Det foreslås å flytte bestemmelsene om internt tilsyn
og kontroll i kommuneloven § 60 til et nytt kapittel
12, "Internt tilsyn og kontroll. Revisjon.", slik at disse bestemmelsene
kommer etter kapittel 11 om kommunale foretak.
Gjeldende § 60 blir opphevet i sin nåværende form.
Nåværende § 59a gjøres
til ny § 60, slik at det i kapittelet om statlig
kontroll og tilsyn blir to paragrafer; §§ 59
og 60.
Det foreslås et nytt annet punktum i nr. 2 som lovfester
kommunerådets og fylkesrådets tilsynsansvar overfor
administrasjonen. Siktemålet er å tydeliggjøre
at kommunerådet/fylkesrådet har et ansvar for å føre
kontroll med virksomheten.
I nytt annet punktum i nr. 2 foreslås en ny annen setning
som lovfester administrasjonssjefens tilsynsansvar overfor administrasjonen.
Forslaget antas ikke å innebære noen realitetsendring
i forhold til gjeldende rett.
Administrasjonssjefens ansvar for å føre tilsyn omfatter
også kommunale foretak, jf. kapittel 11. Administrasjonssjefen
har ikke resultatansvar for de deler av kommunen som er organisert
som foretak. Dette ansvaret ligger til foretakets styre. Administrasjonssjefen
har imidlertid et tilsynsansvar, og kan kreve at en sak skal forelegges
kommunestyret før vedtak iverksettes, jf. § 72
nr. 1 i.f.
I gjeldende § 29 nr. 1 er ikke kontrollutvalget regnet
opp blant de organer som kapittel 6 får anvendelse for.
Det foreslås derfor å gjøre kapittel
6 obligatorisk også for kontrollutvalget, slik at de samme saksbehandlingsregler
gjelder for dette organet som for eksempel faste utvalg etter § 10
- med mindre § 77 har avvikende regler.
Bestemmelsen omhandler kommunestyrets tilsynsansvar. Bestemmelsen
er identisk med gjeldende § 60 nr. 1. Siste setning
fastslår at det i kommunestyrets tilsynsansvar også ligger
en plikt til å sørge for at kommunen eller fylkeskommunen
har en forsvarlig revisjon.
Nr. 1 første setning er identisk med gjeldende § 60
nr. 2 første setning. I annen setning er tatt inn en ny
bestemmelse om at utvalget skal ha minst tre medlemmer. Den samme
bestemmelsen følger i dag av kontrollutvalgsforskriften § 2.
Bestemmelsen i tredje setning følger i dag av kontrollutvalgsforskriften.
I fjerde setning er det tatt inn en ny bestemmelse om at minst
ett av utvalgets medlemmer skal velges blant kommunestyrets eller
fylkestingets medlemmer. I femte setning er utvalgets leder gitt
møte- og talerett i kommunestyret og fylkestinget når
utvalgets saker behandles.
Nr. 2 er identisk med gjeldende lov § 60 nr.
2 annen setning.
Nr. 3 gir kommunestyret/fylkestinget hjemmel til å skifte
ut kontrollutvalgsmedlemmene i løpet av valgperioden.
Nr. 4 omhandler kontrollutvalgets ansvar og oppgaver. Bestemmelsen
er ikke uttømmende, men presiserer kontrollutvalgets ansvar
for å påse at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning.
Nr. 5 pålegger kontrollutvalget å påse
at det føres tilsyn med forvaltningen av kommunens eierinteresser
i selskaper. Bestemmelsen må ses i sammenheng med § 80
som gir kontrollutvalget og kommunens revisor adgang til å kreve
informasjon og foreta undersøkelser i slike selskaper.
Nærmere regler om innholdet av selskapskontrollen kan gis
i forskrift etter nr. 11.
Nr. 6 første setning fastslår at kontrollutvalget skal
rapportere resultatene av sitt kontroll- og tilsynsarbeid til kommunestyret
eller fylkestinget.
I annen setning er tatt inn en ny bestemmelse om at enhver sak
som kontrollutvalget rapporterer til kommunestyret eller fylkestinget
skal forelegges administrasjonssjefen til uttalelse.
Nr. 7 regulerer kontrollutvalgets adgang til informasjon om kommunens
virksomhet.
Nr. 8 fastslår at utvalgets møter som hovedregel holdes
for lukkede dører.
Nr. 9 fastslår at kommunens revisor har møte-
og talerett i utvalgets møter.
Av nr. 10 fremgår at kommunestyret har plikt til å sørge
for tilfredsstillende sekretærbistand til utvalget.
Bestemmelsen i nr. 11 gir hjemmel til å gi nærmere
forskrifter om bl.a. utvalgets oppgaver og saksbehandling - på samme
måte som etter dagens ordning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til forslag
om opprettelse av en egen tilsynsordning med kommunal revisjon. Flertallet mener
derfor det er nødvendig å endre § 77
nr. 4 og 5 for å frita kontrollutvalget fra denne oppgaven.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Kommuneloven § 77 nr. 4 og § 77
nr. 5 skal lyde:
4. Kontrollutvalget skal påse at det føres
kontroll med at den økonomiske forvaltning foregår
i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak, og at det blir gjennomført
systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, måloppnåelse
og virkninger ut fra kommunestyrets eller fylkestingets vedtak og
forutsetninger (forvaltningsrevisjon).
