Etter departementets vurdering er det ikke særskilte
hensyn som tilsier at boligbyggelag skal behandles gunstigere skattemessig
enn andre samvirkeforetak eller andre typer foretak. Lagene konkurrerer med
andre boligbyggere, og bør ha de samme konkurransevilkår
som disse. Det kan etter departementets vurdering ikke være
avgjørende at et boligbyggelags midler ikke er eiet av
medlemmene på samme måte som i et aksjeselskap.
Eierforhold har normalt ikke betydning for om økonomisk
virksomhet skal skattlegges fullt ut eller ikke.
Departementet viser også til at det er praktiske problemer
knyttet til gjeldende ligningsmåte for boligbyggelag. I
en del tilfeller kan det være vanskelig å avgjøre
hvilken del av lagets virksomhet som skal prosentlignes, og hvilken
del som skal regnskapslignes etter ordinære regler.
På denne bakgrunn finner departementet det hensiktsmessig
at boligbyggelagenes skattepliktige inntekt fastsettes etter de
alminnelige reglene i skattelovgivningen. Dette innebærer
at boligbyggelag skattlegges på samme måte som
andre virksomheter med begrenset ansvar, dvs. etter de samme reglene
og skattesatsene som gjelder for aksjeselskap. Dette vil føre
til at valg av organisasjonsform gjøres ut fra andre motiv
enn mulige skattefordeler knyttet til en særskilt ligningsmåte.
Særregelen om prosentligning i skatteloven § 10-51
foreslås etter dette opphevet.
For andre samvirkeforetak enn boligbyggelag gjelder særlige
regler om fradragsrett for avsetninger til felleseid andelskapital.
Boligbyggelagene er ikke omfattet av disse særreglene.
Reglene om fradragsrett for avsetninger til felleseid andelskapital
foreslås opphevet med virkning fra og med inntektsåret
2005, jf. kapitlet ovenfor. Forslagene innebærer at boligbyggelag
og andre samvirkeforetak vil bli skattemessig likestilt.
En overgang til ordinær beskatning av regnskapsmessig
overskudd for boligbyggelag, anslås på usikkert
grunnlag å gi økt proveny på i størrelsesorden
50 mill. kroner påløpt i 2005. I og med at boligbyggelag
er etterskuddspliktige, vil denne endringen ikke gi bokførte
inntekter før i 2006.
Departementet antar at en regelendring som foreslått,
vil medføre forenklinger for ligningsmyndighetene. Det
blir unødvendig å gjennomføre både
prosentinntektsberegning og inntektsberegning på ordinær
måte for å undersøke hva som gir lavest
inntekt. Betydningen av å trekke et skille mellom omsetning med
medlemmer og omsetning med andre blir også redusert. Forslaget
innebærer at det er uten betydning for skattleggingen om
inntekter skriver seg fra kapital som er plassert innenfor eller
utenfor den ordinære virksomheten til boligbyggelaget.
Erfaring viser at sistnevnte avgrensing kan være vanskelig å foreta
i praksis.
Etter departementets syn innebærer ikke en endring som
skissert foran overgangsproblemer av særlig art. Boligbyggelagene
kan også i dag skattlegges etter regnskap der dette er
mer gunstig enn skattlegging av den inntekten som vinnes av lagets
formue. Lagene har derfor normalt ført et ordinært
skatteregnskap i tillegg til beregningene av skattepliktig inntekt
etter særreglene i § 10-51. På denne
bakgrunn ser departementet ikke behov for særskilte overgangsregler
ved omleggingen til ordinær overskuddsbeskatning. Det er
de skattemessige, bokførte verdier pr. 31. desember
2004 som skal legges til grunn som ligningsverdier ved overgangen
til obligatorisk regnskapsligning fra 2005.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2005.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å oppheve
skatteloven § 10-51.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Stortinget
har vedtatt en ny lov om boligbyggelag som snart skal tre i kraft.
Boligbyggelagene vil da få den fulle økonomiske
risiko ved utbygging av nye borettslagsprosjekter, og dette forutsetter
oppbygging av egenkapital. Den foreslåtte endringen i beskatningen
av boligbyggelag vil gjøre slik oppbygging vanskelig, fordi
boligbyggelagene ikke har mulighet til å hente inn ny egenkapital
fra eierne. Disse medlemmer mener at boligbyggelagenes
betydelige rolle som brede medlems eide bedrifter begrunner dagens
særskilte skatteregler. Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om å oppheve skatteloven § 10-51.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre mener at det ikke er særskilte
hensyn som tilsier at boligbyggelag skal behandles gunstigere skattemessig
enn andre samvirkeforetak eller andre typer foretak. Disse medlemmer viser
også til at det er praktiske problemer knyttet til gjeldende
ligningsmåte for boligbyggelagene. På denne bakgrunn
finner disse medlemmer det hensiktsmessig at boligbyggelagenes
skattepliktige inntekt fastsettes etter de alminnelige reglene i
skattelovgivningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett har gått
imot Regjeringens forslag på dette punkt. Disse
medlemmer viser videre til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og
Fremskrittspartiet og at det er på bakgrunn av denne disse
medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag.