Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, Carsten
Dybevig, lederen Trond Helleland og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig Folkeparti,
Einar Holstad og Unni Hennum Lie, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, er opptatt av at justissektoren
ivaretar rettssikkerheten til den enkelte på en god måte
og at den fremstår som effektiv og publikumsvennlig. Komiteen viser
til at organiseringen av den sivile rettspleien på grunnplanet
har vært under vurdering i mange år, og mener at
det nå er et sterkt behov for en endelig avklaring. Komiteen er
kjent med at Justisdepartementet allerede under statsråd
Grete Faremo satte i gang en utredning om organiseringen av den
sivile rettspleien på grunnplanet, og at det er denne utredningen
som er hovedgrunnlaget for den proposisjonen Regjeringen nå har
fremmet. Komiteen viser også til brev fra Justisdepartementet
til justiskomiteen av 19. mai 2004. Brevet følger
vedlagt denne innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
den fremlagte proposisjonen har en del forslag som er prinsipielt
meget betenkelig. Dette knytter seg både til organisering
og til forslaget om direkte inndrivelse av uimotsagte krav. Disse
medlemmer har videre merket seg den til dels massive kritikken
mot proposisjonen som fremkom fra en rekke organisasjoner, herunder
namsmannen i Oslo og Domstolsadministrasjonen, i forbindelse med
høringen i komiteen.
Innledningsvis mener disse medlemmer prinsipielt
at skille mellom utøvende og dømmende makt er
svært viktig. Domstolenes uavhengighet er forutsatt i Grunnloven
og har utviklet seg gjennom konstitusjonell sedvanerett. Skillet
mellom utøvende og dømmende makt er sågar
en forutsetning i enhver demokratisk rettstat. Dette skillet er
meget viktig uavhengig av om det gjelder sivile saker eller straffesaker.
Sammenlignet med formuesstraff som har blitt en vesentlig del av
strafferettspleien, vil formuesverdiene det er snakk om i en sivil
sak kunne være minst like store og føles like
inngripende for skyldner. I mange tilfeller er det også slik
at det offentlige ved stat eller kommune er fordringshaver, ikke
bare gjennom skattekrav, men også gjennom annen virksomhet
som det offentlige forestår eller gir tilbud om. I tillegg
har man en rekke tjenester som private utfører på vegne
av det offentlige. Av hensyn til rettssikkerheten og tiltroen til
en rettstat med en uavhengig dømmende makt, er det derfor
meget viktig at man ikke rokker ved dette prinsipielle skillet,
men heller forsøker å rendyrke og styrke dette
skillet i fremtiden.
Disse medlemmer mener på bakgrunn av dette
at det helhetlige ansvaret for forliksrådene bør sortere
under Domstolsadministrasjonen, så også sekretariatsfunksjonen.
Det vil i praksis si at sekretariatet legges til den lokale rettskrets
ved sorenskriver eller tingrett. Dette vil videre skape en organisering hvor
man står mer uavhengig i forhold til eventuelle kommunesammenslåinger
og andre omorganiseringer. Ikke minst vil dette sikre en klar uavhengighet
til den utøvende myndighet. Oppnevnelsen skal skje i den
enkelte kommune med ett forliksråd i hver kommune. Det
er således kun sekretariatsfunksjonen som vil bli felles
for flere lokale forliksråd. Dette vil innebære
en effektivisering samt at man i større grad får samlet
og utviklet kompetansen på området.
Når det gjelder namsmannsfunksjonen mener disse
medlemmer at proposisjonen her mangler en vesentlig dimensjon,
i og med at man ikke har vurdert forholdet til særnamsmennene.
Disse utgjør en ikke ubetydelig del av namsmennene og den
sivile rettspleien. Det er derfor sannsynlig at vurderingene ville
blitt annerledes, dersom man hadde tatt særnamsmennene
med i vurderingen av omorganiseringen. Disse medlemmer ønsker
utredet en modell som er mer lik den svenske med en egen namsmyndighet.
