Et hovedformål med arbeidstidsbestemmelsene er å sikre
at arbeidstakerne har en arbeidstid som ikke påfører
dem og deres nærmeste familie unødige helsemessige
og sosiale belastninger. For å verne arbeidstakerne mot
for lang og ubekvem arbeidstid og sikre balansen mellom arbeid og
hvile, fastsetter arbeidsmiljøloven regler om hvor lang
arbeidstiden kan være og når på døgnet
arbeidstiden kan plasseres.
Departementet foreslår en mer rammepreget utforming
av arbeidstidsreglene, og at kravet i arbeidsmiljøloven § 12
som innebærer at arbeidstidsordningene må være
forsvarlige, presiseres i et fremtidig arbeidstidskapittel, kapittel
10.
Departementets forslag til arbeidstidsregler innebærer
enkelte presiseringer og begrensninger i forhold til dagens arbeidstidsregler
som er nødvendige for at regelverket skal være
i tråd med EU-direktivet om arbeidstid, Rådsdirektiv
03/88/EF. Blant annet foreslås det krav
om kompenserende hvile som vilkår for å fravike
kravet om daglig og ukentlig hvile.
Høringsuttalelsene viser tydelig at det er en grunnleggende
uenighet mellom partene om sentrale deler av arbeidstidskapitlet.
Det er uenighet om de ytre rammene for ukentlig gjennomsnittlig
samlet arbeidstid, og det er ikke minst uenighet om flertallets forslag
om å åpne for arbeid utover avtalt arbeidstid uten
at vilkårene for overtid er til stede. Det er uenighet
om hvem som skal kunne gjøre avtaler om arbeid utover alminnelig
arbeidstid/overtid, og grensene for hvor mye overtid som
det skal være tillatt å arbeide.
Departementene foreslår å videreføre
grensen på 200 timer for hva arbeidsgiver kan pålegge
av overtid pr. år, og det foreslås også å videreføre
dagens mulighet for arbeidsgiver og arbeidstaker til å avtale
inntil 400 timer overtid utover alminnelig arbeidstid.
Departementet vil understreke at den samlede arbeidstiden, inkludert
pålagt overtid og overtid etter individuell avtale, ikke
skal overstige 13 timer i løpet av 24 timer og 48 timer
i uken.
Departementet foreslår at i tillegg til dagens adgang
til å avtale at overtiden skal kunne avspaseres må det
være adgang til å avtale at også overtidstillegget
kan avspaseres.
Dagens øvre rammer for hva som kan arbeides pr. dag,
uke og år, videreføres i hovedsak.
Departementet foreslår å redusere perioden
for gjennomsnittsberegning av den samlede arbeidstiden fra 16 til
8 uker.
Departementet mener i likhet med utvalgets mindretall
at en periode for gjennomsnittsberegning på 8 uker bedre
ivaretar hensynet til arbeidstakernes helse og sikkerhet, samtidig
som dette gir tilstrekkelig rom for å ivareta virksomhetens
behov for fleksibilitet. En slik gjennomsnittsberegningsperiode
begrenser muligheten til å arbeide mange timer (inntil 78
timer) over lang tid. Samtidig beholdes muligheten til å arbeide
mange timer i noen få uker. Forslaget innebærer
ingen endring i det maksimale antall overtidstimer per år,
og reduserer dermed ikke virksomhetenes fleksibilitet over lengre
perioder.
I tillegg gis det mulighet til gjennom tariffavtale å bli
enige om gjennomsnittsberegningsperioder opp mot ett år.
Departementet foreslår for å sikre en større
adgang til fleksible arbeidstidsordninger at arbeidstaker skal ha
rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres
uten vesentlig ulempe for virksomheten.
Departementet foreslår at dagens begrensninger i adgangen
til å arbeide om natten i hovedsak videreføres,
men i en annen språklig utforming. Det foreslås
en rett til fritak fra nattarbeid for de arbeidstakere som regelmessig
arbeider om natten dersom det foreligger et særlig behov
og dette kan gjennomføres uten særlig ulempe for
virksomheten. Departementet foreslår en viss forskyvning
av nattetidspunktet på kvelden, samt en forkortning av
nattens lengde med en time. Perioden for natt endres til kl. 2200-0600. Gjeldende
periode er kl. 2100-0600. Departementet foreslår også at
det ved tariffavtale kan fastsettes et annet tidspunkt på minst
8 timer og som omfatter tidspunktet mellom klokken 0000 og 0600.
