Vedtak om bortvisning er en forvaltningsmessig reaksjon som enten
innebærer at utlendingen nektes innreise i riket fordi innreisevilkårene
ikke er oppfylt eller et pålegg om å forlate riket fordi vilkårene
for å oppholde seg i riket ikke er oppfylt. Bortvisning er både
aktuelt ved gjennomføring av grensekontroll og i saker hvor utlending
påtreffes i Norge etter å ha oppholdt seg her i kortere eller lengre
tid. Et vedtak om bortvisning medfører en plikt til å forlate riket,
og kan gjennomføres ved tvang. Vedtaket medfører imidlertid ikke
noe forbud mot fremtidig innreise, og vedkommende kan i prinsippet
returnere dagen etter, forutsatt at bortvisningsgrunnen er reparert.
En utlending som får avslag på en søknad om oppholdstillatelse,
kan ha plikt til å forlate riket selv om det ikke treffes noe formelt
vedtak om bortvisning. Plikten til å forlate riket følger av at
vedkommende ikke har noe annet gyldig grunnlag for videre opphold.
En forutsetning for at fraktfører skal bli ansvarlig for kostnadene
knyttet til uttransportering av en utlending som har reist inn i
riket uten gyldig innreisetillatelse, vil imidlertid være at det
treffes formelt vedtak om bortvisning eller utvisning, jf. § 91 tredje
ledd.
I lovforslaget er det fastsatt enkelte forenklede saksbehandlingsprosedyrer
i tilknytning til bortvisning. Det gjøres tydelig at bortvisning
etter lovforslaget § 17 første ledd a, b og c (utlendingen mangler reisedokument
eller visum, eller er registrert i Schengen Informasjonssystem
(SIS)), også skal kunne treffes av polititjenestemann som ikke er
jurist. De aktuelle bortvisningstilfellene har gjennomgående et
enkelt faktum og det er få betenkeligheter knyttet til at også andre
polititjenestemenn enn jurister får vedtakskompetanse.
Under henvisning til at det i praksis er utvisning som er den
aktuelle reaksjonen overfor utlendinger med oppholdstillatelse eller
nordiske borgere som er bosatt i riket, er det presisert i loven
at det ikke skal treffes vedtak om bortvisning overfor disse gruppene,
jf. lovutkastet § 17 andre ledd.
Bortvisningsgrunnene framgår av lovutkastet § 17 første ledd
a-l.
Etter gjeldende utlendingslov kan det treffes vedtak om å bortvise
en utlending som ikke har dekket utgifter som utlendingen er pliktig
til å dekke i forbindelse med at vedkommende tidligere er uttransportert.
I lovforslaget inntas det i tillegg en særskilt hjemmel for å treffe
vedtak om bortvisning hvor utlendingen har en uoppgjort bot til
det offentlige.
I tilfeller hvor utlendingen er straffedømt i utlandet, foreslår
departementet at adgangen til å bortvise vedkommende bør utvides.
Etter gjeldende rett og utvalgets lovutkast vil det ikke være adgang
til å bortvise utlendingen dersom forholdet ligger lengre enn fem
år tilbake i tid. Etter departementets vurdering bør denne tidsavgrensningen
ikke gjelde når utlendingen er straffedømt for grove forbrytelser.
Norske myndigheter bør kunne nekte utlendingen adgang til riket
dersom vedkommende er straffedømt for et forhold som i Norge kan
gi fengselsstraff i 10 år eller mer, uavhengig av når den straffbare
handling ble begått eller straffen sonet. Det kan for eksempel dreie seg
om forsettelig drap, alvorlig narkotikaforbrytelse, terrorhandlinger
mv. Om det skal treffes bortvisningsvedtak i slike tilfeller må
imidlertid vurderes konkret i de sakene hvor spørsmålet oppstår.
Bestemmelsen som blant annet gir anledning til å returnere personer
som er under psykiatrisk behandling i hjemlandet, foreslås videreført.
Departementet foreslår imidlertid å bytte formuleringen "alvorlige psykiske
forstyrrelser" med "alvorlig sinnslidelse".
Videre kan det treffes vedtak om bortvisning av en utlending
som ikke kan sannsynliggjøre det oppgitte formålet med oppholdet.
Det kan også gis adgang til å bortvise utlending som ikke kan
sannsynliggjøre at vedkommende har eller er sikret tilstrekkelige
midler til opphold i riket og til hjemreise. Dette er en videreføring
av gjeldende lovbestemmelse. I tillegg er det foreslått som en ny
presisering at utlendingen må ha midler til opphold i øvrige Schengen-land
vedkommende planlegger å besøke.
