Når det åpnes for at kommuner og fylkeskommuner
kan sette ut revisjonsoppgaver til private revisjonsfirma, er det
en forutsetning at det i regelverket legges til rette for at enhver
som utfører revisjon for kommunen, sikres tilgang til de
opplysninger og dokumenter som er nødvendig for å gjennomføre
oppdraget.
Departementet ser det som naturlig at kontrollutvalgets innsynsrett
overfor kommunens egen revisjon videreføres på bakgrunn
av kommunerevisorforskriften § 12 første
ledd. Departementet har kommet til at det er formålstjenlig
at slik innsynsrett fastsettes i lov. Nærmere regler om
informasjonsutveksling mellom kommunens egen revisjon/interkommunalt revisjonsselskap
og kontrollutvalget kan fastsettes i forskrift.
Kontrollutvalgets innsyn i private aktørers saksdokumenter
omfattes ikke av offentlighetsloven. Departementet slutter seg til
de høringsinstanser som understreker behovet for slikt
innsyn - både for kommunen og eventuelt fylkesmannen og
departementet - for bedre å kunne vurdere kvaliteten av
den revisjon som foretas.
Departementet foreslår å gi den som reviderer
en kommune rett til innsyn i alt som er nødvendig for å utføre
arbeidet, og følgelig også en helt generell taushetsplikt
om alt det revisor måtte få kjennskap til. Taushetsplikten
er ikke til hinder for at revisor kan kommunisere med kommunens
kontrollutvalg og andre instanser i den grad det er nødvendig
for å utføre oppdraget. Den som er vernet av taushetsplikten,
kan også samtykke til at den ikke skal gjelde.
Når det gjelder allmennhetens innsyn, vil offentlighetsloven
gjelde på vanlig måte. Det foreslås ikke spesialregler
om offentlig innsyn i forbindelse med kontroll og revisjon i kommuner.
Det pekes på at departementet vil kunne vurdere dette nærmere
etter at offentlighetslovutvalget har vurdert offentlighetslovens
regler om innsyn i forhold til kommunale selskaper og andre private
rettssubjekter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
det i proposisjonen slås fast at private aktører
som påtar seg revisjon av en kommune, ikke vil være
underlagt offentlighetslov og forvaltningslov.
Flertallet er bekymret for at kontrollutvalgets mulighet
til å utøve tilsyn med private revisorer vil bli
vesentlig svekket ved at det ikke gis innsyn i revisors arbeidspapirer. Flertallet er
kjent med at det kan etableres egne avtaler med privat revisor med oppdrag
for kommunen som sikrer kontrollutvalget innsyn, men mener dette
ikke er tilfredsstillende.
Flertallet vil også bemerke at allmennheten heller
ikke vil ha innsyn i private revisorers postjournaler eller inn-
og utgående korrespondanse. Dette vil svekke mulighetene
for innsyn og vil samtidig snarere svekke enn øke tilliten
til forvaltningen.
Flertallet mener at kommunale revisjonsenheter
og private revisorer vil få ulike vilkår i forhold til
offentlighetslov og forvaltningslov. Dette vil skape ulikheter i
konkurranseforholdet mellom kommunale og private revisorer. I Ot.prp.
nr 53 (1997-1998) Om lov om interkommunale selskaper og lov om endringer
i kommuneloven m.m. (kommunale og fylkeskommunale foretak) er det
slått fast at ulik behandling i forhold til offentlighetslov
vil virke konkurransevridende. Dette vil bl.a. gi seg uttrykk i
at aktørene vil få forskjellig forhold til media,
og at kommunale revisorer generelt også må vurdere
mer offentlighet i alle saker. I nevnte proposisjon heter det i
kap. 6.8:
"Det vil rent administrativt være en belastning å måtte
ta stilling til krav om dokumentinnsyn (...). Dertil kommer klagebehandling
av avslag på innsyn."
Flertallet er kjent med at det er nedsatt et eget utvalg
som skal vurdere offentlighetsloven. Rapport fra utvalget ventes
avlagt i løpet av høsten 2003. Spørsmålet
om forholdet mellom de ulike aktørene (kommunale revisorer,
revisorer ansatt i interkommunale selskap og private revisorer)
og offentlighet bør tas opp til ny drøfting etter
at dette utvalget har avgitt sin innstilling.
Flertallet fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere forholdet mellom private
revisorer og offentlighetsloven/forvaltningsloven etter
at offentlighetslovsutvalget har avgitt sin innstilling."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er av stor betydning at
den som utfører revisjon for en kommune, sikres tilgang
til alle relevante opplysninger og dokumenter. Det er derfor viktig
at regelverket sikrer den nødvendige innsynsrett for alle
som utfører kommunal revisjon. Dette hensyn er etter komiteens
vurdering ivaretatt i lovens § 78 punkt 6.
Disse medlemmer ser også viktigheten
av at kontrollutvalget sikres den nødvendige innsynsrett overfor
den som reviderer den kommunale virksomheten.
Disse medlemmer viser til at kontrollutvalgets
innsynsrett ikke omfattes av offentlighetsloven dersom kommunen
velger en privat revisor.
Disse medlemmer mener kontrollutvalgets innsynsrett
må sikres på en forsvarlig måte også når private
aktører utfører kommunal revisjon.