Utfordringene når det gjelder regulering av bedriftshelsetjenesten
knytter seg både til å sikre en kvalitativt god
bedriftshelsetjeneste og til hvilket omfang bedriftshelsetjenesten
i Norge skal ha.
Et samlet Arbeidslivslovutvalg mener at bedriftshelsetjenestens
basisoppgaver bør være som i dag, med hovedvekt
på forebyggende arbeidsmiljøarbeid. Departementet
slutter seg til dette. Likeledes mener departementet, i likhet med
et samlet utvalg, at det fortsatt ikke bør stilles krav
til bedriftshelsetjenestens organisering eller tilknytningsform
til virksomhetene. Virksomhetene bør selv vurdere hvilken
tilknytningsform som i det enkelte tilfelle er mest hensiktsmessig.
Det har gjennom mange år vært drøftet
hvorvidt bedriftshelsetjeneste for alle skal være en langsiktig målsetting,
og om Norge bør utarbeide konkrete utbyggingsplaner med
dette for øyet.
Departementet mener at flere hensyn taler for at plikten til å ha
bedriftshelsetjeneste fortsatt bør knyttes til de virksomheter
som må antas å ha et særlig behov for
det, det vil si at plikten bør relateres til risikobildet
i den enkelte virksomhet eller bransje.
En omfattende utbygging av bedriftshelsetjenesten vil ha vesentlige
administrative og økonomiske konsekvenser, både
for virksomhetene og for samfunnet for øvrig. Departementet
mener at så lenge bedriftshelsetjenestens kvalitet og nytte
ikke er bedre dokumentert, vil det være mest hensiktsmessig å målrette
dens aktivitet dit behovet er størst, fremfor å gjøre
bedriftshelsetjenesten obligatorisk for alle virksomheter.
Departementet foreslår at § 3-3 om
bedriftshelsetjenesten uttrykkelig skal presisere at risikovurderingen
med hensyn til plikten til å etablere en bedriftshelsetjeneste
skal gjennomføres som ledd i det systematiske helse-, miljø-
og sikkerhetsarbeidet. Formålet med dette er først
og fremst å synliggjøre den åpenbare
sammenhengen mellom bestemmelsene om bedriftshelsetjeneste og systematisk
helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid.
Bestemmelsen om arbeidsgivers plikt til å knytte til
seg bedriftshelsetjeneste når risikoforholdene i virksomheten
tilsier det, bør etter departementets oppfatning fortsatt
suppleres av en klargjørende forskrift. Med bakgrunn i
kunnskap om hva som er de mest fremtredende risikoforhold i dagens
arbeidsliv, er departementet enig i at det er behov for en gjennomgang
og revisjon av bransjeforskriften. Departementet vil derfor iverksette
et revisjonsarbeid hvor Arbeidstilsynet, partene i arbeidslivet
og sentrale forskningsmiljøer deltar.
Komiteen mener ordningen med bedriftshelsetjeneste
er et viktig bidrag til arbeidet for å sikre et godt og
helsefremmende arbeidsmiljø. Samtidig er det viktig å understreke
at kvaliteten i bedriftshelsetjenestene må styrkes.
For noen bransjer er det etter komiteens syn helt
avgjørende å ha bedriftshelsetjeneste på plass, der
risikoforholdene i virksomheten tilsier det.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener videre at behovet for å styrke
det systematiske og forebyggende arbeidsmiljøarbeidet i
alle virksomheter, uansett bransje, tilsier at det må være
et langsiktig mål å utvide kravet om bedriftshelsetjeneste
til å omfatte alle arbeidstakere.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil i tillegg vise til ILO-konvensjon nr.
161 som forplikter landene som ratifiserer denne konvensjonen til å etablere
bedriftshelsetjeneste for alle landets arbeidstakere.
Disse medlemmer viser til at land som Sverige,
Finland, Tyskland, Polen, Botswana og Uruguay og ytterligere 18
land alt har ratifisert ILO-konvensjon 161. Disse medlemmer er
av den oppfatning at Norge ved en gradvis innføring av
en bedriftshelsetjeneste for alle arbeidstakere på sikt
burde ratifisere denne ILO-konvensjonen.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag om en
gradvis opptrapping av bedriftshelsetjenesten slik at den omfatter
alle arbeidstakere."
Komiteen mener uansett det er behov
for å gjennomgå og revidere bransjeforskriften
som regulerer hvilke bransjer som skal ha knyttet til seg bedriftshelsetjeneste,
og viser til departementets varslede oppstart av dette arbeidet. Komiteen mener
det er viktig at prinsippet om bedriftshelsetjenestens frie og uavhengige
stilling videreføres. Bedriftshelsetjenesten skal på selvstendig
grunnlag informere arbeidsgiver, arbeidstakere og deres tillitsvalgte
om risikofaktorer på arbeidsplassen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener departementet må arbeide videre med tiltak for å styrke
kvaliteten i bedriftshelsetjenesten, herunder vurdere godkjenningsordninger
eller ytterligere kvalitetskrav.
Komiteen viser til brev fra departementet
datert 18. mai 2005 der det opplyses at Norsk Akkreditering
(NA) i 2002 la fram for Arbeidslivslovutvalget en vurdering av de
praktiske konsekvensene ved å etablere en obligatorisk
godkjenningsordning for bedriftshelsetjenestene. Komiteen viser
til at departementet ikke har tatt stilling til disse vurderingene. Komiteen mener
det er behov for å arbeide videre med spørsmålet
om en godkjenningsordning for bedriftshelsetjenestene, og ber departementet
utrede dette nærmere.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
av den oppfatning at det bør innføres en offentlig
godkjenningsordning for bedriftshelsetjenester.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide en offentlig
godkjenningsordning for bedriftshelsetjenesten."
Komiteen viser til at det i forskriften
om verne- og helsepersonale blir stilt krav til fagkunnskaper. § 8
krever for eksempel at "arbeidsgiver skal påse at verne
- og helsepersonalet kan dokumentere relevant utdanning og kompetanse
og gjennomføre nødvendig videre- og etterutdanning
i forhold til de helse-, miljø- og sikkerhetsmessige forhold
som skal overvåkes i virksomheten". Komiteen ber
Regjeringen i arbeidet med å styrke kvaliteten i bedriftshelsetjenestene
fortløpende vurdere behovet for å stille ytterligere
kvalitetskrav.