16. Avvikling av ordningen med fradrag for avsetninger til felleseid andelskapital i visse samvirkeforetak

16.1 Sammendrag

I St.meld. nr. 29 (2003-2004) Om skattereform uttalte Finansdepartementet at det ved utforming av reglene om beskatning av næringsinntekt bør legges avgjørende vekt på hensynet til effektiv ressursbruk. Dette tilsier at inntekter bør skattlegges med samme effektive skattesats, uavhengig av eierform. Regelen om fradrag for avsetninger til felleseid andelskapital innebærer at for samvirkeforetak som kan benytte seg av hele fradraget, kan den effektive skattesatsen på overskudd reduseres fra 28 pst. 23,8 pst. Dette er ikke i samsvar med det grunnleggende prinsippet om nøytralitet i beskatningen.

Etter departementets oppfatning skiller mulighetene til egenkapitaloppbygging i samvirkeforetakene seg ikke fra mulighetene til kapitaloppbygging i andre foretak på en slik måte at forskjellen kan begrunne den særlige skattesubsidieringen av kapitaloppbygging som visse samvirkeforetak innenfor det etablerte samvirket i dag har. Ordningen med fradrag for avsetninger til felleseid andelskapital bryter med det alminnelige prinsipp om at egenkapital skal bygges opp med beskattede midler, enten ved at skattlagt overskudd holdes tilbake eller ved at eiere/medlemmer skyter inn sine beskattede midler. Dette prinsipp bør nå gjøres gjeldende også for alle samvirkeforetak.

På bakgrunn av det ovennevnte foreslås det at ordningen med fradrag for avsetninger til felleseid andelskapital avvikles. Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 10-50.

Provenyøkningen som følge av å fjerne det særlige fradraget for visse samvirkeforetak anslås på svært usikkert grunnlag til 30 mill. kroner påløpt i 2005. Fordi samvirkeforetak er etterskuddspliktige, vil denne endringen ikke gi bokførte inntekter før i 2006.

Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2005.

16.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 10-50.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet mener at det fortsatt bør være en skattemessig begunstigelse av visse samvirkeforetak, og går derfor imot Regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 10-50.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at hensynet til nøytralitet i beskatningen tilsier at inntekter bør skattlegges med samme effektive skattesats, uavhengig av eierform. Ordningen med fradrag for avsetninger til felleseid andelskapital for samvirkeforetak innebærer at den effektive skattesatsen på overskudd kan reduseres til 23,8 pst. Ordningen er dermed i strid med nøytralitetsprinsippet, og disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn til Regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 10-50.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett har gått imot Regjeringens forslag på dette punkt. Disse medlemmer viser videre til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet og at det er på bakgrunn av denne disse medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag.