Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Kari Lise Holmberg, og Marie Kürstein, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Leif Christian Johansen og Anita Apelthun Sæle, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild Meltveit Kleppa, viser til proposisjonen og til at Regjeringen har kommet til at det ikke er tjenelig å pålegge interkommunale sammenslutninger som er organiserte etter kommuneloven § 27 å omorganisere seg til interkommunalt selskap (IKS) innen den fristen loven i dag krever. Det blir derfor foreslått å gjøre unntak fra omdanningsplikten for slike virksomheter inntil videre.

Komiteen viser til at Regjeringen i nærmeste framtid tar sikte på å gjennomføre en utredning av de rettslige rammevilkårene for interkommunalt samarbeid, og sier seg derfor enig i at det ikke er ønskelig å pålegge slik omorganisering nå før resultatet av dette arbeidet er ferdig.

Komiteen viser til at kommuner og fylkeskommuner etter dette fremdeles vil ha mulighet til å organisere interkommunalt samarbeid med eget styre etter kommunelovens § 27 som egne rettssubjekt, uten at det innebærer plikt til å følge lov om interkommunale selskaper.

Komiteen viser til at Regjeringen i proposisjonen skriver at forslaget ikke innebærer nye plikter, verken for staten eller for kommuner/fylkeskommuner, og heller ikke vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.

Komiteen viser til brev til komiteen, datert 24. september 2003, fra advokatfirma Haavind Vislie DA vedrørende et forhold som ikke er tatt opp av departementet eller noen av høringsinstansene.

I lovforslaget er det gjort framlegg om å utsette fristen for omdanning av interkommunale virksomheter som er egne rettssubjekter med ubegrenset ansvar til interkommunale selskaper (IKS). Hittil har det for slik omdanning vært anledning til å bruke en forenklet omdanningsprosedyre - gjennom at loven åpner for at det for slik omdanning legges til grunn et såkalt "kontinuitetsprinsipp". Dette innebærer bl.a. at det ikke har vært nødvendig å betale dokumentavgift ved omregistreringer som blir nødvendiggjort av en slik omdanning.

Advokatfirmaet peker på at dette kan medføre en forskjell i forhold til de som allerede har rukket å gjennomføre en omdanning og de som har planlagt det, men ennå ikke rukket å gjennomføre det. De sistnevnte kan derfor risikere å ha brukt tid og krefter på en omdanningsprosess i tillit til at det bl.a. ikke ville være nødvendig å betale dokumentavgift.

Advokatfirmaet foreslår en lovteknisk løsning som innebærer at de som rekker å gjennomføre omdanningen før årsskiftet, kan nyte godt av de for­enklede omdanningsprosedyrene selv om et lovvedtak om å utsette fristen for omdanning (må) vedtas før årsskiftet.

Komiteen har bedt om kommunal- og regionalministerens vurdering av advokatfirmaets brev. Komiteen viser til brev av 27. oktober 2003 til komiteen der kommunal- og regionalministeren slutter seg til at lovforslaget i proposisjonen bør endres for å fange opp forholdet påpekt av advokatfirmaet og til den foreslåtte lovtekniske løsningen for å ivareta dette hensynet. Brevet er vedlagt innstillingen.

På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag til endring av § 40 i lov av 29. januar 1999 nr. 6 om interkommunale selskaper:

"§ 40 nåværende tredje ledd blir andre ledd og skal lyde:

Ved omorganisering innen fristen i første ledd av interkommunalt selskap som før lovens ikrafttreden er stiftet med eget styre etter kommuneloven § 27 og som er eget rettssubjekt, og ved omorganisering etter bestemmelsene i denne paragraf av interkommunalt selskap som er organisert etter selskapsloven, overføres selskapets eiendeler, rettigheter, herunder offentlige tillatelser mv, og forpliktelser til det interkommunale selskapet. Fordringshavere og øvrige rettighetshavere kan ikke motsette seg overføringen eller gjøre gjeldende at den utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet. Omregistrering i grunnbok og andre offentlige registre i forbindelse med omorganiseringen skjer ved navneendring.

§ 40 nåværende fjerde ledd blir tredje ledd.

§ 40 femte ledd oppheves."

Komiteen slutter seg ellers til lovforslaget i proposisjonen.