Regjeringen har i skipsfartsmeldingen uttalt at man i budsjettet
for 2005 skal gå inn for å harmonisere den norske
tonnasjeskatten i forhold til europeisk nivå, jf. St.meld.
nr. 31 (2003-2004) avsnitt 6.3.2 og kapittel 7.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at
satsene for tonnasjeskatten settes til gjennomsnittet av tonnasjeskattenivået
i Storbritannia, Danmark og Nederland. Nivået på satsene
vil da tilsvare satsene ved innføringen av rederiskattesystemet
i 1996. Satsene for tonnasjeskatt for inntektsåret 2005
foreslås derfor fastsatt til:
kroner 0 for de første 1 000
nettotonn, deretter
kroner 18 pr. dag pr. 1 000 nettotonn opp til 10 000
nettotonn, deretter
kroner 12 pr. dag pr. 1 000 nettotonn opp til 25 000
nettotonn, deretter
kroner 6 pr. dag pr. 1 000 nettotonn.
Departementet går inn for å videreføre
reglene om reduksjon i satsene for skip og flyttbare innretninger
som tilfredsstiller miljøkrav fastsatt av Sjøfartsdirektoratet,
jf. skatteloven § 8-16 første ledd annet
punktum og forskrift 19. november 1999 nr. 1158 til utfylling
og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars
1999 nr. 14 § 8-16-10 flg.
Det vises til forslag til skattevedtak for 2005 kapittel 5 i
St.prp. nr. 1 (2004-2005).
Komiteen viser til sine merknader i
Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005), punkt 3.25.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag
til endringer i rederibeskatningen. Endringene er en oppfølging
av St.meld. nr. 31 (2003-2004) Vilje til vekst - for norsk skipsfart
og den maritime næring (skipsfartsmeldingen), hvor Regjeringen
signaliserte et behov for større harmonisering av det norske rederibeskatningssystemet med EU-nivå. Flertallet ser meget positivt på at Regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2005 harmoniserer satsene på tonnasjeskatt med nivået i Storbritannia, Danmark og Nederland. Flertallet viser videre til at endringene i regelverket for beskatning av høy egenkapital
og fastsettelse av normrente også bidrar til å gjøre
det norske rederiskattesystemet mer konkurransedyktig. Flertallet ser
også positivt på at reglene om beskatning av valutasvingninger
og reglene om fristberegning ved oppretting av vilkårsbrudd
forbedres.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, viser for øvrig til at Regjeringen vil oppnevne
et utvalg som skal gjennomgå den norske rederiskatteordningen. Disse
medlemmer er positive til at det gjennomføres et
slikt arbeid, og understreker betydningen av å legge til
rette for stabile og fremtidsrettede rammevilkår, samt å beholde
hovedkontor og eierskap i Norge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at Regjeringens forslag til endringer
i rederibeskatningen er en oppfølging av St.meld. nr. 31
(2003-2004). Disse medlemmer er enige i at det er
nødvendig å harmonisere de norske skattereglene
for rederinæringen med andre lands regler, slik at det
norske systemet blir konkurransedyktig.
Disse medlemmer mener det også er nødvendig å gi
andre fartøytyper i NOR tilsvarende konkurransebetingelse
og foreslår derfor å utvide nettolønnsordningen
til å gjelde alle norske sjøfolk om bord på konkurranseutsatte
skip i NOR, bl.a. fraktefartøy, lasteskip, brønnbåter,
taubåter og slepe- og bergingsfartøy.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
samtidig til at det er viktig å arbeide internasjonalt
for å hindre uheldig skattekonkurranse.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartietviser til at Regjeringen i skipsfartsmeldingen
ble bedt om å oppnevne et utvalg som skal gjennomgå den
norske rederiskatteordningen. Disse medlemmer merker
seg at det er gått et halvt år uten at noe er
skjedd. Dette er uheldig med tanke på ønsket om å oppnå stabilitet
knyttet til næringens rammevilkår og ønsket
om å legge til rette for at hovedkontor og eierskap kan
beholdes i Norge. Disse medlemmer mener derfor det
er viktig at dette utvalget blir nedsatt så snart som mulig
og at saken etter en høringsrunde kan komme til Stortinget
til behandling.
Departementet foreslår at selskapene gis anledning til å ha
en egenkapitalandel opp til 70 pst. av totalkapitalen uten at selskapene
blir skattlagt etter reglene i skatteloven § 8-15
syvende ledd. Dersom egenkapitalandelen overstiger 70 pst. av totalkapitalen
i henhold til balansen ved det regnskapsmessige årsoppgjør,
skal den delen av egenkapitalen som overstiger 70 pst., multiplisert
med en normrente, anses som skattepliktig finansinntekt etter skatteloven § 8-15
annet ledd første punktum. Endringen ivaretar i større
grad enn etter gjeldende regler at egenkapitalgraden kan variere
mellom de enkelte rederiene.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 8-15
syvende ledd første punktum.
Lovendringen foreslås å tre i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2005.