5. Kontrollutvalget skal føre tilsyn med forvaltningen
av kommunens eller fylkeskommunens interesser i interkommunale selskaper
etter lov 29. januar 1999 nr. 6 og i aksjeselskaper der
en kommune eller fylkeskommune alene eller sammen med andre kommuner
eller fylkeskommuner eier alle aksjer, og i heleide datterselskaper
til slike selskaper."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens lovforslag
og fremmer følgende forslag:
"Kommuneloven § 77 nr. 4 og 5
skal lyde:
4. Kontrollutvalget skal påse
at kommunens eller fylkeskommunens regnskaper blir revidert på en
betryggende måte. Kontrollutvalget skal videre påse
at det føres kontroll med at den økonomiske forvaltning foregår
i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak, og at det blir gjennomført
systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, måloppnåelse
og virkninger ut fra kommunestyrets eller fylkestingets vedtak og
forutsetninger (forvaltningsrevisjon).
5. Kontrollutvalget skal påse at det føres
kontroll med forvaltningen av kommunens eller fylkeskommunens interesser
i selskaper m.m."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
flertallet er imot at kontrollutvalget skal ha eget sekretariat,
slik at kommunens revisor ikke kan utføre sekretariatsfunksjoner. Flertallet går
derfor imot proposisjonens forslag til § 77 nr.
10, med den følge at § 77 nr. 11 blir § 77
nr. 10.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens lovforslag
og fremmer følgende forslag:
"Kommuneloven § 77 nr. 10 og 11
skal lyde:
10. Kommunestyret og fylkestinget skal
sørge for sekretærbistand til kontrollutvalget.
11. Departementet kan gi forskrifter med nærmere
bestemmelser om kontrollutvalgets oppgaver og saksbehandling mv."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
"Kommuneloven § 77 ny nr. 6 skal lyde:
Kontrollutvalget skal påse at det gjennomføres forvaltningsrevisjon
i selskaper som er omtalt i § 80 første
ledd, med mindre selskapet driver næringsvirksomhet.
§ 77 nr. 6 - 10 blir § 77
nr. 7 - 11."
Nr. 1 fastslår at kommunens og fylkeskommunens virksomhet
skal revideres i henhold til god kommunal revisjonsskikk. Det nærmere
innhold i dette begrepet vil fremgå av forskrifter etter
nr. 8.
Av nr. 2 fremgår hvilke former for revisjon som etter
kommuneloven er obligatoriske for kommuner og fylkeskommuner.
Nr. 3 legger myndigheten til å avgjøre hvilken
revisjonsordning kommunen/fylkeskommunen skal ha til kommunestyret/fylkestinget.
Av nr. 3 annen setning følger det imidlertid at kontrollutvalget
skal gi innstilling om kommunens valg av revisjonsordning.
Nr. 4 første setning fastslår at det er kommunestyret/fylkestinget
som skal velge revisor.
Annen setning fastslår at det er kontrollutvalget som
skal utarbeide saksframlegget om valg av revisor.
Nr. 5 fastslår at revisor skal rapportere resultatene
av sin revisjon og kontroll til kontrollutvalget.
Nr. 6 gir kommunens revisor - enten det dreier seg om en ansatt
kommunerevisor eller annen revisor - rett til de opplysninger og
dokumenter som er nødvendige for å gjennomføre
revisjonsarbeidet.
Nr. 7 fastslår revisors taushetsplikt.
Nr. 8 gir hjemmel til å gi nærmere bestemmelser om
revisjon av kommuner og fylkeskommuner, og om revisorer som skal
kunne ta oppdrag for kommuner og fylkeskommuner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
flertallet går mot å konkurranseutsette kommunal
revisjon.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Kommuneloven § 78 nr. 3 - 5 skal lyde:
3. Revisjon skal skje ved egen kommunal eller fylkeskommunal
revisjon, eller ved felles revisjon for flere kommuner eller fylkeskommuner
innen et revisjonsdistrikt.
4. Revisjonsdistrikt for flere kommuner eller fylkeskommuner
kan opprettes ved avtale mellom de aktuelle kommuner og fylkeskommuner,
eller ved vedtak av departementet. Det skal velges et eget styre for
revisjonsdistriktet med medlemmer fra alle deltakende kommuner og
fylkeskommuner. Den som er utelukket fra valg til kontrollutvalg
kan heller ikke velges til distriktsrevisjonsstyret.
5. Kommunestyret og fylkestinget ansetter selv revisor.
Kontrollutvalget ansetter det øvrige personale. Distriktsrevisor
og det øvrige personale i distriktsrevisjonen ansettes
av distriktsrevisjonsstyret. Revisor skal ha regnskaps- og revisjonsfaglig
kompetanse som bestemt i forskrift etter denne paragrafs nr. 9.
Proposisjonenes forslag § 78 nr.
