Hyretillegg er en kontant ytelse som skal dekke ugifter til kost
i arbeidstakerens friperioder. I utgangspunktet er derfor hyretillegg
en skattepliktig ytelse. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2006 vedtok Stortinget at tariffmessig hyretillegg for egen kost
skulle gjøres skattefritt fra 1. juli 2006, oppad begrenset
til 1 375 kroner per måned, jf. skatteloven § 5-15
første ledd bokstav e nr. 1 første strekpunkt.
Hyretillegg utover dette er skattepliktig som arbeidsinntekt. Beløpsbegrensningen
var ment å skulle sikre at fritaket ikke skulle utvides
i forhold til det fritaket for tariffmessig hyretillegg som gjaldt
til og med inntektsåret 2005, se Ot.prp. nr. 77 (2005-2006)
Om lov om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga kapittel 7.
Departementet er gjort kjent med at det har oppstått
tvil om det skattefrie beløpet skal forstås som
et fast beløp per måned, eller om man skal anse
beløpet som et gjennomsnittsbeløp året
sett under ett. Med sistnevnte løsning ville man kunne
utbetale et høyere skattefritt beløp enn 1 375
kroner i én måned såfremt hyretillegg
på årsbasis ikke overstiger 16 500 kroner (12x1 375).
Departementet foreslår en presisering av lovteksten slik
at det klart framgår at det skattefrie beløpet
skal gjelde per inntektsår, men med forholdsmessig reduksjon
dersom skattyter ikke har vært ansatt hele året.
Fritaket fra 2006 ble utformet ut fra en forutsetning om at hyretillegget
ble betalt ut med like store beløp per måned.
Departementet har imidlertid blitt gjort oppmerksom på at
en del arbeidsgivere praktiserer avvikende ordninger. Et fast skattefritt
beløp per måned kan da lede til en noe vilkårlig
skattlegging av arbeidstakerne, alt etter hvilken turnus som anvendes
og hvordan arbeidsgiveren har innrettet sine lønnsrutiner.
Departementet legger til grunn at en slik forskjellsbehandling ikke
var tilsiktet. Departementet har derfor i brev av 14. november 2006
til Skattedirektoratet bedt om at skattefritaket beregnes på årsbasis,
eventuelt med forholdsmessig reduksjon for dem som ikke har vært
ansatt om bord hele inntektsåret.
Etter departementets oppfatning er det hensiktsmessig å presisere
lovteksten slik at det framgår klart at beløpsbegrensningen
skal gjelde per inntektsår, og at arbeidstakere som bare
har arbeidet på skip deler av året, skal få det
skattefrie beløpet forholdsmessig avkortet. Dette foreslås
gjort ved at fritaksbeløpet avkortes med antall dager i
inntektsåret arbeidstakeren ikke har vært ansatt
om bord.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 5-15
første ledd bokstav e nr. 1.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks med virkning
fra og med 1. juli 2006.
Forslaget vil ikke ha provenymessige konsekvenser utover de beregninger
som ble gjort i tilknytning til revidert nasjonalbudsjett, se Ot.prp.
nr. 77 (2005-2006) Om lov om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga
mv. punkt 7.3.4.
Departementet antar at forslaget heller ikke vil ha administrative
konsekvenser av betydning.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag vedrørende endret beregningsmåte for skattefritt
hyretillegg for sjøfolk, jf. forslaget til lov om endringer i
skatteloven II.