Departementet mener at det er behov for lovregler om
varsling. Det fremgår av forarbeidene til den nye Grunnloven § 100
at ansattes ytringsfrihet bør styrkes gjennom ny lovgivning.
Under kontroll- og konstitusjonskomitéens behandling av
St.meld. nr. 26 (2003-2004) om ytringsfrihet ble det påpekt
at dagens rettstilstand knyttet til ansattes ytringsfrihet ikke
er klar nok, og at spørsmålet om varslere trenger en
nærmere lovregulering (Innst. S. nr. 270 (2003-2004) s.
39).
Kritikkverdige forhold i en virksomhet som arbeidstaker varsler
om kan være uetiske, ulovlige eller straffbare forhold
knyttet til arbeidsmiljøet, forurensning, korrupsjon, myndighetsmisbruk
med videre. Departementet vil bemerke at spørsmålet
om ytringsfrihet og lojalitet i slike tilfeller ikke bare har en
side til forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, men at det
også må ses hen til at ytringsfriheten bør vernes
ut fra offentlige interesser som demokratihensynet, hensynet til
den offentlige debatt, behovet for kontroll med forvaltningen av
offentlige ressurser med videre. Departementet legger derfor stor
vekt på at varsling om kritikkverdige forhold i virksomhetene
kan ha samfunnsmessig nytte. Dette er i samsvar med forarbeidene
til den nye Grunnloven § 100.
Departementet mener at det er behov for lovgivning som beskytter
arbeidstakere som varsler om kritikkverdige forhold i virksomheten
de er ansatt i. Departementet foreslår at det lovfestes
et generelt vern mot gjengjeldelser av varsling, jf. forslag til
ny § 2-4.
Departementet foreslår at en ny generell bestemmelse
skal gjelde ikke bare intern varsling, rettsforfølgning
og varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige organer,
men også varsling til offentligheten.
Vernet bør gjelde ved varsling om alle slags kritikkverdige
forhold i virksomheten, også de som ikke gjelder arbeidsmiljøforhold.
Vernet bør videre gjelde alle former for gjengjeldelser,
det vil si trakassering, diskriminering, oppsigelse, avskjed osv.
En bestemmelse om varsling bør gjelde i den utstrekning
varslingen er innenfor de grenser som følger av lojalitetsplikten
i arbeidsforhold.
Flere høringsinstanser har gitt uttrykk for at grensene
for arbeidstakers lojalitetsplikt, eller mer konkret arbeidstakers
adgang til å varsle, bør fremgå av arbeidsmiljøloven.
I dag følger dette i hovedsak av ulovfestede og skjønnsmessige
regler.
Departementer viser til at avveiningen mellom ytringsfrihet på den
ene side og lojalitetsplikten mellom arbeidstakere og arbeidsgivere
på den andre, reiser komplekse juridiske problemstillinger
så vel som viktige avveininger. Departementet mener på denne bakgrunn
at det er behov for en nærmere utredning om regler for
ansattes ytringsfrihet og lojalitetspliktens grenser før
det eventuelt fremmes et lovforslag om dette. Departementet vil
på denne bakgrunn sette i gang et arbeid med sikte på ytterligere
regulering og vil komme tilbake til Stortinget med et eventuelt
lovforslag.
Komiteen vil understreke at situasjonen
i dag er at mange arbeidsgivere overdriver kravet om lojalitet fra
de ansatte ut over det som er ønskelig fra samfunnets side.
Dette gjelder særlig offentlig virksomhet der de folkevalgte
med sin kontrollfunksjon over forvaltningen er avhengig av at offentlig
ansatte gir til kjenne feil og mangler på arbeidsplassen
når det å gå tjenestevei ikke fungerer. Komiteen mener
at det offentlige må legge alle forhold til rette for at
de ansatte ikke går skadelidende ut av slike prosesser. Komiteen mener
derfor det er et stort behov for å etablere nye lovregler
om varsling. Det vises i den forbindelse til behandlingen av St.meld.
nr. 26 (2003-2004) om ytringsfrihet der kontroll og konstitusjonskomiteen
påpekte at dagens rettstilstand knyttet til ansattes ytringsfrihet
ikke er klar nok. Komiteen vil fremheve at det særlig
er viktig at ansatte har godt kildevern i forbindelse med de såkalte
whistle blowing-sakene som kan avdekke korrupsjon og misbruk av
offentlige midler.
