Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor
Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Lise Wiik og Arne
L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold
og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn
Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder
Brekk, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til Regjeringens
forslag om endringer i lov av 17. juni 1966 nr. 19 om forbud
mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann
(fiskeforbudsloven) og i lov av 3. juni 1983 nr. 40 om
saltvannsfiske (saltvannsfiskeloven). Formålet med loven
er å iverksette ytterligere tiltak mot ulovlig, urapportert
og uregulert fiske. Det vises også til brev fra Fiskeri-
og kystdepartementet av 17. november 2006 og 28. november
2006 (vedlagt).
Komiteen vil innledningsvis peke på at
det ulovlige overfisket i våre nordlige farvann er en alvorlig
trussel mot vår fiskerinæring og dermed også mot
kystbefolkningens levekår. Det ulovlige fisket utøves
i stor grad av fartøy som ikke fører norsk flagg og
utenfor norsk fiskerijurisdiksjon. Fangstene landes også utenfor
Norge.
Komiteen er tilfreds med at Norge nå oppretter
kontrollavtaler med andre land om gjensidig rapportering av landing
av fisk fra tredjelands fartøy. Komiteen har
også merket seg at Norge har inngått avtaler med
våre viktigste samarbeidsland på fiskerisektoren
om gjensidig satellittsporing.
Komiteen har videre merket seg at Norge gjennom
folkerettslige avtaler har forpliktet seg til å arbeide
for en bærekraftig forvaltning av våre marine ressurser. Komiteen er
tilfreds med at Regjeringen ønsker å være
en pådriver for at andre stater skal etablere
et tilsvarende regelverk som det som nå innføres
i Norge.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er også enig i at nasjonale tiltak
må være i samsvar med våre anbefalinger overfor
andre land.
Fiskeridirektoratet anslår omfanget av overfisket på norsk
arktisk torsk til mellom 100 000 og 120 000 tonn
pr. år til en førstehåndsverdi på 1,5
mrd. kroner og at overfisket tross intensivert kontroll fra norsk
side, ikke har avtatt de seinere år. Flertallet er
derfor enig i at det må treffes ytterligere tiltak, selvsagt innen
folkerettens rammer. Spesielt viktig er det etter flertallets mening å etablere
regler for havnestatskontroll som begrenser muligheten for å drive ulovlig
fiske og som straffer dem som gjør det.
Komiteen viser til at regionale fiskeriforvaltningsorganisasjoner
har etablert et sett av regler for å motvirke ulovlig overfiske
gjennom å nekte landing og omlasting av fangst fra fartøy
som fisker i strid med organisasjonens regelverk. Komiteen viser også til
Verdens matvareorganisasjons globale atferdskode for ansvarlig fiske.
En bærekraftig ressursforvaltning krever nå ytterligere
tiltak mot fartøy som driver ulovlig fiske.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at Regjeringen foreslår
at myndighetene gis hjemmel til å fastsette nærmere
regler om at fangst skal kunne nektes landet med mindre skipets
flaggstat kan verifisere at fangsten er lovlig og ikke tatt i strid
med et ønsket beskatnings- eller fiskemønster,
eller i strid med regler som er avtalt med en fremmed stat. Flertallet er
enig i dette.
Flertallet er også enig i at det nå innføres
regler som gjør det mulig å forby landing av fisk
i norske havner fra utenlandske fartøy som har deltatt
i ulovlig fiskeaktivitet. Dette forbudet skal også kunne omfatte
omlasting, forsynings- og støttetjenester fra slike fartøy
i norske havområder eller med norsk fartøy. I
tillegg skal fartøy som har deltatt i ulovlig fiske kunne
nektes adgang til norsk indre farvann. Det omfatter forbud mot landing,
omlasting eller bearbeiding av fisk i norsk havn. Fartøy
som er ilagt landingsforbud, skal også kunne nektes andre
tjenester i norsk havn, som lasting og lossing av all last, bunkring
og andre havnetjenester.
Sanksjonene som foreslås innført, kan rettes
mot et fartøy som har deltatt ulovlige fiskeaktiviteter, uavhengig
av om den aktuelle lasten om bord er ulovlig eller ikke. Flertallet antar
at fartøy som rammes av tiltak, får sterkt redusert
verdi ved videresalg. Godtroende tredjemann bør derfor
beskyttes mot erverv av et slikt fartøy. Flertallet understreker
derfor viktigheten av at det regelverk som nå etableres
i Norge, gjøres kjent i relevante fiskerinasjoner. De som
driver ulovlig fiske og potensielle fartøykjøpere bør
av allmennpreventive grunner gjøres kjent med den risiko
de løper. Flertallet har også merket
seg at Fiskeridirektoratet vil opprette offentlig tilgjengelige
lister over tiltak som er iverksatt mot aktuelle fartøy
og på hvilket grunnlag tiltakene er iverksatt.
Flertallet vil ellers bemerke at det nye regelverket
vil kreve økt innsats fra kontrollinstansene med dertil
hørende ressursbehov, og at dette skal utredes nærmere. Flertallet ber
Regjeringen komme tilbake til dette på egnet måte.
