Departementet påpeker at hensikten med all revisjon
er å få en uavhengig, uhildet etterkontroll av økonomisk
informasjon, og resultatvurdering av innsatsfaktorer. På bakgrunn
av dette er det en grunnleggende forutsetning at all kontroll og
revisjon blir utført av medarbeidere som har faglig integritet
og er objektive i forhold til den aktuelle virksomhet. I departementets
vurdering og forslag til lovendringer i forhold til å åpne
for konkurranseutsetting av kommunerevisjonen, står kravet
til revisors objektivitet og uavhengighet sentralt.
Når det i lovforslaget åpnes mulighet for kommunene
til å bestemme selv om de vil kjøpe revisortjenester
fra eksterne revisjonsfirma, innebærer dette også at
hensynet til like konkurransevilkår får stor vekt.
Det regelverk som skal gjelde for revisjon av kommuner bør
verken favorisere egen kommunerevisjon eller eksterne revisjoner
i en anbudskonkurranse. Dette gjelder også regler om uavhengighet
og objektivitet. Reglene på dette området bør
være likelydende, uavhengig av om kommunen benytter egen revisor
eller den kjøper revisortjenester fra et privat revisjonsforetak.
Av drøftelsen i proposisjonen fremgår at verken forvaltningslovens
regler om inhabilitet eller revisorlovens regler om uavhengighet
for privat revisor passer helt i forhold til en situasjon der det
skal være mulig for kommuner å velge å ha
egne ansatte revisorer, delta i et interkommunalt samarbeid om revisjon
eller konkurranseutsette revisjonen. Det foreslås å ta
inn en bestemmelse om uavhengighet i kommuneloven som svarer til
bestemmelsen om uavhengighet i forslag til ny lov om Riksrevisjonen.
Denne bestemmelsen vil gjelde alle som tar revisjonsoppdrag for
en kommune, enten det er en ansatt revisor i den enkelte kommune,
i en interkommunal sammenslutning eller en "privat" revisor/firma.
Det er lagt vekt på at samme bestemmelse om uavhengighet
bør gjelde for alle som tar revisjons- og kontrolloppdrag
for en kommune - blant annet av hensyn til like konkurransevilkår.
Drøftelsen av revisors uavhengighet er utdypet i forhold
til høringsnotatet. Bl.a. drøftes nærmere
forholdet mellom innholdet i det skjønnsmessige uavhengighetskravet
og revisorlovens konkrete uavhengighetsbestemmelser. Det foreslås
at det i kommunelovens bestemmelse om revisors uavhengighet gis hjemmel
til å gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om enkelte forhold som gjelder uavhengighet for revisorer som skal
kunne ta oppdrag for kommuner.
Komiteen mener at revisors uavhengighet
og objektivitet er en sentral og viktig faktor i alt revisjonsarbeid.
Revisors tillit og troverdighet bygger på at revisor ikke
har tilknytning til den reviderte virksomhet som svekker vedkommendes
uavhengighet og objektivitet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
uavhengighet er et grunnleggende krav ved all revisjon. For at revisor
skal oppfattes som uavhengig og troverdig i utføring av
revisjonen, må habilitet håndteres svært aktsomt. Flertallet mener
dette er ivaretatt på en tilstrekkelig god måte
gjennom dagens lovgivning for kommunal revisjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at verken revisorlovens
eller forvaltningslovens bestemmelser om uavhengighet og inhabilitet
passer helt i de tilfeller der kommunen selv velger å ha
egne ansatte revisorer.
Disse medlemmer viser til at det i lovforslaget
er tatt inn en egen bestemmelse i § 79 som skal
sikre revisors uavhengighet som skal gjelde for alle som utfører
revisjon for en kommune.
Disse medlemmer sier seg enig i at en slik lovbestemmelse
inntas i loven, men åpner samtidig for at det i loven også inntas
en hjemmel for å utarbeide forskrift som klargjør
revisors objektivitet og uavhengighet.