Regjeringen fremmer i proposisjonen forslag om å innføre
felles foreldreansvar for samboende foreldre når farskapet
er erkjent etter reglene i barneloven § 4 og foreldrene
har underskrevet en samboererklæring som er sendt til folkeregisteret.
Felles foreldreansvar for samboere vil føre til en større
grad av rettslikhet mellom barn av samboere og gifte. Forslaget
innebærer at foreldrenes egenerklæring om samboerskap
skal være bestemmende for om de regnes som samboere i forhold
til etablering av felles foreldreansvar.
Det fremgår av proposisjonen at i dag fødes
ca. 50 pst. av norske barn av ugifte foreldre.
Proposisjonen viser til at under behandlingen av Ot.prp. nr.
29 (2002-2003) om nye saksbehandlingsregler i barnefordelingssaker
for domstolen mv., berørte familie-, kultur- og administrasjonskomiteen også felles
foreldreansvar. I Innst. O. nr. 96 (2002-2003) fattet komiteen følgende
vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen fremme lovproposisjon som
gir samboende foreldre foreldreansvar på lik linje med
gifte."
Regjeringen foreslo i St.meld. nr. 29 (2002-2003) om familien
- forpliktende samliv og foreldreskap (Familiemeldingen) å innføre
felles foreldreansvar for samboere når farskapet er erkjent
og godtatt skriftlig av mor og paret har erklært at de
bor sammen. Dette er langt på vei i tråd med Samboerutvalgets
forslag når det gjelder foreldreansvar.
Da Stortinget behandlet Familiemeldingen i november 2003 fattet
komiteen i Innst. S. nr. 53 (2003-2004) følgende anmodningsvedtak:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
til endringer om felles foreldreansvar for samboere når
farskap er erkjent og partene har erklært at de bor sammen."
Gifte foreldre har felles foreldreansvar for barn de har felles,
jf. barneloven § 34 første ledd.
Når foreldrene ikke er gift, har mor i utgangspunktet
foreldreansvaret alene. Foreldrene kan avtale at de skal ha felles
foreldreansvar eller at far skal ha foreldreansvaret alene. Avtalen
må sendes til folkeregisteret for å være
gyldig.
Proposisjonen inneholder en gjennomgang av utenlandsk rett på området.
Proposisjonen viser til Samboerutvalgets forslag (NOU 1999:25)
som vedrørende felles foreldreansvar for samboende foreldre
foreslo en lovendring hvorved farskap og morskap til barn som fødes
av foreldre som ikke er gift, etableres gjennom en felles skriftlig
erklæring hvor de tilkjennegir at det er deres felles barn,
og at de lever sammen. Utvalget foreslo videre at samboerforeldre
som skriftlig bekrefter at det er deres felles barn, og at de lever
sammen, i kraft av loven får felles foreldreansvar til
barnet.
Utvalget gikk inn for en regel der samboere som skriftlig bekrefter
at det er deres felles barn og at de lever sammen, får
felles foreldreansvar.
Samboerutvalgets forslag ble sendt på høring.
Ingen høringsinstanser uttalte seg negativt til forslaget.
Departementet foreslår at samboende foreldre gis felles
foreldreansvar for felles barn når farskapet er erkjent
etter reglene i barneloven § 4 og paret skriftlig
har erklært at de bor sammen.
Departementet legger videre til grunn at Stortinget i sin behandling
av Familiemeldingen (St.meld. nr. 29 (2002-2003)) ikke har ment å forandre
reglene for fastsettelse av farskap for barn født av ugifte
foreldre. Når barnets foreldre ikke er gift, fastsettes
farskapet ved at den som moren har oppgitt som far erkjenner farskapet,
eller at moren godkjenner farskapserkjennelsen
skriftlig. I samboertilfeller vil mor normalt ha oppgitt samboeren
som far til barnet, og det er derfor ikke nødvendig at
mor godkjenner farskapserkjennelsen. Der mors samboer ikke er far
til barnet, vil han verken få farskapet til eller foreldreansvaret
for barnet.
At det legges til rette for felles foreldreansvar for samboere
vil føre til en større grad av rettslikhet mellom
barn av samboere og gifte. De internasjonale menneskerettskonvensjonene
til beskyttelse av barn tilsier også størst mulig
rettslikhet; både FN-konvensjonen om barns rettigheter
og den europeiske menneskerettskonvensjonen bygger på at
barn av samboerforeldre og gifte foreldre skal stilles mest mulig likt.
Forslaget forutsetter at foreldrenes egenerklæring om
samboerskap skal være bestemmende for om de regnes som
samboere i forhold til etablering av felles foreldreansvar.
Med samboere menes normalt par som bor sammen i en felles husholdning
i et ekteskapslignende forhold. Det er denne gruppen som skal gis
felles foreldreansvar for felles barn. Av hensyn til paret selv
og barna er det ønskelig at flest mulig par som faktisk
er samboere, kommer inn under regelverket om felles foreldreansvar.
