7. Bestemmelser om innsynsrett og taushetsplikt

7.1 Sammendrag

Når det åpnes for at kommuner og fylkeskommuner kan sette ut revisjonsoppgaver til private revisjonsfirma, er det en forutsetning at det i regelverket legges til rette for at enhver som utfører revisjon for kommunen, sikres tilgang til de opplysninger og dokumenter som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget.

Departementet ser det som naturlig at kontrollutvalgets innsynsrett overfor kommunens egen revisjon videreføres på bakgrunn av kommunerevisorforskriften § 12 første ledd. Departementet har kommet til at det er formålstjenlig at slik innsynsrett fastsettes i lov. Nærmere regler om informasjonsutveksling mellom kommunens egen revisjon/interkommunalt revisjonsselskap og kontrollutvalget kan fastsettes i forskrift.

Kontrollutvalgets innsyn i private aktørers saksdokumenter omfattes ikke av offentlighetsloven. Departementet slutter seg til de høringsinstanser som understreker behovet for slikt innsyn - både for kommunen og eventuelt fylkesmannen og departementet - for bedre å kunne vurdere kvaliteten av den revisjon som foretas.

Departementet foreslår å gi den som reviderer en kommune rett til innsyn i alt som er nødvendig for å utføre arbeidet, og følgelig også en helt generell taushetsplikt om alt det revisor måtte få kjennskap til. Taushetsplikten er ikke til hinder for at revisor kan kommunisere med kommunens kontrollutvalg og andre instanser i den grad det er nødvendig for å utføre oppdraget. Den som er vernet av taushetsplikten, kan også samtykke til at den ikke skal gjelde.

Når det gjelder allmennhetens innsyn, vil offentlighetsloven gjelde på vanlig måte. Det foreslås ikke spesialregler om offentlig innsyn i forbindelse med kontroll og revisjon i kommuner. Det pekes på at departementet vil kunne vurdere dette nærmere etter at offentlighetslovutvalget har vurdert offentlighetslovens regler om innsyn i forhold til kommunale selskaper og andre private rettssubjekter.

7.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det i proposisjonen slås fast at private aktører som påtar seg revisjon av en kommune, ikke vil være underlagt offentlighetslov og forvaltningslov.

Flertallet er bekymret for at kontrollutvalgets mulighet til å utøve tilsyn med private revisorer vil bli vesentlig svekket ved at det ikke gis innsyn i revisors arbeidspapirer. Flertallet er kjent med at det kan etableres egne avtaler med privat revisor med oppdrag for kommunen som sikrer kontrollutvalget innsyn, men mener dette ikke er tilfredsstillende.

Flertallet vil også bemerke at allmennheten heller ikke vil ha innsyn i private revisorers postjournaler eller inn- og utgående korrespondanse. Dette vil svekke mulighetene for innsyn og vil samtidig snarere svekke enn øke tilliten til forvaltningen.

Flertallet mener at kommunale revisjonsenheter og private revisorer vil få ulike vilkår i forhold til offentlighetslov og forvaltningslov. Dette vil skape ulikheter i konkurranseforholdet mellom kommunale og private revisorer. I Ot.prp. nr 53 (1997-1998) Om lov om interkommunale selskaper og lov om endringer i kommuneloven m.m. (kommunale og fylkeskommunale foretak) er det slått fast at ulik behandling i forhold til offentlighetslov vil virke konkurransevridende. Dette vil bl.a. gi seg uttrykk i at aktørene vil få forskjellig forhold til media, og at kommunale revisorer generelt også må vurdere mer offentlighet i alle saker. I nevnte proposisjon heter det i kap. 6.8:

"Det vil rent administrativt være en belastning å måtte ta stilling til krav om dokumentinnsyn (...). Dertil kommer klagebehandling av avslag på innsyn."

Flertallet er kjent med at det er nedsatt et eget utvalg som skal vurdere offentlighetsloven. Rapport fra utvalget ventes avlagt i løpet av høsten 2003. Spørsmålet om forholdet mellom de ulike aktørene (kommunale revisorer, revisorer ansatt i interkommunale selskap og private revisorer) og offentlighet bør tas opp til ny drøfting etter at dette utvalget har avgitt sin innstilling.

Flertallet fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen vurdere forholdet mellom private revisorer og offentlighetsloven/forvaltningsloven etter at offentlighetslovsutvalget har avgitt sin innstilling."

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener det er av stor betydning at den som utfører revisjon for en kommune, sikres tilgang til alle relevante opplysninger og dokumenter. Det er derfor viktig at regelverket sikrer den nødvendige innsynsrett for alle som utfører kommunal revisjon. Dette hensyn er etter komiteens vurdering ivaretatt i lovens § 78 punkt 6.

Disse medlemmer ser også viktigheten av at kontrollutvalget sikres den nødvendige innsynsrett overfor den som reviderer den kommunale virksomheten.

Disse medlemmer viser til at kontrollutvalgets innsynsrett ikke omfattes av offentlighetsloven dersom kommunen velger en privat revisor.

Disse medlemmer mener kontrollutvalgets innsynsrett må sikres på en forsvarlig måte også når private aktører utfører kommunal revisjon.