Etter arbeidsmiljøloven § 25 skal
det i utgangspunktet velges verneombud i alle virksomheter. I virksomheter
med mindre enn ti ansatte kan det skriftlig avtales en annen ordning.
I slike bedrifter kan Arbeidstilsynet etter en konkret vurdering
fastsette at det likevel skal være verneombud.
Regler om arbeidsmiljøutvalg er gitt i arbeidsmiljøloven § 23.
Nærmere regler om valg, sammensetning og funksjonstid er
fastsatt i forskrift om verneombud og arbeidsmiljøutvalg.
Departementet er enig med et samlet Arbeidslivslovutvalg
i at verneombudenes rolle og oppgaver knyttet til arbeidsmiljøsamarbeidet
i hovedsak bør videreføres slik de er i dag.
Verneombudenes behov for konkret veiledning om sin stilling må tillegges
stor vekt ved lovens utforming. Departementet mener imidlertid at
en detaljert lovfesting av verneombudets oppgaver ikke er nødvendig
for å sikre dette. Det vises her til at gjeldende forskrift
om verneombud og arbeidsmiljøutvalg er et vel så kjent
"arbeidsredskap" for verneombudene som det loven er. Departementet
mener derfor at de nødvendige presiseringer med hensyn
til verneombudets oppgaver og funksjon i stedet bør fremkomme
av forskrift.
Det foreslås at loven, som i dag, skal regulere når virksomheten
skal ha verneombud, verneombudets hovedoppgaver, verneombudets plikt
til å melde fra om forhold som kan medføre ulykkes-
og helsefare samt verneombudets rett til å stanse farlig
arbeid. Departementet foreslår at enkelte detaljbestemmelser ikke
videreføres i en ny lov, jf. forslag til §§ 6-1
til 6-3.
Departementet foreslår å videreføre
bestemmelsen om hvilke virksomheter som plikter å opprette
et samarbeidsorgan, jf. forslag til § 7-1.
Det bør etter departementets vurdering være
større frihet i virksomhetene med hensyn til hvordan samarbeidet
skal organiseres og gjennomføres, enn det som følger
av dagens regler om arbeidsmiljøutvalg.
Departementet foreslår at kompetansen til å forhandle
og inngå avtale på vegne av arbeidstakerne legges
til hovedverneombudet og tillitsvalgte i den enkelte virksomhet,
jf. forslag til § 7-2 første ledd. Departementet
foreslår en regel om at den/de som skal inngå avtale
om samarbeid skal velges av de ansatte, jf. forslag til § 7-2
tredje ledd.
Departementet mener at det i tillegg til kravene til avtalens
innhold som følger av plikten til å etablere et samarbeid,
bør legges noen ytre rammer for hva en avtale om samarbeid
skal inneholde bestemmelser om, jf. forslag til § 7-2
andre ledd. Dette for å sikre at det faktisk etableres
et samarbeid og for å sikre at lovens intensjoner ivaretas.
Departementet foreslår at det skal etableres et lovbasert
arbeidsmiljøutvalg der partene enten ikke har ønsket å avtale
noe eller ikke har klart å bli enige, jf. forslag til § 7-3.
Dette innebærer at samarbeidsordningen bare vil bli avtaleregulert
der begge parter ser seg tjent med avtalen. For de tilfeller der
det ikke inngås avtale foreslår departementet
at samarbeidet som i dag reguleres i lov og forskrift.
Departementet foreslår at arbeidsmiljøutvalgets oppgave
med å følge virksomhetens systematiske helse-,
miljø- og sikkerhetsarbeid skilles ut i et eget ledd i
forslagets § 7-3 andre ledd. Departementet ønsker
med dette å framheve at rollen som overvåker og bidragsyter
i forhold til virksomhetens systematiske helse-, miljø-
og sikkerhetsarbeid er et særlig viktig ansvarsområde
for arbeidsmiljøutvalget.
Departementet foreslår at hjemmelen til å fastsette
forskrifter om at det, når særlige forhold gjør
det nødvendig, skal være særskilte lokale
arbeidsmiljøutvalg eller verneombud, eventuelt regionale
verneombud, videreføres, jf. forslag til §§ 6-4
og 7-4.
