Etter gjeldende rett er underkurs ved førtidig innfrielse
av fastrentelån alltid fradragsberettiget hos profesjonelle,
næringsdrivende långivere, men ikke skattepliktig
inntekt hos låntaker (forbruker) som har tatt opp lånet
uten tilknytning til næringsvirksomhet. Samtidig vil slike
låntakere ha full fradragsrett ved eventuell innfrielse
av fastrentelånet mot overkurs.
De asymmetriske løsninger etter gjeldende rett benyttes
aktivt, og antagelig også effektivt, i finansnæringens
markedsføring av tilbud om fastrentelån. En førtidig
innfrielse av fastrentelån til underkurs er attraktiv for
begge parter. Långiver får fradrag for tapet og
kan låne ut pengene på nytt til høyere
rente. Låntaker utenfor næringsvirksomhet mottar
underkursen skattefritt. Den foreliggende asymmetri leder også til
at førtidig innfrielse av fastrentelån utenfor
næring blir skattemessig fordelaktig for låntaker
uansett hvordan markedsrenten utvikler seg.
Låntakers manglende skatteplikt for underkurs ved innfrielse
av fastrentelån uten tilknytning til låntakers
næringsvirksomhet synes utilsiktet og ubegrunnet.
Departementet foreslår derfor å innføre
skatteplikt for underkurs som långiver godtgjør
låntaker ved førtidig innfrielse av fastrentelån
også utenfor næring.
Forslaget innebærer at man oppnår symmetrisk skattemessig
behandling av inntekt og utgift knyttet til førtidig innfrielse
av fastrentelån mellom profesjonelle långivere
og låntakere som tar opp fasterentelån utenfor
næring (forbrukere). Samtidig innføres symmetrisk
behandling av låntakere generelt, slik at førtidig
innfrielse av fastrentelån alltid vil medføre
krav om inntektsføring av eventuell underkurs eller rett
til fradrag for overkurs.
Lovendringen foreslås å tre i kraft straks
med virkning fra 1. januar 2005. Det vises til utkast til skatteloven § 5-1
nytt tredje ledd.
Underkurs ved innfrielse av fastrentelån oppstår når
markedsrenten øker sett i forhold til fastrenten som lånet
er avtalt til. Med den siste tids rentereduksjoner antar departementet
at innfrielse av fastrentelån til underkurs foregår
i svært begrenset omfang. Forslaget anslås derfor å ha
en begrenset provenyeffekt. Over tid vil innføring av skatteplikt
på dette punktet imidlertid kunne gi en viss provenyøkning, da
låntakerne ikke lenger vil kunne motta en skattefri gevinst.
Forslaget kan enkelt innarbeides i administrative rutiner og
antas ikke å medføre administrative ulemper av
betydning verken for långiverne, låntakerne eller
ligningsmyndighetene.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til skatteloven § 5-1 nytt tredje ledd.