Departementet foreslår at dagens begrensninger i adgangen
til å arbeide på søn- og helgedager i
hovedsak videreføres, men på samme måte
som for nattarbeid i en annen språklig utforming.
Komiteen vil understreke at et hovedformål med
arbeidstidsbestemmelsene er å sikre at arbeidstakerne har
en arbeidstid som ikke påfører dem og deres nærmeste
familie unødige helsemessige og sosiale belastninger.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener Regjeringens forslag
ikke støtter opp om dette målet.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, støtter forslaget om rett til
fleksibel arbeidstid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til at alle som ønsker fleksibel arbeidstid, får
muligheter til det dersom det er mulig uten ulemper for virksomheten. Disse medlemmer mener
det ikke er behov for lovfesting av retten til fleksibel arbeidstid,
men at dette fortrinnsvis bør avtales mellom den enkelte
arbeidstaker og arbeidsgiver på de respektive arbeidsplasser.
Retten til fleksibel arbeidstid vil i flere bedrifter være vanskelig å gjennomføre
ut fra driftsmessige hensyn. En lovfesting av retten til fleksibel
arbeidstid slik lovteksten er utformet, vil kunne gi arbeidstaker
urealistiske forventninger om at de har rett til fleksibel arbeidstid
selv om dette er driftsmessig vanskelig. Dette kan skape uønskede
konflikter på arbeidsplassene som bør unngås.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 10-2 tredje ledd
skal lyde:
(3) Arbeidsgiver skal søke å tilrettelegge
for fleksibel arbeidstid når arbeidstaker fremsetter ønske
om dette.
§ 10-8 tredje ledd nytt annet punktum
skal lyde:
På ikke-tariffbundne bedrifter kan slik avtale
gjøres med den enkelte ansatte eller med verneombud/arbeidsmiljøutvalg."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Regjeringens forslag åpner for avtaler om 13-timers arbeidsdag
og 60-timers arbeidsuke. Flertallet mener dette er
en utvanning av arbeidstidsbestemmelsene som ikke er i tråd
med målet om et mer inkluderende arbeidsliv og målet
om at flere skal makte å stå i fullt arbeid fram
til pensjonsalderen.
Flertallet går inn for å videreføre
dagens regler om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Flertallet mener
det er uheldig at Regjeringen åpner for så lange
arbeidsdager. Flertallet vil videreføre
dagens regler om at passivt arbeid på arbeidsplassen skal
medregnes time for time, og at avgrensingen ved at arbeidstiden
bare kan bli forlenget med inntil halvparten av den passive perioden
blir videreført. Komiteen viser videre til
at det i gjeldende lov er en bestemmelse om at dersom arbeidstakeren må oppholde
seg i sitt hjem for i påkommende tilfelle å yte
arbeid, skal som hovedregel minst 1/5 av hjemmevakten regnes
med i den alminnelige arbeidstid. Regjeringen foreslår å videreføre
en særskilt bestemmelse om hjemmevakt, men mener det bør
overlates til partene å fastsette størrelsen på omregningsfaktoren.
Flertallet viser til sitt forslag om å endre § 10-4
andre til fjerde ledd.
Flertallet går inn for å opprettholde
gjeldende regler om daglig og ukentlig hvile.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"§ 10-5 skal lyde:
(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at
den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet
av en periode på høyst ett år i gjennomsnitt
ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik
at den samlede arbeidstiden ikke overstiger 9 timer i løpet
av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager.
(2) Ved virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiveren
og arbeidstakernes tillitsvalgte skriftlig avtale at den alminnelige
arbeidstiden skal ordnes slik at den i løpet av en periode
på høyst 26 uker blir gjennomsnittlig så lang
som foreskrevet i § 10-4, men ikke over 54 timer
i noen enkelt uke og ikke over 10 timer på noen enkelt
dag.
Lengre arbeidstid enn foreskrevet i § 10-4
må ikke benyttes mer enn seks uker i sammenheng.
