Ved kongelig resolusjon 30. august 2001 ble et utvalg
(Arbeidslivslovutvalget) oppnevnt for å utrede endringer
i arbeidsmiljøloven.
NOU 2004:5 "Et arbeidsliv for trygghet, inkludering og vekst"
ble avgitt til daværende Arbeids- og administrasjonsdepartement
20. februar 2004 og ble deretter sendt på en bred
høring. I kapittel 2 i proposisjonen gis det en kort redegjørelse
for Arbeidslivslovutvalgets sammensetning, mandat, arbeid, innstilling
og høring. Det er redegjort utførlig for høringsinstansenes
syn på de ulike vurderinger og forslag fra Arbeidslivslovutvalgets
innstilling i de enkelte kapitler i proposisjonen.
Departementet har mottatt mellom 130-140 høringsuttalelser,
de fleste fra arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner, ulike
departementer og andre offentlige etater, forskningsmiljøer
med videre.
Komiteen viser til at det var regjeringen
Stoltenberg som nedsatte Arbeidslivslovutvalget. Til grunn for initiativet
lå målet om at flest mulig skal være
i arbeid, derfor måtte arbeidslivet bli mer inkluderende.
Hovedambisjonen med arbeidet var en videreutvikling av arbeidsmiljøloven
som skulle bidra til et arbeidsliv med plass for alle, bedre tilpasning
av loven til utviklingen i arbeidslivet og et enklere regelverk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, registrerer
med skuffelse at det forslaget et flertall i Arbeidslivslovutvalget
kom fram til, ikke bidro til å bygge opp om disse målsettingene.
Flertallet i Arbeidslivslovutvalget hadde en rekke forslag til endringer
i dagens lov som ville svekke vernet for arbeidstakerne. Lovforslaget fra
et flertall i utvalget tok heller ikke opp i seg nye utfordringer
som arbeidslivet står overfor. Flertallet vil
også bemerke at det ikke var tillitskapende at regjeringen
Bondevik under utvalgets arbeid valgte å legge fram forslag
til endringer i bestemmelsene om midlertidige ansettelser høsten
2003. Høringsrunden etter utvalgets forslag viste også store
motstridende synspunkter mellom arbeidsgiverinteressene og arbeidstakerinteressene,
og flertallet i Arbeidslivslovutvalget maktet på ingen
måte å komme fram til en ny lov som virket samlende
på norsk arbeidsliv.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at Regjeringens forslag til
ny arbeidsmiljølov vil bidra til målet om et arbeidsliv
med plass for alle. Arbeidsmiljølovens fokus som en vernelov for
arbeidstakere videreføres. Samtidig understrekes at loven
må fremme høy arbeidsdeltagelse, siden dette er
til det beste for den enkelte og samtidig styrker fundamentet for
et godt velferdssamfunn. Disse medlemmer ser derfor
ingen motsetning mellom en lov som setter hensynet til arbeidernes
helse og velferd først og en lov som samtidig skal bidra
til et inkluderende arbeidsliv som ivaretar både arbeidstakernes,
virksomhetenes og samfunnets behov. Disse medlemmer viser
videre til at Regjeringens lovforslag i enkelte saker avviker fra
flertallet i lovutvalgets syn og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at Regjeringen høsten 2003
fulgte opp løftet i Sem-erklæringen om å myke
opp bestemmelsene om midlertidige ansettelser ved å foreslå endringer
i arbeidsmiljøloven på dette punktet. I forbindelse
med budsjettavtalen med Arbeiderpartiet om statsbudsjettet for 2004
ble forslaget trukket. Disse medlemmer tar dette
til etterretning, men vil vise til at de vurderingene som ble gjort
i Ot.prp. nr. 12 (2003-2004) om gevinstene i arbeidsmarkedet ved å utvide
adgangen til midlertidige ansettelser, fortsatt er viktige.
Disse medlemmer registrerer at venstresiden i
stor grad ønsker å bevare status quo og arbeidsmiljøloven
slik den ble vedtatt i 1977. Disse medlemmer vil
påpeke at arbeidsmarkedet har forandret seg vesentlig siden
1977 og at Regjeringens forslag til ny arbeidsmiljølov
er godt tilpasset dagens virkelighet og utfordringer.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil påpeke
at Regjeringens forslag om å svekke en rekke av arbeidsmiljølovens
vernebestemmelser til fordel for arbeidsgiversiden innebærer
en gjeninnføring av ordninger vi hadde før gjeldende
arbeidsmiljølov fra 1977. Flertallet har
problemer med å se at en slik gjeninnføring av
tidligere tiders dårligere vernebestemmelser bidrar til
at en får et bedre arbeidsliv.