Departementet har nå gjennomgått forslaget
til lovtekst fra komiteen og lovteknisk bearbeidet denne noe. Departementet
har lagt følgende til grunn for forslaget til lovtekst:
Det lages en egen bestemmelse om erkjennelse av
farskap for samboere. De som skal falle inn under denne bestemmelsen
må være samboere og ha felles adresse i folkeregisteret
eller har sendt melding om samboerskap til folkeregisteret.
Bestemmelsen er foreslått tatt inn som nytt tredje ledd
i gjeldende § 4. Dersom det er ønskelig
med en egen paragraf, kan det foreslåtte nye tredje leddet
gjøres til ny § 3a
Vedgåing av farskap for sambuarar. Henvisningen i
tredje punktum må i så fall endres til § 4
andre stykket andre punktum. Dette er lovteknisk mindre heldig.
Morens samboer skal kunne erkjenne farskap uten at moren
må oppgi ham som far eller samtykke. Dersom moren er uenig
i farskapet, skal saken oversendes det offentlige som skal fastsette
farskapet.
Foreldre som er samboere skal ha felles foreldreansvar for
felles barn.
Departementet har laget en forskriftshjemmel for å evt.
kunne regulere spørsmål som oppstår i
ettertid.
Departementet har følgende forslag til lovtekst:
§ 4. Vedgåing av farskap.
Når farskap ikkje følgjer av reglane i § 3,
kan faren vedgå farskap under svangerskapet eller etter
at barnet er født.
Faren skal vedgå farskapen skriftleg anten i fødselsmeldinga
eller ved personleg frammøte for
a) folkeregisteret
b) tilskotsfuten, fylkestrygdekontoret eller dommaren
c) norsk diplomatisk eller konsulær tenestemann, dersom
faren er i utlandet
d) skipsføraren, dersom faren er om bord på norsk skip
i utanriksfart
e) utanlandsk styresmakt, når Kongen har fastsett det,
eller
f) jordmor eller lege ved svangerskapskontroll.
Vedgåing etter dette stykket gjeld berre når
mora har godteke henne skriftleg, eller ho er gjeven av den som
mora har gjeve opp som far.
Dersom sambuarar er folkeregistrerte på same adresse
eller erklærer i melding til folkeregisteret at dei bur
saman, kan sambuaren til mora vedgå farskapen etter paragrafen
her, utan at mora medverkar etter andre stykket andre punktum. Mora
skal få melding om vedgåinga. Dersom partane er
usamde om farskapen, skal det offentlege fastsetje farskapen, jf. § 5.
Departementet kan gje nærare reglar i forskrift.
Vedgåing kan dessutan gjevast ved påteikning
på farskapsførelegg.
Er den som vil vedgå farskapen under 18 år,
må også dei som har foreldreansvaret for han,
skrive under vedgåinga.
§ 35 kan lyde:
Når foreldra ikkje er gifte eller
bur saman, jf § 39, har mora foreldreansvaret åleine.
Foreldre som bur saman har foreldreansvaret saman
for sams barn.
Foreldra som ikkje er gifte eller har foreldreansvaret
saman etter andre ledd, kan likevel etter avtale gje melding
til folkeregisteret om at dei skal ha foreldreansvaret saman eller
at faren skal ha foreldreansvaret åleine.
Har ugifte foreldre foreldreansvaret saman, men barnet bur fast
berre saman med den eine, gjeld reglane i § 37.
§ 39 kan lyde:
Avtale eller avgjerd om foreldreansvaret skal meldast til folkeregisteret.
Avtale om foreldreansvar som ikkje er meldt til folkeregisteret
er ikkje gyldig. Dersom farskap er fastsett
og foreldra er folkeregistrerte på same adresse eller erklærer
i melding til folkeregisteret at dei bur saman, skal folkeregisteret
registrera at foreldra har foreldreansvaret saman.
Departementet vil påpeke følgende problemer som
oppstår ved dette lovendringsforslaget:
Folkeregisteret foretar ingen kontroll
av melding om flytting. Det kan oppstå situasjoner der
det som er registrert i folkeregisteret ikke stemmer med realiteten.
Feilmarginen ved fastsettelse av farskap kan bli større.
Dersom moren skal kunne motsette seg farskapserkjennelsen,
må hun bli varslet om farskapet og gis en frist til å uttale
seg. Hva skal skje med farskapet fram til fristen er utløpt?
Skal farskapet bli fastsatt ved mannens erkjennelse og senere endres,
eller skal farskapet først bli gyldig fastsatt når
fristen er utløpt og moren ikke har reagert?
Det blir mer komplisert for brukerne (mor og far, jordmødre,
trygdekontor) å forholde seg til et nytt alternativ mht.
farskapserkjennelse, flere blanketter mv.
Forslag til §§ 35 andre ledd
og 39 må bare gjelde barn som er født etter lovens
ikrafttredelse. Det blir svært inngripende dersom det skal
fastsettes felles foreldreansvar for alle barn hvor foreldrene har
felles adresse i folkeregisteret. Administrativt vil det trolig
være en svært ressurskrevende oppgave, ettersom
man da ville måtte gjennomgå registreringen av
alle barn med ugifte foreldre, og registrere felles foreldreansvar
for disse. Det er uklart om dette ville være praktisk mulig.
Lovforslaget reiser mange kompliserte juridiske spørsmål,
og det er vanskelig å overskue alle konsekvenser. Derfor
mener jeg at forslaget burde vært grundig utredet og også sendt
på høring i samsvar med vanlig prosess for lovutvikling.
Jeg viser for øvrig til mitt brev av 4. april om denne
saken.