Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Freddy
de Ruiter, Anniken Huitfeldt, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra
Høyre, lederen Ine Marie Eriksen og Gunnar Gundersen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam og Ole-Anton Teigen, fra
Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, fra Senterpartiet,
Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser
til proposisjonen.
Komiteen viser til at Stortinget ved flere anledninger,
jf. f.eks. Innst. S. nr. 110 (1999-2000) og Innst. S. nr. 232 (2004-2005),
har drøftet forskningsetiske problemstillinger, og er tilfreds
med at det nå foreslås etablert et helhetlig system
for behandling av etikk og redelighet i norsk forskning. Komiteen viser
til at det med utgangspunkt bl.a. i en utredning av hvordan man
best håndterer saker vedrørende vitenskapelig
uredelighet, ble sendt ut et felles høringsnotat i 2004
om lovhjemling av etikkomiteer og uredelighetsutvalg. Det foreliggende
lovforslaget viderefører i all hovedsak forslagene fra
høringsnotatet.
Komiteen tar i likhet med Regjeringen utgangspunkt
i at forskning foregår under betydelig grad av frihet og
tillit, og derved også en betydelig grad av personlig ansvar
for den enkelte forsker. Samtidig er det grunn til å understreke
at forskningsinstitusjonene har et selvstendig ansvar for kontroll og
ledelse. Institusjonenes faglige lederansvar må imidlertid
hele tiden vurderes opp mot hensynet til den akademiske frihet og
den enkelte vitenskapelig ansattes rettigheter. Komiteen har
merket seg at dette spørsmålet blir utredet av
det såkalte Underdal-utvalget, som skal avgi innstilling
i oktober 2006.
Komiteen er enig med Regjeringen i at det er formålstjenlig å samle
bestemmelsene om det regionale og nasjonale etikkomitésystemet
og bestemmelsene om et nasjonalt apparat for behandling av saker om
vitenskapelig uredelighet i samme lov. Komiteen er
også enig i at det legges opp til en fleksibel rammelov
som kan endres etter hvert som man vinner erfaringer med det nye
nasjonale støtteapparatet for forskningsetikk. Etter komiteens mening
imøtekommer lovforslaget behovet for å sikre et
nasjonalt system som kan ivareta samfunnets behov for at forskning
i offentlig og privat regi skjer i samsvar med anerkjente etiske
normer.
Komiteen konstaterer at det finnes argumenter både
for og imot lovfesting av de regionale og nasjonale forskningsetiske
komiteene, men har også merket seg at de aller fleste høringsinstansene
mener at en lovregulering vil gi komiteene en sterkere og mer uavhengig
stilling, samtidig som det gir klarere rammer for arbeidet. I lys
av at lovfesting også ivaretar hensynet til forskernes
rettssikkerhet på en betryggende måte, støtter komiteen forslaget
om lovfesting.
Det er viktig å understreke at det uansett lovfesting
ikke vil være mulig å lage et system som forhindrer
alle former for uredelighet i forskningen. Men etter komiteens mening
sender lovfestingen et viktig signal til det fåtallet av
forskere som av ulike grunner opptrer uredelig.
Komiteen er enig i at etikkomitésystemet
bør suppleres med et organ som kan behandle påstander om
vitenskapelig uredelighet innenfor alle fagområder (evt.
uavhengig av fagområde). Komiteen støtter
forslaget om å opprette og lovfeste et nasjonalt utvalg
for dette, og foreslår betegnelsen Nasjonalt utvalg for
gransking av redelighet i forskning (Granskingsutvalget). Komiteen har
merket seg at Forskningsrådets utredning gikk
inn for at utvalget skulle ha et privatrettslig grunnlag, bl.a.
for å unngå "kriminalisering" av saker som kan
vise seg først og fremst å være et forskningspolitisk
anliggende. I likhet med departementet legger imidlertid komiteen vekt
på at hensynet til forskernes rettssikkerhet og utvalgets
muligheter til god og sikker saksbehandling er best ivaretatt gjennom
lovfesting. I samme retning trekker hensynet til at økt
internasjonalt samarbeid om uredelighetssaker krever et klart definert
lovverk også i Norge.
