Departementet er enig med utvalget i at hovedprinsippene for
utøvelse av inn- og utreisekontroll (grensekontroll) reguleres i
loven, mens detaljreglene bør fastsettes i forskrift. Det bør blant
annet fremgå av loven at det ved inn- og utreisekontroll skal påses
at utlendingen har pass eller annet legitimasjonsdokument som er
godkjent som reisedokument. Videre bør det lovfestes at det skal
påses at visumpliktig utlending har visum.
Norge er i dag det eneste av de nordiske landene som ikke har
en eksplisitt hjemmel for rutinemessig kontroll av kjøretøy. Det
er i lovforslaget gitt hjemmel for en slik kontroll i § 15 fjerde
ledd.
Det er foreslått en ny bestemmelse som gir hjemmel for å regulere
i forskrift at fører av skip eller luftfartøy kan pålegges å oversende
passasjerlister elektronisk til myndighetene, jf. lovforslaget § 20
første ledd bokstav b. Dette vil forenkle og effektivisere kontrollen.
Det foreslås også presisert i loven at det ved gjennomføring
av grensekontroll er adgang til å foreta iriskontroll, kontroll
av fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning, jf. lovforslaget § 15 tredje
ledd.
Det er politiet som har ansvaret for grensekontrollen, jf. lovforslaget
§ 22 første ledd. Tollmyndigheten kommer i praksis over tilfeller
av illegal innvandring når de driver kontroll på steder hvor politiet ikke
er tilstede. Det er i lovforslaget gitt hjemmel for at tollmyndigheten
kan foreta utlendingskontroll som bistand til politiet, jf. § 22
andre ledd. Nærmere regler om tollvesenets utlendingskontroll og
om andre myndigheters adgang til å gjennomføre slik kontroll, foreslås
fastsatt i forskrift, jf. lovforslaget § 22 tredje ledd.
Avskaffelsen av grensekontroll på de indre grenser som en følge
av Schengen-samarbeidet har skapt større mulighet til å ta seg ulovlig
inn i landet. Som en følge av dette er politiets adgang til å kunne
foreta alminnelig utlendingskontroll i hele riket blitt viktigere
enn før. Samtidig er det viktig at kontrollen ikke gjennomføres
på en måte som gjør at den oppleves som vilkårlig av dem som blir
kontrollert. I motsatt fall vil det kunne oppstå mistanke om at
kontrollen er diskriminerende motivert eller at den er motivert
ut fra andre krenkende eller usaklige hensyn.
I dag er kriteriene for iverksettelse av alminnelig utlendingskontroll
ikke regulert i lov eller forskrift. Nærmere kriterier er fastsatt
i rundskriv fra Politidirektoratet. Departementet mener at det bør
gis en særskilt lovbestemmelse om politiets adgang til å foreta
alminnelig utlendingskontroll, det vises til lovforslaget § 21.
Politidirektoratets rundskriv har tjent som utgangspunkt for utformingen
av bestemmelsen. Det vil ikke være tilstrekkelig for kontroll at
en person antas å være utenlandsk borger. Det kreves i tillegg at
omstendighetene (tid, sted og situasjon) gir grunn til slik kontroll.
Ved planlagte aksjoner skal beslutningen om kontroll treffes av
politimesteren eller den han gir fullmakt. Utenfor rammen av planlagte
aksjoner kan beslutning om kontroll treffes av polititjenestemann.
Norge er i henhold til Schengen-konvensjonen forpliktet til å
ha regler om transportøransvaret. Lovforslaget er i all hovedsak
en videreføring av gjeldende regler med den justering at transportøransvaret ikke
bare bør gjelde ved bortvisning slik som i dag, men også ved utvisning
dersom utvisningsgrunnen er knyttet til selve innreisen i riket.
Komiteen ser det slik at lovforslaget
vedrørende transportøransvaret viderefører gjeldende regler med
den justering at transportøransvaret ikke bare bør gjelde ved bortvisning
slik som i dag, men også ved utvisning dersom utvisningsgrunnen
er knyttet til selve innreisen i riket.
Komiteen støtter at det bør fremgå av loven at det
ved inn- og utreisekontroll skal påses at utlendingen har pass eller
annet legitimasjonsdokument som er godkjent som reisedokument. Videre
bør det lovfestes at det skal påses at visumpliktig utlending har visum.
Komiteen støtter videre at det gis en hjemmel for
rutinemessig kontroll av kjøretøy. Komiteen understreker
at fører av skip eller luftfartøy etter ny lov kan pålegges å oversende
passasjerlister elektronisk til myndighetene. Videre presiseres
i loven at det ved gjennomføring av grensekontroll er adgang til
å foreta iriskontroll, kontroll av fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning. Komiteen merker
seg videre at det i lovforslaget gis hjemmel for at tollmyndigheten kan
foreta utlendingskontroll som bistand til politiet.
Komiteen er kjent med at politiets adgang til
å kunne foreta alminnelig utlendingskontroll i hele riket er blitt
viktigere etter Schengen-samarbeidet ble innført. Samtidig er det
viktig at kontrollen ikke gjennomføres på en måte som gjør at den
oppleves som vilkårlig av dem som blir kontrollert. I motsatt fall
vil det kunne oppstå mistanke om at kontrollen er diskriminerende
motivert eller at den er motivert ut fra andre krenkende eller usaklige
hensyn.
Komiteen støtter at det gis en særskilt lovbestemmelse
om politiets adgang til å foreta alminnelig utlendingskontroll.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener det ikke vil være tilstrekkelig for kontroll
at en person antas å være utenlandsk borger. Det kreves i tillegg
at omstendighetene (tid, sted og situasjon) gir grunn til slik kontroll.
Ved planlagte aksjoner skal beslutningen om kontroll treffes av
politimesteren eller den han gir fullmakt. Utenfor rammen av planlagte
aksjoner kan beslutning om kontroll treffes av polititjenestemann.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en utlending skal visiteres ved grensekontroll hvis vedkommende
nekter å oppgi sin identitet eller det er grunn til mistanke om at
den oppgitte identiteten ikke er korrekt.
Komiteens medlem fra Venstre registrerer
at det lovfestes en rett til å foreta andre former for identitetskontroll
enn kontroll av legitimasjon. Dette medlem støtter
å innføre en slik hjemmel, men er i utgangspunktet skeptisk til
en omfattende bruk av irisscreening, ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk
i grensekontrollen. Dette medlem er imot en rutinemessig
bruk av slik teknologi og mener at det normale fortsatt må være
at det er tilstrekkelig å fremlegge identitetspapirer ved grensekontrollen. Dette
medlem påpeker at det er en forutseting at opplysningene
som fremkommer gjennom slike tiltak ikke oppbevares. Dette
medlem peker på at gjenkjenningsteknologi gir et potensial
for økt overvåking som må benyttes med varsomhet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
har merket seg at det er presisert i proposisjonen i særmerknadene
til § 15 at fingeravtrykkundersøkelse, ansiktsgjenkjenning og irisscreening
i grensekontroll, kun skal brukes til kontroll opp mot forskjellige
registre for å kontrollere at vedkommende ikke skal nektes innreise
i Norge, og at det verken skal foretas oppbevaring eller registrering
av screeningen.