Departementet mener at opplæringsplikten for vernebud
og medlemmer av samarbeidsorgan eller arbeidsmiljøutvalg
bør videreføres og at den bør gjelde
også for representanter i samarbeidsorgan etablert ved
avtale, jf. forslag til §§ 6-5 og 7-5.
Arbeidsgiver skal sørge for at medlemmer av samarbeidsorganer,
inkludert arbeidsgiver og eventuelt arbeidsgivers representant,
får den opplæring som er nødvendig for
at de kan utføre sine verv på forsvarlig måte.
Departementet foreslår at det i loven stilles krav om
at arbeidsgiver gjennomgår opplæring i helse-, miljø-
og sikkerhetsarbeid, jf. forslag til § 3-5.
Komiteen støtter at verneombudenes
rolle og oppgaver knyttet til arbeidsmiljøsamarbeidet i
hovedsak bør videreføres slik det er i dag.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår å videreføre
arbeidsgivers plikt til å sørge for at verneombud
får den opplæring som er nødvendig for å kunne
utføre vervet på en forsvarlig måte,
og at arbeidsgiver er ansvarlig for utgifter til dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er imot Regjeringens forslag om å gjøre lovgivningen
mindre detaljert ved å flytte store deler av bestemmelsene
ut i forskrift eller veiledninger. Flertallet mener
dette vil gjøre loven mindre brukervennlig både
for virksomhetene og arbeidstakerne, og vil kunne svekke det etablerte
samarbeidet på arbeidsplassene.
På bakgrunn av dette fremmer flertallet følgende
forslag:
"§ 6-1 til § 6-3
skal lyde:
§ 6-1 Plikt til å velge
verneombud
(1) Ved hver virksomhet som går inn under loven skal
det velges verneombud. Ved virksomhet med mindre enn 10 arbeidstakere
kan partene skriftlig avtale en annen ordning, herunder at det ikke
skal være verneombud ved virksomheten. Hvis ikke annet
er fastsatt om tiden for avtalens gyldighet, anses den som sluttet
for 2 år, regnet fra den dagen den ble underskrevet. Direktoratet
for arbeidstilsynet kan, etter en konkret vurdering av forholdene
i virksomheten, fastsette at den likevel skal ha verneombud. Ved virksomhet
med mer enn 10 arbeidstakere kan det velges flere verneombud.
(2) Antallet verneombud fastsettes i forhold til virksomhetens
størrelse, arbeidets art og arbeidsforholdene for øvrig.
Dersom virksomheten består av flere atskilte avdelinger,
eller arbeidet foregår på skift, skal det i alminnelighet
velges minst ett verneombud for hver avdelig eller hvert skiftlag.
Hvert verneområde skal være klart avgrenset og
må ikke være større enn at verneombudet
kan ha full oversikt og ivareta sine oppgaver på forsvarlig
måte.
(3) Virksomhet med mer enn ett verneombud skal ha minst
ett hovedverneombud, som har ansvar for å samordne verneombudets
virksomhet. Hovedverneombudet skal velges blant verneombudene eller andre
som har eller har hatt tillitsverv ved virksomheten.
(4) Arbeidsgiver skal gi melding til det lokale arbeidstilsyn
når verneombud er valgt. Hvem som til enhver tid fungerer
som verneombud ved virksomheten, skal kunngjøres ved oppslag
på arbeidsplassen.
(5) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om antall verneombud, om valg, herunder om vilkår for stemmerett
og valgbarhet, om lokal fagforenings rett til å utpeke
verneombud, og om verneombudets funksjonstid.
§ 6-2 Verneombudets oppgaver
(1) Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser
i saker som angår arbeidsmiljøet. Verneombudet
skal se til at virksomheten er innrettet og vedlikeholdt, og at
arbeidet blir utført på en slik måte at
hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd er ivaretatt
i samsvar med bestemmelsene i denne lov.