Dette er kun kort omtalt i proposisjonen og avvist som for byråkratisk. Disse
medlemmer mener at dette er begrunnet i at man kun ser på namsmannen
i snever forstand. Dersom man hadde vurdert å samle alle
med namsmannskompetanse i ett organ, bestående av den ordinære
namsmann samt alle særnamsmenn og andre som har myndighet
til å drive tvangsinnfordring; blant annet Helse og Sosialdepartementet
med Trygdeetatens Innkrevningssentral, kommunene og Finansdepartementet
ved de kommunale skatteoppkrevere samt legge Statens Innkrevningssentral
inn under dette organet, ville man fått samlet denne typen
kompetanse. Dette vil kunne bidra til en mer effektiv og samordnet
innkreving av utleggstrekk. Slik ville man ha en gyllen mulighet
til å effektivisere offentlig sektor. Disse medlemmer mener
derfor at det er en manglende samorganisering av disse oppgaver
som er for byråkratisk. Således fremstår
proposisjonen ikke som en virkelig omorganisering for å få en
mer effektiv rettspleie på grunnplanet, men som en mulig
forskyving av arbeidsmengde i forbindelse med sivile oppgaver til
politiet fordi flertallet ikke ellers ønsker å ta
kostnaden ved å opprettholde et lokalt og desentralisert politi. Disse
medlemmer mener politiet har mer enn nok oppgaver og utfordringer
i forhold til å forebygge og bekjempe kriminalitet. Det
er kriminalitetsbekjempelse som er og skal være politiets
oppgave nummer én. At flertallet ikke vil prioritere kriminalitetsbekjempelse
og forebygging på lokalplanet er meget synd. Det er synd
at mulige vikarierende hensyn og motiv skal være styrende
for en debatt om omorganisering og effektivisering av den sivile
rettspleie på grunnplanet. Det var et mål ved
politireformen at man skulle få flere politifolk ut i gater
og streder. Men med en slik økning i oppgaver for namsmannen
(som på små lokale steder innebærer en
lensmann) som proposisjonen legger opp til, vil dette sette lensmannen
i en stadig vanskeligere situasjon i forhold til å måtte
prioritere mellom sivile oppgaver og politioppgaver. Å ha
et politi som i det vesentlige sysler med sivile oppgaver vil etter disse
medlemmers syn være lite formålstjenlig.
I forhold til en eventuell ny namsmyndighet ville politiets oppgave
være å bistå namsmannen hvor det kreves
fysiske inngrep som utkastelse mv. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Ot.prp. nr 43 (2003-2004) om lov om endringer i rettergangslovgivningen
m.m. sendes tilbake til Regjeringen for en videre vurdering av andre
modeller, hvor man tar med i vurderingen særnamsmenn og
andre som har adgang til å drive tvangsinnfordringer samt
Statens Innkrevningssentral. Det bes konkret om at man vurderer
en samordning av disse myndighetene til en namsmyndighet, som i
det vesentlige tilsvarer den svenske modellen. Det bes også om
en vurdering av hvilke andre oppgaver som kan legges til et slikt
nytt organ. Det skal legges vekt på skillet mellom dømmende
og utøvende makt og hvordan dette kan løses ved å legge
det helhetlige ansvaret for forliksrådene til Domstolsadministrasjonen."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til de hovedhensyn gjengitt i proposisjonen
som tilsier at ordningen med direkte inndriving av uimotsagte krav
bør gjennomføres. Flertallet viser
særlig til at direkte inndrivelse ved namsmannen er en
fordel for de ressurssvake som av ulike årsaker ikke evner å møte
i forliksrådet eller på annen måte fremstille
innsigelser tidsnok. Den kontakten som namsmannen vil ha med skyldneren
under en utleggsak, øker etter flertallets syn sannsynligheten
for at rettmessige innsigelser når frem og blir behandlet.
Flertallet viser til at forliksklager forkynnes
i alminnelig brev uten krav om retur av mottakskvittering. Dersom
forliksrådet ikke mottar noen reaksjon på forkynnelsen,
skal det som hovedregel avsies uteblivelsesdom i klagerens favør.