I medhold av gjeldende utlendingslov kan det i forskrift fastsettes
unntak fra bortvisningsbestemmelsene for innehaver av visum eller
oppholdstillatelse utstedt av land som deltar i Schengen-samarbeidet.
Denne bestemmelsen foreslås videreført.
Komiteen vil fremheve at en forutsetning
for at fraktfører skal bli ansvarlig for kostnadene knyttet til
uttransportering av en utlending som har reist inn i riket uten
gyldig innreisetillatelse, vil være at det treffes formelt vedtak
om bortvisning eller utvisning.
Komiteen støtter at det i ny lov gjøres tydelig at
bortvisning også skal kunne treffes av polititjenestemann som ikke
er jurist. De aktuelle bortvisningstilfellene har gjennomgående
et enkelt faktum og det er få betenkeligheter knyttet til at også
andre polititjenestemenn enn jurister får vedtakskompetanse.
Komiteen er kjent med at etter gjeldende utlendingslov
kan det treffes vedtak om å bortvise en utlending som ikke har dekket
utgifter som utlendingen er pliktig til å dekke i forbindelse med
at vedkommende tidligere er uttransportert. I lovforslaget inntas
det i tillegg en særskilt hjemmel for å treffe vedtak om bortvisning
hvor utlendingen har en uoppgjort bot til det offentlige.
Komiteen understreker at det også kan treffes vedtak
om bortvisning av en utlending som ikke kan sannsynliggjøre det
oppgitte formålet med oppholdet samt en utlending som ikke kan sannsynliggjøre
at vedkommende har eller er sikret tilstrekkelige midler til opphold
i riket og til hjemreise. Komiteen støtter en presisering
av at utlendingen må ha midler til opphold i øvrige Schengen-land
vedkommende planlegger å besøke. Bestemmelsen om at i forskrift
kan fastsettes unntak fra bortvisningsbestemmelsene for innehaver
av visum eller oppholdstillatelse utstedt av land som deltar i Schengen-samarbeidet,
videreføres.
Komiteen støtter at adgangen til å bortvise vedkommende
bør utvides i tilfeller hvor utlendingen er straffedømt i utlandet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at det ikke vil være adgang til å
bortvise utlendingen dersom forholdet ligger lengre enn fem år tilbake
i tid. Etter departementets vurdering bør denne tidsavgrensningen
ikke gjelde når utlendingen er straffedømt for grove forbrytelser.
Slik flertallet ser det, bør norske myndigheter kunne
nekte utlendingen adgang til riket dersom vedkommende er straffedømt
for et forhold som i Norge kan gi fengselsstraff i ti år eller mer,
uavhengig av når den straffbare handling ble begått eller straffen
sonet. Om det skal treffes bortvisningsvedtak i slike tilfeller
må vurderes konkret i de sakene hvor spørsmålet oppstår.
Flertallet støtter en videreføring av bestemmelsen
som gir anledning til å returnere personer som er under psykiatrisk
behandling.
Flertallet ser det som ønskelig å bytte begrepet
"alvorlige psykiske forstyrrelser" med begrepet "alvorlig sinnslidelse",
som er det begrepet som benyttes i lov om psykisk helsevern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Norge ikke skal være en frihavn for kriminelle. Disse
medlemmer mener derfor at utlendinger som er ilagt særreaksjon
for et forhold som etter norsk kan føre til fengselsstraff i tre
måneder eller mer, bør kunne utvises.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen i at personer
som åpenbart lider av en alvorlig psykisk lidelse bør kunne bortvises,
men mener i tillegg at dette også bør gjelde alvorlig sykdom med
stor smittefare. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til mange øst- og sørøstasiatiske land benytter seg av en infrarød
skanner for å stoppe personer med feber som kan vise seg å være
SARS.
Disse medlemmer mener at utlendinger som har midlertidig
eller permanent oppholdstillatelse, og nordiske borgere i riket,
i helt spesielle tilfeller bør kunne bortvises. Disse medlemmer mener imidlertid
at man i slike saker i all hovedsak bør benytte utvisningsvedtak
isteden. Disse medlemmer vil heller ikke avvise muligheten
for at det kan oppstå situasjoner der det kan være hensiktsmessig
å bortvise personer som er født i Norge, og som senere har hatt
fast bopel i landet.
Disse medlemmer mener at i saker med uavklart
identitet kan bortvisning skje til antatt hjemland. Med dette menes
at bortvisning kan skje til opprinnelsesland eller et annet land
i den regionen utlendingen antas å ha kulturell tilknytning til.