De fleste pendlerboliger vil i dag ha muligheter for matlaging,
og en kan dermed ikke se at det må innebære et
dyrere kosthold å opprettholde et vanlig kosthold med de
nødvendige måltider fordelt på to boliger
(dels i hjemmet, dels i pendlerboligen). Departementet kan derfor
ikke se at kostnadene til mat bør være fradragsberettigede
merkostnader på grunn av pendlingen. Matkostnadene bør
i stedet anses som ordinære privatutgifter.
Departementet legger derfor frem forslag om å fjerne
fradragsretten for merkostnader til kost for pendlere som må bo
utenfor det faste bostedet.
For å sikre en skattemessig likebehandling foreslås
det at også arbeidsgivers dekning av utgifter til kost
for pendlere inntil de satser som årlig fastsettes av Skattedirektoratet
ikke lenger skal være skattefri. Forslaget innebærer
også at det ikke lenger vil være adgang til å kreve
fradrag eller motta skattefri godtgjørelse til dekning
av kost for EØS-pendlere.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 6-13
første ledd. Forslaget innebærer at det må foretas
flere forskriftsendringer og endringer i Skattedirektoratets takseringsregler.
Avviklingen av fradraget for kost og skattefritaket for godtgjørelse
til kost, anslås på usikkert grunnlag å øke
provenyet med i størrelsesorden 180 mill. kroner påløpt
og 150 mill. kroner bokført i 2005. De økonomiske
virkningene av forslaget er nærmere omtalt i St.prp. nr.
1 (2004-2005) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Regjeringen foreslår at lovendringen trer i kraft straks
og med virkning fra og med inntektsåret 2005.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag til endring av skatteloven § 6-13
første ledd.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre mener at pendlere
i dag bor slik at matutgifter ikke utgjør en ekstrakostnad,
men bør ansees som privatutgifter. Disse medlemmer slutter
seg derfor til forslaget om å fjerne fradragsretten for
merkostnader til kost for pendlere som må bo utenfor sitt
faste bosted og at arbeidsgivers dekning av slike utgifter blir
skattepliktig slik at det blir skattemessig likebehandling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Kystpartiet mener at det skal være fradrag for
kostnader til inntekts ervervelse og at pendlerfradraget er et slikt fradrag.
Selv om de fleste pendlere i dag har muligheter for matlaging, vil
det være en ekstrakostnad knyttet til det å ha
to husholdninger. Disse medlemmer ser verdien av
et fleksibelt arbeidsliv, der folk er villige til å ta
seg jobb på andre steder enn der de bor. Disse medlemmer mener
dette også er positivt for bosettingen i distriktene. Disse
medlemmerønsker derfor å beholde
fradaget for kost til pendlere, og går imot Regjeringens
forslag til endringer av skatteloven § 6-13 første
ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett har gått
imot Regjeringens forslag på dette punkt. Disse
medlemmer viser videre til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og
Fremskrittspartiet og at det er på bakgrunn av denne disse
medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kystpartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) kapittel 2.