Departementet foreslår at metoden for beregning av normrenten
fastsettes som årsgjennomsnittet av renten på norske
statsobligasjoner med tre års løpetid i det aktuelle
inntektsår tillagt et risikotillegg på 0,5 prosentpoeng.
Dette tilsvarer metoden som er benyttet for 2004. Departementet
foreslår at denne metoden fastsettes i forskrift 19. november
1999 nr. 1158 til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven
av 26. mars 1999 nr. 14 § 8-15-1.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag
til endring i skatteloven § 8-15 syvende ledd
første punktum.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005), kapittel 3.25,
og går mot Regjeringens forslag.
Skatteloven § 8-15 annet ledd første
og annet punktum innebærer bl.a. at valutagevinster og
-tap knyttet til gjeld i utenlandsk valuta
inngår i skattegrunnlaget netto skattepliktige finansinntekter.
Det betyr at også valutagevinster og valutatap på gjeld knyttet
til erverv og drift av skip skattlegges løpende. Dette
til tross for at bare en andel av gjeldsrentene tilsvarende forholdet
mellom finansaktiva og totalaktiva i den regnskapsmessige balanse,
henføres til finansinntektene, jf. skatteloven § 8-15
annet ledd fjerde punktum. For å sikre en bedre fordeling
av valutasvingninger på gjeld mellom finansinntektene og driftsinntektene,
foreslår departementet at det innføres en tilsvarende
fordelingsnøkkel som i dag gjelder for gjeldsrenter. Også valutasvingninger
på fordringer bør etter departementets syn fordeles
på tilsvarende måte. Departementets forslag innebærer
således at valutasvingninger på fordringer og
gjeld i utenlandsk valuta skal fordeles mellom finansinntektene
og driftsinntektene tilsvarende forholdet mellom finansaktiva og
realaktiva i den regnskapsmessige balanse. Ved beregningen skal
eiendelenes verdi fastsettes til gjennomsnittet av verdien ved inntektsårets
begynnelse og verdien ved inntektsårets avslutning. Det
vises til forslag til § 8-15 annet ledd nytt fjerde,
femte og sjette punktum.
For øvrige valutagevinster og valutatap som ikke følger
sammenslåingsprinsippet vil § 8-15 annet
ledd første og annet punktum fortsatt gjelde. Slike valutagevinster
og valutatap er ikke direkte knyttet til erverv og drift av skip,
og bør derfor inngå i skattegrunnlaget netto skattepliktige
finansinntekter. Det betyr bl.a. at gevinster og tap ved realisasjon
av kontantbeholdninger i utenlandsk valuta fortsatt vil inngå i
skattegrunnlaget netto skattepliktige finansinntekter.
Lovendringen foreslås å tre i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2005.
Departementet vil i forskrift til skatteloven gi overgangsregler
til den foreslåtte lovendringen. Overgangsreglene bør
sikre at valutasvingninger på fordringer og gjeld i utenlandsk
valuta er skattepliktige/fradragsberettigede fram til 1. januar
2005. Valutasvingninger på fordringer og gjeld i utenlandsk valuta
etter 1. januar 2005 bør fordeles mellom finansinntektene
og driftsinntektene tilsvarende forholdet mellom finansaktiva og
realaktiva i den regnskapsmessige balanse, se omtalen av lovforslaget ovenfor.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag
til skatteloven § 8-15 annet ledd nytt fjerde,
femte og sjette punktum.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005), kapittel 3.25,
og går mot Regjeringens forslag.
Etter departementets syn er det i utgangspunktet viktig med en
relativt kort rettefrist ved brudd på vilkårene
for særskilt rederibeskatning. Skattefriheten innenfor
ordningen skal kun gjelde for skipsfartsvirksomheten og det som
naturlig hører til denne. Skattefriheten gir imidlertid
skattyter incentiver til å legge også annen virksomhet
inn under ordningen. For å unngå slike tilpasninger
bør reglene være strenge, og konsekvensene ved
brudd på vilkårene for ordningen bør
håndheves strengt. Dette må antas å ha
en preventiv effekt mot uønskede tilpasninger til ordningen.
Etter departementets oppfatning ivaretas disse hensynene av gjeldende
regler i § 8-17 tredje ledd.