Etter flertallets mening er det fare for at det bak
disse uteblivelsesdommene skjuler seg en del tilfeller der forkynnelsen faktisk
ikke har kommet frem, og en god del tilfeller der skyldneren rett
og slett rent psykisk ikke er i stand til å reagere fornuftig. Flertallet mener
derfor at direkte tvangsinndrivelse vil ivareta skyldnernes faktiske
rettssikkerhet på en langt bedre måte. Flertallet peker
på at det i forslaget til lovregler om direkte tvangsinndrivelse
er bygget inn mange ekstra rettssikkerhetselementer sammenlignet
med de alminnelige reglene for utlegg:
Utleggsbegjæringen
skal gi noe mer utfyllende opplysninger om kravet siden begjæringen
også skal oppfylle de krav som stilles til en forliksklage.
Direkte tvangsfullbyrdelse kan bare finne sted i det distriktet
der skyldneren bor.
Skyldneren skal oppfordres til å ta standpunkt
til kravet fra saksøkeren.
For at muligheten for minnelige ordninger ikke skal gå tapt,
skal skyldneren opplyses om at han kan be namsmannen om å anmode
saksøkeren om å sette seg i kontakt med saksøkte.
Enhver innsigelse som er fremsatt i rett tid mot kravet
fra saksøkeren, fører til at det ikke kan tas utlegg
før saken også har vært behandlet i forliksrådet.
Namsmannen kan bare unnlate å varsle skyldneren
om tiden og stedet for utleggsforretningen dersom han påtreffer
saksøkte på stedet.
I motsetning til i andre tilfeller er det ikke adgang til å ta
utlegg før begjæringen er forelagt for skyldneren
selv om det kan medføre at fullbyrdelsen blir vesentlig
vanskeliggjort.
Flertallet ser det også som en prinsipiell
fordel at kravet fra fordringshaveren ikke blir rettskraftig avgjort
under direkte tvangsfullbyrdelse. At saksøkte kan reise
tvist om kravet i ettertid, vil ha en preventiv virkning med hensyn
til misbruk av ordningen. En slik ekstra sikkerhet har man ikke
dersom inndrivelsen starter i forliksrådet.
Flertallet mener videre at ordningen med direkte
tvangsinndrivelse av uimotsagte pengekrav i mange tilfeller vil
redusere kostnadene for skyldner. Det er viktig at inndrivingen
ikke påfører skyldnerne unødige gebyrer
og salærer. En regning for et mindre varekjøp
eller en telefonregning vil lett bli mangedoblet når både
inkassoselskapet og det offentlige skal behandle det flere ganger. Flertallet viser
dessuten til at den totale saksbehandlingstiden vil bli
kortere. Det vil spare skyldneren for renteutgifter. Flertallet viser
til at den foreslåtte ordningen med direkte inndrivelse
av uimotsagte krav vil føre til en betydelig økning
i saker for namsmannsapparatet. Saksbehandlingstiden hos namsmannen
i Oslo er i dag definert som à jour. Flere namsmannsavdelinger har
uttrykt bekymring i forhold til at en slik økning i saker
skal føre til mye ekstraarbeid, og påfølgende store
restanser. Det må derfor sikres at det tilføres
tilstrekkelig med stillinger slik at man unngår at disse restansene
oppstår. Lang saksbehandlingstid og store restanser vil
være i strid med proposisjonens hensyn bak forslaget med ønske
om raskere inndriving, og det vil medføre fare for illegal
innkreving av gjeld. Basert på anslag om en økning
i utleggssaker til et sted mellom 330 000 og 390 000
saker trengs det økte ressurser til å opprette
nye namsmannsstillinger for å opprettholde dagens saksbehandlingstid.
Det er også av stor viktighet at det sikres tilstrekkelig
med midler til at, både de allerede eksisterende namsmennene
og de som skal bemanne de nye stillingene, får tilegnet
seg de nødvendige kunnskapene for å utføre denne
jobben.
Flertallet viser til de økonomiske konsekvenser
og bemanningsbehov som det er redegjort for i kapittel 7.3 og 7.4
og til det nevnte vedlagte brev av 19. mai 2004.
