Kapitaltilførsel i form av innskudd av aksjekapital
gir vanligvis ikke umiddelbar fradragsrett for aksjonæren.
Eventuelt tap gir i utgangspunktet rett til fradrag først
når aksjen realiseres. Aksjonærbidraget er en
måte å fremskynde fradragsretten for aksjonæren
på. I prinsippet er det ikke sterke grunner til en slik
fremskynding av aksjonærens fradragsrett.
Det er et vilkår etter aksjonærbidragsreglene
at selskapet som mottar bidraget driver ny virksomhet. I dette ligger
det at ordningen gjelder underskudd i aksjeselskapet i stiftelsesåret
og de påfølgende fire inntektsår. Dersom
selskapets virksomhet anses å være en videreføring
av tidligere drevet næringsvirksomhet, er vilkåret
ikke oppfylt. Det samme gjelder hvis selskapet i en periode etter
stiftelsen viderefører eldre virksomhet før det
starter opp ny virksomhet.
Det er særlig vurderingen av hva som er ny virksomhet
som kan være vanskelig å foreta i praksis.
Ordningen med aksjonærbidrag har gjennomgående
vært benyttet i svært liten grad.
På denne bakgrunn foreslår Finansdepartementet at
ordningen med aksjonærbidrag oppheves. Lovendringen vil
medføre at midler som aksjonæren skyter inn i
selskapet skal behandles på vanlig måte som innbetaling
av aksjekapital eller overkurs, selv om selskapet driver ny virksomhet.
Selskapets plikt til å inntektsføre innbetalingen,
som motpost til aksjonærens fradragsføring, faller
da bort.
Skatteloven § 10-23 inneholder bestemmelser om
bortfall av fradragsrett og tilbakeføring av fradrag. Aksjonærens
rett til fradrag bortfaller i dag ved fusjon eller fisjon i stiftelsesåret
eller de påfølgende fire kalenderår.
Videre skal innrømmede fradrag delvis tilbakeføres
til skattlegging dersom en aksjonær overdrar aksjeposten
helt eller delvis eller tar bopel utenfor riket innen tre år
etter utløpet av det siste året da fradrag er
innrømmet, eller selskapet fusjonerer eller fisjonerer
i etableringsperioden eller innen tre år etter utløpet
av etableringsperioden.
Departementet foreslår at reglene om tilbakeføring
av innrømmede fradrag videreføres i form av overgangsbestemmelser
til skatteloven § 10-23, slik at innrømmede
fradrag ikke forblir endelige dersom vilkårene, slik de
er utformet i dag, må anses brutt.
Forslaget antas å kunne gi en provenyøkning
på 15 mill. kroner påløpt og 12 mill.
kroner bokført i 2005. Det vil videre innebære
administrative forenklinger for skatteetaten.
Lovendringene foreslås å tre i kraft straks
med virkning for underskudd fra og med inntektsåret 2005.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag til opphevelse av skatteloven §§ 8-18
annet ledd, 10-20 til og med 10-25, samt endring av skatteloven § 12-12
annet ledd bokstav d og tredje ledd bokstav d og tilhørende
overgangsregler.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til
at de nåværende regler om aksjonærbidrag
er en måte å fremskynde en fradragsrett for aksjonærer
på, og at det rent prinsipielt ikke er sterke grunner til å fremskynde
et slikt fradrag. Disse medlemmerstøtter derfor de foreslåtte
endringer i skattelovens regler for aksjonærbidrag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2004-2005) kapittel 2 og går mot de foreslåtte
endringene om opphevelse av skattereglene om aksjonærbidrag
i skatteloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært
til forslag som følger av avtalen.