(2) Verneombudet skal særlig påse:
a) at maskiner, tekniske innretninger, kjemiske stoffer
og arbeidsprosesser ikke utsetter arbeidstakerne for fare,
b) at verneinnretninger og personlig verneutstyr er til
stede i passende antall, at det er lett tilgjengelig og i forsvarlig
stand,
c) at arbeidstakerne får den nødvendige
instruksjon, øvelse og opplæring,
d) at arbeidet ellers er tilrettelagt slik at arbeidstakerne
kan utføre arbeidet på helse- og sikkerhetsmessig
forsvarlig måte,
e) at meldinger om arbeidsulykker mv. i henholdt til 5-2
blir sendt.
(3) Blir et verneombud kjent med forhold som kan medføre
ulykkes- og helsefare, skal verneombudet straks varsle arbeidstakerne
på stedet, og arbeidsgiveren eller dennes representant
skal gjøres oppmerksom på forholdet dersom verneombudet
selv ikke kan avverge faren. Arbeidsgiveren skal gi verneombudet
svar på henvendelsen. Er det ikke innen rimelig tid tatt
hensyn til meldingen, skal verneombudet underrette Arbeidstilsynet
eller arbeidsmiljøutvalget.
(4) Verneombudet skal tas med på råd
under planlegging og gjennomføring av tiltak som har betydning
for arbeidsmiljøet innenfor ombudets verneområde,
herunder etablering, utøvelse og vedlikehold av virksomhetens
systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, jf. § 3-1.
(5) Verneombudet skal gjøres kjent med alle yrkessykdommer,
arbeidsulykker og tilløp til ulykker innenfor sitt område,
om yrkeshygieniske rapporter og målinger, og om eventuelle
feil og mangler som er påvist.
(6) Verneombudet skal gjøre seg kjent med gjeldende
verneregler, instrukser, pålegg og henstillinger som er
gitt av Arbeidstilsynet eller arbeidsgiveren.
(7) Verneombudet skal delta ved Arbeidstilsynets inspeksjoner
i virksomheten.
(8) Departementet kan i forskrift gi nærmere regler
om verneombudets virksomhet, og om ombudets taushetsplikt. I reglene
kan fastsettes at verneombudet skal utføre oppgaver som
er tillagt arbeidsmiljøutvalget i henhold til § 7-2,
når virksomheten ikke har slikt utvalg. Myndigheten til å treffe
vedtak etter § 7-2 fjerde ledd tredje punktum
og femte ledd, kan ikke tillegges verneombudet.
§ 6-3 Verneombudets rett til å stanse
farlig arbeid
(1) Dersom verneombudet mener at det foreligger umiddelbar
fare for arbeidstakernes liv eller helse, og faren ikke straks kan
avverges på annen måte, kan arbeidet stanses inntil
Arbeidstilsynet har tatt stilling til om arbeidet kan fortsette.
Arbeidet må bare stanses i det omfang verneombudet anser
er nødvendig for å avverge fare.
(2) Stansingen og grunnen til den skal omgående meldes
til arbeidsgiveren eller dennes representant.
(3) Verneombudet er ikke erstatningsansvarlig for skade
som påføres virksomheten som følge av
at arbeidet stanses i henhold til bestemmelsen i første ledd."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti støtter Regjeringens vurdering om at
dagens detaljerte lovbestemmelser om verneombudets oppgaver hører
mer naturlig hjemme i forskrift enn i en lov, og viser til at dette
ikke skal føre til innholdsmessige endringer i verneombudets oppgave.
Disse medlemmer mener at dagens forskrift for
verneombud og arbeidsmiljøutvalg er et minst like godt
og kjent "arbeidsredskap" for disse institusjonene som selve arbeidsmiljøloven
er. Det er rimelig at loven fastsetter overordnede krav, og at mer
detaljerte bestemmelser forskriftsfestes. Etter disse medlemmers syn
er dette mer hensiktsmessig, blant annet fordi det vil være
enklere å forandre en forskrift enn selve loven. Det reduserer
terskelen for å foreta justeringer av detaljerte regler
når skiftende behov gjør dette nødvendig. Disse
medlemmer støtter derfor Regjeringens forslag om å opprettholde de
materielle kravene om verneombud og samarbeid i arbeidsmiljøspørsmål,
men flytte detaljerte regler fra lov til forskrift.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 6-1 til § 6-3
skal lyde:
§ 6-1 Plikt til å velge
verneombud
(1) Det skal velges ett eller flere verneombud i alle virksomheter
som går inn under loven. I virksomhet med færre
enn ti arbeidstakere kan arbeidsgiver og tillitsvalgte skriftlig
avtale en annen ordning, herunder at det ikke skal være
verneombud. Arbeidstilsynet kan, etter en konkret vurdering av forholdene i
virksomheten, fastsette at den likevel skal ha verneombud.