Komiteen viser til at overfisket har
konsekvenser for næringslivet utover selve fiskerinæringa, spesielt
verfts- og serviceindustrien nord i landet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, mener at de økonomiske konsekvensene
av å ikke innføre tiltak - og la overfisket fortsette
slik at bestanden settes i fare - er på sikt mer belastende
for næringslivet enn alternativet. Dette gjelder også for
de som driver verksted og leverer forsyningstjenester. Disse er
avhengige av at flåten har inntjeningsevne og betalingsvilje.
Norge samarbeider med en rekke andre land om bestemmelser med tilsvarende
virkning.
Havnene, som får et selvstendig ansvar for å etterleve
regelverket, vil kunne få økte oppgaver. Flertallet viser
til at de praktiske konsekvensene av dette skal utredes nærmere.
Flertallet viser til at det under høringen
i Stortinget ble pekt på at det er et behov for ytterligere
lovhjemler for å straffe norske selskap som kjøper
fisk som opplagt er IUU-fisk, og ber Regjeringen se på dette
i forbindelse med arbeidet med ny havressurslov. Flertallet viser
også til at det må stilles krav til kvaliteten
på svartelistene i forskriftsverket.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er glad for
at Regjeringen fører en iherdig kamp for å komme
det ulovlige, urapporterte og uregulerte fisket til livs og at den
nå lykkes i å vinne internasjonal tilslutning
til sitt arbeid.
Et tredje flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, vil peke på at internasjonale avtaler
og regelverk er helt nødvendig for å vinne kampen
mot det ulovlige fisket. Dette flertallet viser spesielt
til den nylig fremforhandlete avtalen i Den nordøstatlantiske
fiskerikommisjonen (NEAFC) som vil gjøre det langt vanskeligere å lande
ulovlige fangster. Avtalen innebærer at det nå etableres
et bedre system for kontroll med landingen av fisk i europeiske
havner. Dette flertallet viser til at kontrolltiltakene
vil gjøre det vanskeligere og mindre lønnsomt å drive
ulovlig fiskerivirksomhet.
Komiteen konstaterer at samtlige medlemmer i
NEAFC forpliktes av avtalen, det vil si EU-landene, Russland, Island,
Færøyene, Grønland og Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at overfiske er et internasjonalt problem og at tiltak som iverksettes,
i størst mulig grad må være internasjonale
for at de skal virke. Disse medlemmer viser til at
det er gjennomført en rekke tiltak fra norsk side uten
at overfiske i Barentshavet har avtatt i særlig grad de
senere år. Årsaken til at overfiske i Barentshavet,
til tross for en rekke tiltak fra norsk side, ikke har avtatt i
særlig grad de senere år, er først og
fremst at implementeringen av kontrolltiltak som er avtalt mellom
Norge og Russland i den blandede norsk-russiske fiskerikommisjonen,
har blitt forsinket på russisk side. For å få en sterkere
kontroll på overfisket, må det i all hovedsak være
et felles regelverk når det gjelder overvåkning og
kontroll av fartøy, samt mottak av fisk. Kontrollen kan
aldri bli bedre enn det landene er villige til å bidra
med. Svikter havnestatene i å rapportere landinger, eller
fangstnasjonene i å registrere fangst, har avtalen lite
for seg.
Derfor fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen arbeide for et internasjonalt regelverk
som forhindrer ilandføring av ulovlige fiskefangster."
Disse medlemmer viser til at Islands utenriksminister
ikke vil utelukke en ny torskekrig mot fartøy som driver
med ulovlig fiske. Utenriksministeren tok til orde for at alle tilgjengelige
metoder må tas i bruk mot piratene, inkludert trålkutting. Disse medlemmer viser
til enighet i medlemslandene i NEAFC og regler om havnestatskontroll
som skal tre i kraft fra 1. mai 2007. Disse medlemmer synes det
er positivt at slike regler kommer på plass, men det gjenstår å se
om reglene blir fulgt opp og gjennomført av samtlige medlemsland. Disse
medlemmer viser til at bare 15 pst. av alle landinger
av frosset fisk med utenlandsk fartøy skal kontrolleres. Disse
medlemmer mener at overfiske utgjør et alvorlig
problem nasjonalt og internasjonalt. Overfiske har stor betydning
for en bærekraftig utvikling av fiskeressursene, fiskerinæringen,
norsk økonomi og bosetningsmønster langs hele
norskekysten. Et særnorsk tiltak med svartelisting av fartøy,
nekting av havnetilgang, nekting av service, bunker, støttefunksjoner,
landing av lovlig fanget fisk, m.m., vil kunne ramme næringslivet
langs norskekysten hardt. Disse medlemmer vil advare
mot særnorske tiltak.
Disse medlemmer er enige i at det må gjøres
grep som gjør det mulig å få stanset
overfiske, men er av den oppfatning at en lovendring som berører
overfiske, bør forankres i konkrete lovendringsforslag
og ikke i en generell rammelov slik som foreslått i Ot.prp.
nr. 98 (2005-2006).
Disse medlemmer mener at økte økonomiske
rammer til Kystvakta er et svært viktig virkemiddel for å få kontroll
på overfiske. At Kystvakta er til stede der overfiske begås,
er etter disse medlemmers syn det viktigste grep
som kan gjøres for å få redusert overfiske
kraftig.
Derfor fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen styrke kontrollen til havs for å forhindre
overfiske."
Disse medlemmer mener økt tilstedeværelse
med kystvakt, og en sterkere dialog og samarbeid med russiske myndigheter,
er av avgjørende betydning for å få kontroll
på overfiske i Barentshavet.