5 - 8 blir § 78 nr. 6 - 9."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens lovforslag
og fremmer følgende forslag:
"Kommuneloven § 78 nr. 3 og 4 skal lyde:
3. Kommunestyret eller fylkestinget avgjør
selv om kommunen eller fylkeskommunen skal ansette egne revisorer,
delta i interkommunalt samarbeid om revisjon, eller inngå avtale
med annen revisor. Vedtaket treffes på grunnlag av innstilling
fra kontrollutvalget.
4. Kommunestyret eller fylkestinget velger selv revisor.
Vedtaket treffes på grunnlag av innstilling fra kontrollutvalget."
§ 78 nr. 6 - 9 blir § 78
nr. 5 - 8.
Første ledd i bestemmelsen inneholder generelle krav
til uavhengighet for den som skal kunne ta revisjonsoppdrag for
en kommune.
Siste setning i første ledd slår fast at bestemmelsen
ikke er til hinder for at revisorer kan være ansatt i kommunen,
fylkeskommunen eller en interkommunal revisjonsenhet.
Annet ledd lister opp hvem som er å regne som nærstående
i forhold til det generelle uavhengighetskravet i første
ledd.
Tredje ledd gir hjemmel til å gi forskrifter med nærmere
krav til revisors uavhengighet.
Første ledd gir kommunens/fylkeskommunens kontrollutvalg
og revisor samme rett til opplysninger og til å foreta
undersøkelser i heleide selskaper som Riksrevisjonen har
etter aksjeloven § 20-6.
Bestemmelsen i annet ledd gir kommunestyret og fylkestinget hjemmel
til å fastsette nærmere regler om kontrollen med
selskaper.
Etter kommuneloven § 27 nr. 4, jf. lov om interkommunale
selskaper § 40, må alle interkommunale virksomheter
som er egne rettssubjekter omorganiseres til interkommunalt selskap
(IKS) eller aksjeselskap, eller annen lovlig organisasjonsform innen 1. januar
2004. Bestemmelsen i overgangsregelen utvider denne fristen med
ett år for interkommunale sammenslutninger om revisjon
(distriktsrevisjoner). På den annen side innebærer
den at samtlige distriktsrevisjoner må omorganiseres innen
denne fristen - ikke bare distriktsrevisjoner som er egne rettssubjekter.
Komiteen viser til at forholdet mellom
forslaget til ny § 81 i kommuneloven og forslaget
vedrørende § 40 i lov om interkommunale
selskaper i Innst. O. nr. 10 (2003-2004), jf. Ot.prp. nr. 105 (2002-2003),
er tatt opp med Kommunal- og regionaldepartementet. Brev til komiteen
av 18. november 2003 fra kommunal- og regionalminister
Erna Solberg er vedlagt innstillingen.
Endringen i § 43 er en rent teknisk endring
som følge av endret paragrafnummerering i kommuneloven.
På samme måte som for kommunal revisjon etter kommuneloven
kapittel 12, står lokalstyret, etter endringen i § 44,
fritt til selv å vurdere hvem som skal utføre
revisjonen av lokalstyrets virksomhet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til merknader
under kapittel 8.2 foran.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens lovforslag
og fremmer følgende forslag:
"I lov 17. juli 1925 nr. 11 om Svalbard gjøres
følgende endring:
§ 44 annet ledd annet punktum skal lyde:
Lokalstyret avgjør selv om revisjonen skal utføres
av egne ansatte revisorer, gjennom samarbeid med kommuner om revisjon,
eller ved å inngå avtale med annen revisor."
Når det foreslås at revisjon av overformynderiets regnskaper
også kan revideres av andre enn kommunens egen revisjon,
må dette ses i sammenheng med forslaget til ny bestemmelse
i kommuneloven § 78 nr. 3. Departementet kan ikke
se at det foreligger noen grunner som er til hinder for at revisjon
av overformynderiets virksomhet - på samme måte
som for kommunens revisjonsoppgaver etter kommuneloven - også kan
utføres av andre enn kommunens egen revisor.
Bestemmelsen i § 56 tredje setning bygger på en forutsetning
om at dagens kommunale revisjonsenheter skal utføre kontroll
og revisjon av kommunenes skatteoppkrevingsfunksjon. På bakgrunn
av at kontroll og revisjon av skatteoppkrevingsfunksjonen foreslås
gjort til en statlig oppgave, er denne bestemmelsen foreslått
opphevet.
Det følger av valgloven § 3-3 tredje
ledd siste strekpunkt at revisjonspersonell er utelukket fra valg til
henholdsvis kommunestyre og fylkesting. Ved vedtakelsen av ny valglov
i 2002 ble ordlyden endret fra "den som foretar revisjon for kommunen/fylkeskommunen"
til "den som i vedkommende kommune eller fylkeskommune er ansvarlig
for revisjonen". Bestemmelsen er endret for å bringe den
i samsvar med kommunelovens § 14 nr. 1 bokstav
b.
Valgbarhetsbegrensningene vil omfatte både den eller
de personer som i praksis utfører revisjonsoppgaver, og
den som er ansvarlig for revisjon.