(2) Virksomhet med mer enn ett verneombud skal ha minst
ett hovedverneombud. Hovedverneombudet skal samordne verneombudenes
aktivitet.
(3) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om verneombud og hovedverneombud, herunder om valg, organisering
og funksjonstid.
§ 6-2 Verneombudets oppgaver
(1) Verneombudet skal innenfor sitt verneområde:
a) ivareta arbeidstakernes interesser i saker
som angår arbeidsmiljøet,
b) påse at virksomheten er innrettet og vedlikeholdt
og at arbeidet blir planlagt, organisert og utført i samsvar
med bestemmelsene gitt i og i medhold av denne lov,
c) medvirke under planlegging og gjennomføring av
tiltak som har betydning for helse, miljø og sikkerhet,
blant annet ved utøvelse av systematisk helse-, miljø-
og sikkerhetsarbeid.
(2) Blir et verneombud kjent med forhold som kan medføre
ulykkes- eller helsefare, skal verneombudet straks melde fra til
arbeidstakerne på stedet og til arbeidsgiver eller dennes
representant, med mindre verneombudet selv avverger faren.
Arbeidsgiver skal gi verneombudet svar på meldingen. Er
det ikke innen rimelig tid tatt hensyn til meldingen, skal verneombudet
gi underretning til Arbeidstilsynet eller til samarbeidsorgan etter
lovens kapittel 7.
(3) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om verneombudets oppgaver.
§ 6-3 Verneombudets rett til å stanse
farlig arbeid
(1) Dersom verneombudet mener at det er overhengende fare
for arbeidstakernes liv eller helse, og faren ikke straks kan avverges
på annen måte, kan arbeidet stanses inntil Arbeidstilsynet
har tatt stilling til om det kan fortsette. Arbeidet kan bare stanses
i det omfang verneombudet anser det nødvendig for å avverge
fare.
(2) Stansingen og grunnen til den skal omgående meldes
til arbeidsgiver eller dennes representant.
(3) Verneombudet er ikke erstatningsansvarlig for skade
som påføres virksomheten som følge av
at arbeidet stanses etter første ledd."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det fremdeles er behov for at alle større virksomheter
har et organ som fungerer som et forum for samarbeid og medvirkning
i virksomhetenes arbeid med helse, arbeidsmiljø og sikkerhet,
slik formålet er med dagens regler om arbeidsmiljøutvalg. Flertallet mener
det fortsatt skal være mulig å avtale andre ordninger
enn arbeidsmiljøutvalg i de enkelte virksomheter, men mener
ikke det er tungtveiende grunner for å endre dagens regler
om at utgangspunktet er opprettelse av et arbeidsmiljøutvalg.
På bakgrunn av dette fremmer flertallet følgende
forslag:
"§ 7-1 og § 7-2
skal lyde:
§ 7-1 Plikt til å opprette
arbeidsmiljøutvalg
(1) I virksomhet hvor det jevnlig sysselsettes minst 50
arbeidstakere, skal det være arbeidsmiljøutvalg,
der arbeidsgiveren, arbeidstakerne og verne- og helsepersonalet
er representert. Arbeidsmiljøutvalg skal opprettes også i
virksomhet med mellom 20 og 50 arbeidstakere, når en av
partene ved virksomheten krever det. Der arbeidsforholdene tilsier
det, kan Arbeidstilsynet bestemme at det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg
i virksomhet med færre enn 50 arbeidstakere.