(3) Arbeidstilsynet kan samtykke i at den alminnelige arbeidstiden
i løpet av en periode på høyst 26 uker
blir gjennomsnittlig så lang som foreskrevet i § 10-4,
men ikke over 13 timer i løpet av en periode på 24
timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48
timer kan gjennomsnittsberegnes over en periode på 8 uker.
Før Arbeidstilsynet treffer sin avgjørelse, skal
ordningen av arbeidstiden drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte.
Referat fra drøftingene samt utkast til arbeidsplan skal
vedlegges søknaden. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse
legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes
helse og velferd.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter lovforslaget i
proposisjonen og fremmer følgende forslag:
"§ 10-5 skal lyde:
(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker
kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik
at den i løpet av en periode på høyst
ett år i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet
i § 10-4, men slik at den samlede arbeidstiden
ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer
i løpet av sju dager.
(2) Grensen på 48 timer i løpet av sju
dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte
uker, likevel slik at arbeidstiden ikke overstiger 60 timer i noen
enkelt uke dersom det skriftlig avtales:
a) mellom arbeidsgiver og arbeidstakers tillitsvalgte
i virksomhet som er bundet av tariffavtale eller
b) mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i virksomhet der
lang avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bosted eller
avstanden mellom arbeidsstedene gjør en annen organisering
av arbeidstiden nødvendig."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Regjeringen på en rekke områder når det
gjelder arbeidstid foreslår å øke adgangen
til individuelle avtaler. Dette gjelder også unntaksbestemmelsene. Flertallet mener
dette er uheldig, fordi det kan bidra til å legge et utilbørlig
press på arbeidstakerne, og svekker organisasjonenes muligheter
til å ivareta medlemmenes interesser på arbeidsplassen.
Flertallet viser til at Regjeringen
foreslår unntaksregler for arbeidstid som går
lenger enn gjeldende lovverk. Flertallet viser videre
til at når det gjelder avtale med de tillitsvalgte i tariffbundet
bedrift, stilles det ikke lenger krav om at det må foreligge
nærmere opplistede saklige grunner for avtale om lengre
arbeidsuker. Flertallet vil videre peke på at Regjeringen
foreslår at ved lang reiseveg kan arbeidstiden avtales
individuelt mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. I gjeldende lovverk
må slike avtaler gjøres mellom arbeidsgiver og
arbeidstakers tillitsvalgte. Flertallet viser til
at dette bl.a. vil få betydning for arbeidstakere innen
bygg og anlegg samt offshore. Det er etter flertallets syn
fare for at en individualisering av avtalenivået kan bidra
til at arbeidstakere blir presset til helsefarlig arbeidstid. Videre
er det en fare for at regelen kan gi et betydelig konkurransefortrinn
for uorganiserte bedrifter. Flertallet ønsker
på bakgrunn av dette å videreføre bestemmelsene
i gjeldende lov. Flertallet viser til forslag til
endringer i andre paragrafer, og fremmer følgende forslag:
"§ 10-8 tredje ledd
skal lyde:
(3) Bestemmelsene i første og andre ledd kan fravikes
ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte
i virksomhet bundet av tariffavtale. Slik avtale kan bare inngås
dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder
eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Den daglige
arbeidsfrie periode kan ikke avtales kortere enn 8 timer og den
ukentlige arbeidsfrie perioden kan ikke avtales kortere enn 28 timer."
Flertallet ser at Regjeringen foreslår å videreføre
overtidsreglene fra 2003, med noen endringer. Flertallet mener
dette ikke er i tråd med målsettingene om et helsefremmende
og inkluderende arbeidstid. Flertallet viser til
at Arbeidstilsynet mener at en ukentlig arbeidstid på 78
timer, som lovforslaget gir rom for, er altfor lang. Det vises også til
at Arbeidstilsynets dispensasjonspraksis, som bygger på hva
som anses helsemessig forsvarlig, normalt ikke gir tillatelse til
arbeid i mer enn 60-timers uke. Videre har Likestillingssenteret
pekt på at økt bruk av overtid kan bidra til å opprettholde
det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret.
Flertallet foreslår følgende:
"§ 10-6 fjerde til
ellevte ledd skal lyde:
(4) Overtidsarbeid må ikke overstige 10 timer
i løpet av sju dager, ikke overstige 25 timer i fire sammenhengende
uker og 200 timer innenfor en 52 ukers periode.
