Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald
Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Kari Lise Holmberg, og Marie Kürstein, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Karin Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti,
Leif Christian Johansen og Anita Apelthun Sæle, og fra
Senterpartiet, lederen Magnhild Meltveit Kleppa, viser til
proposisjonen og til at Regjeringen har kommet til at det ikke er
tjenelig å pålegge interkommunale sammenslutninger
som er organiserte etter kommuneloven § 27 å omorganisere
seg til interkommunalt selskap (IKS) innen den fristen loven i dag
krever. Det blir derfor foreslått å gjøre
unntak fra omdanningsplikten for slike virksomheter inntil videre.
Komiteen viser til at Regjeringen i nærmeste framtid
tar sikte på å gjennomføre en utredning
av de rettslige rammevilkårene for interkommunalt samarbeid,
og sier seg derfor enig i at det ikke er ønskelig å pålegge
slik omorganisering nå før resultatet av dette
arbeidet er ferdig.
Komiteen viser til at kommuner og fylkeskommuner
etter dette fremdeles vil ha mulighet til å organisere
interkommunalt samarbeid med eget styre etter kommunelovens § 27
som egne rettssubjekt, uten at det innebærer plikt til å følge
lov om interkommunale selskaper.
Komiteen viser til at Regjeringen i proposisjonen
skriver at forslaget ikke innebærer nye plikter, verken
for staten eller for kommuner/fylkeskommuner, og heller
ikke vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteen viser til brev til komiteen, datert 24. september
2003, fra advokatfirma Haavind Vislie DA vedrørende et
forhold som ikke er tatt opp av departementet eller noen av høringsinstansene.
I lovforslaget er det gjort framlegg om å utsette fristen
for omdanning av interkommunale virksomheter som er egne rettssubjekter
med ubegrenset ansvar til interkommunale selskaper (IKS). Hittil
har det for slik omdanning vært anledning til å bruke
en forenklet omdanningsprosedyre - gjennom at loven åpner
for at det for slik omdanning legges til grunn et såkalt
"kontinuitetsprinsipp". Dette innebærer bl.a. at det ikke
har vært nødvendig å betale dokumentavgift ved
omregistreringer som blir nødvendiggjort av en slik omdanning.
Advokatfirmaet peker på at dette kan medføre
en forskjell i forhold til de som allerede har rukket å gjennomføre
en omdanning og de som har planlagt det, men ennå ikke
rukket å gjennomføre det. De sistnevnte kan derfor
risikere å ha brukt tid og krefter på en omdanningsprosess
i tillit til at det bl.a. ikke ville være nødvendig å betale
dokumentavgift.
Advokatfirmaet foreslår en lovteknisk løsning som
innebærer at de som rekker å gjennomføre
omdanningen før årsskiftet, kan nyte godt av de
forenklede omdanningsprosedyrene selv om et lovvedtak
om å utsette fristen for omdanning (må) vedtas før årsskiftet.
Komiteen har bedt om kommunal- og regionalministerens
vurdering av advokatfirmaets brev. Komiteen viser
til brev av 27. oktober 2003 til komiteen der kommunal-
og regionalministeren slutter seg til at lovforslaget i proposisjonen
bør endres for å fange opp forholdet påpekt
av advokatfirmaet og til den foreslåtte lovtekniske løsningen
for å ivareta dette hensynet. Brevet er vedlagt innstillingen.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende
forslag til endring av § 40 i lov av 29. januar
1999 nr. 6 om interkommunale selskaper:
"§ 40 nåværende
tredje ledd blir andre ledd og skal lyde:
Ved omorganisering innen fristen i
første ledd av interkommunalt selskap som før
lovens ikrafttreden er stiftet med eget styre etter kommuneloven § 27
og som er eget rettssubjekt, og ved omorganisering etter bestemmelsene
i denne paragraf av interkommunalt selskap som er organisert etter
selskapsloven, overføres selskapets eiendeler, rettigheter,
herunder offentlige tillatelser mv, og forpliktelser til det interkommunale
selskapet. Fordringshavere og øvrige rettighetshavere
kan ikke motsette seg overføringen eller gjøre
gjeldende at den utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet. Omregistrering i grunnbok og andre offentlige
registre i forbindelse med omorganiseringen skjer ved navneendring.
§ 40 nåværende fjerde ledd
blir tredje ledd.
§ 40 femte ledd oppheves."
Komiteen slutter seg ellers til lovforslaget i proposisjonen.