(2) Arbeidsmiljøutvalget kan opprette underutvalg.
(3) Det lokale arbeidstilsyn skal ha melding når arbeidsmiljøutvalg
er opprettet. Hvilke personer som til enhver tid er medlemmer av
utvalget, skal kunngjøres ved oppslag på arbeidsplassen.
(4) Arbeidsgiveren og arbeidstakerne skal ha like mange
representanter i utvalget. Lederen for utvalget velges vekselvis
av arbeidsgiverens og arbeidstakernes representanter. Representantene
for verne- og helsepersonalet har ikke stemmerett i utvalget. Ved stemmelikhet
gjør lederens stemme utslaget.
(5) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om arbeidsmiljøutvalget, herunder om sammensetning, valg
og funksjonstid. Departementet kan gi regler at om andre samarbeidsorgan
i virksomheten, på nærmere vilkår, kan
fungere som arbeidsmiljøutvalg.
§ 7-2 Arbeidsmiljøutvalgets
oppgaver
(1) Arbeidsmiljøutvalget skal virke for gjennomføring
av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Utvalget
skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet,
og nøye følge utviklingen i spørsmål som
angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd.
(2) Arbeidsmiljøutvalget skal behandle:
a) spørsmål som angår
bedriftshelsetjeneste og den interne vernetjeneste,
b) spørsmål om opplæring, instruksjon
og opplysningsvirksomhet i virksomheten, som har betydning for arbeidsmiljøet,
c) planer som krever Arbeidstilsynets samtykke i henhold
til § 18-9,
d) andre planer som kan få vesentlig betydning for
arbeidsmiljøet, så som planer om byggearbeider, innkjøp
av maskiner, rasjonalisering, arbeidsprosesser, og forebyggende
vernetiltak,
e) etablering og vedlikehold av virksomhetens systematiske
helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, jf. § 3-1,
f) helse- og velferdsmessige spørsmål
knyttet til arbeidstidsordninger.
(3) Utvalget kan også behandle spørsmål
om arbeidstakere med redusert arbeidsevne, jf. § 4-6.
(4) Utvalget skal gjennomgå alle rapporter om yrkessykdommer,
arbeidsulykker og tilløp til ulykker, søke å finne årsaken
til ulykken eller sykdommen, og se til at arbeidsgiveren treffer
tiltak for å hindre gjentakelse. Utvalget skal
i alminnelighet ha adgang til Arbeidstilsynets og politiets etterforskningsdokumenter.
Når utvalget finner det nødvendig, kan det vedta
at undersøkelser skal foretas av sakkyndige eller granskingskommisjon
som utvalget oppnevner. Arbeidsgiveren kan uten ugrunnet opphold
forelegge vedtaket for Arbeidstilsynet til avgjørelse.
Utvalget skal gjennomgå alle rapporter om yrkeshygieniske
undersøkelser og måleresultater. Før utvalget
behandler rapporter som nevnt i dette ledd, skal medisinske opplysninger
av personlig karakter tas ut av rapportene, med mindre den opplysningen gjelder,
samtykker i at de legges fram for utvalget.
(5) Hvis arbeidsmiljøutvalget finner det påkrevet for å verne
arbeidstakernes liv eller helse, kan utvalget vedta at arbeidsgiveren
skal gjennomføre konkrete tiltak til utbedring av arbeidsmiljøet,
innenfor rammen av bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne lov.
For å klarlegge om det foreligger helsefare, kan utvalget
også vedta at arbeidsgiveren skal utføre målinger
eller undersøkelser av arbeidsmiljøet. Utvalget skal
sette en tidsfrist for gjennomføringen av vedtaket. Hvis
arbeidsgiveren ikke finner å kunne gjennomføre
utvalgets vedtak, skal spørsmålet uten ugrunnet
opphold forelegges for Arbeidstilsynet til avgjørelse.
(6) Arbeidsmiljøutvalget skal hvert år
avgi rapport om sin virksomhet til virksomhetens styrende organer,
arbeidstakernes organisasjoner og Arbeidstilsynet. Direktoratet
for arbeidstilsynet gir nærmere regler om årsrapportens
innhold og utforming.