(5) Ved virksomheter som er bundet av tariffavtale kan
arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte for et tidsrom på inntil
12 uker skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer innenfor
en 7 dagers periode, men slik at det samlede overtidsarbeid ikke
overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet
må ikke overstige 300 timer i løpet av en 52 ukers
periode for den enkelte arbeidstaker.
(6) I særlige tilfeller kan Arbeidstilsynet tillate overtidsarbeid
inntil 20 timer innenfor en 7 dagers periode og 200 timer i løpet
av en periode på høyst 26 uker. Før samtykke
gis skal bruken av overtid utover lovens alminnelige ramme drøftes
med arbeidstakernes tillitsvalgte. Referat fra drøftingene
skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad
om overtid innenfor grensen av denne paragrafs femte ledd, skal årsaken
til at saken ikke er løst ved avtale alltid oppgis. Arbeidstilsynet
skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet
til arbeidstakernes helse og velferd.
(7) Utvidet overtidsarbeid etter avtale med tillitsvalgte
eller etter tillatelse fra Arbeidstilsynet kan bare pålegges
arbeidstakere som i det enkelte tilfelle har sagt seg villig til
det.
(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i
løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju
dager.
(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet
som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale unntak fra grensen
på 13 timer i løpet av 24 timer, men ikke lenger
enn 16 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende
kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet
passende vern.
(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre
arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige
eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita
arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan
utsettes eller utføres av andre.
(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til
den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den
alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40
prosent."
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil framheve at arbeidstidsforskning viser at nattarbeid har en
rekke effekter på helse og sikkerhet. Dette flertallet vil
gå imot Regjeringens forslag om å endre definisjonen
av natt med en time, og går inn for å opprettholde
dagens regler. Dette flertallet går inn
for at dagens begrensninger i adgangen til å arbeide på søn-
og helligdager skal videreføres.
Dette flertallet foreslår
følgende:
"§ 10-11 første
ledd skal lyde:
(1) Arbeid mellom kl. 2100 og kl. 0600 er nattarbeid. Arbeidsgiver
og arbeidstakers tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale
kan skriftlig fastsette et annet tidsrom på minst åtte
timer som omfatter tiden mellom kl. 0000 og kl. 0600. Som
nattarbeid regnes ikke arbeid på to skift som legges mellom kl.
0600 og kl. 0000."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil avvise at lovforslaget innebærer
en "åpning" for avtaler om 13 timers arbeidsdag og 60 timers
arbeidsuke. Normalarbeidsuken på henholdsvis 40, 38 og
36 timer videreføres som nå, men det åpnes for
at arbeidsgiver og arbeidstaker lettere kan avtale å gjennomsnittsberegne
denne arbeidstiden, dog ikke slik at alminnelig arbeidstid overstiger
48 timer pr. uke. Etter kollektiv avtale kan dette utvides til 60
timer, noe som tilsvarer den grensen Arbeidstilsynet i praksis setter
når de etter gjeldende lov behandler dispensasjonssøknader.
Det er allerede i henhold til dagens lov anledning til å be
Arbeidstilsynet tillate en arbeidstidsordning med alminnelig arbeidstid
en enkelt dag på 13 timer, jf. aml. § 47
tredje punktum og § 51 annet punktum. Forslaget
i proposisjonen innebærer altså ingen utvidelse
av rammene, men av mulighetene til arbeidsgiver og arbeidstaker
i fellesskap å disponere rammene. Disse medlemmer ser
ingen god begrunnelse for å forhindre denne økte lokale
frihet, gitt de rammer som samtidig er satt.
Disse medlemmer viser til at Regjeringens forslag
om å redusere perioden en kan gjennomsnittsberegne maksimumskravet
til samlet arbeidstid (48 timer uken) fra 16 til 8 uker innebærer
en klar reduksjon i antall uker det vil være lovlig å arbeide
inntil 78 timer uken i forhold til gjeldende lov.
