
Når det gjelder utlendinger som primært har
til hensikt å begå kriminalitet, er det rimelig å anta
at disse fortsatt vil komme til landet - men uten å registrere
seg som asylsøkere.
På denne bakgrunn er komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet avventende
til effekten av de foreslåtte lovendringene.
Disse medlemmer vil imidlertid akseptere at politiet
gis en mulighet til å bruke eksisterende fingeravtrykktrykkregister
til søk mot fingeravtrykk som er avsatt på åsted,
begrunnet i to forhold:
Det er et legitimt behov for å oppklare
flere saker som knytter seg til personer som ikke har fått
innvilget opphold i Norge, fordi lovlydige asylsøkere og
hele innvandrerbefolkningen rammes sterkt av at kriminalitet som
blir begått av noen få, ikke blir oppklart.
Bruken av registeret vil kunne bidra til å stoppe deler
av den kriminaliteten som er knyttet til organiserte grenseoverskridende
vinningsforbrytelser.
Disse medlemmer viser til at foreslått
strafferamme ikke avspeiler strafferammen for internasjonal organisert
kriminalitet som Regjeringen viser til, og at dette svekker Regjeringens
argumentasjon for lovendringen. Disse medlemmer vil
påpeke at å vedta en strafferamme på 6
måneder omfatter straffbare handlinger av et visst alvor,
men ikke i den dimensjonen Regjeringen antyder i proposisjonen. Disse
medlemmer mener derfor det må sies åpent
at hovedformålet med loven er å øke sannsynligheten
for å oppklare kriminalitet som knyttes til asylmottak.
Disse medlemmer vil vise til at Regjeringens politikk
med å fjerne norsk undervisning til asylsøkere
som venter på vedtak, og å fjerne ytelser til
de som har fått avslag, men ikke har reist hjem, kan bidra
til å øke kriminaliteten og omfanget av svart
arbeid.
Komiteen viser til at Barne- og familiedepartementet
har uttrykt bekymring for utilsiktede virkninger for kvinner som
er utsatt for tvangsprostitusjon. Komiteen vil be
Regjeringen vurdere dette nærmere. Komiteen viser
her til brev av 16. mai 2003 fra Kommunal- og regionaldepartementet
til komiteen.