(7) Departementet kan gi forskrift med nærmere regler
om utvalgets virksomhet, herunder regler om saksbehandlingen og
om taushetsplikt for utvalgets medlemmer.
§§ 7-4 og 7-5 i proposisjonens
forslag blir nye §§ 7-3 og 7-4.
§ 3-3 andre ledd skal lyde:
(2) Bedriftshelsetjenesten skal bistå arbeidsgiver, arbeidstakerne,
arbeidsmiljøutvalg og verneombud med å skape sunne
og trygge arbeidsforhold.
§ 5-1 tredje ledd skal lyde:
(3) Registeret skal være tilgjengelig for Arbeidstilsynet,
verneombud, bedriftshelsetjeneste og arbeidsmiljøutvalg."
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er uenig i Regjeringens
forslag om å fjerne retten til å ta den nødvendige opplæring
ved kurs som arbeidstakernes organisasjoner arrangerer, og fremmer
forslag i tråd med dette:
"§ 6-5 første ledd skal lyde:
(1) Arbeidsgiver skal sørge
for at verneombud får den opplæring som er nødvendig
for å kunne utføre vervet på forsvarlig
måte. Verneombud har rett til å ta den nødvendige
opplæringen ved kurs som arbeidstakernes organisasjoner
arrangerer. Departementet kan i forskrift stille nærmere
krav til opplæringen."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti støtter lovforslaget i proposisjonen
og fremmer følgende forslag:
"§ 7-1 til § 7-3
skal lyde:
§ 7-1 Samarbeidsorgan
for helse-, miljø- og sikkerhetsspørsmål
(1) Virksomheter som jevnlig sysselsetter minst 50 arbeidstakere
skal ha et organ for samarbeid om helse-, miljø- og sikkerhetsspørsmål.
Arbeidsgiver, arbeidstakerne, verneombud og bedriftshelsetjenesten
skal være representert i organet. Organet skal medvirke
til gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø og
følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes
helse, miljø og sikkerhet.
(2) Første ledd gjelder for virksomheter med mellom
20 og 50 arbeidstakere, når en av partene i virksomheten
krever det. Der arbeidsforholdene tilsier det, kan Arbeidstilsynet
bestemme at det skal opprettes organ som nevnt i første
ledd i virksomhet med færre enn 50 arbeidstakere.
(3) Departementet kan gi forskrift om beregningen av antall
arbeidstakere i en virksomhet.
§ 7-2 Etablering av samarbeidsorgan
ved avtale
(1) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte samt
hovedverneombudet kan inngå skriftlig avtale om samarbeid
etter § 7-1.
(2) Avtalen skal minst inneholde bestemmelser om:
a) oppgaver og myndighet,
b) organiseringen av arbeidet,
c) valg eller utpeking av representantene,
d) opphør og endring av avtalen.
(3) De tillitsvalgte som kan inngå avtale etter første
ledd, skal velges ved alminnelig flertallsvalg. En eller flere fagforeninger
som alene eller til sammen representerer et flertall av arbeidstakerne, kan
i stedet peke ut de som skal inngå slik avtale.
(4) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om valg og utpeking etter tredje ledd.
§ 7-3 Arbeidsmiljøutvalg
(1) I virksomhet som har plikt til samarbeid etter § 7-1
og som ikke har inngått avtale om samarbeidsorgan etter § 7-2,
skal det opprettes arbeidsmiljøutvalg.
(2) Arbeidsmiljøutvalget skal følge virksomhetens
systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid og kan
kreve fremlagt dokumenter og rapporter av betydning for sitt arbeid.
(3) Arbeidsmiljøutvalget skal holdes informert om
og drøfte:
a) planer som kan få vesentlig betydning
for arbeidsmiljøet, for eksempel om rasjonalisering og
andre former for omstilling, arbeidstidsordninger, innføring
av ny teknologi, endring av arbeidsmetoder mv.,
b) tiltak som kan gjøre virksomheten mer inkluderende
for arbeidstakere med funksjonshemming og eldre arbeidstakere,
c) arbeidstakernes organisatoriske og psykososiale miljø,
d) bedriftshelsetjeneste og den interne vernetjeneste,
e) opplæring som har betydning for arbeidsmiljøet.
