Fra 1. januar 2004 er det innført en generell
kompensasjonsordning for merverdiavgift i kommunesektoren.
Den generelle kompensasjonsordningen er hjemlet i lov 12. desember
2003 nr. 108 om kompensasjon for merverdiavgift til kommuner, fylkeskommuner mv.
(kompensasjonsloven). Etter departementets vurdering er det ønskelig å gjøre
enkelte mindre endringer i denne loven.
Det er for det første ønskelig å utvide
kommunenes foreldelsesfrist ved innsendelse av kompensasjonskrav
til fylkesskattekontoret noe. Ifølge kompensasjonsloven § 7
første ledd skal kompensasjonsoppgaven være kommet
fram til fylkesskattekontoret innen en måned og ti dager
etter utløpet av hver periode. Kompensasjonsloven § 10
angir særlige regler i forhold til foreldelsesloven om
når et kompensasjonskrav som ikke er fremsatt innen fristen
i § 7 første ledd foreldes. For virksomheter
som nevnt i kompensasjonsloven § 2 bokstav a,
det vil si kommuner og fylkeskommuner, vil kompensasjonskravet være foreldet
når det ikke er fremsatt innen den frist for innsendelse
som følger av § 7 første ledd.
Den strenge foreldelsesfristen for kommuner og fylkeskommuner
har sin bakgrunn i behovet for forutberegnelighet med hensyn til
størrelsen på kompensasjonskravene fra disse virksomhetene.
Slik fristen er utformet medfører den imidlertid at kommunene
og fylkeskommunene kan miste enkelte krav.
For å avhjelpe denne situasjonen går departementet
inn for at foreldelsesfristen i kompensasjonsloven § 10
tredje ledd utvides slik at den sammenfaller med fristen for å sende
inn kompensasjonskrav for neste periode. Dette vil innebære
at dersom en kommune unnlater å sende inn et kompensasjonskrav som
etter kompensasjonsloven § 6 siste ledd skal henføres
til én periode, vil ikke dette kravet være foreldet
før en måned og ti dager etter utløpet
av den påfølgende periode. Siden kommunens og
fylkeskommunens utelatelser ved denne ordningen vil bli rettet i
neste periode og slike feil etter kort tid vil fordele seg jevnt
over periodene, vil det fortsatt foreligge forutberegnelighet med
hensyn til de krav som fremsettes.
Utvidelsen av foreldelsesfristen for kommunesektoren gjør
det nødvendig å også gjøre en
endring i kompensasjonsloven § 9 tredje punktum,
slik at det fremgår at med de begrensninger som følger
av foreldelsesreglene i § 10 gjelder adgangen
til å ta krav med på neste oppgave også for
kommuner og fylkeskommuner. For å klargjøre når
utbetaling av kompensasjon skal skje i tilfeller hvor krav tas med
i oppgaven for en senere periode, foreslår departementet videre
et nytt fjerde punktum i § 9 hvor det fremgår at
utbetaling skal skje innen tre uker etter at fristen for denne perioden
er utløpt.
Det er også behov for å gjøre en endring
i kompensasjonsloven § 3 der det i annet ledd
bl.a. fremgår at det ytes kompensasjon for merverdiavgift
ved kjøp av tjenester fra utlandet. Ifølge merverdiavgiftsloven § 65
bokstav a kan departementet gi forskrift om at det skal betales
avgift av tjenester som innføres fra utlandet, Svalbard
eller Jan Mayen. Det foreslås at kompensasjonsloven § 3
annet ledd presiseres slik at det, i tillegg til tjenester kjøpt
fra utlandet, også gis kompensasjon for tjenester kjøpt
fra Svalbard og Jan Mayen. Slik forskrift er gitt 15. juni
2001, jf. forskrift (Nr. 121) om merverdiavgift ved kjøp
av tjenester fra utlandet.
Departementet legger til grunn at endringene i kompensasjonsloven
ikke gir vesentlige provenyvirkninger eller administrative virkninger.
Departementet viser til forslag til endring av annet ledd i kompensasjonsloven § 3,
nytt tredje og fjerde punktum i § 9 og til forslag
til endring av tredje ledd i § 10.
Det foreslås at endringene trer i kraft 1. januar 2005.
Dette innebærer at utvidelsen av foreldelsesfristen for
kommunesektoren gjelder for anskaffelser som foretas etter dette
tidspunkt.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring av annet ledd i kompensasjonsloven § 3, nytt
tredje og fjerde punktum i § 9 og til forslag
til endring av tredje ledd i § 10.