Disse medlemmer vil også vise til at
Arbeidstilsynets dispensasjonsadgang etter dagens arbeidsmiljølov § 47
nr. 3 er knyttet til gjennomsnittsberegning av alminnelig arbeidstid,
ikke samlet arbeidstid. Regjeringens forslag om ikke å tillate
avtaler mellom tariffbundne parter om gjennomsnittsberegning av
alminnelig arbeidstid som innebærer alminnelig arbeidstid
på mer enn 60 timer i én enkelt uke, tar utgangspunkt
i Arbeidstilsynets dispensasjonspraksis.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"§ 10-6 fjerde til
tiende ledd skal lyde:
(4) Arbeidsgiver kan pålegge overtidsarbeid inntil
200 timer innenfor en periode på ett år.
(5) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan inngå skriftlig
avtale om overtidsarbeid på inntil 400 timer innenfor en
periode på ett år.
(6) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i
løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju
dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager
kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte
uker.
(7) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet
som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale unntak fra grensen
på 13 timer i løpet av 24 timer og utvide perioden
for gjennomsnittsberegning av samlet arbeidstid til 52 uker. Arbeidstaker
skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller,
der dette ikke er mulig, annet passende vern.
(8) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid
utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige
eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita
arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan
utsettes eller utføres av andre.
(9) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den
lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige
arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.
(10) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale
at overtidstimer og overtidstillegg helt eller delvis skal tas ut
i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.
§ 10-8 tredje ledd skal lyde:
(3) Bestemmelsene i første og andre ledd kan fravikes
ved skriftlig avtale:
a) mellom arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte
i virksomhet som er bundet av tariffavtale,
b) mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i virksomhet der
lang avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bosted eller
avstanden mellom arbeidsstedene gjør en annen organisering
av arbeidstiden nødvendig."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
"§ 10-11 første ledd skal lyde:
(1) Arbeid mellom kl. 2200 og kl. 0600 er nattarbeid. Arbeidsgiver
og arbeidstakers tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale
kan skriftlig fastsette et annet tidsrom på minst åtte
timer som omfatter tiden mellom kl. 0000 og kl. 0600. Som nattarbeid
regnes ikke arbeid på to skift som legges mellom kl. 0600
og kl. 0000."
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om å videreføre dagens adgang til å avspasere
overtid.
Når det gjelder adgang til å avspasere
overtidstillegget, vil komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vise til Arbeidstilsynets vurdering. Det blir pekt på at
ordningen kan føre til økt bruk av overtid. Flertallet mener
den begrensende effekt som betalingsregelen har, således
ikke lenger vil være til stede. Flertallet går
på bakgrunn av dette imot Regjeringens forslag om at overtidstillegg
kan avspaseres og viser til forslag til § 10-6.
Komiteen viser til at departementet
i brev til komiteen datert 27. april 2005 opplyser om at
det i forslaget til § 10-12 fjerde ledd om unntaksadgang fra
arbeidstidsbestemmelsene for fagforening med innstillingsrett ved
en inkurie er falt ut en setning som er nødvendig for å sikre
tilfredsstillende implementering av EU-direktivet om arbeidstid
i norsk rett.
Komiteen fremmer forslag som retter
opp dette:
"§ 10-12 fjerde
ledd nytt andre punktum skal lyde:
Unntak fra § 10-8 første og
andre ledd og § 10-11 femte og sjette ledd forutsetter
at arbeidstakerne sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder,
eller der dette ikke er mulig, annet passende vern."
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår
at arbeidstakere i ledende stillinger fremdeles ikke skal omfattes
av arbeidstidsreglene. Videre foreslår Regjeringen at arbeidstakere
med særlig uavhengige stillinger nå skal omfattes
av arbeidstidsreglene, men at disse arbeidstakerne får
anledning til å avtale at reglene i arbeidstidskapitlet
med unntak av § 10-2 første, andre og
fjerde ledd skal fravikes. Komiteen viser til at
det framgår av proposisjonens merknader til lovbestemmelsen
hvilke typer arbeidstakere som omfattes av begrepet særlig
uavhengige stillinger.
Komiteen viser til at departementet i brev datert
6. mai 2005 opplyser at forslaget til nytt § 10-12 (2)
ikke innebærer en innstramming i forhold til gjeldende
lov, men er ment å gjøre det tydelig at dagens praksis
ikke er i samsvar med intensjonene i loven og derfor må strammes
inn.