På grunn av at bruddet må rettes innen to måneder
etter at det oppsto, kan det oppstå tilfeller hvor skattyter
ikke oppdager brudd på vilkårene før
fristen for retting er utløpt. Dette kan gi urimelige utslag
dersom vilkårsbruddet er av bagatellmessig art eller vilkårsbruddet
ligger utenfor selskapets kontroll. I slike tilfeller må selskapet
tre ut av ordningen, og det vil skje et skattemessig inntektsoppgjør
etter reglene i § 8-17 annet ledd. Departementet
finner at det i slike tilfeller kan være grunn til å myke
opp fristberegningsreglene noe. Departementet foreslår
at ved uvesentlige vilkårsbrudd og vilkårsbrudd
utenfor selskapets kontroll, skal rettefristen først begynne å løpe
fra det tidspunktet selskapet burde ha
oppdaget bruddet. Et uvesentlig vilkårsbrudd kan for eksempel
være at et selskap innenfor ordningen betaler en reiseregning som
egentlig skulle være dekket av et nærstående
selskap utenfor ordningen. I slike tilfeller vil det foreligge et
lån i strid med reglene i § 8-12. Et
eksempel på et vilkårsbrudd utenfor selskapets
kontroll kan være at selskapet sitter med en minoritetsandel
i et underliggende selskap innenfor ordningen, og hvor det underliggende
selskapet treffer en avgjørelse som gjør at eierandelen
ikke lenger oppfyller kravene i § 8-11. Departementet
vil understreke at forslaget er ment som en sikkerhetsventil for å fange
opp særlig urimelige utslag av gjeldende fristberegningsregler
i § 8-17 tredje ledd første punktum.
Det vises til forslag til § 8-17 tredje ledd nytt
annet punktum.
Departementet foreslår videre at gjeldende § 8-17
tredje ledd annet punktum om at opprettingsadgangen bare gjelder én
gang i løpet av en treårsperiode ved brudd på vilkår
i § 8-12 og § 8-13 første
og annet ledd, også skal gjelde ved uvesentlige vilkårsbrudd
og vilkårsbrudd utenfor selskapets kontroll. Det vises
til forslag til § 8-17 tredje ledd nytt fjerde punktum.
I enkelte tilfeller kan det være vanskelig for selskapene å få solgt
en ulovlig eiendel før fristen for retting utløper.
Departementet foreslår derfor at ligningskontoret kan gi
en fristforlengelse dersom skattyter godtgjør at det vil
medføre særlige ulemper å rette feilen
innen fristen. Det vises til forslag til § 8-17 tredje
ledd nytt tredje punktum.
Nåværende § 8-17 tredje ledd
annet og tredje punktum blir nytt fjerde og femte punktum.
Lovendringen foreslås å tre i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2005.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag
til skatteloven § 8-17 tredje ledd nytt tredje
punktum.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005), kapittel 3.25,
og går mot Regjeringens forslag.
Forslaget under punkt 15.4 medfører at Sentralskattekontoret
for storbedrifter må vurdere om det foreligger uvesentlig
vilkårsbrudd eller vilkårsbrudd utenfor selskapets
kontroll. Kontoret må videre vurdere fra hvilket tidspunkt
selskapet burde ha oppdaget vilkårsbruddet. Departementet
antar at lovforslaget i noen grad vil øke arbeidsmengden
for kontoret. De øvrige forslagene antas ikke å ha
administrative konsekvenser av betydning.
De foreslåtte endringene i rederiskattesystemet anslås
på usikkert grunnlag å gi et påløpt
provenytap på om lag 110 mill. kroner i 2005. Den bokførte
effekten vil i sin helhet komme i 2006.
Reduserte tonnasjesatser anslås isolert sett å redusere
provenyet med 50 mill. kroner.
Lempningen i egenkapitalkravet anslås på svært usikkert
grunnlag å medføre et provenytap innenfor rederiskatteordningen
på om lag 10 mill. kroner i 2005. Rederiskatteordningen
gir incentiver til å ta opp lån på aksjonærens
hånd utenfor ordningen hvor renteutgifter fullt ut kommer
til fradrag, og skyte lånebeløpet inn som egenkapital
i rederiselskapet. En endring i egenkapitalkravet vil derfor også innebære et
provenytap innenfor det ordinære skattesystemet, som følge
av at aksjonærer får fradrag for gjeldsrenter
utenfor rederiskatteordningen. Dette provenytapet anslås
på svært usikkert grunnlag til 50 mill. kroner.
Endringen i reglene om beskatning av valutasvingninger
antas å være provenynøytral gitt tilfredsstillende
overgangsregler.
Oppmykingen i reglene om fristberegning ved oppretting av vilkårsbrudd
samt forskriftsfesting av metode for beregning av normrenten antas
også å være provenynøytrale
endringer.
Rederinæringen vil også bli påvirket
av de endringene som foreslås i forbindelse med skattereformen,
herunder forslaget om skattefritak for aksjeinntekter i selskapssektoren
og redusert formuesskatt. Se nærmere om implementering
av fritaksmetoden innenfor rederiskatteordningen i proposisjonens
avsnitt 6.5.8.1. Fritaksreglene vil bl.a. medføre at finansielle
aksjeinntekter som i dag skattlegges løpende innenfor ordningen,
vil bli fritatt for beskatning. Fritaksreglene vil gjelde alle aksjeinntekter
som norske selskapsaksjonærer har fra andre EØS-land.
Flere europeiske land har dessuten i de senere år innført
tonnasjeskatteregimer, og EU-kommisjonen og ESA har revidert sine
retningslinjer om statsstøtte til skipsfartsnæringen.
Departementet vil i lys av dette sette ned et utvalg som skal vurdere
de særskilte rederiskattereglene i Norge.
Komiteen tar dette til orientering.