Samboerskapets uformelle karakter gjør det vanskeligere å ha
oversikt over denne gruppen enn ektepar. Samboerskap kan ikke konstateres
med enkle og formelt observerbare kjennetegn slik tilfellet er med ekteskap.
Forslaget om at felles foreldreansvar skal bygge på parets
egenerklæring av samboerskapet innebærer at det
er parets egen definisjon av forholdet som vil være avgjørende.
Partene selv vet best om det foreligger et samboerforhold. Etter
departementets oppfatning er det på dette området
ikke nødvendig å stille krav om kontroll av opplysninger
om felles bosted, f.eks. ved felles adresse i folkeregisteret. Det
er heller ikke nødvendig å stille krav om forholdets
varighet når paret har felles barn.
Når farskap er gyldig erkjent - enten ved at den oppgitte
barnefaren har erkjent farskapet eller at moren skriftlig har godtatt
farens erkjennelse, jf. barneloven § 4, kan samboende
foreldre erklære sin sivilstatus som samboere og derved
få felles foreldreansvar for felles barn. Dette er en løsning
som er enkel å praktisere og som også legger til
rette for å fange opp flest mulig par som faktisk er samboende.
Samboende foreldre skal ikke, som i dag, ta stilling til om far
skal ha del i foreldreansvaret og inngå særskilt
avtale om dette. Det er utelukkende samboererklæringen
som er avgjørende.
Samboende foreldre som ikke erklærer samboerforholdet
vil ikke få automatisk felles foreldreansvar. Mor vil i
så fall ha foreldreansvaret alene. Paret kan imidlertid
erklære samboerskapet på et senere tidspunkt eller
inngå avtale om felles foreldreansvar. I tilfeller av uenighet
mellom partene kan hver av dem reise sak for domstolene om foreldreansvaret.
Departementet foreslår at felles foreldreansvar som
følge av samboererklæringen må registreres
i folkeregisteret for å være gyldig, på samme
måte som ved avtaler om felles foreldreansvar. En registrering av
foreldreansvaret vil gjøre det enkelt dokumenterbart, noe
som er nødvendig for mange praktiske formål, bl.a.
for utstedelse av pass. En samboererklæring som partene
ikke sender til folkeregisteret, vil altså ikke gi felles
foreldreansvar. Samboererklæring som undertegnes i forbindelse
med farskapserkjennelsen vil bli sendt til folkeregisteret av den
offentlige instansen som mottar erkjennelsen.
Departementet understreker at folkeregisteret skal registrere
selve foreldreansvaret og ikke samboerskapet. Folkeregisteret skal
legge erklæringen om samboerskapet og det derav følgende
felles foreldreansvar til grunn, uten realitetskontroll av samboerskapet
mht. felles adresse. Vilkåret i loven er at foreldrene
har erklært at de er samboere, og at det er selve erklæringen
og dennes registrering som er rettsstiftende. Folkeregisteret må imidlertid
kontrollere at farskapet er erkjent i samsvar med barnloven § 4.
Det kan reises spørsmål om foreldrene må være samboere
ved barnets fødsel, eller om det er tilstrekkelig at de
er samboere på tidspunktet for farskapserkjennelsen. Departementet
legger til grunn at det er mest hensiktsmessig at det er tidspunktet
for farskapserkjennelsen som bør være
avgjørende for samboererklæringen, ettersom samboerfedre
som erkjenner farskap under svangerskapet ikke bør måtte
vente til barnet er født for å fylle ut en ny
blankett vedrørende samboerskap. Det bør imidlertid
være adgang til å sende en egenerklæring
om samboerskap på et senere tidspunkt.
En samboererklæring signert før farskapserkjennelsen
bør av praktiske hensyn ikke kunne legges til grunn når
det gjelder felles foreldreansvar. Det vil i disse tilfellene være
vanskelig å sette en absolutt grense for når samboererklæringen
skulle bestemme foreldreansvaret; fra svangerskapets start eller
også samboererklæringer fra før svangerskapet?
I tilfeller hvor farskap er erkjent og foreldrene som følge
av dette har fått felles foreldreansvar, kan det oppstå situasjonen
hvor foreldrene flytter fra hverandre før barnet blir født.
I disse tilfellene har foreldrene hatt et så vidt nært
forhold at departementet mener at begrunnelsen som brukes for at
ugifte mødre skal ha foreldreansvaret alene, ikke kan benyttes.
Også i tilfeller hvor foreldrene har erkjent at de er samboere
og en av dem senere angrer seg, bør erkjennelsen være
bindende, også i tilfeller hvor den som ønsker å gå fra
erkjennelsen gjør dette før barnet er født.
Samboende foreldre som flytter fra hverandre vil i likhet med
gifte fortsatt ha felles foreldreansvar. Dersom de ønsker
det, kan de avtale et en av dem skal ha foreldreansvaret alene.
En slik avtale må sendes til folkeregisteret for å være
gyldig. Det kan også fastsettes ved dom at en av foreldrene
skal ha foreldreansvaret alene når foreldrene ikke lenger
bor sammen.
Departementet presiserer at ugifte foreldre som ikke bor sammen
fortsatt kan avtale felles foreldreansvar.