Flertallet deler ikke den bekymring som har fremkommet
fra enkelte hold, at ordningen vil medføre at flere urettmessige
krav vil bli fremmet - all den tid saksøkte har anledning
til å fremme innsigelser overfor namsmannen. Flertallet viser
imidlertid til at både Namsmannen i Oslo og Gjeldsofferaksjonen
mener at namsmannen må kunne kreve forskuddsbetaling av
rettsgebyret for å motvirke misbruk av ordningen med direkte
tvangsinndrivelse av uimotsagte krav. Flertallet er
enig i at namsmannen bør ha adgang til det, og foreslår
at det åpnes for det ved en endring i rettsgebyrloven § 14. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn følgende:
"I lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr gjøres
følgende endring:
§ 14 fjerde ledd nytt tredje punktum skal
lyde:
Ved begjæring om utlegg etter
tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 bokstav f kan namsmannen
i særlige tilfeller kreve at gebyret etter første
ledd første punktum betales forskuddsvis."
Flertallet har merket seg at man på namsmannshold
er noe usikre på hvilken kontroll de skal føre
med de kravene som sendes til direkte tvangsinndrivelse. Ifølge
departementet er dette en problemstilling som forliksrådene
alltid har stått overfor, og justisministeren uttaler i
brevet av 19. mai 2004:
"Jeg vil sørge for at det settes fokus på at
det bygges opp tilstrekkelig kompetanse i disse spørsmålene hos
alle namsmennene og forliksrådssekretariater."
Flertallet peker på at forliksrådsordningen fortsatt
vil stå åpen for de fordringhaverne som ønsker å begynne
den rettslige inndrivingen der. Komiteen vil imidlertid
be departementet vurdere om reglene for forkynnelse av forliksklager
kan endres slik at en får større sikkerhet for
at forkynnelsene faktisk kommer frem og ikke blir liggende ulest
hos ressurssvake personer med store gjeldsproblemer. Når inndrivingen
av de fleste pengekrav vil begynne hos namsmannen, vil det etter flertallets mening
trolig være rom for en slik regelendring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
bekymringene i forhold til skyldners rettsikkerhet og viser her
til den prinsipielle drøftelsen foran. Disse medlemmer registrerer
den skepsis som er uttrykt fra en rekke høringsinstanser
i forhold til dette spørsmålet, og stiller seg
i det vesentlige bak den kritikk som framkommer fra blant annet;
Den Norske Advokatforening, Norske Inkassobyråers Forening,
Samarbeidsutvalget for forliksråd og hovedstevnevitner,
med flere.
Disse medlemmer mener en direkte inndrivelse av
uimotsagte krav vil innebære en ytterligere svekkelse av
rettsikkerheten. Disse medlemmer merker seg at flertallet
hevder det kan være mange gale avgjørelser i forbindelse
med uteblivelsesdommer. Dette begrunner flertallet med at mange
skyldnere ofte ikke er psykisk i stand til å reagere fornuftig,
og at forkynnelsen ikke har nådd frem. Det vil være
en utfordring uansett om det er namsmann, kreditor, eller forliksråd
som sender ut skriv, innkallinger eller oppfordring til å komme
med innsigelser. Disse medlemmer registrerer at flertallet
ser at dette uansett er et problem, og ber departementet se på eventuelle
regelendringer for å sikre at slik post blir lest og eventuelle
innsigelser fremkommer. Disse medlemmer merker seg
videre at flertallet mener det er en styrkning av rettsikkerheten
at man får en raskere inndrivelse. Det kan spørres
om flertallet mener en som er psykisk ute av stand til å reagere
fornuftig, vil reagere mer fornuftig om saken går raskere
ved direkte inndrivelse, hvor han er henvist til selv å reise
innsigelser ved en forliksrådsbehandling i ettertid. Disse
medlemmer finner det lite trolig at en resurssvak person,
bedre kan ivareta sin rettsikkerhet ved å begynne på bunn
igjen. Disse medlemmer finner det videre tvilsomt
om det er rettsikkerhetsmessig bedre med en summarisk prøvning
hos namsmann enn hos forliksrådet ved en uteblivelsesdom.