Komiteen mener det er positivt at Regjeringen har
foreslått lovregler som tar sikte på å gi
ansatte vern mot gjengjeldelse ved varsling av kritikkverdige forhold
i virksomheten. Komiteen har likevel i høringer
fått mange tilbakemeldinger på at lovforslaget ikke
på en god nok måte imøtegår
de utfordringene som er knyttet til spørsmålet
om ansattes ytringsfrihet.
Komiteen mener det er viktig å få slått
fast at arbeidstakere har en rett til å varsle. Komiteen mener
videre det er avgjørende å styrke vernet av ansatte som
bidrar til å avdekke korrupsjon og misbruk av offentlige
midler.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil derfor gå inn
for å justere lovforslaget i tråd med dette, og
fremmer følgende forslag:
"§ 2-4 skal lyde:
(1) Arbeidstaker har rett til å varsle
offentligheten om kritikkverdige forhold i virksomheten der dette
ikke er i strid med annen lov.
(2) Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler etter første
ledd er forbudt."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at flertallets forslag til ny § 2-4
vil kunne få store konsekvenser. Det foreslås
at ytringsfriheten bare skal være begrenset hvis varslingen
er i strid med annen lov. Dette vil for eksempel gjelde lovpålagt
taushetsplikt for personlige opplysninger. Disse medlemmer vil
påpeke at det i dag også gjelder ulovfestede begrensninger
av hensyn til offentlige interesser, rikets sikkerhet, personvern,
beskyttelse mot trakassering, forretningshemmeligheter osv. En annen
konsekvens av forslaget er at vernet mot gjengjeldelse blir begrenset
til kun eksterne ytringer (jf. uttrykket "offentligheten"). Erfaringen
tilsier at arbeidstakere har et like stort behov for vern mot gjengjeldelser
i de tilfeller der det er varslet internt i virksomheten. Disse
medlemmer viser til den tidligere nevnte utredningen av nærmere
regler for ansattes ytringsfrihet og lojalitetspliktens grenser.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"§ 2-4 skal lyde:
1. Arbeidstakere har rett til å varsle kritikkverdige forhold
i virksomheten på en lojal måte.
2. Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler etter første
ledd er forbudt."
Disse medlemmer vil også understreke
at det må være et mål for den prosessen
som er igangsatt av departementet å finne fram til et effektivt
vern av ytringsfriheten til varslere, som samtidig omfatter hele
arbeidslivet. I den sammenheng vil disse medlemmer vise
til at det såkalte "meddelarskyddet" i Sverige kun gjelder
i offentlig sektor.
Komiteen er kjent med at departementet
har satt i gang et arbeid for å utrede nærmere
regler for ansattes ytringsfrihet og lojalitetspliktens grenser,
og at utredningen skal være ferdig ved årsskiftet
2005/2006. Arbeidet skal munne ut i konkrete forslag til nye
lovregler eller andre tiltak. Det er opprettet en referansegruppe
som departementet skal drøfte utredningen og aktuelle forslag
med. Komiteen er kjent med at departementet tar sikte
på å fremme forslag til lovendringer, forskrifter
eller andre tiltak våren 2006. Komiteen vil
understreke at det er viktig at dette arbeidet blir gjennomført
innen denne tidsplanen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er av den oppfatning
at departementets bebudede utredningsarbeid om nærmere
regler for ansattes ytringsfrihet og lojalitetspliktens grenser
bør resultere i at norsk lovgivning minst får
det samme ytringsfrihetsvernet som gjelder for arbeidstakere i Sverige,
som verner arbeidstaker mot at arbeidsgiver setter i gang tiltak
for å finne hvem i virksomheten som har varslet offentligheten om
kritikkverdige forhold.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide lovbestemmelser
om ansattes ytringsfrihet som gir arbeidstakerne et minst like omfattende
vern for ytringer som svenske arbeidstakere har i svensk lovgivning.
Slikt lovforslag legges frem for Stortinget innen utgangen av stortingssesjon
2005-2006."