Komiteen vil understreke at disse arbeidstakerne
skal ha arbeidstidsordninger som er forsvarlige og som gjør
at de ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger,
og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn. Også arbeidstakere
i ledende stilling og arbeidstakere i særlig uavhengig
stilling skal omfattes av reglene i § 10-2 første,
andre og fjerde ledd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har under høringen om ny arbeidsmiljølov fått flere
innspill om at mange ansatte er unntatt fra reglene om arbeidstid
i arbeidsmiljøloven. Omfanget av dette er usikkert, og
det er behov for mer kunnskap om hvor mange som er unntatt og hvilke
følger dette har for deres arbeidssituasjon.
Flertallet vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget på egnet
måte en nærmere utredning av omfanget og bruken
av bestemmelsene om unntak fra reglene om arbeidstid i arbeidsmiljøloven."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener det er
en svakhet ved Regjeringens forslag at Arbeidstilsynet ikke lenger
skal ha kompetanse til å treffe vedtak og beslutte avvikende
ordninger hva gjelder arbeidstid. Det er etter flertallets syn
fortsatt behov for en tvisteløsningsmekanisme når
partene ikke blir enige om omfanget av passiv arbeidstid, hvor mye
arbeidstiden skal forlenges med, om vakt utenfor arbeidsstedet er
arbeidstid og hva omregningsfaktoren skal være.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"§ 10-4 andre til
fjerde ledd skal lyde:
(2) For beredskapstjeneste o.l. der tjenesten helt eller
i det vesentlige består i at arbeidstakeren må oppholde
seg på arbeidsstedet for i påkommende tilfeller å yte
arbeid, kan arbeidstiden forlenges med inntil halvparten av de passive
periodene, men ikke med mer enn 2 timer i løpet av 24 timer
og 10 timer i løpet av sju dager. Den alminnelige arbeidstiden
må ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager.
(3) For passiv tjeneste der arbeidstakeren, bortsett fra
kortvarige eller tilfeldige avbrytelser, er fritatt for arbeid og
plikt til å vise aktpågivenhet, kan Arbeidstilsynet
samtykke i en arbeidstid på inntil 13 timer i løpet
av 24 timer og inntil 48 timer i løpet av sju dager.
(4) Dersom arbeidstakeren må oppholde seg i sitt hjem
for i påkommende tilfelle å yte arbeid, skal som hovedregel
minst 1/5 av hjemmevakten regnes med i den alminnelige
arbeidstid.
Ved virksomheter der arbeidstakerne er bundet av tariffavtale,
kan arbeidsgiveren og arbeidstakernes tillitsvalgte treffe avtale
om at en mindre andel av hjemmevakten skal regnes med i den alminnelige
arbeidstid eller at hjemmevakt ikke skal regnes med. Dersom det
ikke er inngått avtale etter annet punktum og beregningen
av arbeidstida etter første punktum vil virke åpenbart
urimelig, kan Arbeidstilsynet etter krav fra arbeidsgiveren eller
arbeidstakernes tillitsvalgte, fastsette annen beregningsmåte.
§ 10-4 tredje og fjerde ledd i proposisjonens
forslag blir § 10-4 femte og sjette ledd."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter forslaget i proposisjonen
og fremmer følgende forslag:
"§ 10-4 andre ledd skal lyde:
(2) For arbeid av passiv karakter kan det skriftlig avtales en
lengre alminnelig arbeidstid enn det som følger av første
ledd. Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige 13 timer
i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju
dager. I hvilken utstrekning hjemmevakt og lignende skal regnes
med i den alminnelige arbeidstid, fastsettes ved skriftlig avtale
mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Femte og sjette ledd i innstillingen blir tredje og fjerde ledd."
Disse medlemmer vil stemme imot innstillingens
forslag til § 10-4 tredje og fjerde ledd.
Komiteen viser til at Stortinget ved
flere anledninger har drøftet spørsmålet
om likestilling av skift- og turnusarbeid.
Komiteen vil understreke at arbeidstidsordninger
som er sammenlignbare i forhold til fordeling av arbeidstid på ugunstige
tidspunkt (sen kveldstid, natt, søndager og helligdager)
og hyppige endringer av arbeidstidspunkter skal ha samme ramme for
alminnelig arbeidstid, uavhengig av om arbeidet er organisert som
skiftarbeid eller turnusarbeid.
