I St.prp. nr. 46 (2004-2005) er det lagt en strategi for gjennomføring av reformen som vektlegger planleggings- og gjennomføringsaktiviteter fram til tidspunktet for den formelle etableringen av en ny statlig etat, samt visse føringer for det som skal skje i den første tiden etterpå. Sentralt i gjennomføringsarbeidet vil være å legge til rette for gode prosesser som sikrer at målene med organisasjonsendringene hele tiden er i fokus, samtidig som den løpende driften ivaretas på en tilfredsstillende måte.

Den formelle etableringen av en felles statlig etat skal etter planen skje fra annet halvår 2006. I St.prp. nr. 46 (2004-2005) signaliseres at førstelinjekontorene i det alt vesentlige skal være etablert over hele landet innen 2010. Dette innebærer at det er nødvendig å etablere et lovgrunnlag som også gir hjemmel for å gi nødvendige forskrifter om overgangsbestemmelser.

8.1 Iverksetting og overgangsordninger

Det er nødvendig med en grundig planlegging for å legge grunnlaget for en vellykket gjennomføring. En altfor lang planleggingsfase vil kunne svekke grunnlaget for det lokale engasjementet i gjennomføringen.

Det tas sikte på at den formelle etableringen av en ny felles statlig etat kan skje fra annet halvår 2006. En gjennomføring fram til 2010 gir etter departementets oppfatning en god balanse mellom tid til planlegging og tempo i gjennomføringen. Når det gjelder økonomiske ressurser til planlegging og gjennomføring i 2006, viser Regjeringen til St.prp. nr. 42 (2005-2006) Tilleggbevilgning til NAV-reformen i 2006.

Når reformen trer i kraft, vil dagens arbeidsmarkedsetat og trygdeetaten nedlegges. Aetat, Arbeidsdirektoratet og Rikstrygdeverket nedlegges og erstattes av Arbeids- og velferdsdirektoratet samtidig som også NAV interim nedlegges. Aetat lokal, det lokale trygdekontoret og alle regionale organer skal i utgangspunktet også nedlegges.

Det lokale nivået av statsetaten kan ikke nedlegges før et felles lokalt kontor er etablert i den enkelte kommunen. Etableringen av slike kontorer vil skje suksessivt fram til 2010.

Det er en forutsetning for reformen at statsetaten parallelt med etableringen av den nye etaten og de felles lokale kontorene, skal yte den samme service som tidligere. Dagens bestemmelser i de aktuelle lovene skal gjelde for den nye etaten inntil felles lokale kontorer er etablert. Det kan eventuelt være aktuelt å supplere med bestemmelser i forskrift her.

Det vises til § 18 første og annet ledd i lovforslaget.

Departementet vil for øvrig ta initiativ til at gjeldende forskrifter på området gjennomgås og oppdateres i tråd med den nye organisasjonen. I lovforslaget åpnes også for nye forskrifter på flere områder, jf. § 3 tredje ledd, § 4 femte og sjette ledd, § 12 første og annet ledd, § 14 annet og fjerde ledd, § 15 fjerde ledd og § 18 annet ledd i lovforslaget og merknadene i punkt 12.

8.2 Gjennomføring av reformen

Reformen er en stor og krevende organisasjonsendring. For å oppnå snarlige og vesentlige resultater i forhold til målene som er satt, er det avgjørende å sik­re en effektiv og betryggende gjennomføring. Målet for organisasjonsendringene må hele tiden være i fokus, samtidig som den løpende driften ivaretas på en tilfredsstillende måte.

Det nevnes her spesielt to særskilte utfordringer i proposisjonen. Den ene er sammen med kommunene å etablere en ny og samordnet førstelinjetjeneste, i form av et felles lokalt kontor i hver kommune. Den andre er å etablere en helt ny statlig etat som tar opp i seg nåværende Aetat og trygdeetat.

I august 2005 ble NAV interim etablert med ansvar for planlegging og gjennomføring av den statlige delen av reformen inntil en ny statsetat er på plass, annet halvår 2006. Det er innledet et nært samarbeid med KS og kommunesektoren med sikte på en smidig gjennomføring av reformen.

I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 46 (2004-2005) vedtok Stortinget å be regjeringen om å sikre tilstrekkelige ressurser til kompetansehevende tiltak samt sikre at det utarbeides en plan for samlet kompetanseutvikling i den nye arbeids- og velferdsforvaltningen. Regjeringen vil gi tilbakemelding om dette arbeidet på egnet måte.

NAV-reformen vil i tid kunne falle sammen med forberedelse og gjennomføring av en ny pensjonsreform og den samme etaten vil ha et vesentlig ansvar for gjennomføringen av begge reformene. Samlet sett vil dette utgjøre en stor utfordring for etaten. Regjeringen vil legge stor vekt på å minimalisere gjennomføringsrisiko gjennom å planlegge og gjennomføre reformene sett i sammenheng. Det er inngått en omstillingsavtale med de tilsattes organisasjoner i statlig sektor. KS og kommunene har ansvaret for nødvendig medvirkning fra tilsattes organisasjoner på kommunal sektor. Det er etablert god kontakt mellom NAV interim og brukerorganisasjonene.

8.3 Rammeavtalen med KS - lokale avtaler

Avtalen mellom Arbeids- og inkluderingsdepartementet og KS vil være instrument for å gi felles styringssignaler til statsetaten og de enkelte kommunene, selv om den ikke vil forplikte partene lokalt.

Hovedutgangspunktet for reformen er at det skal være stor lokal fleksibilitet for å kunne tilpasse løsningene til lokale forhold. Rammeavtalen vil i stor grad omhandle prosesser på sentralt nivå for å tilrettelegge for etableringen lokalt. I den grad det er behov for å legge føringer for etableringen av felles lokale kontorer, er det gjort i lovteksten blant annet gjennom forskriftshjemler.

Departementet og KS er blitt enige om å sette i gang arbeidet i forkant av inngåelsen av rammeavtalen. Dette vil danne grunnlaget for viktige felles styringssignaler for etablering av felles lokale kontorer i kommunene. Et godt arbeid på disse områdene vil være avgjørende for vellykkede etableringsprosesser lokalt. Det tas sikte på å inngå en endelig rammeavtale etter at denne proposisjonen er fremmet for Stortinget med forbehold om Stortingets tilslutning til lovforslaget om en ny arbeids- og velferdsforvaltning.

8.4 Komiteens merknader

Komiteen vil peke på at det vil være et stort behov for kompetanseheving blant de ansatte i den nye arbeids- og velferdsforvaltningen for å sikre brukerne en god kvalitet på tjenestene. Komiteen mener at både stat og kommune har et ansvar for nødvendig opplæring av de ansatte og at det derfor bør utformes konkrete planer for hvordan denne kompetansehevingen skal skje. Komiteen forutsetter at slike planer utarbeides i samarbeid med de tilsattes organisasjoner.