Når det gjelder utvalgets sammensetning, vil komiteen understreke
at det i noen tilfeller vil være hensiktsmessig å oppnevne
utenlandske medlemmer til utvalget for å oppnå større
uavhengighet. I de fleste tilfeller vil det mest aktuelle være å oppnevne
utvalgsmedlemmer fra andre nordiske land, men i noen tilfeller vil
det være aktuelt å søke kandidater også utenfor
Norden. Komiteen slutter seg for øvrig til
departementets vurderinger når det gjelder Granskningsutvalget.
Komiteen mener at hovedregelen i en granskning
bør være at sakens dokumenter er unntatt for offentlighet
så lenge saken er til behandling og det ikke foreligger
endelig uttalelse i saken. Men dette er ikke til hinder for at en
offentliggjøring i enkelte tilfeller vil være
hensiktsmessig av hensyn til de involverte i saken.
Komiteen mener at Granskningsutvalget og dets
sekretariat også bør bidra i forebyggingsarbeidet knyttet
til vitenskapelig uredelighet. Videre er det viktig at en ser sammenhengen
mellom enkeltsaker og generell forebygging, da dette kan gi et bedre grunnlag
for å videreutvikle retningslinjer og normer som i større
grad kan avdekke vitenskapelig uredelighet. Komiteen vil
be departementet vurdere disse forhold ved utarbeidelse av forskriftene.
Komiteen viser til proposisjonens begrunnelse
for å unnta studentprosjekter fra lovens virkeområde.
Prosjekter som utføres av studenter som ikke er i et ansettelsesforhold,
omfattes ikke av loven. Komiteen mener spørsmålet
om forholdet mellom studentprosjekter og andre forskningsprosjekter
i relasjon til loven bør vurderes nærmere. Mange
studentprosjekter har et omfang som gjør det unaturlig å unnta
dem fra loven. Prosjektene involverer ofte de samme typer prinsipielle
spørsmål som andre forskningsprosjekter.
Det er derfor viktig at lovens intensjoner kommuniseres også overfor
studenter som driver med forskningsprosjekter av et visst
omfang. Spesielt kan det være aktuelt å inkludere
større prosjekter på master- og doktorgradsnivå.
Komiteen ber på denne bakgrunn departementet
komme tilbake med en vurdering av hvordan større studentprosjekter
kan omfattes av loven.
Komiteen vil understreke viktigheten av å holde
fokus på etikk ved alle akademiske studier og karriereløp
fra starten av. Komiteen vil understreke betydningen
av bred internasjonal forskning. Komiteen vil likevel
vise til at Transparency International har pekt på ulike
muligheter for korrupsjon ved internasjonaliseringen av høyere
utdanning og forskning. Komiteen vil be
departementet komme tilbake med beskrivelse av utfordringene og
aktuelle tiltak på egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at lovutkastet ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til internasjonaliseringen
av forskningen. I enkelte saker kan anklagen gå mot
en person i et annet land, eller anklagen kan komme fra utlandet.
Det kan også være internasjonalt sammensatte grupper
av forskere som blir anklaget for uredelighet. Disse medlemmer er
derfor av den oppfatning at departementet må komme tilbake
til Stortinget med forslag om bestemmelser som ivaretar disse sidene,
samt legge til rette for en ordning som passer inn med ordninger
i andre land.
Andre instanser kan også engasjere seg i spørsmål
som kan bidra til å fremme ansvarlighet i forskningen
og god vitenskapelig praksis, med vekt på redelighet. En
gjensidig utveksling av erfaring og læring mellom de ulike
fagbaserte etiske komiteene og Granskningsutvalget bør
legges til grunn.
Disse medlemmer mener det er viktig med en mest
mulig klar definisjon av uredelighet, denne må være
streng og ikke gitt for vide kriterier, siden konsekvensene for
den enkelte forsker som blir vurdert som uredelig kan være
betydelig.
Disse medlemmer mener at lovforslaget ikke vil
innebære store konsekvenser for de nasjonale komiteene,
verken på den administrative eller økonomiske
siden. Men for å forhindre at lovforslaget tapper de ordinære
bevilgningene, vil det være hensiktsmessig at det øremerkes
midler til dette formålet.