Om man senere bestrider kravet vil forliksrådet uansett
måtte prøve saken på nytt, noe som innebærer
en unødig dobbeltbehandling. Disse medlemmer mener
det heller bør være et mål å korte
ned saksbehandlingstiden ved forliksrådene og den faktiske
inndrivelsen enn å svekke skyldners rettsikkerhet på denne
måten. Disse medlemmer ser videre en reell
fare for misbruk av denne ordningen. Det er en kjent sak at mange
"katalogselgere" og svindlere sender ut fakturaer på småkrav
til større bedrifter og organisasjoner slik at de uforvarende
skal betale disse. Disse medlemmer registrerer at flertallet
også ser denne fare og foreslår visse endringer. Disse
medlemmer mener at de foreslåtte endringer ikke
er nok til at man bør støtte forslaget om direkte
inndrivelse av uimotsagte krav. De foreslåtte endringer
sier at man i "særlige tilfeller" skal kunne kreve gebyr
forhåndsbetalt. Utrykket "særlige tilfeller" innebærer
at listen ligger temmelig høyt. Det skal foreligge noe
ekstraordinært eller spesielt før man skal kunne
kreve forhåndsbetaling etter forslagets ordlyd. Hva skal
vurderes som særlig tilfelle er således lite klart.
Er det ved større krav eller er det ved spesielt små krav
man skal bruke regelen? Det er jo nettopp små tilsynelatende
rettmessige krav som gjør at disse "svindlerne" tjener
penger på dette. Et annet moment er at namsmannen i hvert
enkelt tilfelle må vurdere om dette er et "særlig
tilfelle" og om han må vurdere hvorvidt man bør
kreve forhåndsbetaling. Slik sett forsvinner mye av argumentene
om effektivisering gjennom en direkte inndrivelse, og resultatet
blir at rettsikkerheten i ytterste fall reduseres.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet er opptatt av at organiseringen av den sivile
rettspleien på grunnplanet blir helhetlig og mest mulig
lik i hele landet. I dag er namsmannsapparatet svært ulikt
organisert, fordelt på lensmenn, kommunale underfogder
og avdelinger under byfogder/tingretter. Flertallet viser
spesielt til de innvendinger som er kommet vedrørende forslaget
om organiseringen av namsmannen i Oslo. Flertallet mener
imidlertid at alle distrikter bør ha lik nivåinndeling,
og er derfor enig i at namsmannen av prinsipielle grunner bør
skilles fra domstolen også i Oslo.
Videre er det etter flertallets syn viktig at man
har en organisasjonsmodell som passer landets bosettingsmønster. Flertallet støtter
derfor at man i den fremtidige organisering viderefører
den sterke lensmannstradisjonen i Norge, og samler den sivile rettspleien
på grunnplanet hos politiet, den såkalte "politimodellen".
Nærhet til publikum, sikring av nødvendig kompetanse
og kostnader er hensyn som etter flertallets syn
også taler for den valgte organisatoriske modell. Flertallet vil
påpeke at politi- og lensmannsetaten historisk sett har
ivaretatt både politioppgaver og mange sivile oppgaver.
En moderne rettsstat trenger både en effektiv sivil rettspleie
og en effektiv polititjeneste samt en effektiv strafferettspleie.
Selv om kriminalitetsforebygging- og bekjempelse er den mest fremtredende
oppgaven for politiet, må en etter flertallets syn
ta tilbørlig hensyn til behovet for et fast og entydig
apparat innen den sivile rettspleien. Dette hensynet ivaretas ved
at politiet skal ha ansvaret for den sivile rettspleien på grunnplanet
i hele landet på samme måte som lensmennene i
lang tid har hatt dette ansvaret i lensmannsdistriktene.
Flertallet fremholder at det avgjørende
for organiseringen av den sivile rettspleie på grunnplanet må være
at det gis en kvalitativ god, tillitvekkende og rask og behandling
overfor publikum, særlig overfor partene i de enkelte sakene.
