10. Informasjon og drøfting

10.1 Sammendrag

Departementet foreslår nye generelle regler om informasjon og drøfting med virksomhetens tillitsvalgte. Bakgrunnen for dette er at Norge etter EØS-avtalen er forpliktet til å implementere EU-direktivet om informasjon og konsultasjon (direktiv 2002/14/EF). Reglene skal danne en generell minstestandard for informasjon og drøfting i virksomhetene. De nye reglene skal ikke medføre endringer i andre regler om informasjon og drøfting. Retten til informasjon og drøfting skal være en kollektiv rettighet som gjelder tillitsvalgte og ikke den enkelte arbeidstaker.

Departementet foreslår i § 8-1 første ledd at reg­lene får anvendelse for virksomheter som jevnlig sysselsetter minst 50 arbeidstakere. Det er naturlig å legge til grunn samme regler om anvendelsesområdet for reglene om informasjon og drøfting som for reg­lene om plikt til samarbeid om helse-, miljø- og sikkerhetsspørsmål. Grensen på 50 arbeidstakere følger også av EU-direktivet artikkel 3 nr. 1 bokstav a.

Departementet foreslår i § 8-2 første ledd bestemmelser om hva plikten til informasjon og drøfting skal omfatte.

Departementet foreslår i § 8-2 andre ledd at det i tillegg til direktivets regler, tas inn et krav om at informasjon og drøfting om sysselsettingssituasjonen og om beslutninger om arbeidsorganisering og ansettelsesforhold skal skje "så tidlig som mulig".

Departementet foreslår i § 8-3 at det lovfestes reg­ler om arbeidsgivers adgang til å pålegge tillitsvalgte og rådgivere taushetsplikt, og eventuelt unnlate å gi informasjon eller gjennomføre drøfting av spørsmål/forhold i saker som omhandler fortrolige opplysninger.

Departementet mener at partene bør ha stor avtalefrihet i forhold til hvordan informasjon og drøfting skal gjennomføres i virksomheten.

Departementet foreslår på denne bakgrunn en adgang til å fravike bestemmelsene i § 8-2 om gjennomføringsmåten ved tariffavtale, jf. forslagets § 8-2 fjerde ledd. § 8-1 om plikten til informasjon og drøfting vil fortsatt gjelde.

Etter departementets oppfatning vil informasjons- og drøftingsprosedyrene i stor utstrekning bli regulert i tariffavtaler mellom partene. De foreslåtte bestemmelsene i §§ 8-1 følgende vil fungere som standardbestemmelser som kan danne et utgangspunkt og minstekrav for slike avtaler.

Departementet foreslår en regel i § 8-3 tredje ledd om at hvis arbeidsgiver krever taushetsplikt eller unnlater å gi informasjon eller gjennomføre drøfting, kan de tillitsvalgte eller alternativt en femdel av arbeidstakerne bringe saken inn for Bedriftsdemokratinemnda. Nærmere regler om Bedriftsdemokratinemndas virksomhet og kompetanse i slike tvister fastsettes i forskrifter.

10.2 Komiteens merknader

Komiteen støtter Regjeringens forslag til nye bestemmelser for å implementere EU-direktivet om informasjon og konsultasjon (Direktiv 2002/14/EF). Komiteen vil understreke at de nye bestemmelsene ikke skal medføre endringer i andre regler om informasjon og drøfting. Komiteen vil også framheve at de nye reglene ikke skal komme i veien for å videreføre løsninger som partene er blitt enige om og som fungerer. Det skal derfor fortsatt være stor avtalefrihet i forhold til hvordan informasjon og drøfting skal gjennomføres i virksomheten, jf. forslag til § 8-2 fjerde ledd.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet anser informasjons- og drøftingsplikten mellom arbeidsgiver og de ansatte som så viktig, at den ikke bør avgrenses til virksomheter som jevnlig sysselsetter minst 50 arbeidstakere, jf. forslaget til § 8-2 fjerde ledd. Minstekriteriet for når arbeidsgiver har informasjons- og drøftingsplikt bør heller være at det er oppnevnt tillitsvalgte ved virksomheten.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"§ 8-1 skal lyde:

(1) I virksomheter der det er oppnevnt tillitsvalgte, skal arbeidsgiver informere om og drøfte spørsmål av betydning for arbeidstakernes arbeidsforhold med arbeidstakernes tillitsvalgte."