Departementet viser til at det er nærliggende å anta
at en rekke kommuner vil benytte en mulighet til å konkurranseutsette
revisjonen. Den struktur med interkommunale revisjonsenheter som
eksisterer i dag, vil derfor kunne undergå vesentlige endringer. Det
er imidlertid vanskelig å anslå hvor mange kommuner
som vil benytte en slik adgang.
Dersom det vil være nødvendig for departementet
i enkelttilfeller å gripe inn overfor uttreden fra, eller
oppløsning av distriktsrevisjoner der dette ligger an til å få uheldige
konsekvenser for gjennomføring av revisjon av enkelte av
de berørte kommuner, vil dette kunne føre til
en økt arbeidsbelastning for departementet eller fylkesmannsembetene.
Det antas imidlertid at antallet slike saker ikke vil være
stort.
De økonomiske effektene for kommunene er vanskelige å anslå.
Ut fra en generell antagelse om at konkurranse bidrar til kostnadseffektivisering,
vil kommunenes og fylkeskommunenes kostnader til revisjon gå ned.
Det er imidlertid vanskelig på forhånd å si
noe sikkert om de økonomiske effektene av å åpne
for konkurranseutsetting av revisjon.
Utover dette har lovforslaget begrensede økonomisk/administrative
konsekvenser. Kommunene/fylkeskommunene må etablere
et eget sekretariat for kontrollutvalget. Kommunene avlastes for
enkelte oppgaver og staten belastes med nye oppgaver. Det legges
til grunn at Riksrevisjonen og skatteetaten må styrkes
noe. En omfordeling av ressurser mellom kommunene og staten som
følge av forslaget vil bli avklart i kommuneproposisjonen
for 2004.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener at forslaget
om konkurranseutsetting av kommunal revisjon verken vil føre
til en bedre tjeneste eller mer effektiv tjeneste for brukerne. Flertallet ser
med forundring på at Regjeringen synes å sette
kostnader foran kvalitet i vurderingen av forslag til ny lov om
kommunal revisjon. Flertallet vil hevde at mindre
kommuner fort kan bli tapere med det opplegget som Regjeringen legger
opp til. De private tilbyderne som ønsker å gå inn
i dette markedet, vil trolig ikke ønske å foreta revisjonsoppgaver
i de minste kommunene. Forslaget vil dermed også være
en trussel for de distriktsrevisjonsenheter som i dag er velfungerende.
Flertallet viser for øvrig til merknader
under kapittel 3.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Fremskrittspartiet har ingen merknader.