Det er samtidig viktig at det offentlige i sin behandling av en
sak mot en skyldner viser et visst skjønn og fleksibilitet,
når gjeldssaken kanskje kan ordnes på en praktisk
måte for begge parter. Dette tilsier etter flertallets
vurdering at saker om ubestridt gjeld bør behandles av namsmannsapparatet
direkte, hvor saken lett kan bringes til forliksrådet hvis
det er nødvendig, avtale om betaling kan inngås
eller utlegg blir tatt. Når det åpnes for direkte
tvangsinndrivelse av uimotsagte krav, vil det ikke være
grunnlag for at kommunene fortsatt skal ha det økonomiske
og administrative ansvaret for forliksrådene og sørge
for at de har et sekretariat. Flertallet er derfor
enig i at den sivile rettspleie på grunnplanet blir samlet
ett sted. Allerede i dag har en rekke lensmenn sekretariatsfunksjonen, ved
siden av andre oppgaver som ansvaret for lensmannsskjønn,
gjeldsordningssaker, vekselprotester, som stevnevitne mv. Det vil
etter flertallets oppfatning være en sløsing
med offentlige ressurser om en etablerte en egen statlig etat til å ivareta
disse funksjonene.
For å sikre at namsfogdene i de fire største
byene får en selvstendig stilling i forhold til politidistriktet, har flertallet kommet
til at disse namsfogdene bør ligge direkte under Politidirektoratet.
Det krever en endring i politiloven § 16 annet
ledd. Med en slik organisering vil Politidirektoratet fortsatt ha
et enhetlig ansvar for namsmannsgjøremålene og
samme grad av styringsmulighet overfor alle namsmennene. Forholdene
vil også ligge godt til rette for et nært samarbeid
mellom disse namsfogdene og Politidirektoratet når det
gjelder utviklingsoppgaver, kompetansehevingstiltak og systemutvikling
m.m. innen den sivile rettspleien på grunnplanet. Disse
namsfogdene vil kunne utgjøre kompetansesentre med en spisskompetanse
innen de sivile oppgavene som andre namsfogder og lensmennene kan
dra veksler på. Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
"I lov 4. august 1995 nr. 53 om politiet (politiloven)
gjøres følgende endringer:
§ 16 annet ledd nr. 3 og nytt
nr. 4 skal lyde:
3. at en politimester, som en varig ordning, helt eller
delvis skal fritas for bestemte gjøremål, og at
de legges til en annen politimester eller til et annet politiorgan,
4. at enkelte namsfogder skal ligge
direkte under Politidirektoratet."
Flertallet viser til at politiet er den mest desentraliserte
statlige etat. Dette gir en nærhet til publikum som komiteen
anser det som grunnleggende at ikke blir svekket. Ved også å overføre
sekretariatet for forliksrådene til politiet, styrkes grunnlaget
ytterligere for lensmannens lokale tilstedeværelse. Allerede
i dag ivaretar lensmenn sekretariatsfunksjoner i mer enn 100 kommuner,
og etter det flertallet erfarer har ikke dette avstedkommet
mangler i forhold til rettssikkerheten. Forliksrådene behandler
ikke straffesaker, som er politiets hovedoppgave, og forliksrådene
vil være suverene i løsning av sine oppgaver.
Det vil også være slik at Justisdepartementet fortsatt
skal ha det direkte overordnede faglige ansvar for forliksrådene.
Etter flertallets mening er det også viktig å knytte
politiets organisering til den viktigste administrative inndelingen
på lokalplanet, nemlig kommuneinndelingen. Med de valgmuligheter
med hensyn til forskjellig organisering for ulike kommuner som lovforslaget
stiller opp, mener flertallet at politiet vil ha
gode muligheter til å velge en organisering som fremmer
politiets oppgaver.
