I St.prp. nr. 46 (2004-2005) er det lagt en strategi for gjennomføring
av reformen som vektlegger planleggings- og gjennomføringsaktiviteter
fram til tidspunktet for den formelle etableringen av en ny statlig etat,
samt visse føringer for det som skal skje i den første
tiden etterpå. Sentralt i gjennomføringsarbeidet
vil være å legge til rette for gode prosesser
som sikrer at målene med organisasjonsendringene hele tiden
er i fokus, samtidig som den løpende driften ivaretas på en
tilfredsstillende måte.
Den formelle etableringen av en felles statlig etat skal etter
planen skje fra annet halvår 2006. I St.prp. nr. 46 (2004-2005)
signaliseres at førstelinjekontorene i det alt vesentlige
skal være etablert over hele landet innen 2010. Dette innebærer
at det er nødvendig å etablere et lovgrunnlag
som også gir hjemmel for å gi nødvendige
forskrifter om overgangsbestemmelser.
Det er nødvendig med en grundig planlegging for å legge
grunnlaget for en vellykket gjennomføring. En altfor lang
planleggingsfase vil kunne svekke grunnlaget for det lokale engasjementet
i gjennomføringen.
Det tas sikte på at den formelle etableringen av en ny
felles statlig etat kan skje fra annet halvår 2006. En
gjennomføring fram til 2010 gir etter departementets oppfatning
en god balanse mellom tid til planlegging og tempo i gjennomføringen.
Når det gjelder økonomiske ressurser til planlegging
og gjennomføring i 2006, viser Regjeringen til St.prp.
nr. 42 (2005-2006) Tilleggbevilgning til NAV-reformen i 2006.
Når reformen trer i kraft, vil dagens arbeidsmarkedsetat
og trygdeetaten nedlegges. Aetat, Arbeidsdirektoratet og Rikstrygdeverket
nedlegges og erstattes av Arbeids- og velferdsdirektoratet samtidig
som også NAV interim nedlegges. Aetat lokal, det lokale trygdekontoret
og alle regionale organer skal i utgangspunktet også nedlegges.
Det lokale nivået av statsetaten kan ikke nedlegges
før et felles lokalt kontor er etablert i den enkelte kommunen.
Etableringen av slike kontorer vil skje suksessivt fram til 2010.
Det er en forutsetning for reformen at statsetaten parallelt
med etableringen av den nye etaten og de felles lokale kontorene,
skal yte den samme service som tidligere. Dagens bestemmelser i
de aktuelle lovene skal gjelde for den nye etaten inntil felles
lokale kontorer er etablert. Det kan eventuelt være aktuelt å supplere
med bestemmelser i forskrift her.
Det vises til § 18 første og annet
ledd i lovforslaget.
Departementet vil for øvrig ta initiativ til at gjeldende
forskrifter på området gjennomgås og
oppdateres i tråd med den nye organisasjonen. I lovforslaget åpnes
også for nye forskrifter på flere områder,
jf. § 3 tredje ledd, § 4 femte
og sjette ledd, § 12 første og annet
ledd, § 14 annet og fjerde ledd, § 15
fjerde ledd og § 18 annet ledd i lovforslaget
og merknadene i punkt 12.
Reformen er en stor og krevende organisasjonsendring. For å oppnå snarlige
og vesentlige resultater i forhold til målene som er satt,
er det avgjørende å sikre en effektiv
og betryggende gjennomføring. Målet for organisasjonsendringene
må hele tiden være i fokus, samtidig som den løpende
driften ivaretas på en tilfredsstillende måte.
Det nevnes her spesielt to særskilte utfordringer i proposisjonen.
Den ene er sammen med kommunene å etablere en ny og samordnet
førstelinjetjeneste, i form av et felles lokalt kontor
i hver kommune. Den andre er å etablere en helt ny statlig
etat som tar opp i seg nåværende Aetat og trygdeetat.
I august 2005 ble NAV interim etablert med ansvar for planlegging
og gjennomføring av den statlige delen av reformen inntil
en ny statsetat er på plass, annet halvår 2006.
Det er innledet et nært samarbeid med KS og kommunesektoren
med sikte på en smidig gjennomføring av reformen.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 46 (2004-2005)
vedtok Stortinget å be regjeringen om å sikre
tilstrekkelige ressurser til kompetansehevende tiltak samt sikre
at det utarbeides en plan for samlet kompetanseutvikling i den nye
arbeids- og velferdsforvaltningen. Regjeringen vil gi tilbakemelding
om dette arbeidet på egnet måte.
NAV-reformen vil i tid kunne falle sammen med forberedelse og
gjennomføring av en ny pensjonsreform og den samme etaten
vil ha et vesentlig ansvar for gjennomføringen av begge
reformene. Samlet sett vil dette utgjøre en stor utfordring
for etaten. Regjeringen vil legge stor vekt på å minimalisere
gjennomføringsrisiko gjennom å planlegge og gjennomføre reformene
sett i sammenheng. Det er inngått en omstillingsavtale
med de tilsattes organisasjoner i statlig sektor. KS og kommunene
har ansvaret for nødvendig medvirkning fra tilsattes organisasjoner
på kommunal sektor. Det er etablert god kontakt mellom NAV
interim og brukerorganisasjonene.
Avtalen mellom Arbeids- og inkluderingsdepartementet og KS vil
være instrument for å gi felles styringssignaler
til statsetaten og de enkelte kommunene, selv om den ikke vil forplikte
partene lokalt.
Hovedutgangspunktet for reformen er at det skal være
stor lokal fleksibilitet for å kunne tilpasse løsningene
til lokale forhold. Rammeavtalen vil i stor grad omhandle prosesser
på sentralt nivå for å tilrettelegge
for etableringen lokalt. I den grad det er behov for å legge
føringer for etableringen av felles lokale kontorer, er
det gjort i lovteksten blant annet gjennom forskriftshjemler.
Departementet og KS er blitt enige om å sette i gang
arbeidet i forkant av inngåelsen av rammeavtalen. Dette
vil danne grunnlaget for viktige felles styringssignaler for etablering
av felles lokale kontorer i kommunene. Et godt arbeid på disse
områdene vil være avgjørende for vellykkede
etableringsprosesser lokalt. Det tas sikte på å inngå en
endelig rammeavtale etter at denne proposisjonen er fremmet for
Stortinget med forbehold om Stortingets tilslutning til lovforslaget
om en ny arbeids- og velferdsforvaltning.
Komiteen vil peke på at det
vil være et stort behov for kompetanseheving blant de ansatte
i den nye arbeids- og velferdsforvaltningen for å sikre
brukerne en god kvalitet på tjenestene. Komiteen mener
at både stat og kommune har et ansvar for nødvendig
opplæring av de ansatte og at det derfor bør utformes
konkrete planer for hvordan denne kompetansehevingen skal skje. Komiteen forutsetter
at slike planer utarbeides i samarbeid med de tilsattes organisasjoner.