(4) Hvis arbeidsmiljøutvalget finner det nødvendig
for å verne arbeidstakernes liv eller helse, kan det vedta
at arbeidsgiver gjennomfører konkrete tiltak til utbedring
av arbeidsmiljøet som ligger innenfor rammen av bestemmelsene
i eller i medhold av denne lov, eller utfører tiltak for å klarlegge
om det foreligger helsefare. Hvis arbeidsgiver ikke imøtekommer vedtaket,
kan arbeidstakernes representanter i utvalget kreve at arbeidsgiver
forelegger saken for Arbeidstilsynet.
(5) Arbeidsmiljøutvalget skal være sammensatt som
bestemt i § 7-1. Arbeidsgiveren og arbeidstakerne
skal ha like mange representanter i utvalget. Lederen for utvalget
velges annenhver gang av arbeidsgiverens og arbeidstakernes representanter.
(6) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om arbeidsmiljøutvalgets arbeid, herunder om valg, saksbehandling
og funksjonstid."
§ 3-3 andre ledd skal lyde:
(2) Bedriftshelsetjenenesten skal bistå arbeidsgiver,
arbeidstakerne, samarbeidsorgan etter kapittel 7 og verneombud med å skape
sunne og trygge arbeidsforhold.
§ 5-1 tredje ledd skal lyde:
(3) Registeret skal være tilgjengelig for Arbeidstilsynet,
verneombud, bedriftshelsetjeneste og samarbeidsorgan etter kapittel
7.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
§ 6-5 første ledd skal
lyde:
(1) Arbeidsgiver skal sørge
for at verneombud får den opplæring som er nødvendig
for å kunne utføre vervet på forsvarlig
måte. Departementet kan i forskrift stille nærmere
krav til opplæringen."
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår å videreføre
reglene for hvilke virksomheter som plikter å opprette
et samarbeidsorgan, jf. forslag til § 7-1. Komiteen støtter
videre Regjeringens forslag om at det skal stilles krav om at arbeidsgiver
gjennomgår opplæring i helse-, miljø-
og sikkerhetsarbeid, samt å videreføre regelen
om at vernearbeid som må utføres utover den alminnelige
arbeidstid skal godtgjøres som overtidsarbeid.
Komiteen mener det er grunn til å arbeide
videre med spørsmålet om verneombudets rolle når
det gjelder det ytre miljø. Komiteen ber
departementet følge opp dette, eventuelt med en egen utredning av
spørsmålet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Innst
O. nr. 64 (2003-2004) der flertallet gikk inn for å utvide
ordningen med regionale verneombud. Flertallet viser
til forslagets § 6-4 første ledd og er
av den oppfatning at forslaget åpner opp for at departementet
kan utarbeide forskrifter om at det skal være særskilte
lokale verneombud. Flertallet mener første
ledd er for snever når det gjelder hvilke virksomheter
departementet kan gi slike forskrifter for. Flertallet viser
til at også ansatte i annen virksomhet kan ha et like stort
behov for verneombud som ansatte i bygg- og anleggsvirksomhet og
laste- og lossearbeid. Dette gjelder i særlig grad for
handels-, service- og tjenestenæringen der de ansatte i
mindre grad enn ellers er organiserte.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
"§ 6-4 første ledd
første punktum skal lyde:
(1) Innenfor bygge og anleggsvirksomhet, handels-, service-
og tjenestenæringene, ved laste- og lossearbeid og ellers
når særlige forhold gjør det nødvendig,
kan departementet gi forskrift om at det skal være særskilte
lokale verneombud."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter forslaget i proposisjonen
og fremmer følgende forslag:
"§ 6-4 første ledd første
punktum skal lyde:
(1) Innenfor bygge og anleggsvirksomhet,
ved laste- og lossearbeid og ellers når særlige
forhold gjør det nødvendig, kan departementet
gi forskrift om at det skal være særskilte lokale
verneombud."