Flertallet er glad for at departementet så raskt har
fulgt opp komiteens merknad i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2003-2004)
om flere tjenestesteder innenfor samme driftsenhet, når
departementet har lagt til grunn at dette krever lovendring. Flertallet finner det
også klargjørende at man innfører uttrykket
"tjenesteenhet" slik at man har et dekkende ord for et lensmanns-
eller politistasjonsdistrikt der det i tillegg til hovedkontoret
eller hovedstasjonen er etablert "politiposter" andre steder i distriktet. Flertallet mener
at det viktigste for publikum er "tjenesteenhetsstrukturen", og
at denne derfor bør fastsettes av Kongen. Driftsenhetsstrukturen
er i større utstrekning et internt, administrativt anliggende
og kan fastsettes på lavere nivå. Med det forslag
som departementet har fremsatt vil en finne et godt grunnlag for gjennomføring
av Politireformens fase II, uten å måtte slå sammen
lensmannsdistrikter.
Etter flertallets mening er nærheten
til publikum og lokalforankringen viktig. De sivile rettspleiegjøremålene
bør derfor legges til tjenesteenheten og ikke til et høyere
nivå i politiet. Politimesteren, eller driftenhetslederen
der tjenesteenheten inngår i en større driftsenhet,
vil ha resultatansvar også for disse oppgavene. Forskjellen
fra vanlige politioppgaver ligger i den begrensede instruksjonsmyndigheten. Flertallet kan
ikke se at dette er et brudd på prinsippene i Politireform
2000. Flertallet mener at det heller ikke er tale
om å innføre et nytt ledernivå i politiet.
Ved store driftsenheter er det påkrevd å delegere
faglig lederansvar uten at det kan anses for å være
i strid med politireformen, eller for å medføre
at det innføres et nytt ledernivå, så lenge
personal- og budsjettansvar m.m. ligger hos driftsenhetslederen.
Flertallet slutter seg til at enheter med både polititjeneste
og sivile rettspleieoppgaver skal kalles "lensmannskontor" , enheter
med bare politioppgaver "politistasjon" og enheter med bare sivile
oppgaver "namsfogdkontor". På den måten vil navnet
gi publikum klar beskjed om hvilke oppgaver enheten har. Uttrykket
"lensmannskontor" har lang tradisjon som betegnelse på nettopp
enheter som har begge oppgavetypene. Flertallet vil
imidlertid understreke at navnet ikke må tillegges betydning
ved valg av organisering i det enkelte tilfellet. Navnet skal følge
av hvilke organisering som er valgt, og ikke motsatt.
Flertallet slutter seg til den oppryddingen i lovbestemmelser
om politi- og lensmannsetaten som foreslås i proposisjonen,
men mener man i politiloven likevel bør beholde uttrykket
"politi- og lensmannsetaten" som betegnelse på den samlede
etat. Flertallet støtter derfor ikke forslaget
om endringer i §§ 1, 18, 19 og 21.
Flertallet er kjent med at sysselmannen er namsmann
på Svalbard. Komiteen mener at rettspleien
på grunnplanet bør være mest mulig lik
på Svalbard som på fastlandet, og støtter
derfor at Sysselmannen skal være sekretariat for Svalbard
forliksråd. Flertallet støtter
også de andre lovendringsforslag som berører Svalbard
spesielt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at namsmannen i Oslo har uttalt
at det er en svakhet at man ikke har vurdert de såkalte
særnamsmennene; i første rekke kommunekassererne
(kemnerne), skattefogdene, Statens Innkrevingssentral og Trygdeetatens
Innkrevingssentral. Etter flertallets syn er det
ingen motsetning mellom de hensyn som namsmannen i Oslo anfører
til fordel for en samling av namsmannsoppgavene, og den organisering
av den sivile rettspleien på grunnplanet som er foreslått
i proposisjonen. Et politi med lokalkunnskap og nærhet
til publikum er en forutsetning for en god polititjeneste. Uavhengig
av hvordan namsmannsoppgavene organiseres vil man etter flertallets syn
trenge namsmannsoppgavene i politiet for å gi grunnlag
for et desentralisert politi. Flertallet viser for øvrig
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2003-2004).
