EFTAs overvåkingsorgan (ESA) avga 1. juni 2001
to åpningsbrev ("letters of formal notice") om den norske
gjennomføringen av tredje selskapsdirektiv om fusjoner
og sjette selskapsdirektiv om fisjoner. I åpningsbrevene
konkluderte ESA med at reglene i allmennaksjeloven om konsernfusjon
og konsernfisjon ikke er forenlige med henholdsvis tredje og sjette
selskapsdirektiv. ESA ga uttrykk for at de to direktivene stiller
krav om at aksjeeierne i det overdragende selskapet skal motta aksjer
i det overtakende selskapet som vederlag. Departementet kjenner ikke
til at ESA senere har vurdert å ta saken opp på ny.
På bakgrunn av den grunngitte uttalelsen og drøftelsene
med ESA ble det i høringsbrevet foreslått et nytt
tredje ledd i allmennaksjeloven § 13-17. Siktemålet
med forslaget var å klargjøre at kravene om 90 pst.
eierandel også gjelder ved ikrafttredelse av fusjonen,
og å sørge for en bedre kontroll av at kravene
er oppfylt. Særlig ved fusjon hvor vederlaget skal være aksjer
i et annet datterselskap, kan spørsmålet om når kravet
til eierandel i datterselskapet skal være oppfylt, være
av betydning fordi nettopp utstedelsen av vederlagsaksjer i datterselskapet
kan innebære at datterselskapet ikke lenger vil være
eid med mer enn 90 pst. av morselskapet.
Den foreslåtte endringen gikk ut på at det
til meldingen til Foretaksregisteret om at fusjonen kan tre i kraft,
skal vedlegges en erklæring fra styret i det overtakende
selskapet om at eierforholdene i konsernet ved ikrafttredelsen av
fusjonen oppfyller kravene om eierandeler. Den foreslåtte
bestemmelsen fikk etter forslaget også anvendelse for fisjon.
Aksjeselskaper omfattes ikke av tredje og sjette selskapsdirektiv,
og aksjelovens regler om konsernfusjon og konsernfisjon var dermed
heller ikke berørt av ESAs grunngitte uttalelser. I høringsbrevet
ble det likevel foreslått en tilsvarende endring i aksjeloven § 13-16,
da det ikke er noen grunn til at det skal være forskjellige
regler i de to lovene på dette punktet. Ved henvisningen
i § 14-8 vil bestemmelsen også gjelde ved
fisjon.
Departementet går inn for å følge
opp forslaget i høringsbrevet, og foreslår derfor
et nytt tredje ledd i aksjeloven § 13-16 og allmennaksjeloven § 13-17.
Det fremgår ikke klart av gjeldende rett om det er aksjelovens
eller allmennaksjelovens regler som kommer til anvendelse ved konsernfusjoner
hvor morselskapet som utsteder vederlagsaksjer er et allmennaksjeselskap,
mens de fusjonerende selskaper er aksjeselskaper. Justisdepartementets
lovavdeling avga i 1998 en tolkningsuttalelse hvor det ble antatt at
aksjelovens regler kommer til anvendelse i slike tilfeller.
Departementet mener at hensynet til tredje selskapsdirektiv kan
tilsi at allmennaksjeloven bør få anvendelse i
tilfeller hvor vederlagsaksjene utstedes av et allmennaksjeselskap.
Departementet foreslår derfor en endring i aksjeloven og
allmennaksjeloven som slår fast dette. En tilsvarende endring
blir også foreslått i de to lovene i bestemmelsene
om fisjon.
Departementet foreslo i høringsbrevet å utvide anvendelsesområdet
til bestemmelsen i aksjeloven som åpner for en forenklet
måte å gjennomføre fusjoner på i
tilfeller hvor et aksjeselskap eller et allmennaksjeselskap eier
samtlige aksjer i to aksjeselskaper. I slike tilfeller kan fusjonsplanen
gå ut på at det ene selskapets eiendeler, rettigheter
og forpliktelser som helhet skal overføres til det andre
selskapet uten vederlag. Justisdepartementets lovavdeling
har i en tolkningsuttalelse lagt til grunn at det følger
direkte av ordlyden i § 13-24 at morselskapet
må være et norsk aksjeselskap eller allmennaksjeselskap.
Departementet mener forslaget i høringsbrevet bør
følges opp, og foreslår en endring i aksjeloven § 13-24
som utvider bestemmelsens anvendelsesområde. Det kan vanskelig
pekes på avgjørende hensyn som tilsier at forenklet
fusjon bør forbeholdes tilfeller der aksjeselskapene eies
av et norsk aksjeselskap eller allmennaksjeselskap. Det avgjørende
bør være om de fusjonerende selskapene er eid
fullt ut av samme eier.
Komiteen støttar
departementet sitt syn og har ingen ytterligare merknader.