En opphevelse av ordningen med fjerningstilskudd i stedet for
fradrag for fjerningsutgifter innenfor det ordinære skattesystemet,
antas å medføre administrative besparelser for
myndighetene og selskapene.
De økonomiske virkningene for staten av å oppheve
fjerningstilskuddsloven antas å være begrensede.
Det er vanskelig å angi noe provenyanslag fordi tilskuddsandelen
kan variere mye fra innretning til innretning. Tilskuddsandelen
avhenger av selskapets skatteposisjon og den gjeldende skattesatsen
gjennom brukstiden.
Som følge av friinntekten vil et selskaps gjennomsnittlige
skatteprosent, og derved tilskuddsandelen, alltid bli noe lavere
enn marginalskatten. Dersom selskapet ikke har vært i (sær)skatteposisjon
i deler av brukstiden, vil tilskuddsandelen bli ytterligere redusert.
Statens inntekter vil derved isolert sett bli lavere ved en opphevelse
av fjerningstilskuddsloven fordi verdien av skattefradraget normalt
vil være høyere enn verdien av tilskuddet. For
2003 antas det at statens inntekter kan bli redusert med i størrelsesorden
10 mill. kroner. Nåverdien av inntektstapet kan isolert
sett være i størrelsesorden 500 mill. kroner i perioden
fram til 2010 og om lag 1,8 mrd. kroner fram til 2030. Det er betydelig
usikkerhet knyttet til disse anslagene.
En ordinær skattemessig behandling av fjerningsutgiftene
antas imidlertid å føre til mer nøytrale beslutninger
for selskapene. Dette vil kunne gi høyere samlet verdiskaping
og derved økte inntekter for staten. Samlet sett antas
dermed ikke opphevelsen av fjerningstilskuddsloven å ha
så store økonomiske virkninger for staten at dette
tilsier at en bør videreføre loven.
Forslagene om statlig utbetaling av skatteverdien av fjerningsunderskudd
ved opphør av særskattepliktig virksomhet, og
adgang til å overføre ubenyttet friinntekt ved
samlet overdragelse av virksomhet, antas isolert sett ikke å ha
vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Men en ordning med utbetaling av skatteverdien av fjerningsunderskudd
kan gi noe merarbeid ved ligningen ved at en må skille mellom
nevnte underskudd og øvrig underskudd.
Komiteen tar dette til orientering
og peker på at ordningen med fradrag innenfor det ordinære
skattesystem medfører administrative lettelser både
for myndighetene og selskapene, og at også dette kan være
ett av bidragene til at flere operatører og både nye
og mindre selskaper finner det lettere å engasjere seg
i oljeutvinning i senfaseproduksjon på norsk sokkel.
Komiteen ser det også som viktig at ordinær skattemessig
behandling vil gi mer nøytrale beslutninger for aktørene
på sokkelen og derved øke den samlede verdiskapingen
for samfunnet.