I proposisjonen gis en nærmere beskrivelse av en del
generelle regler som er sentrale i forbindelse med konkurranseutsetting.
Videre er det redegjort kort for enkelte arbeidsrettslige spørsmål,
derunder reglene om virksomhetsoverdragelse og de ansattes rettigheter
i den forbindelse. Den betydning merverdiavgift vil ha i forbindelse
med konkurranseutsetting av kommunal revisjon, er også berørt.
Kapitlet leder ikke opp til noen lovforslag. De problemstillingene
som tas opp er generelle, og gjelder for all konkurranseutsetting
og for kommunal opptreden i et konkurransemarked. Departementet ser
derfor ikke grunn til å spesialregulere dette for konkurranseutsetting
av revisjon.
Når det gjelder de ansattes rettigheter, har departementet
heller ikke foreslått noen spesialregulering. Det ville
gi de ansatte i kommunal revisjon en særfordel fremfor
andre kommunalt/interkommunalt ansatte om man skulle regulere
deres rettigheter særskilt i forbindelse med at det åpnes
for konkurranseutsetting. En slik særfordel ville være
vanskelig å begrunne i forhold til de deler av kommunens
virksomhet hvor det allerede i dag er anledning til konkurranseutsetting.
I proposisjonen redegjøres også kort for arbeidet med
merverdiavgift i forhold til kommuner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, går
imot ordningen med momskompensasjon til kommunene. Momskompensasjon
er etter flertallets oppfatning et virkemiddel for økt
konkurranseutsetting. Flertallet viser til merknader
i Innst. S. nr. 259 (2002-2003) og i finansinnstillinga for 2003-2004.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at merverdiavgiftssystemet
etter dagens regler gir en konkurransevridning mellom tjenesteproduksjon
utført i kommunal egenregi og private aktører.
Dette vil også gjelde private revisorer som er momspliktige,
mens kommunerevisjonen ikke er momspliktig.
Disse medlemmer viser til NOU 2003:3 "Merverdiavgift
i kommunene", der det anbefales en generell momskompensasjon for
alle varer og tjenester i kommunene.
Disse medlemmer avventer behandlingen av denne
saken og forutsetter at dette vil medføre en løsning
som nøytraliserer problemet vedrørende forskjellen
i merverdiavgiften mellom offentlig og privat produksjon av varer
og tjenester.
Disse medlemmer mener momsnøytralisering
mellom private og offentlige tjenesteleverandører er en
helt sentral forutsetning for at det skal være noe poeng
i å tilrettelegge for at private skal kunne utføre
oppdrag på vegne av det offentlige.
Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
har fremmet konkret forslag om momsnøytralisering i statsbudsjettet
for 2004 slik at dette får virkning fra 1. januar
2004.