20. Økonomiske og administrative konsekvenser

20.1 Sammendrag

Forslaget til ny lov innebærer i liten grad vesentlige konsekvenser av administrativ eller økonomisk karakter. Det legges ikke opp til noen endring i den grunnleggende organiseringen av utlendingsforvaltningen, og det foreslås heller ikke endringer i regelverket som vil føre til at vesentlig flere enn i dag får oppholdstillatelse. Selv om lovforslaget legger opp til at hovedprinsippene for innvandringsreguleringen skal nedfelles i loven, vil fortsatt mye styres gjennom forskriftsregler og forvaltningens skjønnsutøvelse.

20.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringspartiene utvider flyktningbegrepet til å omfatte en rekke grupper som ikke omfattes av bestemmelsene i Flyktningkonvensjonen, og at asylsøkere som får status som flyktninger automatisk får en rekke rettigheter. Flyktninger er unntatt fra kravet om minst tre års medlemskap i folketrygden frem til uføre- eller dødsfallstidspunktet for å få uførepensjon/tidsubegrenset uførestønad eller pensjon som gjenlevende ektefelle, og er også unntatt fra krav til underhold ved familieinnvandring. Personer med flyktningstatus får dessuten minstepensjon uten krav til forutgående botid på 40 år i Norge. Disse medlemmer vil derfor påpeke at Regjeringens liberalisering av asylpolitikken vil ha store økonomiske konsenser for Norge, særlig siden dette skjer samtidig som at Sverige strammer inn. Disse medlemmer viser til at rekordmange asylsøkere fra Irak nå kommer til Norge, og halvparten av alle irakiske asylsøkere til Europa inntil nylig valgte Sverige.

Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiets innvandrings- og integreringspolitikk vil gi betydelige besparelser for norske skattebetalere. Store deler av Fremskrittspartiets innvandringspolitikk har blitt gjennomført i Danmark, der har for eksempel antallet årlige familieinnvandrere blitt redusert til ca. en tredjedel etter at 24-årsregelen og tilknytningskravet ble innført. Besparelsene som følge av reduserte kapasitetsbehov vil først merkes i utlendingsforvaltningen, særlig innenfor Utlendingsdirektoratet, mens det vil ta lenger tid å realisere besparelsene på integreringsområdet. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2008, samt Budsjett-innst. S. nr. 5 (2007-2008), der store deler av de 2,7 mrd. kroner det kuttes netto på statsbudsjettets rammeområde 6 kommer fra besparelser på innvandrings- og integreringsfeltet.