Flertallet vil peke på at det er mange
som har namsmannskompetanse i Norge, og ber derfor Regjeringen vurdere
om det er rom for en effektivisering og forenkling på dette
området. I den forbindelse vil flertallet understreke
at det ikke er antallet namsmenn i seg selv som er problematisk
i den grad det skyldes en desentralisert organisering med nærhet
til publikum, men at flere forskjellige instanser kan forestå tvangsfullbyrdelse
overfor de samme skyldnerne.
Komiteen har gjennom sitt arbeid med
lovsaken blitt kjent med at den alminnelige og de forskjellige særnamsmennene
i liten grad samordner de lønnstrekkene de nedlegger. Dagens
lønnstrekksystem har etter det komiteen er
kjent med særlig tre mangler. For det første at
namsmennene ikke koordinerer de trekk de beslutter i tilstrekkelig
grad. For det andre at arbeidsgiverne pålegges for store
administrative byrder. Og endelig at arbeidsgiverne i for stor grad
får kjennskap til de ansattes private affærer.
Enkelte skyldnere har derfor opplevd å bli pålagt
trekk fra flere hold uten at vedkommende har fått beholde "det
som med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og skyldnerens
husstand", jf. dekningsloven § 2-7. Dette er et
stort problem for de skyldnerne det angår og også en
betydelig belastning for deres arbeidsgivere, som skal iverksette
trekkene. Komiteen er kjent med at departementet
har arbeidet med spørsmålet, og har merket seg
at det i proposisjonen står at
"[n]år organiseringen av namsmannsapparatet
er fastlagt, vil en lettere kunne gå videre med spørsmålet
om samordning av lønnstrekk".
Komiteen forutsetter at departementet nå prioriterer
arbeidet med samordning av de ulike instansers trekk slik at ingen
trekkes mer enn loven åpner for. Med dagens datateknologi
skulle det være gode muligheter for å sikre at
de forskjellige namsmennene har kunnskap om og tar hensyn til trekk
som allerede er nedlagt av andre namsmenn, og at man ved etterfølgende
trekk med bedre prioritet straks får redusert eller opphevet
det første trekket. Også de andre nevnte svakhetene
ved systemet bør en ta tak i.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta de nødvendige skritt
for å samordne lønnstrekk via en felles koordineringsinstans
og komme med en fremdriftsplan for dette i statsbudsjettet for 2005."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er opptatt av at forliksrådenes
lokale forankring opprettholdes, og støtter derfor at det
fortsatt skal være forliksråd i hver kommune med
medlemmer valgt av kommunestyret. Forliksrådenes antall
og jurisdiksjonsområde kan ikke være avhengig
av politiets nærmere organisering i kommunen. Flertallet viser
også til arbeid med ny tvistemålslov, og ønsker
inntil videre at det administrative ansvar for forliksrådene
blir liggende hos Justisdepartementet.
Flertallet viser til at for å understreke
lensmannens uavhengighet av partene foreslår departementet
at lensmannen ikke lenger skal kunne representere noen parter i
forliksrådet, men at kommunen i stedet oppnevner faste
møtefullmektiger for forliksrådet, jf. forslaget
til endringer i tvistemålsloven § 44. Flertallet ser
dette som en god løsning og understreker at dette forslaget
vil sikre at lensmannen blir helt uavhengig av partene i tvisten.
Flertallet mener at forliksrådsordningen
er en effektiv og publikumsnær måte å løse
konflikter på, samt at den bidrar til å avlaste
rettsapparatet for øvrig. Flertallet ønsker
derfor å opprettholde dagens hovedregel om at saker skal
være forsøkt løst i forliksrådet
før de kan bringes inn for tingretten, samt at forliksrådet
beholder en kompetanse til å pådømme tvister
i formuessaker, der en av partene krever dom.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet mener at det er hensiktsmessig at namsfogden
i saker om skjønn likestilles med lensmannen, og støtter
de foreslåtte lovendringer som gjør dette mulig. Flertallet støtter
også forslaget om å gi publikum valgrett i forhold
til om melding av dødsfall skal skje til lensmann/namsfogd eller
tingrett.