Komiteen viser til at normen for helkontinuerlig
skift som har vært lagt til grunn for hva som er sammenliknbart
turnusarbeid med helkontinuerlig skift, ble utformet av partene
i arbeidslivet (LO og NHO) i 1974. På disse 30 årene
har arbeidslivet endret seg betydelig.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener at det kan være grunn til å gå igjennom
hva som skal betegnes som like belastende. På tross av
flere utredninger i denne saken er det ikke funnet noen løsning.
Det vil etter flertallets syn styrke resultatet dersom
en eventuell presisering av lovverket kom som et resultat av drøftinger
mellom de berørte parter i arbeidslivet. Dette fordi problemstillingen
berører kompliserte spørsmål knyttet
til arbeidstid, lønn, stillingsstørrelse og etterspørsel
etter kvalifisert arbeidskraft.
Flertallet mener partene i arbeidslivet nå må sette
seg sammen for å drøfte problemstillingen grundig.
Målet skal være å komme fram til en omforent definisjon
av sammenlignbart turnusarbeid. Flertallet ber Regjeringen
ta initiativ til at et slikt arbeid kommer i stand.
Flertallet vil understreke at dersom partene ikke
lykkes i å komme fram til en løsning, vil flertallet på nytt
vurdere behovet for å endre definisjonen av sammenlignbart
turnusarbeid i loven.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at den ulike reguleringen tredelt
turnus og skiftarbeid gir svært uheldige utslag, særlig
sett i et kvinne- og likestillingsmessig perspektiv. Arbeidsbelastningen
for dem som arbeider i tredelt turnus er ofte minst like høy
som for dem som arbeider skift.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:
"§ 10-4 fjerde ledd skal lyde:
(4) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni
timer i løpet av 24 timer og 36 timer i løpet
av sju dager for:
a) helkontinuerlig skiftarbeid
og sammenlignbart turnusarbeid,
b) tredelt turnus: arbeid hvor vaktene skifter mellom dag,
kveld og natt, og innebærer arbeid minst hver 3. søndag.
Summen av vakter som faller på kveld, natt og søndag
skal utgjøre minst 1/3 av antallet vakter,
c) arbeid under jord i gruver, tunneldrift og utsprengning
av bergrom under jord."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet prinsipielt er for å likestille tredelt
turnus og skiftarbeid. Dette medlem mener dagens
ordning avspeiler en uakseptabel forskjell mellom noen tradisjonelle
kvinne- og mannsyrker. Dette medlem viser til at
det fra aktuelle arbeidsgiverorganisasjoner framføres beregninger
som viser omfattende kostnader forbundet med en lovendring. Dette
medlem mener det er viktig i samråd med partene å avklare
både en omforent definisjon og en plan for gjennomføring
av likestilling mellom tredelt turnus og skiftarbeid.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i samråd med partene i arbeidslivet
forberede gjennomføring av en lovendring som sikrer likestilling
mellom tredelt turnus og skiftarbeid."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
fremheve at normalarbeidstiden for nær sagt alle ansatte
i realiteten er 37,5 timer per uke. Det fremlagte lovforslaget tar
dette ikke inn over seg når Regjeringen velger å videreføre 40
timers arbeidsuke.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede innføring av en alminnelig
arbeidstid på 37,5 timers arbeidsuke med sikte på å redusere
den alminnelige arbeidstiden i arbeidsmiljøloven fra 40
til 37,5 timer."
Disse medlemmer vil ha en arbeidstidsreform. En
slik reform må gjennomføres av partene i arbeidslivet
i samarbeid med det offentlige. Målet er å gi
den enkelte mer fritid, skape rom for flere i arbeidslivet og gjøre
det mulig for flere arbeidstakere å stå i jobb
fram til pensjonsalder. Disse medlemmer vil derfor
arbeide for en arbeidstidsreform for kortere arbeidsdag med full
lønnskompensasjon. En slik reform skal gjennomføres
skrittvis, og målet er 6-timers arbeidsdag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil også foreslå forsøk
med 6-timers arbeidsdag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
for øvrig vise til forslag og merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2004-2005).